سلامت

بررسی انواع برندهای بوتاکس + مزایا، معایب و قیمت

ابتکارهای درمانی متفاوتی برای کند کردن روند پیری پوست پیداشده که همچنان سریع‌ترین آن‌ها بوتاکس است که انواع برندهای بوتاکس درمیان افراد همچنان محبوبیت زیادی دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ بوتاکس چیست؟ شاید فکر کنید که بوتاکس نام دارو است. اما بوتاکس یک نام تجاری است که به‌اختصار معنای سم باکتری بوتولینوم توکسین است که این باکتری به فلج کردن اعصاب معروف است. همچنین این سم اگر ازهر طریق دیگری به غیر از بوتاکس وارد بدنتان شود، مثلاً با خوردن کنسرو تن ماهی نجوشیده این سم می‌تواند در مدت 20 دقیقه تمام سیستم تنفسی شمارا فلج کند و به مرگ ختم شود.

معرفی انواع بوتاکس صورت

بوتاکس‌ها انواع مختلفی دارند. اما معروفیت برندهای مختلف بوتاکس در هر کشور به ژنتیک مردم آن کشور بیشتر مربوط است. تفاوت چندانی میان این برندهای مختلف وجود ندارد و همه این به یک اندازه کارآمد هستند. این برندها توسط بهترین شرکت‌های دارویی دنیا تولید می‌شوند.

معروف‌ترین و به دنبال آن محبوب‌ترین نام تجاری در دنیا عبارت‌اند از: AZZALURE ،BOCOTURE XEOMIN ، DYSPORT و MASPORT.

انواع برندهای بوتاکس که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید عبارت می‌باشد از :

بوتاکس دیسپورت Dysport

بوتاکس دیسپورتیکی از مشهورترین برند بوتاکس  است. این برند انگلیسی است و برای از بین بردن چین‌وچروک‌هایی که  روی صورت وجود دارد کاربرد بالایی دارد. از این برند همچنین برای محو کردن خطوط سطحی پوست صورت نیز استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد این محلول بعد از تزریق در صورت شما با فلج کردن عصب‌های عضلات صورتتان بی‌حرکت باقی می‌ماند. بی‌حرکتی عضله‌های صورت باعث می‌شود که چین‌وچروک‌های صورت شما به‌خوبی از بین می‌برد.

دیسپورت در میان سایر برندهای بوتاکس، محلول بوتاکس بسیار قوی حساب می‌شود که با انواع برندهای بوتاکس تفاوت‌های زیادی دارد، ازجمله مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که دیسپورت محلولی نوروتوکسینی است که علاوه بر فواید بی‌نظیری که دارد پروتئینی دیگری هم آن را در برگرفته است.

وجود این پروتئین در بوتاکس موجب می‌شود که پیام‌هایی که به مغز ارسال می‌گردد، تنها در همان ناحیه‌ای که تزریق صورت می‌گیرد چین‌وچروک‌ها متوقف شوند. بر اساس نوع بوتاکس دیسپورت این محلول و با تزریق بوتاکس که بسیار قوی می‌باشد به‌صورت، چین‌وچروک‌هایی که در صورت وجود دارد به‌طورکلی از بین می‌روند.

dysport

بوتاکس زئومین Xeomin

بوتاکس زئومین از انواع برندهای بوتاکس خارجی می‌باشد که بیشترین استفاده‌ای که از این برند می‌شود، برای از بین بردن و محو نمودن چروک‌ها نه‌تنها در پیشانی بلکه در تمامی نقاط صورت است. محلول زئومین هم عملکردی مشابه دارد و مانع از رسیدن پیام‌های عصبی عضلاتی که به آن‌ها بوتاکس تزریق‌شده است به مغز می‌شود و به خاطر تأثیری که این محلول دارد عضلات صورت به‌طور ثابت باقی می‌مانند و هیچ انقباضی در آن‌ها رخ نمی‌دهد.

فاکتور متمایزکننده برند زئومین با دیگر انواع برندهای بوتاکس این است که احتیاجی نیست آن را در دمای پایین نگهداری کنید، و به همین دلیل می‌باشد که استفاده کردن و توزیع آن کلینیک‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. بیشتر پزشکانی که متخصص پوست هستند ترجیح می‌دهند که ابتدا از برند بوتاکس زئومین استفاده کنند و برندهای دیگر در درجه دوم کار آن‌ها استفاده می‌شود.

زئومین در بین انواع برندهای بوتاکس به‌عنوان بهترین برند شناخته‌شده است. در این برند از که هیچ‌گونه مواد افزودنی استفاده‌نشده است، عملکرد آن‌هم بسیار بالا و قوی می‌باشد. درواقع باید بدانید به همین دلیل زمانی که این محلول به‌صورت تزریق می‌گردد، بدن شما پادتن کمتری را نسبت به تزریق محلول‌های دیگری که به‌صورت تزریق می‌شود تولید می‌کند.

اکثراً بعد از  10 روز تزریق تأثیر این برند بوتاکس را در چهره‌شان مشاهده می‌کنند. دقت داشته باشید که ماندگاری این بوتاکس ۶ الی ۹ ماه می‌باشد. پزشک متخصص که بوتاکس را به‌صورت شما برای از بین بردن چین‌وچروک‌ها تزریق می‌کند باید تخصص بسیاری داشته باشد، چراکه اگر محلول به‌درستی تزریق نشود امکان دارد که محلول در صورت پخش شود و زیبایی نداشته باشد.

XEOMIN

بوتاکس نورونوکس Neuronox

بوتاکس نورونوکس ازجمله بهترین انواع برندهای بوتاکس به‌حساب می‌آید، که بسیاری از پزشکان از آن استفاده می‌کنند. این برند ساخت کشور کره جنوبی می‌باشد. این برند بوتاکس هم به‌صورت محلول می‌باشد، و از رساندن سیگنال‌های پیری زودرس و انبساط عضلات مغز جلوگیری می‌نماید و باعث می‌شود انقباض عضلات صورت باقدرت بیشتری انجام شود.

بوتاکس نورونوکس فعالیت عضله‌های ناحیه تزریق را به مقدار زیاد کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب چین‌وچروک‌ها را به مدت مرور زمان از بین می‌برد و جوانی و شادابی را به چهره برمی‌گرداند. شما پس از تزریق تا 7 روز بعد می‎‌توانید تأثیرات این محلول بوتاکس را روی پوست خود مشاهده کنید. ماندگاری عملکرد این بوتاکس و ماندگاری آن ۴ الی ۶ ماه می‌باشد.

البته موردی که شما باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که، ماندگاری آن به شرایط بیمار و چگونگی تزریق آن وابسته است. در برخی از موارد ماندگاری این نوع از بوتاکس در بین دیگر بوتاکس‌ها بیشتر از ۶ ماه است.

ازجمله عوارضی که می‌توانیم برای تزریق نورونوکس نام ببریم مقداری کبودی در محل تزریق است. اما کبودی‌ها بسیار کم است و ماندگاری کبودی‌ها کم است. عوارض نادر دیگر این برند بوتاکس سردرد، حالت تهوع،  افتادگی پلک و سرماخوردگی است. برای اینکه از این عوارض جلوگیری نمایید، بهتر است نزد پزشک متخصص بروید که حتماً تجربه زیادی درزمینهٔ تزریق بوتاکس دارد بروید. بررسی انواع برندهای بوتاکس + مزایا، معایب و قیمت

بوتاکس درماتوکس Dermatox

بوتاکس درماتوکسیکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی بوتاکس در درماتوکس این است که در کشور ایران تا حد بسیار زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محلول برای جوان‌تر و زیباتر کردن صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد و همچنین باید بدانید که این محلول کاربردهای دیگری هم در علم پزشکی دارد.

بوتاکس درماتوکس Dermatox

بوتاکس کنیتوکس Conitox

بوتاکس کنیتوکس ازجمله انواع بوتاکس که برند آن چینی می‌باشد، کنیتوکس است و ازجمله بهترین برندهای بوتاکس به شمار می‌رود. این بوتاکس هم در بین انواع بوتاکس مانند دیگر محلول‌های تزریقی باعث انسداد پیدا کردن  پیام‌های عصبی به مغز می‌شود و چین‌وچروک‌های صورت را به‌طورکلی از بین می‌برد.

محلول این بوتاکس باید در دمای پایین باشد و نباید آن را در دمای اتاق قرار دهند. این بوتاکس ازجمله شناخته‌شده‌ترین و بهترین بوتاکس در میان انواع برندهای بوتاکس چینی حساب می‌شود. بسیاری از افراد سراسر دنیا از آن استفاده می‌نمایند  و نتیجه عالی آن  را می‌توانند  بر روی صورت خود مشاهده کنند.

تغییراتی که روی صورت به وجود می‌آید را می‌توان ۳ روز پس از تزریق مشاهده کرد. ماندگاری عملکرد این بوتاکس ۳ الی ۵ ماه می‌باشد.

بوتاکس مسپورت Masport

بوتاکس مسپورتبرای معرفی انواع بوتاکس و برندهای بوتاکس در کشور ایران می‌توان مسپورت را هم معرفی کرد. عملکرد اصلی این بوتاکس مسپورت این است که خط اخم که بین دو ابرو به وجود می‌آید را به‌طورکلی از بین می‌برد و چهره شمارا بسیار زیباتر و جوان‌تر می‌کند.

بسیاری از پزشکان ایران فعالیت می‌کنند از این محلول استفاده می‌نمایند و خط اخم را به‌وسیله این محلول به‌خوبی از بین می‌برند.

MASPORT

نحوه تشخیص بوتاکس تقلبی

یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌هایی که از طریق آن اصل و تقلبی بودن انواع برندهای بوتاکس را از هم تشخیص دهید، قیمت آن است. شما باید مصرف‌کنندگان این مورد را مدنظر خود قرار دهند. درواقع اگر پزشک قیمت بوتاکس را پایین اعلام کرد شما باید به تقلبی بودن آن شک کنید و در مورد آن تحقیقات زیادی را انجام دهید.

شما می‌توانید با تحقیق کردن در مورد انواع بوتاکس اصل بودن بوتاکس و تقلبی بودن آن‌ها را به‌درستی تشخیص دهید و دقت داشته باشید که باید از خرید کردن محصولات تقلبی خودداری کنید.

چگونه انواع برندهای بوتاکس شمارا جوان می‌کند؟

کاهش حجم عضله و چربی صورت در سنین بالا از علل بروز چین‌وچروک است. اما انواع برندهای بوتاکس با اثر فلج‌کنندگی روی عضلات صورت که اغلب روی پیشانی و اطراف چشم تزریق می‌شود؛ می‌تواند علائم پیری را موقتاً از بین ببرد. تزریق آن پیام‌های شیمیایی از اعصاب که باعث انقباض عضلات می‌شوند را مهار می‌کند. بااین‌حال که علائم پیری صورت کمتر دیده می‌شوند؛ اما اثر بوتاکس همیشگی و دائم نیست.

عوارض بوتاکس بعد از چند سال

عوارض بوتاکس بسیار خفیف و ناچیز می‌باشد و معمولاً در درازمدت عوارضی نخواهد داشت. متأسفانه گاهی شاهد عوارض بوتاکس در درازمدت خواهیم بود که این عوارض به دلیل انتخاب کلینیک زیبایی نامعتبر و انتخاب پزشک غیرحرفه‌ای می‌باشد که با تشخیص اشتباه بوتاکس را برای افراد تزریق می‌کنند که با چهره‌ای غیرعادی روبرو خواهید شد. پس در انتخاب کلینیک زیبایی برای تزریق بوتاکس دقت کنید.

botoxr

چند بار می‌توان بوتاکس انجام داد؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، انواع برندهای بوتاکس به‌عنوان یک روش جوان‌سازی موقت استفاده می‌شوند. افراد پس از گذشت ۶ تا ۸ ماه می‌توانند مجدداً تزریق بوتاکس را انجام دهند. اگر تزریق بوتاکس توسط یک فرد غیرمتخصص و یا در سالن‌های زیبایی در طولانی‌مدت انجام شود عوارضی مانند افتادگی پلک، تاری دید، ضعف عمومی بدن و دیگر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم را به همراه دارد.

رعایت نکات برای جلوگیری عوارض بوتاکس

در مواجهه با عوارض بوتاکس مانند تورم یا قرمزی جای هیچ نگرانی نیست. شما تنها باید صبر کنید و نکاتی ک پزشک معالجتان گفته را رعایت کنید و از گذاشتن یخ یا کمپرس گرم روی محل تزریق خودداری کنید. عوارض بوتاکس معمولاً ماندگار نیستند.

در صورت ادامه‌دار شدن عوارض احتمالی ناشی از تزریق بوتاکس حتماً با پزشک معالجتان مشورت کنید و به همان پزشک مراجع کنید.

آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست می‌شود؟

افتادگی پوست می‌تواند از عوارض استفاده طولانی‌مدت از انواع برندهای بوتاکس باشد.

تزریق بوتاکس

آیا بوتاکس سرطان زاست؟

جامع‌ترین کاربرد تزریق انواع برندهای بوتاکس، شل یا همان فلج کردن پیشانی و محل تزریق است که باعث برطرفشان چین‌وچروک در نواحی پیشانی و خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم می‌شود. برای اینکه بتوان از اثرات مفید بوتاکس بهره برد.

با توجه به مطالعاتی که اخیراً انجام‌شده، تزریق بوتاکس نه‌تنها باعث ایجاد بیماری نمی‌شود بلکه می‌تواند موجب درمان بیماری‌هایی شود. آزمایش‌ها حیوانی نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند؛ این تحقیق که در Science Translational Medicine به چاپ رسیده نشان می‌دهد که اعصاب بدن به رشد سلول‌های سرطانی معده کمک می‌کنند.

همان‌طور که میدانید سیستم عصبی بدن روی تمامی بافت‌های بدن تأثیر می‌گذارد، این عصب‌ها وارد تومورهای سرطانی می‌شوند و باعث رشد آن‌ها می‌شوند. از کار انداختن و قطع این اعصاب می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی از رشد تومورها جلوگیری کند، به همین دلیل تزریق بوتاکس نیز می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از رشد سرطان‌ها داشته باشد. البته این فرضیه در حال تحقیق بوده و هنوز به‌طور کامل به اثبات نرسیده است، اما جوابی که به سؤال سرطان‌زا بودن بوتاکس باید داد خیر می‌باشد. بوتاکس بررسی انواع برندهای بوتاکس + مزایا، معایب و قیمت

کاربردهای مختلف انواع برندهای بوتاکس

کاربردهای دیگر بوتاکس به‌استثنای رفع چین‌وچروک‌های صورت و گردن، برای درمان اختلالات دیگری نیز ازجمله اسپاسم گردن، تعریق بیش‌ازحد، مثانه بیش‌فعال، تنبلی چشم کاربرد دارد. امروزه همچنین استفاده از بوتاکس به‌عنوان گزینه‌ای درمانی برای پیشگیری از میگرن مزمن نیز مطرح است.

مناطقی از صورت که بیشتر از بقیه نقاط تحت تأثیر فعالیت‌های عضلانی قرار می‌گیرند معمولاً به تزریق بوتاکس بهتر پاسخ می‌دهند، مانند:

  • خطوط گلابلا (glabellar frown linesخطوط عمودی بین دو ابرو یا خط اخم)
  • چین‌وچروک دور چشم (مانند خطوط پنجه کلاغی)
  • چین‌های پیشانی
  • خطوط گوشه‌ دهان (خط خنده)
  • ظاهر «سنگفرشی» روی چانه
  • تزریق بوتاکس برای رفع خطوط گلابلا

موادی قبل از تزریق بوتاکس نباید مصرف کنید؟

از یک هفته قبل از تزریق انواع برندهای بوتاکس و انواع فیلر و ژل پوستی باید از مصرف داروها و موادی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ژلوفن، استامینوفن، مشروبات الکلی، گیاه جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba)، جینسینگ، روغن بذر کتان، روغن کبد ماهی، روغن ماهی، ویتامین A، ویتامین E و سایر اسیدهای چرب ضروری خودداری کنید. قبل از تزریق، برای جلوگیری از کبودی، از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید.

پس از تزریق بوتاکس چه مواردی را رعایت کنیم؟

  • ناحیه تزریق‌شده صورت را تا 4 ساعت پس از تزریق مالش یا ماساژ ندهید.
  • به مدت 24 ساعت پس از تزریق، ورزش سنگین نداشته باشید.
  • به مدت 7 ساعت سرخود را صاف نگه‌دارید و به‌هیچ‌عنوان دراز نکشید، حتی به‌صورت نشسته نخوابید.
  • برای بستن بند کفش نیز نیاید سر خود را خم ‌کنید.
  • از پوشیدن سرپوش‌هایی که روی پیشانی را کامل و محکم می‌پوشانند پرهیز کنید.

چه مدت پس از تزریق، شخص می‌تواند به فعالیت روزمره خود برگردد؟

فعالیت‌های عادی روزانه را می‌توان بلافاصله پس از تزریق از سر گرفت. اگرچه ورزش سبک را می‌توان پس از 4 ساعت انجام داد اما توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌های سنگین به مدت 24 ساعت خودداری شود.

ورزش‌های سبکی که می‌توانید 24 ساعت بعد از تزریق انجام دهید عبارت‌اند از:

  • پیاده‌روی
  • حرکات ایستاده یوگا (از انجام حرکاتی که بدن را در حالت دراز کشیده یا وارونه قرار می‌دهند اجتناب کنید)
  • باغبانی (بدون فعالیتی که موجب تعریق یا افزایش ضربان قلب شود)

ورزش‌هایی که به‌شدت تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس خطرناک هستند:

  • تمرین با وزنه (مانند وزنه‌برداری و بدن‌سازی)
  • دویدن در مسافت‌های طولانی
  • یوگا (حرکاتی که در آن بدن در حالت وارونه قرار می‌گیرد)

فعالیت‌های مشابه که باعث افزایش ضربان قلب یا پایین گرفتن سر می‌شوند، جدا خودداری کنید تا دچار افتادگی پلک نشوید. افتادگی پلک می‌تواند تا 2 الی 3 ماه شما را پس از تزریق انواع برندهای بوتاکس درگیر کند.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x