سلامت

سردی معده چیست؟ راه های درمان سردی معده در خانه

سردی معده می تواند نوعی عارضه معده باشد که باید جدی گرفته شود. در ادامه به معرفی راه کارهایی برای درمان سردی معده در خانه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ سردی معدی به وضعیتی از بدن گفته می‌شود که بر اساس تئوری طب چینی معده سرد شناخته می‌شود. این مفهوم در طب چینی یک مفهوم آسیب‌شناسی منحصر به فردی است که کاملا با برخی بیماری‌ها نظیر آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ویروسی فرق می‌کند به همین خاطر درمان سردی معده با این نوع بیماری ها بسیار متفاوت است.

سردی معده چیست؟

از نظر طب سنتی چینی، سردی معده می‌تواند یک بیماری خاص یا علت و علائم یک بیماری باشد. از این‌رو افراد مبتلا باید به سرعت درمان سردی معده را شروع کنند. از نظر بالینی سردی معده دارای برخی نشانه‌ها و علائم هستند که عبارتند از: معده ‌درد، درد شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، اسهال و سایر علائم گوارشی. گاهی هم از درمان فوری سردی شدید بدن سخن به میان می‌آید.

راه های درمان سردی معده

علت سردی معده

همانطور که در بالا ذکر شد، سردی معده ممکن است علت یا علائم یک بیماری باشد یا ممکن است خود به عنوان یک بیماری شناخته شود، اما قبل از درمان، ابتدا باید علت آن را بدانید. بسیاری از علل خارجی و داخلی باعث سرد شدن معده می شوند. سرماخوردگی معده ممکن است به دلیل پیروی از رژیم غذایی نادرست و هوای سرد اتفاق بیفتد یا علت این وضعیت ممکن است ضعف معده، طحال یا کمبود انرژی گرمایی در بدن باشد.

در هر صورت قبل از درمان سردی معده باید ابتدا علت این بیماری را بدانید. پس از بررسی علت می‌توانید با ترک یا اصلاح هریک، روشی مناسب برای درمان سردی معده انتخاب کنید. برخی از رایج‌ترین علل این بیماری، رژیم غذایی، شیوه زندگی و آب‌وهوای نامناسب است که در ادامه درباره آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد. موادغذایی با طبع سرد که باعث سردی معده می شود.

یکی از دلایل سردی معده پیروی از یک رژیم غذایی غیراصولی و نامنظم و همچنین مصرف غذاهای طبع سرد و خام است. علاوه بر مصرف غذای نامناسب برخی عادت به نوشیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد دارند که همین امر موجب سردی معده می‌شود. ممکن است مصرف غذاهای سرد و خام به معده، طحال و انرژی گرم‌کننده آسیب بزند و سبب سردی معدی شود، اما موضوع تنها خوردن مواد غذایی سرد نیست.

حتی مصرف همزمان غذاهای گرم و سرد نیز به سیستم گوارش به‌ویژه معده آسیب می‌زند؛ بنابراین برای درمان سردی معده، باید خوردن غذاهای خیلی سرد را کنار بگذارید. در بیشتر موارد علت سردی معده به دلیل مصرف موادغذایی زیر است:

  • مصرف زیاد آب یا نوشیدنی‌های سرد
  • مصرف بیش از حد خیار بستنی ماهی و پنیر ماست
  • مصرف بیش از حد گوشت گاو ماکارونی سالاد الویه میوه‌های کال
  • خوردن زیاد آش رشته پاستا یا لازانیا
  • مصرف غذاهای سنگین یا دیرهضم
  • استفاده از ادویه‌های بسیار تند

چه چیزی باعث سردی معده می شود؟

امروزه زندگی مردم به گونه‌ای‌است که آنها به دلایل مختلفی استرس دارند و از بی‌خواب رنج می‌برند. این عادات بد نه تنها سبک زندگی شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند به برخی اعضای بدن مانند معده و طحال آسیب بزند
برخی عادات منفی موجب سردی معده می‌شوند:

  • مصرف برخی داروهای خاص
  • ورزش طولانی
  • گرسنگی طولانی
  • پرخوری
  • مصرف هله هوله‌های میان وعده
  • کم‌تحرکی
  • داشتن رابطه جنسی با شکم پر

انواع بیماری های سردی معده

با توجه به علل و علائم، سردی معده را می‌توان به دو نوع “معده سرد با هجوم سرد” و “سردی معده با کمبود انرژی گرم‌کننده” طبقه‌بندی کرد. نشانه‌های خاص «سردی معده با تهاجم سرما» سردی معده با تهاجم سرما، عدمدتا ناشی از عفونت بیش از حد بیماری سرماخوردگی است.

درمان معده درد

این نوع سردی معده دارای نشانه‌ها و علائم زیر است که پس از مشاهده هریک باید به‌سرعت به فکر درمان سردی معده خود باشید. معده درد شدید فرد در حالت ابتلا به این نوع، به طور ناگهانی، احساس معده درد شدیدی را تجربه خواهد کرد. این درد تیز و آزاردهنده و دائمی است. معمولا در صورت استفراغ این درد به نسبت قبل تسکین پیدا می‌کند.

دردهای شکمی از دیگر نشانه‌های سردی معده با تهاجم سرما، شکم درد است. افراد مبتلا معمولا در قسمت فوقانی شکم احساس درد دارند. این درد با معاینه شدت پیدا می‌کند.

نفخ احتمالا بارها برای شما هم پیش آمده دائما احساس نفخ شکمی داشته باشید. نفخ همیشگی شکم که کاملا با چشم قابل مشاهده است عامل سردی معده با تهاجم سرما است.

تغییر رنگ زبان در طب سنتی چینی افرادی که دیدگاه طب سنتی دارند، زبان رنگ پریده با پوشش سفید و صاف را علت این عارضه می‌دانند.

تشخیص ضربان قلب و نبض در طب سنتی چینی در طب سنتی، فرد با گرفتن نبض یا ضربان قلب متوجه سردی معده شما می‌شود. آن ها معتقدند ضربان قلب قوی و سخت، نشانه سردی معده با تهاجم سرد است.

درمان خانگی سردی معده

یکی از رویکردهای طب سنتی چینی در درمان سردی معده و رفع سردی معده، تقویت و گرم کردن معده و طحال، رفع شرایط سرماخوردگی و تسکین درد است.

سردی معده با تهاجم سرد را می‌توان با بهره گرفتن از روش‌های طب چینی که برای دفع شرایط سرماخوردگی و گرم کردن معده بیان شده، تسکین داد.

برخی از داروهای گیاهی چینی موجود که به درمان سردی معده کمک می‌کنند عبارتند از: ماگنولیا، پوست نارنگی، ریشه شیرین بیان، زنجبیل، پوریا، ریشه کاستوس، آگاروود، اویارسلام و… . اما برای درمان «سردی معده با کمبود انرژی» بیشتر باید به تقویت و گرم کردن معده و طحال اهمیت داد.

در این صورت درد شما تسکین پیدا خواهد کرد. برخی از داروهای گیاهی رایج درمان سردی معده در طب اسلامی عبارتند از: جنسینگ، گون، ریشه کدونوپسیس، ریزوم اترکتیلودش، ریشه شیرین بیان و… .

برای سردی معده چی بخوریم؟

مصرف برخی غذاهای طبع گرم به درمان سردی معده کمک می‌کنند. در کنار این موادغذایی، برخی دمنوش‌های سنتی، دمای داخلی معده و طبع سرد را درمان و از سرد شدن معده پیشگیری می‌کنند.

درمان معده درد

دمنوش برای سردی معده برخی از دمنوش‌های برای درمان سردی معده و بلغم و همینطور درمان سریع سردی بدن بسیار مفیدند. برخی از این دمنوش‌ها عبارتند از:

چای بابونه، یکی از دمنوش‌های بسیار مفید در درمان سردی معده، چای بابونه است. این دمنوش التهاب و سردی معده را رفع می‌کند و درد حاصل از آنها را کاهش می‌دهد. این دمنوش را می‌توانید به همراه نبات و کمی لیموترش نوش جان کنید.

دمنوش نعنا، یکی از داروهای سنتی شفابخش از دیرباز تا به امروز برای تسکین دردهای معده و رفع بلغم معده، برگ نعنا بوده و هست. برای درمان فوری سردی معده می‌توانید برگ نعنا را بجوید یا آن را به صورت دمنوش و چای نعنا بنوشید. نعنا التهابات معده را می‌کاهد و به تسکین درد کمک می‌کند.

دمنوش رازیانه، دانه‌های رازیانه از سردی معده می‌کاهند و هضم غذا را تسریع می‌کنند. علاوه براین از التهابات معده نیز جلوگیری خواهد کرد. دمنوش رازیانه یک دمنوش فوق‌العاده برای معده درد شما خواهد بود.

درمان سردی معده با عسل، برای درمان فوری سردی معده و چاقی از خواص شفابخش عسل استفاده کنید. شما می‌توانید دم‌نوش‌های مؤثر برای سردی معده را با عسل ترکیب کنید و بخورید.

درمان سردی معده با اسپند، اسپند درمان کننده سردی معده و بلغم است. با توجه به آلکالوئیدهای موجود در ترکیب اسپند بهتر است افراد قبل از مصرف آنها را ۶ بار با آب سرد و یکبار با آب گرم بشویند و پس از خشک شدن، آن را نوش‌جان کنند.

درمان سردی معده با هل، برای درمان سردی معده و گرمی کبد می‌توانید درون دمنوش‌ها، چای سیاه و همچنین غذاهای خود از هل استفاده کنید. هل دارای طبع گرمی است که به بهبود سردی معده کمک می‌کند. نبات برای سردی معده، یکی از گزینه‌های مهم و اثربخش برای برطرف کردن سردی معده، مصرف نبات است و به عنوان یکی از مواد خوراکی ساده و همواره در دسترس، برای از بین بردن سردی معده بسیار موثر است.

نبات در ساختار خود دارای طبع گرم است. بنابراین با اضافه کرد زعفران به شاخه‌های نبات، میزان گرمی آن نیز دو برابر می‌شود. در هر صورت نبات زعفرانی نسبت به نبات ساده، دارای میزان گرمی بسیار بالایی است. گفتنی است برخی میوه های گرم‌کننده معده نیز مانند موز و سیب در درمان سردی موثرند.

انتهای مطلب/م.ع

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x