جامعه

بهترین روش برای بازیافت خانگی+ فواید

متاسفانه موضوعی که در کشورهای جهان سوم از جمله ایران مورد توجه قرار نمی گیرد بازیافت خانگی است، پسماند و بازیافت از چمله نکات طلایی برای سلامت محیط زیست به حساب می آید، چرا که بازیافت نکردن و دور ریزی بی رویه زباله بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می کند.

به گزارش پارت نیوز؛ بسیاری از افراد در کشور ما هنوز اطلاع دقیقی از بازیافت خانگی ندارند، چرا که فرهنگ سازی مناسبی در جامعه انجام نشده است تا مردم علت و چرایی بازیافت، همچنین روش های پسماند و بازیافت را بدانند و بتوانند مناسب با آن رفتار کنند، باید اقدامات مهمی از جمله فرهنگ سازی در سطح کشور و حمایت و تشویق از سوی دولت انجام شود تا مردم به سمت بازیافت رو بیاورند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش های مختلفی برای پسماند و بازیافت خانگی وجود دارد، که ما سعی داریم در این مقاله به شما کمک کنیم تا شما عزیزان  هر چند کم، اما به اندازه خودتان بتوانید برای سلامت طبیعت و زمین قدمی بردارید.

بازیافت زباله چیست؟

قبل از اینکه به روش های بازیافت خانگی بپردازیم برای درک بهتر این موضوع ابتدا بازیافت زباله را تعریف کرده ایم. بازیافت زباله فرآیندی است که مواد مصرف شده و یا دور ریز جهت تولید و ساخت مجدد به همان کالا یا کالای قابل استفاده دیگر تبدیل می شوند. مانند ساخت کاغذ که از کاغذهای باطله و غیر قابل استفاده ساخته می شود. یا زباله هایی که قابلیت بازیافت شدن را دارند از جمله بطری پلاستیکی، پلاستیک، فولاد و زباله های الکترونیکی می توان مثال زد.

به طور کلی بازیافت زباله در منزل با روش و عملکردی صحیح اهمیت زیادی در حفظ محیط زیست و موجودات زنده دارد.

انواع زباله‌ها:

زباله‌ها بر حسب نوع استفاده‎، چگونگی تولید آن‌ها، تاثیر آنها بر محیط اطراف و کاربرد آن‌ها بعد از بازیافت به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. در یک نگاه کلی همه‌ی زباله‌ها در دو دسته‌ی زباله خشک و زباله تر جای می‌گیرند اما هر یک از اینها خود دارای تقسیم‌بندی‌های دیگری نیز هست.

  • زباله‌ شهری City/Urban Waste
  • زبالباله‌ خشک Dry Waste
  • زباله‌ خانگی Household waste
  • زباله‌ عادی Normal waste
  • زباله‌ بهداشتی Sanitary waste
  • زباله‌ دارویی Pharmaceutical waste
  • زباله‌ صنعتی Industrial waste
  • زباله کشاورزی Agricultural waste
  • زباله‌ خطرناک Hazardous waste
  • زباله‌ بیمارستانی Hospital waste
  • زباله‌ الکترونیک Electronic waste
  • زباله‌ فضایی Space Waste
  • زباله‌ هسته‌ای و اتمی Nuclear Waste
  • زباله‌ ویژه Special wasteه‌ تر wet waste

تعریف زباله خانگی

موادی که خانواده‌ها آن‌ها را مصرف کرده‌اند و دیگر برای‌ افراد خانواده کارایی ندارند، زباله‌های خانگی را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که از اسم آن مشخص است این زباله‌ها حاصل مصارف خانگی هستند.

با افزایش جمعیت و مکانیزه شدن جوامع، میزان تولید این نوع از زباله‌ها افزایش پیدا کرده است. و بازیافت خانگی اهمیت چنذ برابر پیدا کرده است، برای مثال پس از انقلاب صنعتی، میزان تولید مواد و محصولات به طور قابل توجهی زیاد شد. افزایش تولید محصولات هم منجر به زیاد شدن مصارف خانگی شد. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا میزان تولید زباله‌ خانگی در جهان افزایش پیدا کند.

میزان و انواع زباله ‌های خانگی از محلی به محل دیگر متفاوت است و به عواملی همچون سطح درآمد مردم، فرهنگ، ویژگی‌ها، عادات غذایی و آداب و رسومشان بستگی دارد. با وقوع انقلاب صنعتی، علاوه بر زباله‌های خانگی، زباله‌های صنعتی هم افزایش پیدا کرد. بنابراین بازیافت خانگی مسئله ای بسیار مهم و جدی است.

انواع زباله خانگی کدام است؟

زباله های خانگی و روش بازیافت

زباله‌ های خانگی می‌توانند به چهار دسته تقسیم بشوند.

۱. زباله‌های خشک

زباله‌های خشک 30 تا 40 درصد از زباله‌های خانگی را تشکیل می‌دهند و شامل پلاستیک، شیشه، بطری، مقوا و کاغذ می‌شوند. بیشتر موادی که در این دسته قرار می‌گیرند قابل بازیافت شدن هستند و می‌توان دوباره از آن‌ها برای تولید استفاده کرد.

۲. زباله‌های تر

زباله‌های تر شامل پسماندهای حاصل از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌ها هستند. از زباله‌های این دسته می‌توان برای تولید کود استفاده کرد.

۳. زباله‌های بهداشتی

مواردی همچون پوشک کودکان و نوزادان، چسب زخم‌ها و بانداژهای استفاده شده در منازل از زباله‌های بهداشتی محسوب می‌شوند.

۴. زباله‌های الکترونیکی

وسایل الکترونیکی که در خانه‌ها خراب می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند. مانند شارژرها یا گوشی‌های تلفن همراه که به درستی کار نمی‌کنند و قابل استفاده مجدد نیستند.

بهترین روش برای بازیافت خانگی

بازیافت ممکن است تاثیر قابل توجهی بر روی میزان زباله‌هایی که به محل دفن زباله ختم می‌شود داشته باشد. دفن زباله ها نه تنها تاثیر بدی بر محیط زیست ما می گذارد بلکه زیبایی شهر را نیز کاهش می دهد. با بازیافت زباله در منزل، می توانیم نقش کوچک اما بزرگی در حفاظت از محیط زیست و بازیابی شکوه شهرمان داشته باشیم.

1. بطری های آب پلاستیکی

بطری های پلاستیکی آب بدترین دشمنی است که می توان در داخل خانه داشت. پس از استفاده، بطری های پلاستیکی اغلب با بی احتیاطی توسط افراد دور ریخته می شود و به محیط زیست آسیب می رسد. با کمی خلاقیت، بطری های پلاستیکی می توانند به خوبی استفاده شوند.

به عنوان مثال، یکی از روش های بازیافت زباله در منزل به این صورت است که می‌توانید نیمه ‌های پایین بطری ‌های پلاستیکی را جدا کرده و نهال ‌هایی را در آن ‌ها بکارید. ساخت این نگهدارنده‌ های گیاهی بسیار آسان است و افزودنی عالی برای فضای باغ شما خواهد بود.

2. فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی کاربردهای مختلفی در زندگی روزمره ما دارد و در دسته بازیافت زباله خانگی دیده می شود. با این حال عیب آن ها همانند اقلام پلاستیکی، غیر قابل تجزیه بودن آن هاست. اما نگران نباشید، راه‌ هایی برای بازیافت و استفاده مجدد از فویل آلومینیومی وجود دارد، به جای دور انداختن آن پس از یک بار استفاده می‌توانید فویل را پشت گیاهان در سایه قرار دهید و از فویل به عنوان بازتابنده استفاده کنید.

3. کمپوست سازی

راحت ترین روش برای بازیافت خانگی کمپوست سازی است. وقتی میوه یا سبزیجات می خریم، اغلب تکه های بی فایده را دور می اندازیم بدون اینکه بدانیم می توان از آن ها استفاده بهتری کرد. جدا کردن آن ها در سطل زباله جداگانه یک راه آسان برای ذخیره کردن ضایعات مواد غذایی قابل کمپوست برای استفاده بعدی در باغ شما است. به هر حال، شما برای کل میوه یا سبزی هزینه می کنید.

کمپوست سازی یکی از راه های بازیافت زباله در منزل است. در مقاله قبلی اشاره کردیم راه دیگری که زباله های تر می توانند به محیط زیست کمک کنند استفاده از دستگاه زباله خرد کن خانگی است. این دستگاه در زیر سینک نصب شده و با خرد و پوره کردن زباله های تر می توان به محیط زیست و کمپوست سازی کمک شایانی کرد.

4. زباله های مرطوب و خشک خود را تفکیک کنید

برخی از افراد تفکیک زباله های تر و خشک برای آن ها ار بسیار سختی می باشد. یکی از روش های بازیافت زباله در منزل این است که تمام زباله های خود را با هم جمع نکنید. چرا که دولت برای دفع ضایعات مرطوب و خشک تدارک جداگانه ای در نظر گرفته است.

همان طور که در بالا اشاره شد ضایعات مرطوب پوست میوه و سبزیجات، کیسه های چای و مواد غذایی باقیمانده است. در حالی که زباله های خشک شامل چوب، فلز، شیشه و محصولات مرتبط است. زباله های خشک معمولاً به محل های دفن زباله ختم می شوند و زباله های مرطوب می توانند به سطل کمپوست شما برگردند. تفکیک زباله برای محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. از روزنامه تحویل داده شده در خانه استفاده مجدد کنید

بازیافت روزنامه

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که روزنامه خود را به طور منظم تحویل می گیرد، این تکنیک بازیافت بهترین گزینه برای شماست. به جای انبار کردن روزنامه های قدیمی خود، می توانید از آن ها به عنوان کاغذ بسته بندی برای بسته بندی وسایل یا هدایای شکننده خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روزنامه با مخلوط کردن آب و سرکه سفید برای تمیز کردن لکه ‌های پنجره‌، استفاده کنید.

6. اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را جایگزین کنید

مهم ترین بازیافت خانگی شمال این مورد است. در حالی که اقلام پلاستیکی یکبار مصرف در زندگی ما رایج است، استفاده مکرر از آن ها نیز می تواند تأثیر منفی بر محیط زیست اطراف ما داشته باشد. به عنوان مثال، یک قطعه پلاستیکی ممکن است تا 1000 سال طول بکشد تا تجزیه شود.

به همین دلیل است که بسیاری از کشورها متعهد شده اند که یک بار برای همیشه از شر اقلام پلاستیکی یکبار مصرف خلاص شوند. شما نیز می توانید روشی سالم برای جایگزینی اقلام پلاستیکی با جایگزین های سازگار با محیط زیست اتخاذ کنید. یکی از روش های بازیافت زباله خانگی به ویژه در زمینه اقلام پلاستیکی می توانید با جایگزین کردن موارد پلاستیکی خود با وسیله های زیست تخریب پذیر و چوبی و… مجدد شروع کنید.

فواید بازیافت خانگی

 1. کمک به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی:

با بازیافت پسماندها به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی کمک خواهید کرد. به ویژه بازیافت پسماندهای صنعتی از قبیل انواع مختلف پلاستیک‌ها، مواد شیمیایی، قوطی‌های فلزی و .. راهکاری بسیار کارآمد به منظور کمک به کاهش آلودگی‌های محیط زیست است. از طریق این فرآیند به استفاده مجدد از چنین محصولاتی کمک خواهید رساند و از دور ریز شدن آن‌ها پیشگیری به عمل خواهید آورد.

 2. صرفه جویی در منابع

یکی از مهمترین مزایا و فواید بازیافت پسماندها و تفکیک زباله، صرفه جویی در منابع است. از طریق این فرآیند بسیاری از زباله‌هایی که ظاهراً به دردمان نمی‌خورند، مورد استفاده مجدد قرار خواهند گرفت. پس نیازی به استفاده از منابع جدید برای تولید دوباره این محصولات نخواهیم داشت.

3. حفظ و نگهداری محیط زیست

از جمله فواید بازیافت خانگی شامل نگهداری محیط زیست است. برای تولید بسیاری از محصولات از جمله کاغذ، سالانه درختان بسیار زیادی قطع شده و جنگل‌های فراوانی از بین می‌روند. این موضوع به کاهش قطع درختان و از بین رفتن محیط زیست و آسیب‌های متعدد کمک خواهد کرد.در صورتی که با استفاده از محصولاتی که امکان بازیافت مجدد دارند از بروز چنین آسیب‌هایی جدی جلوگیری می شود.

4. کمک به کاهش گرمای زمین

یکی از روش های دفع زباله‌ها، سوزاندن آنها در فضای آزاد و خارج از شهر می باشد. این کار باعث انتشار گازهای سمی و مضر گلخانه‌ای شده و به تغییرات آب و هوایی نیز منجر می‌گردد که در نتیجه آن گرم شدن زمین اتفاق می‌افتد.

در صورتی که اگر این زباله ها بازیافت شوند در چرخه ی تولید مجدد قرار گرفته و قابل استفاده می باشند. به همین ترتیب بازیافت پسماندها تاثیر قابل توجهی در کاهش آسیب‌های زیست محیطی به ویژه گرمای زمین خواهد داشت.

5. کاهش میزان زباله‌ها در محل دفن

یکی از چالش‌های اساسی حال حاضر، پر شدن محل‌های دفن زباله بوده که به افزایش آلودگی زمین منجر شده و یا آب را آلوده می‌کند. در صورتی که اگر به جای این کار از روش بازیافت پسماندها و مواد زائد استفاده شده و این زباله ها به محصولاتی قابل استفاده مجدد تبدیل شوند، شاهد چنین رویدادهایی نخواهیم بود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x