سلامت

دلایل و روش های درمان بی اشتهایی کودکان

غذا نخوردن بچه ها رفتاری شایع است که والدین را عصبانی و نگران می‌کند. در ادامه به بررسی دلایل و راه های درمان بی اشتهایی کودکان خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ این روزها برای درمان بی اشتهایی کودکان روش های متعددی پیشنهاد می‌شود. روان شناسان معتقدند کودکان تا قبل از 6 سالگی به شدت سرگرم دنیای خودشان هستند و به همین دلیل توجه چندانی به دنیای خوراکی نمی‌کنند یا به اصطلاح برای غذا خوردن وقت ندارند.

متاسفانه اغلب والدین نمی‌توانند با این قضیه به درستی برخورد کنند و با توجه بیش‌ازحد به نخوردن کودک، به جای رفع عادت نادرست، آن را بدتر می‌کنند. اگر شما نیز به دنبال روشی برای درمان بی‌اشتهایی کودکان خود هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل بی‌اشتهایی کودکان

شایع‌ترین دلایل بی‌اشتهایی کودک شامل موارد زیر می‌باشند:

علائم بی اشتهایی کودکان و راه درمان

تاثیر بیماری و مصرف دارو بر اشتها

در برخی از مواقع بروز بیماری و یا مصرف بعضی از داروها می‌تواند بر اشتهای کودک اثر منفی بگذارد. در دوره بیماری تمامی عملکردهای بدن ازجمله گوارش دچار مشکل می‌شوند. در نتیجه کودک دچار بی‌اشتهایی می‌شود. حتی پس از بهبودی امکان دارد کمی طول بکشد تا عملکرد دستگاه گوارش به حالت عادی بازگردد. مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند بر اشتهای کودک تأثیر بگذارد. بسیاری از داروهای دیگر نیز می‌توانند باعث بی‌اشتهای کودک شوند.

کمبود روی و کم غذایی کودک

برای درمان بی اشتهایی کودکان باید حواستان به مواد معدنی و ویتامین‌های بدن کودک باشد. یکی از مهم‌ترین مواد جهت هضم غذا در معده، اسیدکلریدریک می‌باشد. این ماده در افزایش اشتها نیز مؤثر است. عنصر روی باعث تولید این اسید در بدن می‌شود. بنابراین بی‌اشتهایی کودک می‌تواند به علت کمبود روی در بدن باشد. با ایجاد تغییر در رژیم غذایی کمبود این عنصر به راحتی قابل جبران است. از جمله مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد روی شامل مرغ، بادام هندی، سبوس گندم و تخم کدو می‌باشند.

بروز مشکل در عملکرد گوارشی و هضم غذا

برای هضم غذا در معده به انرژی نیاز است. سوءهاضمه، گازهای گوارشی و نفخ بر این انرژی اثر منفی می‌گذارند. بیماری‌های مختلف نیز می‌توانند باعث بروز مشکل در هضم غذا شده و سبب بی‌اشتهایی کودک شوند.

کاهش سرعت رشد کودک

اگر درمان بی اشتهایی کودکان به موقع صورت نگیرد در روند رشد آن‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. بی‌اشتهایی در همه موارد نشان‌دهنده وجود مشکل در بدن کودک نمی‌باشد. معمولا اشتهای کودک در ‌ماه‌های اولیه زندگی زیاد است. ولی پس از 4 یا 5 ماه، سرعت رشد بدن کاهش پیدا کرده و در نتیجه میزان انرژی مورد نیاز برای رشد کودک نیز کاهش پیدا می‌کند. بی‌اشتها شدن کودک در این حالت کاملاً طبیعی است.

عدم تنوع در رژیم غذایی

کودکان چه غذاهایی دوست دارند؟

یکی از راه هایی که در درمان بی اشتهایی کودکان می‌تواند بسیار کارآمد باشد ایجاد تنوع غذایی آن هم باب میل کودک است. عدم تنوع در رژیم غذایی دلیل بی اشتهایی کودکان

والدین بایستی بر مقدار و نوع غذایی که کودک مصرف می‌کند نظارت داشته باشند.

تنوع در رژیم غذایی کودک اهمیت زیادی دارد. در صورتی که کودک مقادیر زیاد مواد غذای حاوی غلات کامل مصرف کند، امکان دارد برای مدت زیادی احساس گرسنگی نکند.

غلات کامل دارای فیبر است و هضم کامل آن به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین مصرف بیش از حد نیاز شیر گاو و یا شیر خشک می‌تواند باعث بی‌اشتهایی کودک شود.

تاثیر استرس بر اشتهای کودک

استرس اثرات منفی زیادی بر کودکان دارد. از جمله این اثرات کاهش اشتها می‌باشد. استرس سبب می‌شود تا کودک میل خود به خوردن غذا را از دست بدهد و در خوابیدن نیز دچار مشکل شود. رفع استرس به درمان بی اشتهایی کودکان می‌تواند کمک کند.

به همین جهت علت والدین بایستی علت ایجاد استرس را مشخص کرده و آن را رفع کنند. بعضی از دلایل شایع ایجاد استرس در کودکان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بروز مشکلات در خانواده از جمله مرگ یکی از اعضای خانواده و یا مرگ حیوان خانگی و همچنین به دنیا آمدن فرزند دوم
  • مورد آزار قرار گرفتن
  • ناتوانی در مقابله با فشار و مشکلات تحصیلی و انتظارات غیرمنطقی والدین

 افسردگی و کاهش اشتها

یکی دیگر از علت‌های بی‌اشتهایی کودک افسردگی است. بیشتر والدین بین افسردگی و غم و اندوه تفاوتی قائل نمی‌شوند غافل از اینکه یکی از روش های درمان بی اشتهایی کودکان برطرف کردن افسردگی است. احساس غم و اندوه با گذشت زمان رفع می‌شود، ولی افسردگی به سادگی از بین نمی‌رود. افسردگی نه تنها باعث ناراحتی کودک می‌شود بلکه در زندگی روزمره کودک نیز اختلال ایجاد می‌کند.

افسردگی می‌تواند باعث شود تا کودک علاقه خود به انجام فعالیت‌های روزانه را از دست داده بدهد.  تغییر در عادات غذایی نیز می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد. در چنین مواردی مراجعه به مشاور روان‌شناسی کودک جهت رفع افسردگی کودک توصیه می‌شود.

کم‌خونی و بی اشتهایی

یکی دیگر از علت‌های بی‌اشتهایی در کودکان کم‌خونی است. کودکان مبتلا به کم‌خونی معمولاً کسل، خسته و زودرنج می‌باشند. کم‌خونی در صورت عدم درمان می‌تواند در رشد کودک و عملکرد او در مدرسه اختلال ایجاد کند.  توصیه می‌شود جهت اطمینان از کم‌خونی کودک از آزمایش خون استفاده شود.

یبوست

حرکات نامنظم روده می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود. بی‌اشتهایی کودک نیز می‌تواند در ایجاد یبوست موثر است. نشانه یبوست سفت شده مدفوع است.

علاوه بر دلایل ذکر شده، عوامل دیگری مانند میزان غذای مصرفی، وضعیت اجتماعی– اقتصادی و هراس از خوردن غذاهای جدید نیز می‌توانند باعث بی‌اشتهایی کودک شوند.

درمان بی‌ اشتهایی کودکانراه کارهای درمان بی اشتهایی در کودکان

مدت زمان و شدت درمان بی‌ اشتهایی بسته به کودک مبتلا متفاوت خواهد بود. ممکن است برای درمان کامل به چندسال زمان نیاز داشته باشیم. برای درمان بی‌اشتهایی کودکان لازم است مراحل زیر طی شوند:

  • اطمینان از تغذیه کافی و مناسب کودک
  • مشاوره درباره احساسات و اعتقادات مربوط به بی‌اشتهایی
  • جستجو و درمان هرگونه مشکلی که می‌تواند به علت عدم مصرف مواد غذایی باشد.
  • درمان بی‌اشتهایی معمولا یک یا چند روش از روش‌های زیر را شامل می‌شود:
  • بعضی از متخصصان تغذیه بر روی اختلالات خوردن تمرکز دارند. آن‌ها می‌توانند جهت تنظیم وزن و کالری مصرفی به ما کمک کنند.
  • همچنین می‌توانند باورهای غلط درباره تغذیه که معمولا به بی‌اشتهایی منجر می‌شود را تصحیح کنند چراکه رفع یکسری باورهای غلط و زنجیرهای ذهنی سبب درمان بی اشتهایی کودکان می‌شود. لازم است علائم گرسنگی به‌درستی آموزش داده شوند. در برخی موارد خیلی شدید مشکلات تغذیه‌ای، تغذیه از طریق لوله ضرورت می‌یابد. البته این موضوع فقط در افرادی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی به مشکلات تغذیه‌ای مبتلا بوده‌اند.

علائم بی‌اشتهایی در کودکان

پیش از شروع درمان بی اشتهایی کوکان باید باعلائم بی اشتهایی آشنا شوید. زمان زیادی طول می‌کشد تا علائم فیزیکی ناشی از بی‌اشتهایی بروز کند. ولی قبل از آن تغییرات رفتاری در کودکان ایجاد می‌شود که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • احساس افزایش وزن یا چاقی، حتی در شرایطی که واقعیت ندارد.
  • وسواس در مورد غذا خوردن
  • کاهش قابل ملاحظه میزان غذای مصرفی با وجود لاغر بودن
  • ترس از افزایش وزن، حتی در شرایطی که وزن فرد در حال کاهش است.
  • فعالیت بیش از حد
  • تحریک حلق به منظور بالا آوردن غذا
  • مصرف زیاد مسهل
  • انکار گرسنگی

برای درمان بی اشتهایی کودکان باید به علائم فیزیکی نیز توجه داشته باشید.علائم فیزیکی بی‌اشتهایی کودکان، علائمی نگران‌کننده هستند و نیاز به پیگیری دارند. این علائم شامل:

  • تغییر در وزن، مانند کاهش سرعت افزایش وزن یا کاهش وزن
  • قطع عادت ماهیانه یا تاخیر در شروع آن
  • احساس یخ کردن دست‌ها و پاها
  • تغییر در حرارت بدن
  • ریزش مو یا رشد موهای ظریف در بدن
  • غش یا احساس سبکی شدید در سر
  • یبوست
  • احساس خستگی و ضعف عضلات
  • درمان بی اشتهایی کودکان با مواد غذایی

افزایش اشتها و درمان بی اشتهایی کودکان با مواد غذایی

مواد غذایی برای افزایش اشتهای کودکان

آب لیمو

درمان بی اشتهایی کودکان خوراکی‌ها و میوهایی مثل لیمو ممکن است. لیمو باعث افزایش اشتهای کودک می‌شود. به این منظور کودک می‌تواند جهت رفع بی‌اشتهایی به اندازه یک لیوان آب لیمو مصرف کند. به این ترتیب دستگاه گوارش کودک شروع به فعالیت کرده و کودک احساس گرسنگی می‌کند.

آلو

مصرف آلو باعث افزایش اشتها می‌شود. مواد مغذی موجود در آلو همراه با طعم خاص آن باعث می‌شود تا این میوه یکی از مواد غذایی محبوب کودک محسوب شود. مصرف آلو احساس گرسنگی در کودک را افزایش می‌دهد.

هلو

هلو دارای مقادیر زیاد فیبر می‌باشد. فیبر موجود در هلو باعث بهبود فرایند گوارش و هضم غذا می‌شود در نتیجه از یبوست جلوگیری می‌کند. هلو میوه بسیار خوش‌طعمی می‌باشد و جهت افزایش اشتهای کودک بسیار مفید است.

ماست و نعنا

برای افزایش اشتهای کودک می‌توان از برگ نعنا نیز استفاده کرد. به این منظور تعدادی برگ نعنا را با مقداری ماست مخلوط کرده و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. این ماده غذایی اشتهای کودک را افزایش می‌دهد و حتی برای کودکان بالای یک سال نیز مفید و مؤثر است.

تخم کدو

تخم کدو دارای فیبر می‌باشد و فیبر یکی از عوامل اصلی در هضم و درمان بی اشتهایی کودکان است. فیبر موجود در تخم کدو باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود. همچنین تخم کدو به علت وجود عنصر روی بر فرایند هضم مواد غذایی در بدن تأثیر می‌گذارد. به همین جهت مصرف مقداری تخم کدو باعث افزایش اشتها و ایجاد احساس گرسنگی در کودک می‌شود.

آب هویج

درمان بی اشتهایی کودکان با آب هویج می تواند راه‌حل خوشمزه‌ای برای کودک باشد.

هویج دارای مزایای بسیار زیادی جهت حفظ سلامت بدن می‌باشد و یکی از این مزایا رفع بی‌اشتهایی می‌باشد. به این منظور کودک می‌تواند 30 دقیقه پیش از صرف غذا، به اندازه یک کاسه کوچک آب هویج مصرف کند. آب هویج باعث ایجاد احساس گرسنگی و افزایش اشتها در کودک می‌شود.

بادام زمینی

عنصر روی باعث افزایش اشتهای کودک می‌شود. این عنصر به مقادیر زیاد در بادام زمینی وجود دارد. کودکان زیر یک سال نباید بادام زمینی مصرف کنند؛ چرا که حساسیت به بادام زمینی در میان بسیاری از افراد شایع است و امکان دارد کودک نیز مبتلا به این نوع حساسیت باشد.

کودک ابتدا بایستی این ماده غذایی را به مدت یک هفته مصرف کند تا والدین از عدم وجود حساسیت در کودک اطمینان حاصل کنند. مصرف بادام زمینی به هر شکلی از جمله کره برای کودک مفید است و سبب درمان بی اشتهایی کودکان می‌شود.

زنجبیل

از زنجبیل همراه با محصول حاصل از ترکیب شیر و سرکه یا آب لیمو جهت بازیابی انرژی گوارشی و رفع بی‌اشتهایی استفاده می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه علاوه برافزایش اشتهای کودک باعث از بین رفتن عفونت و بهبود عملکرد هضم می‌شود. مخلوط زردچوبه و مقداری روغن حیوانی جهت رفع بی‌اشتهایی کودک بسیار مفید است.

دارچین

به علت وجود هیدروکسی کالکون در دارچین، مصرف این ادویه همراه با مواد غذایی مختلف می‌تواند باعث درمان بی‌اشتهایی کودک شود.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x