سلامت

بهترین زمان مصرف قرص جوشان منیزیم

منیزیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است. با این حال مصرف بیش از اندازه آن خطراتی را به دنبال دارد که بهتر است از فواید و خطرات مصرف قرص جوشان منیزیم آگاه شویم.

به گزارش پارت نیوز؛ منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است و یک نیاز ضروری بدن می‌باشد. بدن عملاً بدون منیزیم نمی‌تواند به درستی کار کند؛ به همین علت اکثر مردم از قرص جوشان منیزیم باید استفاده کنند. خیلی از فرآیندهای متابولیک از جمله تولید انرژی و ساخت DNA و سایر پروتئین‌های ضروری به حضور منیزیم بستگی دارند. حبوبات، آجیل، زیره، مغزها و سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از منیزیم هستند. مقدار خیلی کمی از این ماده‌ی معدنی در گوشت و ماهی هم یافت می‌شود.

منیزیم در مکمل‌های غذایی به صورت گلیسینات، سیترات، اکساید و مالات وجود دارد. در بعضی منابع بر اساس نوع هر یک از آنها بهترین زمان مصرف، زمان متفاوتی پیشنهاد شده است. اکثر بسته‌های قرص‌ جوشان منیزیم که در حال حاضر به فروش می‌رسند، از نوع منیزیم اکساید هستند. توصیه شده است که منیزیم اکساید را در اوایل روز همراه با غذا میل کنید. احتمال بروز عوارض جانبی با مصرف این مکمل نادر است اما با این حال پیشنهاد می‌شود که آن را در کنار غذا میل نمایید تا اختلالات گوارشی ایجاد نکند. همچنین بهتر است آن را صبح میل بفرمایید تا در روال معمول خواب شما اختلالی بوجود نیاورد.

بهترین زمان مصرف قرص جوشان منیزیم

ترکیب منیزیم و اسید آمینه گلیسین، منیزیم گلیسینات را بوجود می‌آورد که فراهمی زیستی بالایی دارد. به این معنا که جذب آن برای بدن بسیار آسان است. بنابراین نیازی نیست آن را در کنار غذا بخورید چون اغلب هیچ عارضه گوارشی را ایجاد نمی‌کند. بهترین زمان مصرف این مکمل قبل از خواب است. منیزیم به افزایش کیفیت خواب شبانه نیز می‌تواند کمک کند.

منیزیم مالات حاصل ترکیب منیزیم با اسید مالیک است. تحقیقات اثبات کرده است که این ترکیب به افزایش انرژی کمک می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که بهتر است قرص جوشان منیزیم را در ساعات اولیه روز مورد استفاده کنیم تا از بهترین تاثیر آن بهره‌مند شویم. در حالی ‌که فراوانی زیستی منیزیم مالات  در طبیعت بیشتر از اکسید منیزیم است اما همچنان پیشنهاد می‌شود برای پیش‌گیری از بروز عوارض جانبی در کنار مقداری غذا مورد مصرف قرار گیرد. کنار آخرین وعده غذایی خود نیز می‌توانید مکمل منیزیم را بخورید تا هم مشکلات گوارشی رخ ندهد و هم در خواب شبانه کیفیت بیشتری را احساس کنید.

بهترین زمان مصرف قرص جوشان منیزیم نیز می‌تواند ۳۰ دقیقه قبل از خواب باشد. انتخاب این زمان به افرادی پیشنهاد می‌شود که دچار اختلالات خواب بوده و مایلند کیفیت خواب و زمان خواب خود را تقویت کنند. در برخی از تحقیقات نیز مشخص شده است که مصرف مکمل‌های منیزیم می‌تواند مدت زمان خواب را تا حدود ۱۶ دقیقه افزایش دهد.

قرص جوشان منیزیم

زمان مصرف قرص جوشان منیزیم

البته هیچ منعی برای مصرف قرص جوشان منیزیم در زمان‌های دیگر از روز وجود ندارد و هر زمان که مایلید می‌توانید آن را بخورید. منیزیم در ملح سیترات نیز بهتر است صبح به همراه غذا مورد استفاده قرار گیرد تا احتمال عوارض گوارشی به حداقل برسد.

تاثیر منیزیم در بدنسازی

منیزیم دارای مواد ضروری برای روند متابولیسمی ایجاد انرژی در ورزش می‌باشد و به محافظت انقباض و استراحت ماهیچه‌ها یاری می‌رساند. تلاش ماهیچه ها رابطه مستقیمی با سطح منیزیم بدن در ورزشکاران دارد.

تحقیقات تیم Cinar در سال ۲۰۰۶  در روی ۳۰ نفر ۱۸ تا ۲۲ سال که از سلامت کامل برخوردار بودند، را به سه گروه تقسیم کردند. به گروه اول مکمل منیزیم دادند به گروه دوم علاوه بر مکمل منیزیم در برنامه آن‌ها تمرین‌های ورزشی متناسب هم قرار گرفت و گروه سوم تنها تمرینات ورزشی انجام می دادند.

پس از ۴ هفته نتیجه مطالعه نشان داد گروهی که در کنار انجام تمرینات ورزشی خود مکمل منیزیم دریافت کرده بودند دیرتر خسته شدند و غلظت اسید لاکتیک در عضلات آن‌ها کمتر بود و استقامت بدنشان نیز افزایش پیدا کرده بود. تحقیقات و مطالعات نشان از خطرات کمبود منیزیم در بدن می‎دهد که می‌تواند منجر مشکلات در انقباض عصبی عضلانی شود و هر کدام از علت‌های مهم گرفتگی عضله‌ در ورزشکاران می‌تواند، کمبود منیزیم ‌باشد.

مصرف منیزیم در ورزش‌های استقامتی بسیار اساسی می‌باشد، چون این عنصر حیاتی با تاثیر بر مسیر هموستازی گلوکز، تهیه و تنظیم فسفریلاسیون و کوفاکتور بخش اعظمی از آنزیم‌ها نظیر پیروات دهیدروژناز و کراتین کیناز در ساخت و ساز انرژی، نقش دارد.

در طول ورزش های هوازی گلوکز به پیروات تبدیل و اسید لاکتیک  تولید می‌شود. افزایش غلظت اسید لاکتیک در عضلات باعث خستگی عضلانی شده و عملکرد ورزشی ورزشکار را کاهش می دهد. دریافت مکمل منیزیم با پاک سازی اسید لاکتیک نقش مهمی در کاهش خستگی ورزشکار دارد.

همچنین منیزیم در واکنش های ضروری برای تعادل الکترولیتی نیز شرکت می کند. به دلیل این که تمرینات طولانی مدت باعث کاهش منیزیم از طریق تعریق می شود، مصرف مکمل منیزیم در طول تمرین معمولا به شکل نوشیدنی ورزشی یا قرص های جوشان برای حفاظت در برابر ضعف و گرفتگی عضلانی مهم است.

بدن سازی و منیزیم

در چه صورتی قرص جوشان منیزیم بخوریم ؟

مصرف مکمل منیزیم در مواردی ضروری است که بدن با نشان دادن علائمی چون گرفتگی و اسپاسم عضلانی، احساس افسردگی و اضطراب، افزایش احتمال پوکی استخوان، ضعف ماهیچه‌ها، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی ضربان قلب و افزایش احتمال علائم آسم به شما نیازش را به مصرف منیزیم و همینطور کمبود این ماده معدنی در بدن نشان می‌دهد.

خواص قرص جوشان منیزیم

با این که این ماده‌ی معدنی برای بسیاری از عملکردهای مهم بدن حیاتی است؛ اما متاسفانه بسیاری از مردم اهمیت منیزیم را نادیده می‌گیرند. به طوری که تحقیقات نشان از آن دارند که در حدود 50 درصد مردم به اندازه‌ی کافی منیزیم مصرف نمی‌کنند. این در حالی‌ است که کمبود منیزیم با بیماری‌هایی مثل دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و آلزایمر مرتبط است.

عوارض مصرف زیاد منیزیم

احتمالش کم است که منابع رژیم غذایی باعث مصرف بیش از حد منیزیم شوند زیرا بدن منیزیم اضافی غذا را از طریق ادرار دفع می‌کند. با این حال مقدار زیاد منیزیم حاصل از قرص‌ جوشان منیزیم یا مکمل‌ها غذایی ممکن است باعث مشکلات گوارشی از جمله اسهال، تهوع یا درد شکم شود. همچنین در مقادیر بالای مصرف می‌تواند باعث مشکلات کلیه، فشار خون پایین، بند آمدن ادرار، تهوع و استفراغ، افسردگی، بی‌حالی، فقدان کنترل سلسله اعصاب مرکزی (CNS)، ایست قلبی و احتمالاً مرگ شود.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x