آشپزی

روش های تزیین آش رشته با زیباترین و خلاقانه ترین ایده ها + تصاویر

اگر به دنبال ایده های خلاقانه و خاص برای تزیین آش رشته هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های ایرانی آش رشته است و روش‌های مختلفی برای تزیین آش رشته وجود دارد. این آش محبوب در ایام عزاداری، محرم و حتی دورهمی ها استفاده شده و غالبا با کشک، نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ سرو می‌شود.

روش های تزیین آش رشته

مدل ها ی تزیین آش رشته

آش رشته در شهرهای مختلف ایران با کمی تفاوت به صورت مشابه طبخ می‌شود. مردم آذربایجان در این آش از نخود، برنج، عدس و مقداری ترشی استفاده می‌کنند. برخی مردم آذربایجان مغز گردو یا برگ زردآلو و رب هم اضافه می‌کنند. در بیرجند چاشنی این آش قروت یا آب انار است. استان مرکزی این آش را با کشک یا بدون کشک و با سرکه یا آبغوره میل می‌کنند و گاهی به آن کلم اضافه می‌کنند.

انتخاب ظرف مناسب برای سرو آش

یکی از نکات مهمی که در سرو و تزیین آش رشته باید به آن توجه کنید، استفاده از ظرف مناسب است. ظرف نقش بسیار مهمی در ظاهر و نتیجه غذای شما ایجاد می‌کند. انتخاب سایز مناسب برای سرو آش بسیار حائز اهمیت است. سایز ظرف باید به گونه‌ای باشد که آش ظرف شما را کاملاً پر نکند. بهترین ظرف برای سرو آش، کاسه است. شما می‌توانید با استفاده از کاسه‌های سفالی به رنگ‌های سبز یا آبی، حس سنتی بودن این غذا را دو چندان کنید.

10 روش برای تزیین آش رشته

تزئین آش رشته باید زمانی انجام شود که مقداری سرد شده باشد. حتما یک ربع قبل از سرو غذاها، آش را بکشید و کنار بگذارید. وقتی سطح آش کمی خنک می‌شود یک لایه (مانند سرشیر) روی آن ایجاد می‌شود که روند تزیین آش را راحت‌تر می‌کند. اگر این کار را نکنید هرچقدر هم تزیین زیبایی روی آش انجام دهید، با یک تکان کوچک تمام تزیینات شما در آش غرق می‌شود.

استفاده از نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ

چگونه آش رشته را تزیین کنیم

همان طور که در بالا ذکر شد، ساده ترین روش تزئین آش استفاده از نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ است. با خطوط فرضی شروع کنید. می‌توانید به صورت یکی در میان و دایره‌ای از نعنا داغ و سیر داغ بر روی آش بریزید.

کشک زعفرانی، عطر بوی ایرانی

تزیین آش رشته با نقش و نگار

استفاده از کشک زعفرانی عطر و بوی بسیار خوبی به آش رشته می‌دهد و جلوه خاصی در تزیین آش رشته ایجاد می‌کند. علاوه بر آن رنگ زرد زعفران در کنار رنگ سبز آش، ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند.

بته جقه و نقوش اسلیمی

تزیین آش رشته با نعنا داغ

از آنجایی که آش رشته یکی از غذاهای سنتی است، استفاده از بته جقه و نقش‌های اسلیمی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تزئین آن است. برای ساده‌تر شدن تزیین آش، می‌توانید از شابلون‌ یا قیف استفاده کنید.

تزیین آش رشته با نخود و لوبیا

تزیین آش رشته با نخود و لوبیا

یکی دیگر از راه‌های تزئین آش استفاده از نخود و لوبیا است. هنگامی که بُنشن (حبوبات مثل نخود و عدس و ماش و لوبیا و باقلا و… ) کاملا پختند، مقداری از نخود و لوبیاهایی که وا نرفته را کنار بگذارید. شما می‌توانید با استفاده از نخود و لوبیا روی آش طرح‌های متفاوتی مانند گل، بته جقه و نقش و نگار‌های متفاوت خلق کنید.

تزئین آش رشته با خلال دندان

انواع طرح های تزیین آش رشته

اغلب ظرف‌هایی که آش رشته در آن سرو می‌شود دایره شکل است. شما می‌توانید چند دایره درون آش با نعنا داغ و کشک بکشید. برای این تزیین بهتر است که کشک و نعنا داغ مقداری رقیق باشند. سپس با استفاده از یک خلال دندان از روی شعاع دایره‌ها خطوط آرامی از خارج دایره به داخل آن بکشید. در روش بعدی همین کار را بکنید ولی این بار خطوط را یکی در میان یکی از داخل دایره به خارج و یکی از خارج به داخل بکشید. با این کار طرح زیبایی مانند گل خواهید داشت.

تزیین آش با قسمت بندی مربعی

تزیین آش رشته با کشک رنگی

این تزیین بسیار ساده و شیک است. به این صورت که با کشک خط‌های موازی افقی و عمودی می‌کشیم تا قسمت بندی‌های مربعی روی سطح ایجاد شود. سپس داخل مربع‌ها را با نعناع داغ، پیاز داغ، کشک رنگی و بُنشن تزیین می‌کنیم.

استفاده از قیف برای تزیین آش رشته

روش های تزیین آش رشته

ایده دیگر برای تزیین استفاده از کشک است. کشک را درون یک قیف بریزید و توسط آن طرح‌ مورد علاقه خود را خلق کنید. اگر به قیف دسترسی ندارید، کشک را درون ظرف سس یا کیسه فریزر بریزید. با استفاده از این روش می‌توانید طرح‌های بسیار متنوع و خاص را به راحتی روی آش بکشید.

تزیین آش رشته با قیف و ماسوره

راه های تزیین آش رشته

یک روش زیبا و شیک برای تزیین استفاده از ماسوره‌های مختلف است. می‌توانیم با استفاده از کشک غلیظ و ماسوره روی آش را شکوفه بزنیم (شکل اول) و یا گل‌های بزرگ و کوچک بزنیم(شکل دوم).

استفاده از کشک‌های رنگی

تزیین آش

یکی از بهترین راه‌ها برای تزئین آش استفاده از کشک است. قبل از شروع تزئین، کشک را در چند کاسه کوچک تقسیم کنید و به آن زردچوبه، نعنا یا رنگ خوراکی اضافه کنید. حال با کشک‌های رنگی شروع به طراحی روش آش کنید. اگر می‌خواهید آش را با رنگ‌های خوراکی طبیعی تزئین کنید ما برای شما ایده‌های خوبی داریم. استفاده از آب لبو و ترکیب آن با کشک به شما یک رنگ یاقوتی بسیار زیبا می‌دهد. همچنین می‌توانید با استفاده از یک توری پارچه‌ای تمیز، آب سبزی تره را بگیرید و با کشک مخلوط کنید تا کشک شما به رنگ سبز در بیاید.

استفاده از قیمه با گوشت

تزیین آش رشته با کشک

در بین شمالی‌ها تزیین آش با قیمه مرسوم است. رنگ قرمز و نارنجی‌ای که این خورش دارد و عطر و طعم آن با آش ترکیب بسیار خوبی می‌سازد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x