آشپزی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی و خوشمزه + 10 نکته طلایی و عکس

زرشک پلو با مرغ یکی از مجلسی ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی به حساب می آید که در مجالس مهم و مناسبت های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

پارت نیوز؛ زرشک پلو با مرغ ترکیبی از زرشک پلوی اصیل ایرانی به همراه خورش مرغ مجلسی است که در میان ایرانیان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در این محتوا به نحوه آماده سازی و نکات اصلی پخت این غذای خوشمزه خواهیم پرداخت.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ معمولا به دو روش کلی تهیه می شود، روش اول زرشک پلو و خورش مرغ به صورت جداگانه سرو می شود و روش دوم که معمولا در دستورهای خانگی تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

برنج ایرانی ۴ پیمانه
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
زرشک ۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
کره ۲۵ گرم
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری
گلاب نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو مجلسی به شرح زیر می باشد.

مرحله اول

برای تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی خوشمزه ابتدا توصیه می کنیم اگر می خواهید مرغ خوشمزه تری داشته باشید حدود دو ساعت قبل از شروع آشپزی مقداری نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه روی قطعات مرغ بپاشید.

مرحله دوم

سپس آنها را در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید تا علاوه بر اینکه بوی زهم شان گرفته شود خوشمزه تر نیز شوند. برای شروع سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب می ریزیم.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مرحله به مرحله

مرحله سوم

در این مرحله سیر و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شفاف شوند. در ادامه مقداری زرچوبه اضافه می کنیم و پس از اینکه زردچوبه با سیر و پیاز یکدست شد قطعات مرغ را داخل قابلمه می چینیم تا سرخ شوند.

مرحله چهارم

پس از اینکه سمت قطعات مرغ سرخ شد آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. پس از اینکه مرغ ها را سرخ کردیم رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی نیز به خوبی سرخ شود این کار باعث می شود زرشک پلو با مرغ تان بوی رب گوجه اس غالب نشود.

مرحله پنجم

توجه داشته باشید که سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی رب را می گیرد باعث می شود که در پایان مرغ خوشرنگ تری داشته باشیم، پس حتما رب گوجه فرنگی را به طور کامل سرخ می کنیم.

مرحله ششم تهیه زرشک پلو با مرغ

پس از اینکه تفت دادن رب گوجه فرنگی به پایان رسید مقداری نمک و فلفل سیاه به همراه ۳ لیوان آب به قابلمه حاوی مرغ ها اضافه می کنیم. سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم مرغ های زرشک پلو با مرغ با حرارت ملایم بپزند.

مرحله هفتم

حدود یک تا یک و نیم ساعت برای پخت کامل مرغ ها زمان نیاز است. در حین پختن مرغ ها برای اینکه معطل نشویم به سراع آماده کردن زرشک پلو می رویم. ابتدا زرشک ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یک ظرف حاوی آب می خیسانیم تا نرم شوند.

مرحله هشتم

در ادامه برنج را نسبت به نوع بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت در آب ولرم و کمی نمک آن می خیسانیم ( معمولا برنج های هندی نیاز به خیساندن زیادی ندارند ). یک قابلمه پر از آب روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید.

زرشک پلو با مرغ رستورانی

مرحله نهم تهیه زرشک پلو با مرغ

پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد یک قاشق غذاخوری روغن مایع و یک قاشق غذاخوری نمک داخل قابلمه می ریزیم. در ادامه برنج را به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم و برنج را کمی هم می زنیم تا دانه های برنج به هم نچسبندند.

مرحله دهم

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه برای نرم شدن برنج ایرانی کافی است ( برای اطمینان از اماده بودن برنج چند دانه برنج را زیر دندان تست کنید اگر اطراف برنج نرم و مغز ان سفت بود برنج آماده آبکشی است ) در ادامه برنج را در آبکش می ریزیم و با آب سرد می شوییم.

مرحله یازدهم تهیه زرشک پلو با مرغ

در این مرحله قابلمه ای که برای پخت برنج در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار می دهیم سپس مقداری روغن مایع اضافه می کنیم و ته دیگ را به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده در کف قابلمه می چینیم.

مرحله دوازدهم

البته نان لواش برای ته دیگ زرشک پلو مناسب تر است. در این مرحله با یک کفگیر تمام برنج را به آرامی کم کم روی ته دیگ می ریزیم. پس از گذاشتن درب قابلمه حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا درون قابلمه بخار بپیچد.

مرحله سیزدهم

سپس حرارت را کم می کنیم تا برنج به آرامی دم بکشد. ( می توانید زیر قابلمه یک توری فلزی قرار دهید تا با حرارت ملایم تری دم بکشد ) در این مرحله زرشک را آبکشی می کنیم و به همراه کره و شکر در یک تابه کوچک تفت می دهیم.

مرحله چهاردهم

نکته مهم در مورد زرشک این است که خیلی زود می سوزد و باید با حرارت بسیار ملایم مدت بسیار کمی تفت بخورد.پس از اینکه زرشک اماده شد انرا کنار می گذاریم. خورش مرغ از خورش هایی است که باید به صورت کم آب سرو شود.

مرحله پانزدهم

( فقط مقداری کمی آب از مرغ را برای قرار دادن بر سر سفره نگهدارید ) اجازه دهید خورش  زرشک پلو با مرغ تان به روغن بیفتد. سپس زعفران دم کرده را به همراه آبلیمو و گلاب به خورش اضافه و کنید و اجازه دهید خورش ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند.

چگونه زرشک پلو با مرغ درست کنیم

مرحله شانزدهم

نکته مهم در مورد گلاب این است که باید خیلی کم استفاده شود زیرا اضافه کردن گلاب زیاد طعم و عطر خورش را خراب خواهد کرد. پس از اینکه خورش جا افتاد و برنج نیز دم کشید مقداری کمی از برنج را به همراه زرشک و ۱ قاشق غذاخوری زعفران مخلوط کنید.

مرحله هفدهم

حالا مخلوط برنج زعفرانی را برای تزیین روی برنج کنار می گذاریم. پس از اینکه برنج را کشیدم آنرا به برنج زعفرانی و زرشک تزیین می کنیم، سپس خورش مرغ را درون خورش خوری می ریزیم و به همراه زرشک پلو سرو می کنیم.

نکات مهم تهیه زرشک پلو با مرغ

  1. یکی از نکات مهم برای خوشمزه تر شدن مرغ استفاده از سبزیجات در کنار آن می باشد که به سلیقه خود می توانید از سبزیجات متفاوتی مانند هویج، ساقه کرفس و برگ بو استفاده کنید که علاوه بر اینکه عطر و طعم بهتری به مرغ شما خواهند داد بوی زهم مرغ را نیز به طور کامل از بین خواهند برد.
  2. به عقیده سرآشپزهای بزرگ بهترین ماده برای خوشمزه کردن مرغ پیاز زیاد است و به همین دلیل استفاده از پیاز خلالی درشت به مقدار زیاد را توصیه می کنند. سبزیجاتی مثل هویج و فلفل دلمه ای را می توانید هنگام تفت دادن سیر و پیاز به غذا اضافه کنید.
  3. برای سرخ کردن مرغ از روغن با کیفیت استفاده کنید تا عطر و طعم مرغ تغییر نکند اینگونه طعم زرشک پلو با مرغ مجلسی تان تغییر نخواهد کرد.
  4. هنگام سرخ کردن مرغ دقت کافی داشته باشید چراکه سرخ کردن زیاد مرغ بافت آن را خشک و لاستیکی می کند.
  5. زرشک را با شعله ملایم و روغن زیاد یا کره سرخ کنید.
  6. از گذاشتن طولانی مدت زرشک روی شعله جدا خودداری کنید. این کار باعث تلخ شدن زرشک ها می شود.
  7. خوردن یک ته دیگ خوشمزه با سس مرغ می تواند در حین خوردن زرشک پلو با مرغ بسیار لذت بخش باشد پس حواستان به خوشمزه و طلایی شدن ته دیگ باشد.
  8. برای اینکه پلو ظاهر زیبایی به خود بگیرد می توانید از یک قاشق غذاخوری خلال پسته برای تزیین استفاده کنید چون ترکیب قرمزی زرشک با سبزی خلال پسته ظاهر غذا را بی نظیر می کند.
  9. مرغ باید آبدار تهیه شود، آب مرغ غلیظ شده را باید در کاسه ای جدا از مرغ سرو کنید.اگر آب مرغ جا افتاده نشد می توانید از عصاره مرغ استفاده کنید و وقتی از عصاره مرغ استفاده می کنید دیگر نمک استفاده نکنید. غلیظ شدن سس مرغ طعم زرشک پلو با مرغ تان را دو چندان می کند.
  10. ا گر به دنبال مزه فوق‌العاده ای هستید حتما شکر را در زمان حرارت دادن زرشک به آن اضافه کنید چون هم طعم بی نظیری به غذا می دهد و هم اینکه باعث می شود زرشک ها به روی برنج بچسبد. این نکته را مد نظر قرار دهید که میزان استفاده از زرشک و شکر بسته به ذائقه شما دارد.

عکس زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ با هویج و فلفل دلمه

برای پخت مرغ  ابتدا تکه های مرغ را داخل آب کمی جوشانده و آبش را خالی کنید. سپس مرغ را آبکشی کرده داخل قابلمه چیده نمک زده و با کمی کره خوب سرخ نمایید.

در انتهای سرخ کردن مرغ، مقداری دارچین به آن زده و دوباره کمی تفت دهید.

برای درست کردن سس یک عدد پیاز را ریز خرد کرده و در تابه ای جداگانه سرخ نموده به آن فلفل زردچوبه و ادویه کاری زده بعد از این کار یک قاشق رب را اضافه کرده و خوب تفت بدین تا رنگ رب دربیاد.

در این مرحله به اندازه یک لیوان آب داخل این مواد ریخته نمک و زعفران اضافه نموده می‌گذاریم کمی جوش بخوره.

روی مرغ سرخ شده فلفل دلمه ای و  و هویج پوست گرفته و خرد شده، آلو و سس آماده رو اضافه کنید و بذارین روی حرارت تا جوش بیاد و سپس شعله را اندازه کنید تا بمدت یک الی یک و نیم ساعت تا مرغ خوب بپزه و سس اون غلیظ بشه و به روغن بیفته.

در انتهای کار دوباره نمکش رو بچشین و اگه کم بود به اون اضافه کنید.

برای تهیه زرشک هم که از قبل پاک کرده و شسته و میذاریم آبش بره، داخل کره یا روغن حیوانی به همراه شکر و گلاب تفت میدیم سپس پیاز داغ آماده و کمی دارچین به آن اضافه نموده و بعد از کمی تفت دادن خاموش میکنین. زرشک پلو با مرغ خوشمزه شما حاضره. نوش جونتون

تزیین زرشک پلو با مرغ

چگونه زرشک پلو با مرغ را مجلسی تزیین کنیم؟

زرشک پلو با مرغ سنتی

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ

دورچین زرشک پلو با مرغ

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x