دین

زندگی نامه حضرت ابوالفضل العباس (ع) و نحوه شهادت قمر بنی هاشم

حضرت ابوالفضل العباس (ع) برادر امام حسین (ع) است و در واقعه کربلا به شهادت رسید. آرامگاه ایشان در نزدیکی حرم اباعبدالله قرار دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ حضرت ابوالفضل العباس یکی از یاران واقعی امام حسین (ع) به شمار می‌رود و در میان اعراب به داشتن شجاعت و قدرت بدنی بالا مشهور بوده است. ایشان در سال ۶۱ هجری قمری در روز عاشورا فرمانده و پرچمدار امام حسین (ع) بودند و در صحرای کربلا به شهادت رسیدند.

زندگی نامه حضرت ابوالفضل العباس (ع)

عباس بن علی مشهور به ابوالفضل در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان حضرت علی (ع) و مادرش ام‌البنین نام داشت. حضرت عباس (ع) دارای ویژگی های برجسته ای بود؛ قد بلند، بدن قوی و چهره زیبایی و مطابق احادیث برای ایشان مقام والایی در بهشت در نظر گرفته شده است.

به دلیل کراماتی که خداوند به ایشان عطا کرده است، قدرت رسیدگی به حاجات مردم را دارد. شیعیان از این حضرت با عنوان‌های زیادی همچون علمدار کربلا، قمر بنی‌هاشم و باب‌الحوائج یاد می‌کنند. نسل حضرت عباس (ع) بسیار گسترده است. فروتنی را از ویژگی‌های بارز حضرت ابوالفضل (ع) می‌توان دانست که در برابر برادران خود باز هم از لفظ “یا سیدی” بهره می‌بردند و خود را همیشه فرمان‌بردار آن‌ها می‌دانستند.

تعداد همسر و فرزندان حضرت ابوالفضل العباس (ع)

همسر حضرت عباس (ع)، لبابه از خاندان عبدالمطلب بود. لبابه پس از شهادت حضرت عباس (ع) به ازدواج ولید بن عتبه درآمد سپس پس از مدتی به علت اتفاقات پیش آمده با زید بن حسن ازدواج کرد. حضرت دو پسر با نام‌های فضل و عبیدالله داشت. نقل شده است که عبیدالله بن عباس با دختر امام سجاد (ع) ازدواج کرد. باید توجه داشت که قاسم، محمد و دختری دیگر در گزارش‌ها برای فرزندان حضرت عباس (ع) ثبت‌شده‌اند که به نقل از این منابع در روز عاشورا پس از پدر بزرگوارشان، آن‌ها نیز شهید شدند.

حضرت عباس (ع) در جنگ صفین

حضرت عباس (ع) از دسته افرادی بودند که در جنگ صفین در سپاه مالک اشتر برای برداشتن آب از فرات برای لشکریان امام علی (ع) به فرات حمله کردند. تکرار این ماجرا در واقعه عاشورا دلیل شهرت حضرت عباس (ع) به سقا بود. حضرت عباس (ع) نماد استواری و شجاعت در جنگ‌ها بوده است.

اقدامات حضرت ابوالفضل العباس (ع) در واقعه کربلا

حضرت ابوالفضل چگونه به شهادت رسید

نقش برجسته حضرت عباس (ع) در قیام امام حسین (ع) بیشترین اطلاعات را درباره آن حضرت می‌دهد. نقل شده است که حضرت عباس (ع) فرمودند: یزید هنگامی می‌تواند امام حسین (ع) را به شهادت برساند که بتواند در ابتدا عباس را از میان بردارد و این حرف نشانه‌ی وفاداری، شجاعت و ابهت علمدار کربلا است.

حضرت ابوالفضل (ع)، علمدار کربلا

در روزهای سخت و گرم صحرای کربلا، امام حسین (ع) در روز عاشورا علم را به حضرت ابوالفضل العباس (ع) دادند و از او خواستند که با چند نفر از لشکریان خود به فرات بروند و با آب به اردوگاه بازگردند. در این هنگام بود که حضرت عباس (ع) با حملات بی رحمانه و مکرر دشمن رو به رو شدند. در این بین چند تن از نیروهای دشمن توسط ایشان کشته شدند.

ماجرای امان نامه‌هایی که برای حضرت عباس (ع) ارسال می شد

دو نفر از سپاه ابن زیاد برای حضرت عباس (ع) و دیگر یاران او امان‌نامه‌ای آوردند تا بتوانند از مرگ در این جنگ رهایی یابند. با میانجی‌گری برادرزاده ام‌البنین این امان‌نامه‌ها آورده می‌شد تا حضرت عباس (ع) تسلیم شوند اما ایشان نامه‌ها را نپذیرفتند. دور دوم امان‌نامه‌ها در روز عاشورا از سوی شمر برای ایشان و برادرانش فرستاده شد تا در برابر یزید تسلیم شوند اما حضرت نه تنها نپذیرفتند بلکه مصمم‌تر به همراهی امام حسین (ع) پرداختند.

حضرت ابوالفضل العباس (ع) چگونه به شهادت رسید؟

در واقعه عاشورا از آن جا که دشمنان از حضرت عباس (ع) وحشت زیادی داشتند، تصمیم گرفتند که مانع برگشت ایشان به خیمه شوند. بنابراین هنگامی که حضرت عباس (ع) با مشک پر از آب از فرات بیرون آمد توسط سپاهیان شمر محاصره شد تا نتواند آب را به سوی خیمه‌ها ببرد.

سپاهیان شمر در روز عاشورا بیشتر از هر کس قصد داشتند که حضرت عباس (ع) را در ابتدا از میان بردارند اما از میان سپاهیان تقریباً کمتر کسی جرأت می‌کرد که به ایشان حمله کند. شمر که خودش هم از نگاه حضرت عباس وحشت کرده بود تلاش کرد تا با دوره کردن حضرت ابوالفضل العباس (ع) و کشتن ایشان خیالش راحت شود اما با این وجود هیچ یک از افراد سپاهش حریف علمدار کربلا نمی‌شد. به دستور شمر دست راست حضرت را زخمی کردند تا نتواند آب را به خیمه ببرد اما حضرت عباس (ع) با در دست گرفتن مشک و شمشیر در دست دیگر خود می‌جنگیدند تا به سمت خیمه بروند اما مجدد بر دست چپ او ضربه زدند.

در این میان حضرت عباس (ع) مشک را بر دهان خود گرفتند تا به خیمه ببرند. به همین جهت روز ولادت حضرت عباس (ع)، روز جانباز نام‌گذاری شده است. حضرت عباس (ع) با وجود آنکه بسیار زخمی بودند اما همچنان دشمن جرأت نزدیک شدن به ایشان را نداشت. با اصابت نیزه بر سر حضرت عباس (ع) ایشان به شهادت رسیدند.

تاسوعا یعنی چه و چه روزی است؟

نهمین روز از ماه محرم را با نام روز تاسوعا به حضرت عباس (ع) اختصاص داده‌اند. تاسوعا در زبان عربی برگرفته از تسعة و به معنای نهم است. در تقویم اسلامی به روز نهم محرم اشاره دارد.

آرامگاه حضرت ابوالفضل العباس (ع) در کجا قرار داد؟

آرامگاه حضرت ابوالفضل

یکی از زیارتگاه‌های همیشگی شیعیان، حرم حضرت عباس (ع) است. آرامگاه ایشان در شهر کربلا و در شمال شرقی حرم امام حسین (ع) قرار دارد. فاصله بین حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) را بین‌الحرمین نام گذاری کرده اند. شیعیان به حکم ادب در ابتدا مانند حضرت عباس (ع) در مقابل امام حسین (ع) عرض ادب و کسب اجازه کرده سپس به زیارت امام حسین (ع) می‌روند.

انتهای مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x