اقتصاد کلان

بهترین راه های سرمایه گذاری با پول کم در ایران

سرمایه گذاری با پول کم شما را آرام آرام به اهداف مالی تان نزدیک می کند. در ادامه به روش های کارآمدی برای سرمایه گذاری با سرمایه اندک خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ سرمایه گذاری با پول کم باعث می شود به مرور ارزش دارایی های شما افزایش یابد. دارایی‌هایی ازجمله بورس، مسکن، طلا و ارز اولین مواردی هستند که با شنیدن عبارت سرمایه‌گذاری به ذهن ما می رسد. اگر تصور می کنید برای سرمایه گذاری در این زمینه ها نیاز به سرمایه زیادی دارید باید بگویم که سخت در اشتباهید و می توانید با سرمایه اندک نیز سرمایه گذاری را شروع کنید و به این فرآیند زمان بر اعتماد کنید.

چند رکن مهم در سرمایه گذاری

هر شخص دلایل متفاوتی برای سرمایه گذاری نسبت به دیگری دارد. تفاوتی ندارد که مبلغ زیادی برای این کار کنار گذاشته باشد یا بخواهد سرمایه گذاری با پول کم انجام دهد. در گام اول باید شرایط و اهداف خود در سرمایه گذاری را سنجید تا بتوان در مسیر درست حرکت کرد. برخی از این شرایط را باهم مرور می‌کنیم:

را های سرمایه گذاری در ایران

میزان ریسک پذیری

میزان بازدهی یک سرمایه گذاری با شدت ریسک آن رابطه‌ی مستقیم دارد. باید در نظر داشته باشید که تا چه اندازه حاضر به ریسک کردن بر روی دارایی خود و سرمایه گذاری با پول کم هستید. با توجه به این مسئله می‌توانید زمینه‌ای که مایل به سرمایه گذاری در آن هستید را انتخاب کنید.

هدف سرمایه گذاری

هدف شما از سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال ممکن است هدف یک فرد ۳۰ ساله از سرمایه‌گذاری کسب سود بیشتر باشد اما یک شخص ۶۰ ساله با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود و آرامش خاطر بیشتر برای دوران بازنشستگی خود این کار را انجام دهد. همچنین ممکن است شخصی با هدف تامین آینده، قصد سرمایه گذاری برای کودکان خود را داشته باشد.

عوامل مالی

عوامل زیادی از جمله میزان درآمد، مخارج روزمره، بدهی‌های مالی و… باید قبل از سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. اگر کل دارایی خود را بدون در نظر گرفتن موارد فوق سرمایه گذاری نمایید ممکن است در تامین مخارج روزمره دچار مشکل شوید.

میزان نقدشوندگی

نقدشوندگی عنصر مهمی است و به این معناست که شما با چه سرعت و با چه قیمتی به پول نقد تبدیل می‌شود. میزان نقدشوندگی در حوزه‌ای که سرمایه‌گذاری می‌کنید بسیار اهمیت دارد. چرا که ممکن است به دلایل مختلف مانند بیماری، تصادف و… سریعا به پول نقد احتیاج پیدا کنید.

اشتباهات سرمایه گذاری با پول کم

برای سرمایه گذاری انجام یکسری اشتباهات می تواند بسیار خطرناک باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سرمایه گذاری با سرمایه کم

تلاش برای پیش‌بینی دقیق بازار

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معتقد هستند که زمان در بازار مهم‌تر از زمان‌بندی بازار است. هر چقدر هم که امکان خرید یک دارایی در کف قیمتی وسوسه برانگیز باشد، باید به خاطر داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌تواند رفتار بازار را کاملا دقیق پیش‌بینی کند.

درگیر شدن در سرمایه‌گذاری‌های مشکوک

به همان اندازه که وعده بازدهی‌های بالا با ریسک پایین ممکن است جذاب باشد. باید مراقب باشید که پول خود به دست چه شخص یا نهادی می‌سپارید. بهتر پیش از سرمایه‌گذاری درباره سابقه آن فرد یا نهاد کاملا تحقیق کنید.

متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری

بسیار مهم است که سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع کنید. با این روش اگر یکی از حوزه‌های سرمایه‌‌گذاری دچار نوسان شود، همه بودجه شما متاثر نخواهد شد.

هراس پس از تجربه اولین نوسان

باید توجه داشته باشید که فراز و فرودها جزئی از بازار سرمایه هستند. هنگامی که بازار دچار نوسان می‌شود، باید صبور باشید و از گرفتن تصمیمات هیجانی پرهیز کنید.

روش های سرمایه گذاری با پول کم

پس از بررسی ویژگی‌های شخصیتی و هدف‌گذاری مناسب، می‌توان در یکی از موارد زیر یا ترکیبی از آن‌ها سرمایه گذاری نمود. در ادامه به معرفی برخی از گزینه‌های سرمایه گذاری می‌پردازیم.

سپرده گذاری در بانک‌

سپرده‌گذاری در بانک‌ها ریسک بسیار پایینی دارد. در حقیقت شما می‌توانید از امنیت فیزیکی پول خود مطمئن باشید اما این ریسک کم، معایبی نیز دارد. امروزه میزان سود پرداختی بانک‌ها با توجه به شرایط تورمی و رشد روز افزون قیمت‌ها ممکن است سود ناچیزی را نصیب سرمایه گذار کند.

بسته به شرایط تورم، گاها حتی ممکن است توان حفظ ارزش پول شما را نیز نداشته باشد. به عنوان مثال اگر بانک به شما سالی ۲۰ درصد سود بپردازد ولی نرخ تورم سالیانه ۲۵ درصد باشد، ارزش پول و در واقع قدرت خرید شما هر سال ۵ درصد کمتر می‌شود.

فعالیت مستقیم در بورس

یکی از مهمترین مزایای بورس این است که با مبالغ کم نیز می‌توان به آن ورود کرد و این نکته برای سرمایه گذاری با پول کم بسیار حائز اهمیت است. طی سال‌های اخیر، بورس یکی از شفاف‌ترین و پربازده‌ترین بازارها در میان سایر بازارهای مالی بوده است. اما رسیدن به نقطه‌ی بازدهی مناسب در بورس نیاز به صرف زمان و یادگیری مفاهیم و دانش تحلیل بازار و مدیریت ریسک دارد.

راه های سرمایه گذاری در ایران

سهام شرکت‌هایی که برای اولین بار در بازار بورس برای عموم عرضه می‌شود از ریسک نسبتا کم‌تری نسبت به سهام دیگر شرکت‌ها، برخوردار است. عرضه اولیه سهام یک شرکت عموما بازدهی مناسبی داشته و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه بالا است. مزیت سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه این است که محدودیت ۵۰۰ هزار تومانی برای آن وجود ندارد. شما می‌توانید با مبالغ چند ۱۰ هزار تومانی نیز در عرضه‌های اولیه مشارکت کنید.

صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری یک گزینه خوب برای حفظ ارزش ملک و سرمایه گذاری با پول کم هستند. در واقع با سرمایه گذاری در صندوق ها، دارایی های خود را در اختیار کارشناسان قرار می دهید. تیم مدیریت صندوق با توجه به نوع صندوق با پول شما سرمایه گذاری می کند و باعث می شود از مزایای آن بهره مند شوید. توجه داشته باشید که هر صندوق دارای سطح متفاوتی از ریسک است، اما باید در نظر داشت که با کاهش ریسک، بازده مورد انتظار نیز کاهش می یابد.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع مختلفی از صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد. در ادامه با انواع صندوق های سرمایه گذاری به اختصار آشنا می شوید.

صندوق اهرمی

صندوق‌ اهرمی از تکنیک‌ اهرم مالی برای به دست آوردن بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این صندوق همزمان از دو ساز و کار «صدور و ابطال» و «قابل معامله در بورس (ETF)» برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می‌کند. سازوکار نوع واحدهای این صندوق با سطح ریسک آن‌ها ارتباط دارد.

صندوق شاخصی

صندوق سرمایه گذاری شاخصی (Index fund) نوعی صندوق است که هدف آن انطباق بالای پرتفوی صندوق با یکی از شاخص‌های بازار سهام است که می‌تواند شاخص‌ کل، شاخص کل هم‌وزن یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام باشد.

صندوق های سهامی

عمده دارایی این صندوق‌ها در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق‌های سهامی ریسک بالایی دارند. بازدهی آن‌ها نیز بیش از هر چیز دیگری از شرایط کلی بازار سرمایه تاثیر می‌پذیرد.

صندوق های مختلط

حدود نیمی از دارایی صندوق‌های مختلط در اوراق با درآمد ثابت و نیم دیگر در سهام سرمایه گذاری می‌شود. بنابراین ریسک و بازدهی صندوق‌های مختلط، بین صندوق‌های با درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد.

صندوق های درآمد ثابت

این نوع صندوق‌ها به نوعی یک صندوق سرمایه‌گذاری بدون ریسک هستند. مدیران صندوق‌های درآمد ثابت منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ها را عمدتاً به خرید اوراق بهادار کم‌ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و… اختصاص می‌دهند.

صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق تضمین اصل سرمایه، ضمن ایجاد بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران، اصل سرمایه آن‌ها را نیز تضمین می‌کند. به طور کلی صندوق‌های تضمین به دو دسته تقسیم می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این دسته از صندوق‌ها مطلب «صندوق تضمین اصل سرمایه» را بخوانید.

صندوق بخشی

صندوق سرمایه گذاری بخشی (Sector Funds) یکی از انواع صندوق‌های مشترک یا قابل معامله (ETF) است که در یک صنعت خاص یا بخش خاصی از اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این نوع صندوق‌ها می‌توانید مطلب «صندوق بخشی استیل» را مطالعه کنید.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

یکی دیگر از گزینه‌ها برای سرمایه گذاری با پول کم، خرید و فروش سکه و طلا است. طلا همیشه یکی از گزینه‌های محبوب در میان اقشار مختلف بوده است. همچنین بازار طلا همواره متاثر از بازار جهانی است و وقایع مرتبط ممکن است در قیمت آن تاثیرگذار باشد. امروزه به دو روش می‌توان به بازار طلا و سکه ورود کرد:

سرمایه گذاری در بازار طلا

روش فیزیکی

خرید فیزیکی طلا تا حدی قدرت خرید شما را حفظ کرده و ریسک خیلی بالایی ندارد، اما معایبی نیز دارد از جمله:
معمولا خرید گرمی طلا با اجرت همراه است که همین موضوع قیمت آن را بالاتر می‌برد. خرید سکه به صورت فیزیکی حتما می‌بایست از طریق طلافروشی و صرافی‌های معتبر انجام شده تا مبادا سکه تقلبی دریافت نمایید. همینطور نگرانی‌هایی در رابطه با نگهداری سکه (مانند گم یا دزدیده شدن) همواره وجود دارد.

از طریق بورس

در بورس هم می‌توان گواهی سپرده سکه خریداری نمود. همچنین صندوق‌های مبتنی بر طلا، سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. بزرگترین مزیت آن نیز عدم وجود نگرانی‌هایی مانند تقلبی بودن و احتمال سرقت است. ویژگی دیگر این صندوق‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک است.

چنانکه سرمایه‌گذاری در این بخش با مبلغ ناچیز چند هزار تومان آغاز می‌شود. همینطور نقدشوندگی بالاتری نیز نسبت به سکه‌های فیزیکی دارند. برای سرمایه‌گذاری در این زمینه هم می‌توان گواهی سکه خریداری نمود و همچنین می‌توان از صندوق‌های مبتنی بر طلا استفاده کرد.

بازار فارکس

در حقیقت شما می‌توانید در این بازار به داد و ستد انواع ارزهای خارجی و رمز ارزهابپردازید و برای سرمایه گذاری با پول کم  مناسب است. این تبادل ممکن است برای معامله کالا، خدمات شرکت‌ها، دولت‌ها و بنگاه‌ها در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر فارکس از لحاظ حجم معاملات بزرگترین بازار مالی در جهان است. اما فعالیت در این بازار نیاز به صرف زمان بسیار جهت آموزش‌های تخصصی دارد. همچنین فعالیت در بازار فارکس در ایران از طرف نهاد‌های مربوطه غیرقانونی اعلام شده است.

ارز‌های دیجیتال

ارزهای دیجیتال در حقیقت پول‌هایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند اما ارزش آن‌ها، وابسته به پول با ماهیت فیزیکی نیست. باید توجه داشت که سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال نیازمند آشنایی کامل با پیچیدگی‌های این بازار است. همچنین به دلیل غیرمتمرکز بودن آن ریسک بسیار بالایی دارند. به علاوه تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌های بین المللی نیز می‌تواند بر ریسک این سرمایه‌ گذاری بیافزاید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x