گل و گیاه

روش های نگهداری نخل شامادورا + آبیاری، آفات و نحوه تکثیر

در سرتاسر دنیا، گونه‌های مختلفی از گیاه شامادورا، تکثیر و نگهداری می‌شود که اندازه‌های گوناگونی دارند. در ادامه به روش‌های نگهداری، آبیاری و تکثیر نخل شامادورا خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ در نخل شامادورا نور غیر مستقیم خورشید سبب بهبود رنگ برگ‌های زیبا و شانه‌ای این گیاه می‌شود. نگه‌داری از این گیاه در خانه سبب تصفیه هوا می‌شود و زیبایی ویژه‌ای به منزل شما می‌بخشد. برای نگه‌داری از این گیاه لازم است یکسری شرایط را ایجاد کنید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نحوه آبیاری نخل شامادورا

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که برای آبیاری این نخل چگونه باید اقدام کنیم باید بدانید که در وهله اول باید وضعیت سطح خاک گلدان را بررسی کنید. زمانی که سطح خاک، نیمه‌خشک یا نیمه مرطوب بود، زمان مناسب برای آبیاری گیاه می‌باشد.

نحوه آبیاری شامادورا در تابستان

پیشنهاد می‌شود برای آبیاری گیاه در فصل تابستان، هفته‌ای دو بار اقدام کنید.

نحوه آبیاری شامادورا در زمستان

نحوه آبیاری گیاه شامادورا در تابستان و زمستان

در فصل زمستان، پنج روز یک‌بار به  گلدان شامادورای خود آب دهید. با این حال بهتر است بسته به محیط نگهداری گیاه، خودتان خاک را چک کنید تا خیس نباشد، سپس آبیاری را انجام دهید. لازم به ذکر است که آبیاری بیش‌تر از هفته‌ای سه بار برای این گیاه، منجر به سبز خشکی گیاه شما می‌شود.

به این موضوع حتما توجه کنید که بعد از آبیاری گیاه آپارتمانی، حتما باید آب از منافذ زیر گلدان خارج شود چراکه این موضوع مانع پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. اما مراقب باشید اگر گلدان شما پایه ندارد و یا دارای بشقاب زیر گلدانی است، نباید اجازه دهید تا آب در زیر گلدانی جمع شود و مرتب آب آن را خالی کنید. جمع شدن آب در زیرگلدانی نیز موجب پوسیده شدن ریشه‌ها و یا حتی آفت و قارچ زدن گلدان می‌شود.

نور مناسب شامادورا

نخل شامادورا نیاز نوری کم تا متوسطی دارد و به سایه تا حدودی مقاوم است. نور داخل منزل و پنجره‌های شرقی و شمالی، برای گیاه شامادورا مناسب است. به‌طورکلی، نخل شامادورا بین نخل‌ها از همه به سایه مقاوم‌تر است و از جمله گیاهان آپارتمانی سایه دوست به شمار می‌رود.

 دما مناسب نخل شامادورا

دمای محیط منزل بهترین دما برای نگهداری این گیاه می‌باشد. یعنی دمایی حدودا 22 تا 25 درجه سانتی گراد که بسیار برای رشد گیاه مفید است. در صورتی که دمای محیط، از دمای گفته شده بالاتر برود، باید غبارپاشی روی برگ‌ها بیشتر شود. در کل بهتر است این گیاه در مکان‌های خنک نگهداری شود تا دچار سبز خشکی نشود. حواستان باشد که این گیاه را به هیچ‌وجه در معرضِ وزشِ بادهای سرد محیط به خصوص کولر گازی، قرار ندهید.

 رطوبت مورد نیاز گیاه شامادورا

درست کردن جزیره زیر گیاه، بهترین رطوبت را برای آن ایجاد می‌کند. گذاشتن دستگاه بخور سرد هم، به تامین رطوبت این گیاه کمک خواهد کرد.

خاک مناسب گیاه شامادورا

نگهداری از نخل شامادورا

خاک مناسب برای نخل شامادورا، خاکی سبک و دارای زهکشی خوب، شامل یک قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه می‌باشد. کوددهی مناسب برای این گیاه، ماهی یک بار در طول فصل رشد این نخل، با کودهای برگ دهی یا سه بیست که تمامی عناصر مورد نیاز گیاه را دارند، می‌باشد.

 روش‌های تکثیر نخل شامادورا

تکثیر گیاه شامادورا، به 2 روش صورت می‌گیرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تکثیر شامادورا به وسیله پاجوش

ابتدا هر بوته را به دو یا چند بخش جدا تقسیم کنید و هر کدام را در گلدانی جداگانه بکارید. با ریشه خودِ پاجوش، بوته را جدا کنید و مراقب باشید که به ریشه‌های دیگر آسیبی وارد نشود!

همچنین می‌توانید پاجوش‌های نزدیک به گیاه مادری را، هنگامی که ارتفاعشان به حدود 20 سانتی متر رسید، جدا کنید. برای جدا کردن پاجوش، گیاه مادری را از گلدان در آورید و با یک وسیله‌ی تیز، ناحیه اتصال را قطع کنید و آن‌ها را در گلدانی که میزان شن بیشتری نسبت به مخلوطِ خاک گیاهِ مادری دارد، بکارید.

بعد از انتقال گیاه جدید به یک گلدان دیگر، حتما پاجوش‌ها را آب بدهید و اجازه ندهید که بین دو آبیاری، سطح خاک بیشتر از 5 سانتی‌متر در عمق خشک شود چراکه در ابتدای کاشت گیاه ریشه‌ها و همچنینی برگ‌ها نیاز به تقویت و پرآب شدن دارند.

تکثیر شامادورا به وسیله بذر

نخل شامادورا، به وسیله دانه نیز تکثیر می‌شود، اما تکثیر آن به روش قلمه ساقه و قلمه برگ امکان پذیر نیست. تکثیر گیاه شامادورا از طریق کاشت بذر این‌گونه است که می‌توانید دانه‌های گیاه را تهیه کنید، سپس این دانه‌ها را در گلدانی کم عمق، با خاک مخصوص جوانه زنی بکارید و آن‌ها را نسبتا مرطوب نگه دارید تا دانه‌ها جوانه بزنند و رشد کنند.

چگونه شامادورا را هرس کنیم؟

زمانی که سن گیاهتان بالا رفت، در صورت خشک و چروکیده شدن برگ‌های قدیمی، آن‌ها را توسط قیچی باغبانی جدا کنید تا گیاه شما همواره زیبا بماند.

 عوض کردن گلدان نخل شامادورا

نخل شامادورا رشد کمی دارد؛ به صورتی که خیلی بزرگ نمی‌شود و یک سال در میان باید گلدان آن را تعویض نمود. این گیاه، سیستم ریشه‌ای ضعیف و رشد کمی نیز دارد. پس هنگام تکثیر، باید مواظب باشید تا ریشه‌ها آسیب نبینند. در صورت مشاهده تجزیه خاک گیاه و پیدا کردن حالت اسفنجی خاک، اگر قصد تعویض گلدان را ندارید، تعویض خاک گلدان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. گیاه را از گلدان درآورید و خاک آن را عوض کنید.

برای تعویض گلدان، باید صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند و اگر گلدان برای رشدِ بیشترِ گیاه فضای خالی نداشت، بگذارید خاک خشک شود و سپس چند ضربه آهسته به کف و دیواره‌های گلدان بزنید، تا گیاه راحت از داخلِ گلدان خارج شود. یک گلدان مناسب با سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی تهیه کنید و آن را از خاک تازه پر کنید و سپس گیاه را در آن بکارید.

گلدهی نخل شامادورا

عکس گل نخل شامادورا

این نخل جذاب و باشکوه جزو گیاهان دوپایه است. دوپایه به این معنا که  گل‌های ماده و گل‌های نر بر روی دو گیاه جداگانه قرار داشته و شکل می‌گیرند. پس در صورت مساعد بودن شرایط محیطی زمان شکل گیری گل‌های آن آخر فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز می‌باشد. درصورتی‌که این گیاه میوه بدهد میوه‌هایش رنگی نزدیک به قرمز و نارنجی دارند که البته باید حواستان باشد که این میوه‌ها سمی هستند.

ارتفاع نخل شامادورا چقدر است؟

نخل شامادورا از خانواده بزرگ پالم است. جزو کوتاه قدترین نخل‌ها بشمار می‌رود. در شرایط طبیعی نهایت ارتفاع آن به 1500 سانتی‌متر می‌رسد. معمولاً، نخل شامادورا برای نگهداری در داخل خانه در گلدان‌های 15 تا 35 سانتی‌متری با ارتفاع 45 تا 120 سانتی‌متر رشد می‌کند. می‌توانید این گیاه را به‌عنوان یک گیاه روی میزی، به‌صورت گروه‌بندی شده با دیگر گیاهان و به‌عنوان یک گیاه مستقل کنار سالنی نگهداری کنید.

این نخل دارای شاخ و برگ‌های ضخیم و زیبا هستند که به طور طبیعی به شکل متراکم رشد می‌کنند. معمولاً برگ‌های این گیاه دارای ده‌ها دسته از برگچه‌های باریک هستند. برگ‌های کشیده شامادورا به شکل زیگزاگی روی ساقه رشد می‌کند.

مشکلات نخل شامادورا

باتوجه به نیاز آبی بالای شامادورا فرق بین آبیاری زیاد و کم خط بسیار باریکی است که در صورت کم تجربه بودن شما در نگهداری گل و گیاه احتمال اشتباه را بالا می‌برد. بسیاری از مشکلات شامادورا در اثر افراط‌وتفریط در آبیاری به وجود می‌آید.

علت خشک شدن نوک برگ

دمای بالا و کمبود رطوبت محیطی رفته‌رفته موجب سوختگی نوک برگ‌های گیاه می‌شود. به همین خاطر رطوبت نسبی مناسب برای این گیاه باید چیزی بین 50 تا 70 درصد باشد. دمای مناسب نیز باید بین 20 تا 24 درجه باشد و گیاه را باید از دستگاه‌های گرمایشی دور کنید.

علت سیاه شدگی ساقه

افراط در آبیاری علت این عارضه است. بعد از مطمئن شدن از وجود زهکش و سبک بودن خاک، آبیاری را کاهش دهید.

علت پوسیدگی برگ از قاعده

آبیاری زیاد از حد و سرمای محیط اطراف گیاه علت این عارضه است. با افزایش دما و کنترل مقدار آبیاری از ادامه پیدا کردن این شرایط جلوگیری کنید. برگ‌های پوسیده را جدا کرده و گیاه را با استفاده از قارچ‌کش آبیاری کنید.

علت زرد شدن برگ

کمبود مواد مغذی و افراط‌وتفریط در آبیاری باعث زرد شدگی گیاه می‌شود. با اصلاح روش آبیاری و تغذیه گیاه این مشکل را رفع کنید.

علت لوله شدن برگ

کمبود مواد مغذی یا حضور آفات باعث ظهور علائمی همچون لوله شدن برگ شود. گیاه را با مواد مغذی تغذیه کرده و از سموم کنه‌کش موجود در بازار برای مبارزه با آفات استفاده کنید.

علت متوقف شدن رشد

کوچک بودن سایز گلدان، کمبود مواد مغذی و دمای پایین عوامل کاهش رشد شامادورا است. اگر بیش از یک سال از تعویض گلدان می‌گذرد گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر منتقل کنید. در فصول رشد کوددهی را فراموش نکنید. دقت کنید که گیاه در دمای زیر 15 درجه به خواب می‌رود.

علت خشکی برگ

عدم وجود جریان هوا، افراط‌وتفریط در آبیاری و کمبود مواد غذایی علل این مشکل هستند. گیاه را درجریان هوای مستقیم قرار ندهید اما وجود جریان غیرمستیقم هوا برای رشد هرچه بهتر گیاه ضروری است. نحوه آبیاری را نیز اصلاح کنید.

علت سوراخ شدن برگ

استفاده از مواد شیمیایی براق کننده و حضور آفات علت این عارضه است. برگ‌های گیاه را از مواد براق‌کننده پاک کرده و در صورت مشاهده آفات، سم مناسب را استفاده کنید. درصورت غبارپاشی در آفتاب به شکل مداوم نیز برگ‌ها دچار سوختگی‌های گرد می‌شوند.

علت باز نشدن برگ‌های جدید

در شرایط نامناسب محیطی گیاه ترجیح می‌دهد برگ‌های جدید خود را بسته نگه دارد. علاوه بر آن کمبود مواد مغذی و کمبود انرژی در گیاه می‌تواند به شکل باز نشدن برگ‌ها نمود پیدا کند.

علت ضعیف شدن گیاه

نامناسب بودن خاک، کمبود مواد مغذی و نگهداری اشتباه موجب تضعیف گیاه می‌شود. ریشه شامادورا در خاک‌های رسی و سنگین توانایی جذب مواد مغذی را ندارد. بنابراین اگر خاک گلدان رسی است ابتدا تعویض خاک انجام داده و سپس کوددهی کنید.

علت کم‌رنگ شدن برگ

گیاه برای سبز ماندن نیاز به نور دارد. در صورت نگهداری نخل در مکان‌های تاریک گیاه به مرور زمان دچار رنگ پریدگی می‌شود. گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.

علت سیاه شدن نوک برگ

بیماری‌های قارچی و سرما باعث سیاه شدگی نوک برگ و در نهایت کل گیاه می‌شود. اگر این سیاه‌شدگی به مرور زمان اتفاق افتاده باشد احتمال وجود سرما زیاد است. در بیماری‌های قارچی سرعت پخش بیماری بسیار بالا است.

علت زرد شدن برگ‌های مسن

هنگامی که گیاه مقادیر بسیار محدود از مواد غذایی را در دسترس داشته باشد، می‌تواند نیاز تمامی برگ‌ها را تامین کند. به همین علت برای نگه‌داشتن برگ‌های جدید شروع به انداختن برگ‌های مسن می‌کند.

آفات یا بیماری‌های نخل شامادورا

آفات نخل شامادورا

به‌طورکلی، نخل شامادورا در برابر بیماری‌ها یا آفات مقاوم است. رایج‌ترین آفت نخل شامادورا حشره‌ای رطوبت دوست به نام شپشک آردآلود است. تشخیص صحیح و به موقع آفات در مبارزه با آن‌ها تاثیر به سزایی دارد.

وجود لکه‌های برجسته، سفید و پنبه‌ای روی گیاه

شپشک آردآلود عامل ایجاد این عارضه است. با استفاده از سم دیازینون در سه نوبت گیاه را سم‌پاشی کنید.

علت وجود پولک‌های قهوه‌ای و پهن در زیر برگ

آفتی به نام سپردار قهوه‌ای به شکل لکه‌های برجسته روی گیاه پدیدار شده است. با استفاده از سموم نفوذی مثل کنفیدور با این آفت مبارزه کنید.

علت چسبناک بودن برگ

علسک حاصله از شته باعث ایجاد لایه چسبنده رو برگ می‌شود. برای مبارزه با شته سبز از سموم شیمیایی مثل مالاتیون و از سموم ارگانیکی همچون پالیزین می‌توانید استفاده کنید.

علت وجود حشرات داخل خاک

اگر امکان تعویض خاک را دارید، خاک گلدان را با خاکی مرغوب تعویض کنید. استفاده از سم دیازینون در خاک نیز برای از بین بردن حشرات مناسب است.

علت وجود تارعنکبوت روی برگ

وجود تارعنکبوت در سطح رویی و زیرین برگ همراه با حشرات ریز و قرمز رنگ نشان دهنده وجود کنه عنکبوتی و یا کنه قرمز روی گیاه است. با استفاده از سموم مالاتیون و دیازینون و همچنین سموم کنه کش موجود در بازار با این آفت مقابله کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x