جامعه

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر شیشه چیست؟

در این مقاله، ما قصد داریم به توضیح جرم و مجازات حمل و نگه داری شیشه بپردازیم. تأثیرات ویران کننده این ماده مخدر بر بدن و ذهن افراد، و همچنین آسیب هایی که به جامعه وارد می کند، باعث شده است که قانونگذار مجازات های شدیدی را برای حمل، نگهداری و تولید این ماده خطرناک تعیین کند.

ماده مخدر شیشه چیست؟

شیشه یا کریستال یک ماده مخدر صنعتی بدون رنگ، بو و طعم است که مصرف آن باعث ترشح دوپامین در مغز شده و در مصرف کننده هیجان، توهم، تمرکز بیش از حد و شادی کاذب ایجاد می کند.

لذت اولیه ای که شیشه به همراه دارد، باعث می شود که مصرف کننده برای دستیابی به آن احساس مجدداً دوز بالاتری مصرف کند، و این امر به تدریج آثار مخرب این ماده را افزایش می دهد.

از سال ۱۳۸۹ به بعد، مصرف شیشه در ایران به طور چشمگیری افزایش یافته و سن مصرف به شدت کاهش پیدا کرده است.

به طوری که مصرف آن حتی در میان دانش آموزان نیز دیده شده و تقریباً پس از تریاک و مشتقات آن به دومین ماده مخدر شایع تبدیل شده است. به همین دلیل، قانونگذار جرم حمل و نگهداری شیشه را در قانون اصلاحی مواد مخدر تعیین کرده تا با اشکال مختلف توزیع، فروش و قاچاق این ماده به طور جدی مبارزه شود.

اینکه این مبارزه چقدر موثر بوده و میزان بازدارندگی مجازات های مقرر در این قانون به چه میزان است، موضوع این مقاله نیست و باید در مقالات دیگر به صورت جداگانه بررسی شود.

شما بهتر است جهت دفاع از خود اگر ساکن اصفهان هستید حتما از یک وکیل مواد مخدر کمک بگیرید که می توانید با سرچ وکیل مواد مخدر اصفهان یک وکیل کاربلد پیدا کنید. لینک www.ariadadyar.com دارای وکلایی در این زمینه است که می توانید به آنها نیز یک سر بزنید.

مجازات نگهداری مواد مخدر شیشه

ماده ۸ قانون اصلاحی مواد مخدر بیان می کند که هرگونه فعالیت مرتبط با تولید، واردات، حمل، خرید و فروش، نگهداری یا مخفی کردن مواد مخدری چون شیشه جرم محسوب شده و تحت مجازات های مقرر در این ماده قرار خواهد گرفت.

این ماده خاص تاکید دارد بر اینکه کسانی که درگیر واردات، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید، فروش، نگهداری، یا حمل مواد مخدری نظیر هروئین، مرفین، کوکائین، ال.اس.دی، ام.دی.ام.آ، جی.اچ.بی، فلونیترازپام، آمفتامین و شیشه و سایر مواد روان گردان های صنعتی غیردارویی شناخته شده هستند، به شرح مقرر در قانون مجازات خواهند شد. تناسب مجازات با میزان مواد دخیل، در نظر گرفته می شود که نشان دهنده سیاست قاطع دولت در مبارزه با مواد مخدر است.

  1. تا پنج صدم گرم: جریمه نقدی از پانزده میلیون تا سی وپنج میلیون ریال، به همراه بیست تا پنجاه ضربه شلاق.
  2. بیش از پنج صدم گرم تا یک گرم: جریمه نقدی از سی میلیون تا نود میلیون ریال، به همراه سی تا هفتاد ضربه شلاق.
  3. بیش از یک گرم تا چهار گرم: جریمه نقدی از صد میلیون تا دویست و پنجاه میلیون ریال، به همراه دو تا پنج سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق.
  4. بیش از چهار گرم تا پانزده گرم: جریمه نقدی از دویست میلیون تا پانصد و پنجاه میلیون ریال، به همراه پنج تا هشت سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  5. بیش از پانزده گرم تا سی گرم: جریمه نقدی از سیصد میلیون تا ششصد میلیون ریال، به همراه ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.

جرم مصرف شیشه چیست؟

باید توجه داشت که چه فردی به شیشه اعتیاد داشته باشد و چه برای اولین بار این ماده را مصرف کند، عمل او جرم تلقی شده و مشمول مجازات های مقرر در قانون مبارزه با مواد مخدر خواهد بود.

بر اساس ماده ۱۵ این قانون، شخص معتاد مجرم در نظر گرفته می شود، مگر اینکه گواهی تحت درمان و کاهش آسیب از مراکز درمانی معتبر دریافت کرده باشد.

در صورتی که این گواهی را تهیه نکند، به دستور مقام قضایی به مراکز درمانی اعزام می شود و به مدت یک تا سه ماه در آنجا تحت درمان قرار می گیرد. این مدت با توجه به نظر مقام قضایی در خصوص بهبود و اصلاح فرد می تواند تمدید شود.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر شیشه چیست؟

من به عنوان یک وکیل مواد مخدر ، با توجه به مراجعان و پرونده های بسیاری که در حوزه مواد مخدر شیشه داشته ام، تصمیم گرفته ام در این مقاله به طور ویژه مهم ترین نکات کیفری مرتبط با این ماده مخدر را از زوایای مختلف بررسی کنم.

مجازات های تولید شیشه

مجازات های مربوط به تولید شیشه به تفکیک میزان آن به این صورت است:

  • تا پنج صدم گرم: جریمه نقدی به همراه ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق.
  • بین پنج صدم گرم تا یک گرم: جریمه نقدی به همراه ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق.
  • بین یک تا چهار گرم: جریمه نقدی، تا پنج سال حبس، و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق.
  • بین چهار تا پانزده گرم: جریمه نقدی، پنج تا هشت سال حبس، و ۷۴ ضربه شلاق.
  • بین پانزده تا سی گرم: جریمه نقدی، تا پانزده سال حبس، و ۷۴ ضربه شلاق.
  • بیش از سی گرم: مصادره اموال و اعدام.

قانون مجازات های شدیدی را برای جرایم مرتبط با تولید شیشه در نظر گرفته تا به صورت جدی با تولید و توزیع این ماده خطرناک مقابله کند.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x