خودرو

قیمت و مشخصات فنی سمند سورن پلاس + امکانات و طراحی

سمند سورن از زمستان ۹۸ به صورت رسمی توسط شرکت ایران خودرو به نمایش گذاشته شد. در ادامه به معرفی مشخصات فنی سمند سورن پلاس، قیمت و امکانات آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ سال ها پیش از ورود سمند سورن پلاس به بازار، پروژه سمند از دهه ۷۰ به عنوان اولین خودرو ملی ایران در دستور کار قرار گرفت اما افتتاح خط تولید آن تا پیش از سال ۸۱ میسر نشد. سمند سورن اولین فیس لیفت رسمی سمند به شمار می‌رود که از سال ۱۳۸۶ راهی بازار شد. از جمله مشخصات فنی سمند سورن پلاس می توان  به اعمال برخی تغییرات ظاهری در جلو پنجره، چراغ‌ها و سپرها، سیستم ترمز قوی‌تری اشاره کرد.

مشخصات فنی سمند سورن پلاس

در سال ۱۳۹۰ سمند سورن به پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 و چهار چرخ با ترمز دیسکی مجهز شد، به همین خاطر به آن سمند سورن ای ال ایکس می گویند. از سال ۱۳۹۵ نیز نسخه توربوشارژ سورن به بازار راه پیدا کرد.

سمند سورن پلاس مشکی

حال و پس از گذشت چند سال، شرکت ایران خودرو تصمیم به بازنگری جزیی در طراحی سمند سورن گرفته و مدل سورن پلاس را به حضور مشتریان معرفی کرده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های مختلف ظاهری، فنی و وضعیت احتمالی فروش خودرو سورن پلاس در بازار ایران بپردازیم.

جدول مشخصات فنی سمند سورن پلاس

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱.۷ لیتر (۱۶۵۰ سی سی)
نوع موتور EF7 – چهار سیلندر خطی بنزینی
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۲
حداکثر سرعت ۱۹۰
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع بدنه سدان خانوادگی
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه

مشخصات ابعاد و اندازه‌ها
طول ۴۵۳۴ میلیمتر
عرض ۱۷۲۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص ۱۲۵۷ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۶۶
قطر رینگ ۱۵ اینچ
چرخ جلو و عقب R15 195/60
حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

امکانات سمند سورن پلاس

سمند سورن پلاس علاوه بر امکانات مدل‌های پیشین به تجهیزات جدیدتری همچون کروز کنترل و کامپیوتر سفری مجهز شده است.

از جمله مهمترین تجهیزات ایمنی و رفاهی مشترک با سمند سورن معمولی نیز می‌توان به حسگر فاصله‌سنج عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز ضد قفل ABS ، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دکمه‌های کنترل روی فرمان، سیستم صوتی شش اسپیکر با خروجی ساب ووفر، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، هندزفری، بلوتوث، تهویه مطبوع خودکار به علاوه دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات برقی ۶ حالته، صندلی سرنشین جلو با تنظیم برقی ۴ حالته، روکش صندلی پارچه‌ای، تریم مشکی‌رنگ فضای داخل، دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیم برقی و مجهز به گرم‌کن، شیشه‌های سولار، شیشه بالابر آنتی‌ترپ.

طراحی ظاهری سورن پلاس

سمند سورن پلاس

طراحی خارجی سمند سورن پلاس نمای بیرونی سمند سورن پلاس تفاوت چشمگیری با مدل‌های پیشین این خودرو از خود به نمایش نمی‌گذارد؛ در اولین مواجهه با آن متوجه تغییرات ظاهری نه‌چندان گسترده همچون تحول گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب و به‌روزرسانی ظاهری جلوپنجره مشکی‌رنگ خواهید شد.

همچنین در نمای کناری این خودرو شاهد حضور رینگ‌های دو رنگ جدید و دستگیره‌های درب آسان ‌بازشو هستیم که قبل از این دردو خودروی دنا و دنا پلاس مورد استفاده قرار گرفته بودند. نمای عقب خودرو نیز دستخوش تحولات اساسی نشده و تغییرات اندکی مانند؛ تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و جانمایی یک اسپویلر کوچک در لبه صندوق آن، اعمال شده است.

به طور کلی طراحی سورن پلاس همچون سایر نسخه‌های سمند سورن همچنان محافظه‌کارانه، قدیمی و عاری از المان‌های مدرن و اسپرت به نظر رسیده و چندان مهیج جلوه نمی‌کند. اما با توجه به نبود تنوع در بازار سدان‌های جمع‌وجور اقتصادی کشورمان، می‌توان انتظار داشت که این خودرو بتواند همچون دیگر محصولات هم‌خانواده‌اش، محبوبیت نسبتا مناسبی را در میان مشتریان ایرانی کسب کند.

طراحی داخلی سورن پلاس

داخل سمند سورن پلاس

از دیگر مشخصات فنی سمند سورن پلاس می توان به طراحی داخلی آن پرداخت. طراحی کابین سمند سورن پلاس نیز گرچه دستخوش تحولات بنیادین شده اما اصلاحاتی همچون افزوده شدن روکش فرمان چرمی، دوخت متضاد قرمز رنگ صندلی‌ها و استفاده از طرح فیبر کربن در برخی قسمت‌های آن، جذابیت بیشتری به کابین این محصول ملی جدید بخشیده است. همچنین طراحی غربیلک فرمان سورن پلاس بسیار به فرمان دنا شبیه بوده که جلوه بصری جذاب‌تری را برای نمای داخلی سورن پلاس در پی خواهد داشت.

داشبورد سورن پلاس به طور کلی بسیار قدیمی به نظر رسیده و به ویژه حالت مستطیل شکل دریچه‌های تهویه تعبیه شده در قسمت فوقانی کنسول میانی کاملا کلاسیک و از مد افتاده به نظر می‌رسد. با این حال چینش دکمه‌ها و کلیدهای روی کنسول میانی از نظم مناسبی برخوردار بوده و از متانت قابل قبولی بهره می‌برد.

داشبورد همانطور که انتظار می‌رود از مواد مرغوب ساخته نشده و در آن همان پلاستیک‌های نه‌چندان باکیفیت به کار رفته است. از نظر گنجایش فضای داخلی، سمند سورن پلاس تفاوتی با گذشته نداشته و کابینی نسبتا جادار را برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال فراهم کرده است.

صندوق عقب ۵۰۰ لیتری آن نیز ظرفیت مناسبی جهت جای دادن اسباب و وسایل مورد نیاز یک مسافرت خانوادگی پنج نفره را در دسترس کاربران قرار خواهد داد.

قیمت سمند سورن پلاس در کارخانه و بازار

قیمت هایی که در جدول زیر مشاهده می کنید مربوط به آبان 1402 می باشد.

برند مدل(سال ساخت) کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
سمند سورن پلاس بنزینی ۱۴۰۲| ایران خودرو – مالتی مدیا صفر ۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سمند سورن پلاس بنزینی ۱۴۰۲| ایران خودرو صفر ۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
سمند سورن پلاس دوگانه سوز ۱۴۰۲| ایران خودرو صفر ۵۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سمند سورن پلاس بنزینی ۱۴۰۱| ایران خودرو – مالتی مدیا صفر ۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سمند سورن پلاس دوگانه سوز ۱۴۰۲| ایران خودرو – مالتی مدیا صفر (قیمت  کارخانه) ۳۹۸,۱۳۹,۰۰۰
سمند سورن پلاس دوگانه سوز ۱۴۰۲| ایران خودرو صفر (قیمت کارخانه) ۳۷۲,۴۷۵,۰۰۰
سمند سورن پلاس بنزینی ۱۴۰۲| ایران خودرو صفر (قیمت  کارخانه) ۳۳۱,۰۲۰,۰۰۰
سمند LX EF۷ ۱۴۰۱ | ایران خودرو صفر ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سمند LX XU۷ ۱۴۰۱ | ایران خودرو صفر ۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
سمند تاکسی LX XU۷ ۱۴۰۰ | ایران خودرو – تاکسی صفر ۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی مشخصات فنی سمند سورن پلاس و امکانات آن پرداختیم. شما می توانید نظرتان را در خصوص این خودرو در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x