جامعه

راهنمایی و نکات حقوقی خرید خودرو

خرید خودرو یکی از اقدامات مهمی است که افراد در طول زندگی انجام می‌دهند. برای آنکه در این مسیر دچارضرر و زیان نشوید دانستن یکسری نکات حقوقی خرید خودرو الزامی است.

به گزارش پارت نیوز؛ دانستن نکات حقوقی خرید خودرو می‌تواند سرمایه شما را از نابودی نجات دهد. در خرید خودرو به‌طورکلی، خریدار می‌تواند یکی از این دو راه را انتخاب کند: خرید ماشین صفر و خرید ماشین دسته دوم. مشکلات و مسائل خرید خودرو، بیشتر در جایی بروز می‌کند که فردی ، قصد داشته تا ماشین دسته دوم و کارکرده‌ای را بخرد که اطلاع دقیق و درستی از ویژگی‌ها و کارکرد آن ندارد.

به‌علاوه، خطر گرفتار شدن در دام کلاهبرداران نیز همواره خریداران خودرو دسته دوم و کارکرده را تهدید می‌کند. البته، خرید ماشین صفر نیز عاری از خطر نمی‌باشد. در چنین وضعیتی، ضروری است تا خریدار خودرو، به نکات حقوقی و فنی خرید ماشین صفر و دسته دوم، توجه داشته و با استفاده از راهنمای خرید خودرو، از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران و وارد شدن به روند طولانی دعاوی قضایی، اجتناب نماید.

هنگام خرید خودرو چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برای خرید خودروی دست‌دوم حتماً به مواردی که در ادامه برایتان آماده کرده‌ایم توجه کنید. نکات حقوقی خرید خودرو مثل مدارک خودرو را بررسی کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که هنگام خرید خودروی دست‌دوم باید انجام دهید آن است که از کامل‌بودن مدارک اطمینان حاصل کنید. این مدارک باید شامل موارد زیر باشند:

  •  کارت خودرو
  • اصل سند خودرو
  • برگ معاینه فنی معتبر
  •  پرداخت کامل عوارض شهرداری
  • بیمه خودرو

خریدارانی که بدون مراجعه‌کردن به مراکز تعویض پلاک فقط با وکالت‌نامه اقدام به خرید خودرو می‌کنند، دچار مشکلات متعددی می‌شوند. درصورتی‌که شماره شاسی، موتور یا اتاق با سند رسمی خودرو مطابقت نداشته باشد، خودرو در مرکز تعویض پلاک توقیف می‌شود. همچنین رانندگی با خودرویی که پلاک آن متعلق به مالک قبلی است، تخلف محسوب شده و مشمول جریمه خواهد شد.

خرید خودرو دست دوم

نکات حقوقی خرید خودرو مثل قبل از سند زدن، قرارداد تنظیم کنید. در انجام‌دادن یک معامله حتماً قبل از سند زدن یک قرارداد تنظیم کنید. قرارداد بین خریدار و فروشنده اگر تنظیم شود هر کدام را ملزم می‌کند تا نسبت به تعهداتشان عمل کنند. مواردی که باید در مبایعه‌نامه نوشته شوند، شامل موارد زیر است:

  • تمام جزئیات خودرو مانند مدل، رنگ، وسایل موجود خودرو، تک سوخت یا دوگانه‌سوز بودن آن و …
  • قیمت توافقی و نحوه پرداخت هزینه از سوی خریدار
  • زمان تحویل خودرو از طرف فروشنده به همراه بیمه و کارت سوخت
  • زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو
  •  نحوه پرداخت عوارض سالانه شهرداری و مالیات، جرایم و دریافت تأییدیه عدم خلافی خودرو
  •  توافقات برای زمان حضور در دفترخانه
  • مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

پس از تعویض پلاک خودرو، طرفین معامله باید با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند قطعی خودرو اقدام کنند. مدارک موردنیاز برای تنظیم سند شامل موارد زیر است:

  • برگ سبز جدید یا همان شناسنامه خودرو صادره در مرکز تعویض پلاک خودرو
  • تأییدیه نقل‌وانتقال خودرو که در مراکز تعویض پلاک صادر می‌شود.
  • برگه شرکت سازنده خودرو به نام فروشنده که به آن فاکتور کارخانه گفته می‌شود.
  • اصل مدارک شناسایی خریدار و فروشنده خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث و کارت هوشمند سوخت
  • برگ مفاصاحساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری
  • گواهی عدم خلافی که تاریخ یک روز قبل از معامله را داشته باشد
  • معاینه فنی به تاریخ یک روز قبل از معامله هنگام تنظیم قرارداد

نکات مهم پیش از تنظیم مبایعه نامه خودرو

قرارداد خرید خودرو

یکی از نکات حقوقی خرید خودرو تنظیم مبایعه نامه است. هنگامی که یک شخص، برای خرید خودرو، اقدام می‌کند، به‌طورکلی، دو راه پیش روی وی می‌باشد: خرید ماشین صفر و خرید ماشین دسته دوم. مشکلات و مسائل خرید خودرو، بیشتر در جایی بروز می‌کند که فردی ، قصد داشته تا ماشین دسته دوم و کارکرده‌ای را بخرد که هیچ اطلاع دقیقی از ویژگی‌ها و کارکرد آن ندارد. به‌علاوه، خطر گرفتار شدن در دام کلاهبرداران نیز همواره خریداران خودرو دسته دوم و کارکرده را تهدید می‌کند. البته، خرید ماشین صفر نیز عاری از خطر نمی‌باشد.

در این شرایط، ضروری است تا خریدار خودرو، به نکات حقوقی و فنی  قبل از خرید ماشین صفر و دسته دوم، مانند استفاده از کارشناسی خودرو​، توجه داشته و با استفاده از راهنمای خرید خودرو، از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران و وارد شدن به روند طولانی دعاوی قضایی، اجتناب نماید.

با توجه به مراحل مختلف خرید خودرو، که شامل مرحله قبل از تنظیم مبایعه نامه، مرحله تنظیم مبایعه نامه و مرحله تعویض پلاک و تنظیم سند رسمی، بوده، راهنمای قبل از خرید خودرو و نکات حقوقی و فنی خرید ماشین صفر و  دسته دوم، نیز می‌تواند به سه مرحله کلی فوق، تقسیم گردد.

لذا، در این بخش، به توضیح راهنمای قبل از خرید خودرو و نکات حقوقی خرید ماشین صفر و  دسته دوم، در مرحله پیش از تنظیم مبایعه نامه پرداخته و مراحل پس از آن را نیز در بخش‌های بعد، بررسی خواهیم کرد. مهم‌ترین نکات حقوقی خرید ماشین صفر و دسته دوم، در مرحله پیش از تنظیم مبایعه‌نامه، شامل موارد زیر می‌باشد:

اولین و مهم‌ترین نکته از نکاتی که باید در خرید خودرو صفر و کارکرده، مورد توجه قرار گیرد، بحث احراز هویت فروشنده است. حتما پیش از آنکه، برای بستن قرارداد و تنظیم مبایعه نامه خرید خودرو، اقدام نمایید، مدارک هویتی فروشنده را به دقت، بررسی کرده و عکس درج شده در این مدارک را با چهره وی تطبیق دهید.

در مرحله بعد به منظور رعایت نکات حقوقی خرید خودرو، انطباق مشخصات هویتی فروشنده خودرو را با هویت مالک خودرو را چک نمایید. صاحب اسناد هویتی، باید همان مالک خودرو باشد؛ در غیر این صورت، از خرید ماشین خودداری کرده، مگر اینکه فروشنده، دارای وکالت‌نامه رسمی و نه وکالت‌نامه عادی، از مالک خودرو صفر یا دسته دوم بوده که در مورد نکات وکالت در فروش خودرو نیز در ادامه صحبت خواهیم کرد.

پس از اطمینان از موارد فوق، اسناد مربوط به خودرو، به ویژه برگ سبز و سند مالکیت ماشین را بررسی کنید. حتما از فروشنده بخواهید که اصل مدارک را به شما نشان داده و از خرید خودرو، با کپی اسناد، خودداری نمایید.

یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده در راهنمای خرید خودرو و نکات حقوقی خرید ماشین صفر و دسته دوم، مربوط به وکالت‌نامه می باشد. چنانچه، مالک خودرو و فروشنده، یک شخص نمی‌باشد، فروشنده، حتما باید یکی از مدارک زیر را به شما ارائه دهد.

وکالت نامه رسمی فروش خودرو: وکالت نامه رسمی فروش خودرو، حتما باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و اعتبار این وکالت نامه، از طریق سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی confirm.ssaa.ir سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، قابل استعلام می‌باشد.

مدرک نمایندگی از محجور: به‌طورکلی، اگر مالک خودرویی که قصد خرید آن را دارید، صغیر باشد، پدر و جد پدری وی، برای فروش ماشین صفر و دسته دوم صلاحیت دارند. در غیرازاین مورد، همچون زمانی که فروشنده، مجنون یا سفیه بوده، حکم قیمومیت فروشنده را مطالبه و بررسی نمایید.

از مهم‌ترین موارد نکات حقوقی خرید خودرو نکات حقوقی و فنی خرید ماشین صفر و دسته دوم، در مرحله پیش از تنظیم مبایعه‌نامه، بحث چک کردن مدارک خودرو می‌باشد. پیش از اقدام برای تنظیم هرگونه مبایعه‌نامه ماشین، اسناد خودرو، شامل برگ سبز، سند مالکیت، برگ معاینه فنی و بیمه شخص ثالث خودرو را چک کنید.

نکات فنی و حقوقی خرید خودرو

راهنمای خرید خودرو

علاوه بر موارد راهنمای خرید خودرو نکات حقوقی خرید ماشین صفر و دسته دوم، در مرحله پیش از تنظیم مبایعه‌نامه وقرارداد بیع، لازم است تا در هنگام خرید ماشین، نکات مهم در بررسی فنی خودرو نیز مورد توجه خریدار قرار گیرد.

چرا که ممکن است یک خودرو صفر و کارکرده، از نظر حقوقی و قانونی، هیچ مشکلی برای معامله نداشته، اما فنی آن خودرو، دارای مشکلات و نواقصی، بعضا قابل توجه باشد. بنابراین، لازم است تا به این نکات نیز توجه ویژه شود. لذا، در این بخش، به توضیح نکات مهم در بررسی فنی خودرو، پرداخته که مهم ترین آن، شامل موارد زیر می‌باشد:

در اولین مرحله از مراحل بررسی فنی خودرو، شاسی و بدنه ماشین را چک کنید. شاسی آسیب دیده خودرو، مشکلات بسیار زیادی را در آینده برای شما ایجاد خواهد کرد که تغییر زاویه چرخ‌ها، تنها یکی از این مشکلات می‌باشد.

ترمزها، بخش مهم دیگری از خودرو بوده که در راهنمای قبل از خرید خودرو و نکات فنی خرید ماشین صفر و دسته دوم، باید مورد توجه قرار گیرد. صدای ترمزها، یکی از علایمی است که می‌تواند در این بررسی فنی، به شما کمک کند. چنانچه، زمانی که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، صدای ساییده شدن دو فلز را شنیده یا با لرزش ماشین مواجه می‌شوید، این امر به معنی آسیب دیدن لنت ترمز یا دیسک ترمز خودرو می‌باشد.

هنگامی که خودرو، روشن می‌باشد، به رنگ دودی که از اگزوز ماشین، خارج می‌شود، توجه کنید. دود بیش از حد سیاه رنگ و همچنین، دود آبی‌رنگ، از علایمی است که به شما نشان می‌دهد که کاربراتور ماشین، دارای مشکل می‌باشد.

فرمان خودرو، از دیگر قسمت‌هایی است که طبق راهنمای خرید خودرو، باید در بررسی فنی آن، مورد توجه قرار گیرد. قبل از خرید ماشین، به وسیله رانندگی با آن و تست فرمان، از انحراف نداشتن ماشین، کسب اطمینان نمایید.

از دیگر موارد مهمی که در راهنمای خرید خودرو و نکات فنی خرید ماشین صفر و دسته دوم، باید مورد لحاظ قرار گیرد، بحث بررسی رادیاتور می‌باشد. نشت کردن آب از رادیاتور و وجود قطرات آب، روی میله اندازه‌گیری روغن، نشان‌دهنده نقص خودرو می‌باشد.

در بررسی ماشین صفر و کارکرده، بحث سیستم تهویه را فراموش نکنید. بررسی سیستم تهویه و اطمینان از سلامت آن، می‌تواند از طریق چک کردن کولر و هیتر ماشین و هوای خروجی سیستم تهویه باشد. وجود بوی رطوبت یا ضد یخ در هوای خروجی سیستم تهویه، ممکن است علامت نشتی مایعات باشد.

سیستم برقی ماشین نیز از دیگر مواردی است که طبق راهنمای قبل از خرید خودرو، باید در بررسی فنی آن، مورد لحاظ قرار گیرد. بدین منظور، با روشن کردن ماشین، قسمت‌های مختلف برقی آن، شامل سیستم صوتی، بالابر شیشه‌ها و کلیه چراغ‌های ماشین را چک نمایید.

کیلومترشمار خودرو نیز از دیگر بخش‌هایی است که در بررسی فنی خودرو، باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند، گاهی برخی از فروشندگان خودرو، با دست کاری دستی آن، در صدد پایین نشان دادن کارکرد ماشین و فریب خریدار غیرحرفه‌ای بوده، اما این مساله، توسط کارشناس خودرو، قابل تشخیص می‌باشد.

سخن پایانی

و در نهایت، مهم‌ترین نکته، طبق راهنمای خرید خودرو و نکات حقوقی خرید خودرو خریدن ماشین صفر و دسته دوم، بحث لزوم استفاده از یک کارشناس خودرو می‌باشد. از آنجا بسیاری از نواقص خودرو، برای افراد عادی، قابل تشخیص نبوده، توصیه می‌شود که در هنگام خرید خودرو صفر و دست دوم، حتما از دانش و تجربه یک کارشناس خودرو خبره و ماهر، استفاده نمایید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x