پیشرفت شخصی

معرفی بهترین رشته های تجربی + درآمد، مدت زمان تحصیل و ظرفیت پذیرش دانشگاه

در این مطلب علاوه بر معرفی بهترین رشته های تجربی به میزان درآمد این رشته ها، مدت زمان تحصیل و بسیاری نکات ریز و مهم دیگر که دانستن آن ها می تواند چراغ راهی برای یک انتخاب درست باشد خواهیم پرداخت. 

به گزارش پارت نیوز؛ رشته پرطرفدار تجربی و به دنبال آن مشتاقان تحصیل در رشته‌های دانشگاهی پزشکی و زیر گروه مرتبط با رشته پزشکی دارای علوم پایه باعث شده تا اکثر داوطلبین کنکور به دنبال این رشته‌ها باشند. در ادامه قصد داریم با معرفی بهترین رشته های تجربی به شما کمک کنیم تا مناسب ترین انتخاب را برای آینده‌تان داشته باشید.

فهرست

بهترین رشته های تجربی کدامند؟

بهترین رشته‌های دانشگاهی علاوه بر تاپ بودن در دانشگاه در بازار کار نیز دارای شرایط خاص و ویژه‌ای ازنظر درآمدی هستند. اگر بخواهیم به معرفی بهترین رشته های تجربی بپردازیم که درآمد قابل‌توجهی نیز دارند در ابتدا باید رشته پزشکی را کنار بگذاریم چراکه بازار اشباع این رشته باعث شده تا فارغ‌التحصیلان این رشته بیکار باشند.بااین‌حال ما این رشته‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

پردرآمدترین رشته های گروه تجربی

رشته های دانشگاهی تجربی سال‌هاست که جزو پرطرفدارترین‌ها به‌حساب می‌آیند. اگر بخواهیم آن‌ها را یکجا و به ترتیب به شما معرفی کنیم به ترتیب زیر می‌شوند:

  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • دامپزشکی
  • فیزیوتراپی
  • علوم آزمایشگاهی
  • پرستاری
  • کاردرمانی
  • بینایی‌سنجی
  • علوم تغذیه

بهترین رشته های تجربی

بهترین رشته های تجربی در باور عموم تنها سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در رشته تجربی بهترین هستند اما با توجه به بازار کار و نیاز جامعه باقی رشته‌های دانشگاهی می‌توانند کم دردسر اما پردرآمدتر باشند.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ دندانپزشکی

درآمد رشته دندان پزشکی

رشته دندانپزشکی جزء پردرآمدترین رشته‌ها به‌حساب می‌آید. اما بااین‌حال این رشته قبولی به‌مراتب سخت‌تری نسبت به رشته پزشکی دارد.

رشته دندانپزشکی قبولی سخت؛ درآمد خوب

دانش‌آموختگان این رشته در آینده تحصیلی خود بسته به سطح تخصص ، همین‌طور محل کاری که انتخاب می‌کنند؛ درآمد متفاوتی دارد. میانگین حقوق رشته دندانپزشکی بین بازه 20 میلیون‌تا 30 میلیون متفاوت است. دندان‌پزشکانی که دارای مدرک فوق تخصصی باشند حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. به‌عنوان‌مثال حقوق دندانپزشکی که دارای مدرک فوق تخصصی جراحی فک و صورت باشد، بین بازه 1 تا 2 میلیارد در ماه درآمد دارد. البته در سال‌های اخیر، به دلیل پذیرش زیاد در این رشته، گفته می‌شود که رو به اشباع است، اما همچنان هدف بسیاری از داوطلبان است. این اولین رشته از معرفی بهترین رشته های تجربی بود، در ادامه با ما همراه باشید.

سال‌های تحصیلی رشته دکتری دندانپزشکی

مدت تحصیل در این رشته 6 سال است که از زمان ورود به دانشگاه به‌صورت دکتری پیوسته تا مقطع دکتری می‌خوانند. البته دچار سو تفاهم نشوید، دانشجویان دندانپزشکی در طول این 6 سال بارها امتحان‌های سختی را می‌گذرانند که اگر از این امتحان سربلند بیرون نیایند باید با این رشته پر تقاضا خداحافظی کنند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی یکی از رشته‌های علوم تجربی است که در مقایسه با رشته پزشکی، در حق آن اجحاف شده و چندان برای داوطلبان کنکور شناخته‌شده نیست. حداکثر رتبه موردنیاز برای قبولی در رشته دندانپزشکی 1400 است که هرسال با توجه به افزایش ظرفیت و ظرفیت مازاد اعلام‌شده کمی تغییرات دارد.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ داروسازی

درآمد رشته داروسازی

رشته دكتراي عمومي داروسازي شاخه‌اي از علوم پزشكي است كه به‌منظور رفع نيازهاي خدمات دارویي جامعه در غالب شرکت‌هاي دارویی تأسیس‌شده است. هدف از تعلیم و تربیت داروسازان در این رشته داشتن اطلاعات عمومي كافي در زمینه‌هاي مختلف علوم دارويي داشته باشند و نيازهاي بیمار را برطرف نمایند.

این رشته با تحقیق و پژوهش عجین شده است و همه‌ساله تعدادی داروی جدید وارد بازار دارویی می‌شود كه پشت هرکدام از این داروهای جدید سال‌ها تحقیق و آزمایش مراكز تحقیقاتی و دانشگاهی است. پس با اشراف داشتن به این موضوع اگر این رشته را انتخاب می‌کنید، باید به تحقیق علاقه‌مند باشد چون اعتبار علمی این رشته تا حدود زیادی به انجام كارهای تحقیقاتی وابسته است.

دکتری پیوسته داروسازی

رشته داروسازی هم یکی از پردرآمدترین رشته‌های علوم تجربی است، هم به نسبت بقیه رشته‌ها میزان سختی کمتری در دوران تحصیل دارد.

بااین‌وجود بعد از گذراندن دوران تحصیل باید مانند باقی رشته های دکتری پیوسته که در معرفی بهترین رشته های تجربی  با آن‌ها آشنا شدید، طرح مربوط به رشته‌تان را باید بگذرانید.

دست‌آخر دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته می‌توانند در داروخانه‌ها استخدام شوند یا پس از کسب امتیاز لازم داروخانه خودتان را تأسیس کنید.

خیلی از شرکت‌های داروسازی برای تکمیل گروه‌های تحقیق و توسعه داروسازی خود نیاز به پژوهشگر متخصص در رشته داروسازی دارند. البته خیلی از افراد به علت اینکه در این رشته قرار نیست ارتباط خیلی نزدیکی با بیماران داشته باشند، وارد حوزه داروسازی می‌شوند.

سال‌های تحصیلی رشته دکتری داروسازی

دوره تحصیلی در رشته دکتری پیوسته داروسازی 6 ساله است که جزو رشته های دکتری عمومی است.این دوره به سه بخش دوساله دوره علوم پایه، دوره پری کلینیک و دوره اینترنی یا کلینیک تقسیم می‌شود که شما برای ورود به هرکدام از این دوره‌ها باید آزمون مرحله قبل را با موفقیت پشت سر بگذارید.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته داروسازی

اگر بخواهیم حداکثر رتبه لازم برای قبولی در این رشته را به تفکیک سهمیه منطقه بگوییم در کمال تعجب باید بگوییم که قبولی این رشته در منطقه یک ساده‌تر از منطقه 3 است.

رتبه موردنیاز برای قبولی در منطقه یک حداکثر 2720 است. این رتبه برای منطقه 2 با کاهش چیزی در حدود 500 نفر به رتبه 2000 کاهش می‌یابد. اما در منطقه 3 رتبه داروسازی حداکثر 1500 است. لازم به ذکر است که میزان پذیرش هرسال بر اساس مصوبات و قوانین جدید تغیر می‌کند.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ دامپزشکی

درآمد رشته دامپزشکی

اولویت اول برای انتخاب این رشته باید ارتباط خوب با حیوانات باشد. اگر شما ارتباط خوبی با حیوانات نداشته باشید و یا حتی از آن‌ها بترسید، موفقیت شما در این رشته دچار خلل می‌شود؛ چراکه همه‌روزه و کل کار او با انواع اقسام حیوانات خواهد بود.

شما به‌عنوان یک دامپزشک باید شدت صبور باشید همچنین قدرت تجزیه‌وتحلیل بالایی داشته باشید چون بیماران شما قادر به صحبت کردن گفتن از دردشان نیستند. بنابراین شما باید با صبر و حوصله برای معاینه حیوان آسیب‌دیده یا بیمار وقت بگذارید. گاهی ممکن است مجبور شود، ساعت‌ها و یا روزها در مورد یک مسئله به مطالعه و بررسی بپردازد.

درمان بی‌زبان‌های بی‌آزار

دامپزشکان معمولاً وظایف مراقبت بیماری‌های دامی نظیر شبکه‌های ملی مراقبت بیماری‌های حیوانی (خاکزی)، بیماری‌های حیوانی (آبزی) و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را بر عهده‌دارند.

شرح وظایف یک دامپزشک بسته به گرایشی که برای کار و تخصص انتخاب می‌کنید به شرح زیر است

  • تشخیص مشکلات بهداشتی انواع حیوانات
  • معالجه و بهبود زخم‌ها و شکستگی‌های احتمالی
  • کشتار و از بین بردن حیوانات در صورت لزوم (حمله ملخ‌ها، آنفولانزا پرندگان و …)
  • ارائه مراقبت‌های پیشگیرانه برای حفظ سلامت دام‌ها (بررسی تغذیه و …)
  • درمان حیواناتی که از عفونت یا بیماری رنج می‌برند. (انواع سرطان‌ها و …)
  • واکسینه کردن حیوانات در برابر بیماری‌ها، مانند بیماری هاری
  • جراحی جزئی تا پیچیده با توجه به نوع تجربه و آموزش‌های دیده‌شده (مثلاً شکستگی)
  • مشاوره به صاحبان حیوانات خانگی در مورد تغذیه، رفتار و تولیدمثل آن‌ها
  • انجام و تجویز آزمایش‌های تشخیصی مانند اشعه ایکس، EKG، سونوگرافی، خون، ادرار و مدفوع و

سال‌های تحصیلی رشته دکتری دامپزشکی

دانشجویان دکتری دامپزشکی با گذران ۶ الی ۷ سال و گذراندن ۲۲۴ واحد تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند. دانشجویان پس از گذراندن ۱۳۰ واحد درسی باید در آزمون جامع پیش درمانگاهی شرکت کنند و در صورت قبولی می‌توانند وارد دوره بعدی شوند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته دامپزشکی

این رشته در دانشگاه‌های ایران تنها در دانشگاه‌های دولتی در مقطع روزانه و شبانه ارائه ‌می‌شود. اما اگر بخواهیم یک حدود رتبه کلی برای قبولی در دامپزشکی در نظر بگیریم، حداکثر رتبه موردنیاز 7هزار است. البته لازم به ذکر است که این ظرفیت هرسال قابل‌تغییر است.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ انواع رشته‌های پیراپزشکی

پیراپزشکی یک‌رشته نیست؛ بلکه به مجموعه‌ای از رشته‌ها که شامل رشته‌هایی مانند ساخت پروتزهای دندانی، بهداشت عمومی، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط، مدیریت خدمات بهداشت درمانی، فناوری اطلاعات سلامت، اتاق عمل، مامایی، پرستاری، شنوایی‌شناسی، بینایی‌سنجی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، مددکاری اجتماعی، رادیولوژی و رادیوتراپی، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، تکنولوژی اتاق عمل، اداره‌ امور بیمارستان‌ها، تکنولوژی پزشکی هسته‌ای، مهندسی پزشکی بالینی است.

اگر بخواهیم معرفی بهترین رشته های تجربی را در حیطه پیراپزشکی معرفی کنیم باید به معرفی فیزیوتراپی بپردازیم.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ فیزیوتراپی

درآمد رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپ‌ها که وظیفه کمک به بیمار و توان‌بخشی به بخش آسیب‌دیده بدن بر عهده‌دارند. این رشته ازنظر درآمد و همین‌طور بازار کار خوب در میان داوطلبان کنکور تجربی بسیار شناخته‌شده است. محیط کاری تمیز و به‌دوراز هیاهوی بیماران و درعین‌حال، مراجعه زیاد افراد آسیب‌دیده، باعث شده است تا طرفداران خود را پیدا کند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جزء رشته های ستاره‌دار به شمار می‌رود. برای قبولی در این رشته شما باید حداکثر تا رتبه 5000 را کسب کرده باشید.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ علوم آزمایشگاهی

اگر در انتخاباتتان علوم آزمایشگاهی را در نظر دارید باید آگاه باشید که در حین تحصیل باید مهارت‌های مختلفی همچون خون‌گیری را آموزش ببینید. سرفصل درس‌های اصلی این رشته شامل خون‌شناسی یا همان هماتولوژی، ایمنی‌شناسی یا ایمونولوژی، بیوشیمی بالینی، ژنتیک، بافت‌شناسی، قارچ‌شناسی، باکتری‌شناسی و انگل‌شناسی  می‌باشد.

چیزی که سبب شده است تا علوم آزمایشگاهی به رشته های پرطرفدار تجربی تبدیل شود، بازار کار نسبتاً خوب آن است. اما این رشته بدون دردسر هم نیست و شما باید در نظر داشته باشید دشواری دروس، حقوق پایین، سروکار داشتن با نمونه‌های خونی، ادرار و مدفوع از معایب آن است.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته علوم آزمایشگاهی

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های کشور 1500 نفر در این رشته است اما بااین‌حال تا رتبه 7هزار شانس قبولی در این رشته را دارد.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ پرستاری

درآمد رشته پرستاری چقدر است؟

یکی شریف‌ترین پرطرفدارترین رشته های تجربی ، پرستاری می‌باشد. هرچند که خانم‌ها علاقه بیشتری به این رشته نشان داده‌اند، اما در میان آقایان هم از جایگاه خوبی برخوردار است. دانشجویان پرستاری باید چهار سال را به واحدهای تئوری و عملی  را با موفقیت پشت سر بگذرانند تا بتوانند، مدرک کارشناسی پرستاری را کسب کنند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته پرستاری

رتبه قبولی در این رشته برای دانشگاه‌های سراسری و آزاد حداکثر تا 12000 هزار است.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ کاردرمانی

به‌طورکلی کاردرمانی استفاده از ارزیابی و مداخله برای توسعه، بازیابی یا حفظ فعالیت‌ها و مشاغل افراد، گروه‌ها یا جوامعی است که دارای مشکلات بهداشت روانی، معلولیت، آسیب یا اختلال هستند.

انجمن کاردرمانی آمریکا کار درمانگر را شخصی تعریف می‌کند که به افراد در طول زندگی خود کمک می‌کند تا از فعالیت‌های روزمره (مشاغل) به‌صورت هدفمند و به‌عنوان درمان استفاده کنند.

فعالیت‌های رایج کاردرمانی شامل کمک به کودکان معلول در مدارس و بهبود رفتار و عملکرد در موقعیت‌های اجتماعی، توان‌بخشی و ارائه پشتیبانی برای افراد مسن که تغییرات جسمی و شناختی را تجربه می‌کنند می‌شود.

کار درمانگرها معمولاً با متخصصان در زمینهٔ فیزیوتراپی،  گفتار – زبان (گفتاردرمانی)، شنوایی‌سنجی، پرستاری، مددکاری اجتماعی، روان‌شناسان بالینی و پزشکان در همکاری هستند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته کاردرمانی

پذیرش در رشته کاردرمانی در دانشگاه‌های روزانه ، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان صورت می‌گیرد و حداکثر رتبه لازم برای قبولی آن 8000هزار است که واضح است برای قبولی در دانشگاه روزانه باید به‌مراتب رتبه بهتری را کسب کنید.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ بینایی‌سنجی

درآمد رشته بینایی سنجی

کارشناسی بینایی‌سنجی را اغلب داوطلبان، یکی از رشته های برتر تجربی می‌دانند. این رشته که با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های خاصی به تشخیص مشکل و بیماری‌های احتمالی چشم می‌پردازد، برای درمان آن‌ها شیوه‌ها و یا راه‌حل‌هایی  را ارائه می‌دهد. هرچند که در این رشته لازم نیست همانند برخی از گرایش‌های پیراپزشکی، با خون و مریضی‌های وخیم بیماران در ارتباط مستقیم باشید، اما باید از دقت بالایی برخوردار باشید.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته بینایی‌سنجی

پذیرش در رشته بینایی‌سنجی فقط در 4 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، مشهد و زاهدان است. همچنین ظرفیت این رشته بسیار محدود است و بیشتر از 100 نفر در سال در این رشته وارد دانشگاه نمی‌شوند. بااین‌حال شما با رتبه 10000 نیز می‌توانید این رشته را در انتخاب‌های خود قرار دهید.

معرفی بهترین رشته های تجربی؛ علوم تغذیه

درآمد رشته علوم تغذیه

تعداد دانشگاه‌هایی که در رشته علوم تغذیه پذیرش دارند، چندان زیاد نیست، اما در میان لیست پرطرفدارترین رشته های تجربی دیده می‌شود. کارشناسان علوم تغذیه به‌طورمعمول در شرکت‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی، دارویی، و یا نمایندگی مراکز جهت بازاریابی محصولات خوراکی یا درمانی کار می‌کنند. البته عمدتاً در کلینیک‌های پزشکی جذب می‌شوند و در صورت شرایط لازم هم می‌توانند برای تأسیس دفتر به‌صورت تیمی مجوز وزارت بهداشت را اخذ نمایند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته علوم تغذیه

حداکثر رتبه لازم برای قبولی در این رشته بسته به سهمیه مناطق تا 14000 هزار است، که طبیعتاً مربوط به منطقه 3 است.

بهترین رشته های تجربی ازنظر بازار کار

وقتی کار به پاسخ به این سؤال می‌رسد که کدام رشته بازار کار بهتری در جامعه دارد باید بازگردیم به همان موضوع معرفی بهترین رشته های تجربی،  می‌توان گفت رشته‌های نه‌چندان محبوب مانند گفتاردرمانی، کاردرمانی، مددکاری و اکثر رشته‌های پیراپزشکی بازار کار خوبی دارند.

بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت

معرفی بهترین رشته های تجربی

اگر بخواهیم در یک جمع‌بندی به معرفی بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت بپردازیم پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، رادیولوژی، مامایی، بیوتکنولوژی و فیزیوتراپی را جزو رشته‌های پردرآمد و مناسب برای مهاجرت می‌توان نام برد.

رشته های آینده دار تجربی

بحث آینده شغلی فقط رشته‌هایی مثل پزشکی، داروسازی، پرستاری و مامایی پردرآمد هستند یا رشته‌های پردرآمد دیگری هم وجود دارند که با شرکت در کنکور تجربی می‌توانیم در آن‌ها تحصیل کنیم و به درآمد خوبی برسیم؟ برخی از رشته‌های تجربی کمتر شناخته‌شده‌اند اما در صورت ادامه تحصیل در این رشته‌ها می‌توانید به درآمد بسیار خوبی برسید؛ رشته‌های میکروبیولوژی و روان‌شناسی ازجمله این رشته‌ها هستند.

دو رشته ساخت اعضای مصنوعی و ساخت پروتزهای دندانی هم ازجمله رشته‌های پول‌ساز و پردرآمد رشته تجربی هستند؛ اما هرکسی برای کار در این دو رشته ساخته نشده چون این رشته‌ها نیاز به مهارت فنی بالای و تمرین سخت و چندساله دارند.

بهترین رشته های غیرپزشکی تجربی

رشته‌های دارای علوم پایه اما غیرپزشکی زیادند اما ما اینجا نام مهم‌ترین آن‌ها را آورده‌ایم:

  • علوم تشریحی
  • علوم تغذیه
  • علوم و صنایع غذایی
  • زمین‌شناسی
  • خاک‌شناسی
  • شیمی
  • زیست‌شناسی
  • میکروبیولوژی – ژنتیک
  • بهداشت حرفه‌ای

رشته‌های مهندسی که با کنکور یا بدون کنکور می‌توانید در آن تحصیل کنید، به شرح زیر است:

  • باغبانی
  • شیلات
  • زراعت
  • دام‌پروری
  • جنگل‌داری
  • منابع طبیعی
  • تکنولوژی پرتوشناسی
  • گیاهان دارویی
  • فضای سبز

سخن پایانی

معمولاً بیشتر داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی هستند، ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با معرفی بهترین رشته های تجربی در انتخاب رشته موردعلاقه‌تان کمک کنیم. اما درنهایت با انتخاب رشته‌های پزشکی، باوجود تعداد زیاد متقاضیان، با سختی‌هایی بیشتر و رقابت تنگاتنگ با دیگر داوطلبان کنکور تجربی مواجه خواهید بود؛ که البته در صورت تلاش و علاقه واقعی موفقیت شما بسیار امکان‌پذیرتر نسبت به کسانی است که به خاطر درآمد وارد این رشته می‌شوند .

با توجه به  رشته‌های تجربی فقط شامل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیست، بسیاری از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی تجربی از رشته ‌های غیرپزشکی تجربی هستند که در آن‌ها می‌توانید موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم صرف توجه به جایگاه اجتماعی و نام پرآوازه این رشته‌ها و تشویق‌های گاهی ناآگاهانه‌ی اطرافیان، دست به انتخاب نزنید و پس از بررسی‌های دقیق و شناخت خودتان بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

انتهای مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x