خودرو

علت لاستیک سایی چیست؟

لاستیک سایی یکی از مشکلاتی است که برای لاستیک ها پیش می آید و آج های روی لاستیک از بین می روند و سطح لاستیک صاف می شود. در چنین حالتی نه تنها بر روی سطح های لغزنده مانند زمان های بارانی و برفی کنترل ماشین سخت می شود، بلکه در شرایط رانندگی در محیط های عادی نیز، کنترل ماشین سخت تر میشود. چرا که دیگر در روی لاستیک ها آجی وجود ندارد ک بخواهد با سطح زمین اصطکاک ایجاد کند و ماشین را نگه دارد.

به گزارش لاستیک مارکت، تمامی لاستیک ها با گذر زمان دچار فرسودگی می شوند. با این حال برخی مواقع این فرسودگی بیش از حد است و از کنترل خارج می شود. به همین علت نیاز است تا علت های لاستیک سایی را بدانیم و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا به صورت کامل لاستیک سایی و علت های آن را بایکدیگر بررسی کنیم.

فرمان خودرو، اولین علت لاستیک سایی

لاستیک سایی یک پدیده ای است که در اثر ایرادهای مکانیکی بسیار احتمال پیش آمدن دارد. وقتی فرمان خودرو تنظیم باشد، لاستیک ها به صورت متقارن ساییده می شوند و لاستیک سایی پیش نمی آید. اما اگر این فرمان پذیری به صورت درست و متقارن نباشد، باعث ایجاد لاستیک سایی در لاستیک های خودروی شما خواهد شد. در واقع این پدیده باعث می شود در حین حرکت ماشین به یک سمت کشیده شود و لاستیک آن سمت بیشتر تحت فشار باشد و باعث ایجاد پدیده لاستیک سایی شود.

نکته جالب این است که نوع لاستیک خیلی تفاوتی در این فرآیند نمی کند، یعنی اگر شما بهترین لاستیک مانند لاستیک نکسن رو هم زیر ماشین بگذارید، باز احتمال لاستیک سایی وجود دارد.

فشار نامناسب باد لاستیک ها

لاستیک سایی در اثر کم یا زیاد بودن باد لاستیک نیز می تواند رخ دهد. بنابراین سعی کنید همیشه باد لاستیک را در حد نرمال نگه دارید. بهتر است به صورت ماهانه باد لاستیک را چک کنید. اگر پدیده لاستیک سایی در وسط لاستیک ها اتفاق افتاد، یعنی باد لاستیک زیادتر از حد نرمال است و اگر لاستیک سایی در کناره ها رخ داد، می تواند نشان از کم بودن لاستیک ها باشد.

علت لاستیک سایی چیست؟

بالانس نبودن چرخ ها

هر کدام از لاستیک های ماشین شما باید به صورت مجزا و جداگانه از دیگر لاستیک ها بالانس باشد. این یعنی که هیچکدام لنگی در حرکت نداشته باشد. اگر لاستیک های چرخ شما بالانس نباشد، باعث می شود فشاری که به یک نقطه وارد می شود بیشتر از قسمت های دیگر باشد. همین هم می تواند باعث ایجاد پدیده لاستیک سایی شود.

برای چک کردن بالانس لاستیک ها به صورت دوره ای و هر چند ماه یکبار بهتر است در مراکز معتبر لاستیک ها را بالانس کنید. این بالانس برای بهتر عمل کردن ماشین و همچنین جلوگیری از هزینه های مکانیکی خودرو و خود لاستیک بهتر است انجام شود تا با توجه به قیمت لاستیک و افزایش آن، مجبور به تهیه لاستیک مجدد نشوید.

فنبربندی خودرو

فنرهای خودرو با جذب کردن ضربه های ناشی از دست اندازهای مختلف باعث می شوند تا افرادی که در ماشین هستند، ضربه های خیابان و جاده را متوجه نشوند. فنربندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام در راستای یکدیگر برای بهتر کار کردن فنر خودرو تلاش می کنند. حال اگر هر کدام از این قطعات دچار مشکلی شوند، باعث می شوند فشار نامتوازنی روی دیگر قطعات و لاستیک ها وارد شود که در لاستیک ها باعث ایجاد پدیده لاستیک سایی می شود.

علت لاستیک سایی چیست؟

سیستم تعلیق ماشین

سیستم تعلیق از اجزای مختلفی مانند اتصالات توپ، بازوهای رابط، یاتاقان ها و… تشکیل شده است. این قطعات در کنار یکدیگر کار می کنند تا لاستیک بتواند به بهترین نحو ممکن کار کند. حال برخی مواقع پیش می آید که سیستم دچار مشکلاتی است و همین باعث می شود فشار نامتوازن روی لاستیک ها باشد و پدیده لاستیک سایی ایجاد شود.

وزن بیش از حد با خودرو حمل نکنید

اگر از آن دسته رانندگی هستید که با خودرو همیشه بارهای زیاد جابجا می کنید، این احتمال وجود دارد که در آینده ای نه چندان دور دچار پدیده لاستیک سایی برای ماشینتان بشوید. به صورت کلی حمل بار زیاد با ماشین باعث می شود فشار زیادی به لاستیکها وارد شود و همین باعث ایجاد اصطکاک زیاد و لاستیک سایی شود. بهتر است حتما میزان وزن تحمل شده توسط لاستیک را بدانید و بعد اقدام به حمل اجسام سنگین با ماشین کنید.

رانندگی نادرست

همیشه نمی شود ایرادها را در سیستم خود ماشین جست و جو کرد. بعضا شرایط رانندگی که خود شما دارید، باعث ایجاد لاستیک سایی خواهد شد. ترمزهای ناگهانی، پیچیدن و تغییر مسیرهای سریع، باعث ایجاد مشکلاتی در لاستیک سایی می شود که با بهبود آن ها می توان تا حد زیادی جلوی اصطکاک زودرس و غیرمتقارن را گرفت.

به فکر خرید لاستیک از فروشگاه لاستیک معتبر باشید

اگر لاستیک شما دچار این پدیده شد، توصیه ما این است که هرچه سریع تر به فکر خرید لاستیک باشید. وقتی آج های روی لاستیک از بین بروند، در واقع دیگر هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند لاستیک ها با سطح جاده اصطکاک ایجاد کند و همین باعث ایجاد خطراتی مانند تصادف می شود.

قیمت لاستیک افزایش زیادی در کشور ما داشته است اما هنوز هم می توان از معتبرترین فروشگاه های کشور مانند لاستیک مارکت انواع لاستیک ها را با قیمتی مناسب و بدون هزینه های اضافی تهیه کرد.

سخن پایانی

ما سعی کردیم تمامی علت هایی که باعث پدیده لاستیک سایی می شود را با یکدیگر بررسی کنیم. چک کردن لاستیک ها به صورت مداوم خودش باعث جلوگیری از این پدیده می شود چون شما می توانید نشانه های لاستیک سایی را سریع تر متوجه شوید و جلوی آن را بگیرید. حال که تا اینجا آمدید، نوبت شماست که محتوای ما را تکمیل تر کنید. به نظر شما چه علت های دیگری برای پدیده لاستیک سایی وجود دارد؟ خوشحال خواهیم شد تا ان را با ما از قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x