پیشرفت شخصی

راه های از بین بردن ترس از رانندگی و افزایش اعتماد به نفس

رانندگی فعالیتی است که برخی از آن می ترسند. در این مطلب به راه هایی برای از بین بردن ترس از رانندگی و افزایش اعتماد به نفس شما خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ معمولا شخصی که دچار ترس از رانندگی است، دچار فوبیای دیگری نیز دارد مانند، ترس از مکان های بسته. معمولا فرد به دلیل ترس از روبه رو شدن با موقعیت پرهیز می کند و این دوری از موقعیت ترس های او را بیشتر کرده و میزان ناتوان کنندگی را در او افزایش می دهد.

روش های از بین بردن ترس از رانندگی

ترس از رانندگی همیشه ارتباطی با فوبیا ارتباطی ندارد. بسیاری از افراد به دلایلی غیر از فوبیا دچار این نوع ترس می شوند که شامل:

تجربه بد

اگر قبلا تصادف کرده اید، خطر بیشتری از ترس از رانندگی دارید که به آن اختلال استرس پس از سانحه می گویند. از دیگر عوامل ترس در رانندگان می توان به طوفان شدید، شرایط بد آب و هوا، گم شدن، ترس از عدم توانایی در کنترل خودرو در ترافیک سنگین و غیره اشاره کرد.

چیکار کنم از رانندگی نترسم

این اتفاقات بد لزوماً نباید برای شما اتفاق بیفتد. دیدن یک تصادف شدید برای دیگران یا در تلویزیون و یا شناخت فردی که چنین تصادفی داشته است برای ایجاد ترس در فرد کافی است.

خانواده یا دوستان

نحوه رفتار والدین و دوستان شما با رانندگی بر احساس شما در مورد آن تأثیر می گذارد. اگر والدین شما رانندگان محتاط هستند، ممکن است این موضوع را نیز در نظر بگیرید و نگران باشید.

همچنین، اگر دید بدی نسبت به رانندگی شما دارند، شما را مسخره می‌کنند یا به عملکرد شما اعتماد کافی ندارند، ترس از رانندگی برای شما طبیعی است.

کلیشه های جنسیتی

کلیشه‌های رایج و نگرش‌های جنسیتی نسبت به این موضوع نیز در ترس دخیل هستند. بسیاری از زنان به دلیل این کلیشه های منفی و تمسخر اطرافیان از این نوع ترس رنج می برند.

در برخی موارد، فوبیای رانندگی دلیل مشخصی ندارد. مواردی وجود دارد که راننده حتی پس از سالها تجربه رانندگی موفق به طور ناگهانی دچار ترس می شود. دیگران هرگز نخواسته اند رانندگی یاد بگیرند. خوشبختانه، درمان ترس از رانندگی نیازی به یافتن علت ندارد.

علائم ترس از رانندگی و فوبیا

علائم اضطراب رانندگی شبیه سایر اشکال اضطراب و استرس است: تپش قلب، تنگی نفس، عرق کردن کف دست، گیجی، خشکی دهان، تنگی نفس، ناتوانی در فکر کردن و تصمیم‌گیری. در موارد شدید، فرد تصور می کند که هر لحظه ممکن است از ترس بمیرد یا دیوانه شود. این حالت ترسناک است و فرد برای اجتناب از این احساسات شدید از رانندگی اجتناب می کند.

روش های درمان ترس از رانندگی

بدیهی است که این علائم تأثیر منفی بر عملکرد افراد در زندگی روزمره و توانایی آنها در رانندگی دارد. این موضوع به خصوص در شهرهای بزرگ که نیاز به تصمیم گیری سریع در رانندگی و مهارت بالا دارند بسیار دشوارتر است.

حساسیت زدایی

این یکی از تکنیک های درمانی است که باعث می شود فرد از انجام کاری که می ترسد، احساس راحتی بیشتری بکند. این روش شامل قرار دادن بیمار در موقعیت هایی می شود که باعث ترس او می شوند، اما این کار به صورت گام به گام و تدریجی انجام می شود به نحوی که بیمار در هر مرحله می تواند با ترس خود کنار بیاید و آن را تحمل کند.

برای مثال، اگر مراجع نمی تواند رانندگی کند، درمان با نشستن در یک خودرو پارک شده در اتوبان شروع می شود. در مراحل بعد، مراجع خودرو را روشن می کند، اما حرکت نمی کند. این کار تا زمانی انجام می شود که مراحل می تواند به راحتی و با ترس کمتر در خودرو بنشیند و آن را روشن کند.

زمانی که مراجع به این نقطه برسد، که ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد، می تواند دور یک منطقه خلوت دور بزند. در صورتی که مراجع می ترسد، می تواند تا زمان رفع ترس از رانندگی خودرو را خاموش کند و بعد از مدتی دوباره به رانندگی ادامه دهد.

درمان شناختی

یکی از دیگر روش های موثر درمان فوبیای رانندگی شناخت درمانی است. این افراد عمل رانندگی را بسیار خطرناک تر از چیزی که واقعا هست، ارزیابی می کنند و توانایی های خود را کمتر از واقعیت می دانند. بنابراین، درمانگر با کمک به تغییر افکار و باورهای فرد به او در غلبه بر ترس از رانندگی کمک می کند.

روش های کاهش استرس رانندگی

با یک مربی دیگر تمرین کنید

شاید ترس از رانندگی در شما به دلیل حرف های مربی قبلی باشد، به خصوص اگر او یکی از آشنایانتان باشد. بهتر است این بار، با مراجعه به یک آموزشگاه رانندگی، یک مربی دیگر را انتخاب کنید که فردی صبور و باتجربه در آموزش به افراد مبتدی است. چنین فردی می تواند دیدگاه شما نسبت به مهارت هایتان را تغییر دهد و از نشستن پشت فرمان احساس آرامش کنید.

جملات مثبت بنویسید

به صورت دستی، جملات مثبتی را روی کاغذ در مورد تواناییتان در رانندگی و آرامشتان برای این کار بنویسید.

  • من در زمان رانندگی آرام و راحتم و می توانم از شنیدن موسیقی لذت ببرم.
  • این جملات را هر شب قبل از رفتن به رختخواب و بعد از بیدار شدن بخوانید.
  • بلند بخوانید و خود را در حال رانندگی تصور کنید.
  • قدرت این تمرین را دست کم نگیرید.

چیکار کنم از رانندگی نترسم؟

برای غلبه بر ترس از رانندگی به خود سخت نگیرید. زمانی که به مهارت کافی در مورد رانندگی رسیدید، از گام های ساده و کوچک برای غلبه بر ترس خود شروع کنید.

لیستی از کارهایی که باید در هر مرحله انجام دهید تهیه کنید:

  • برداشتن سوییچ خودرو و ماندن در کنار آن
  • نشستن در خودرو تا زمان آرام شدن
  • روشن کردن خودرو و نشستن در آن تا زمان آرام شدن
  • رانندگی در یک مکان آشنا و خلوت
  • رانندگی در محل زندگی خود
  • رانندگی در خیابان های اطراف محله
  • تمرین پارک کردن خودرو و گردش به چپ و راست در خیابان های اطراف
  • رانندگی در یگ بزرگراه خلوت
  • رانندگی در بزرگراه شلوغ
  • تغییر مسیر و سبقت از خودروها

برای غلبه بر ترس از رانندگی نیازی نیست تمام این مراحل را ظرف مدت کوتاهی طی کنید. شما زمان دارید و صبور هستید. تنها زمانی به مرحله بعد بروید که در انجام گام قبلی کاملا احساس آرامش و تسلط داشته اید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x