گردشگری

معرفی طبیعت دشت لار مازندران + آدرس، جاهای دیدنی و اقامت

دشت لار مازندران از مناطق سرسبز در حیطه دماوند است که در شهرستان آمل واقع شده. سفر به این منطقه زیبا می‌تواند هم یک خاطره خانوادگی خوب برایتان رقم بزند و هم اگر اهل ورزش کوهنوردی هستید، یک تجربه به یادماندنی باشد.

به گزارش پارت نیوز؛ دشت لار مازندران (دشت شقایق) محل روییدن شقایق‌های سرخ تماشایی در نزدیک ترین فاصله ممکن به تهران و در دامنه‌های قله دماوند قرار دارد که از آن با نام پارک ملی لار یا دشت شقایق‌های وحشی نیز یاد می‌شود. اما این دو تنها نام‌هایی نیستند که می توانند این دشت زیبا را توصیف کنند.

به راستی که همنشین دماوند، سرخی بینظیر، منظره‌ای مثال نقاشی و بسیاری عبارت جذاب دیگر می‌توانند نامی برای این طبیعت زیبای بی مثال باشند.

جاهای دیدنی‌ دشت لار مازندران

دشت لار از سرسبز ترین مناطق کوهستانی است که در شهرستان آمل واقع شده است. مناطق زیبا و جاذبه‌های گردشگری خاص این دشت باعث شده تا هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. اگر می‌خواهید بدانید وقتی به این دشت زیبا سفر کردید، به کدام مناطق بروید. وسعت این دشت حدود ۷۳ هزار هکتار است. ۳۱ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی قرار گرفته. چشمه‌های تماشایی، شقایق سرخ قشنگ، گل‌ زرد و زنبق وحشی به آن جلوه دیدنی داده.

دریاچه دیو آسیاب

یکی از دیدنی‌های دشت لار دریاچه دیو آسیاب است که به صورت دایره‌ای شکل با قطر 20 و عمق 2 متر در میان تپه آهکی 10 متری قرار دارد. آب دریاچه دیو آسیاب از چشمه‌ای در کف آن تامین می‌شود. جالب است بدانید آب این دریاچه مزه ترش و دمایی بین 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد دارد. رنگ آب این دریاچه جزء ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. چراکه رنگ آب از آبی روشن تا رنگ خاکستری متغیر است و این موضوع هم به علت تغییرات فصل، میزان آبدهی و آلودگی آب است.

دریاچه سد لارسد لار

یکی دیگر از دریاچه‌ پارک ملی لار دریاچه سد لار نام دارد که به دریاچه لار دماوند هم معروف است و در سال 1361 بعد از ساخت سد لار به وجود آمده است. دریاچه سد لار را به عنوان مرتفع‌ترین دریاچه‌ها در ایران می‌شناسند. این دریاچه ارتفاع 2531 متر برابر با 29 کیلومتر مربع دارد و آب آن از طریق رودخانه‌های قزل دره، سفید آب یا آب سفید و دلیچای تامین می‌شود.

رودخانه‌ها و آبشار لار

رودخانه دشت لار مازندران

از رودخانه‌هایی که در این منطقه جریان دارند می‌توان به رود‌های لار، سفید آب، دیو آسیاب، ورارود، الرم، چهل بره، آب سیاه چال و آب امام پهنک اشاره کرد. آبشاری که در این منطقه و در دماوند قرار دارد، تماشایی‌ترین جاذبه طبیعی دشت لار است که جلوه زیبایی به پارک ملی لار بخشیده است.

آبشار سفید‌آبآبشار سفید آب

آبشار سفیدآب یکی دیگر از جاهای دیدنی‌ دشت لار است. این آبشار نزدیک دریاچه سد لار قرار گرفته. صدای دل‌انگیز شرشر آب زیر آسمان آبی، یکی از صحنه‌هایی‌ست که در خاطرتان می‌ماند. این‌جا به آبشار قو هم معروف است.

رودخانه سفیدآبرودخانه سفید آب در دشت لار

از نام رودخانه سفیدآب معلوم است که چه آب زلالی دارد. می‌توانید ساعتی کنار این رودخانه قدم بزنید. بعد کنارش بنشینید و به صدای گوش‌نواز آب جاری گوش دهید. اگر خرداد باشد، اطراف‌تان پر از گل‌های رنگی‌ست.

دشت شقایق لاردشت شقایق وحشی لار

 

رودخانه دشت لاردر فصل بهار دشت لار مازندران جلوه‌ی زیبای خاص دیگری دارد که این دشت وسیع میزبان گل‌های شقایق است. دشت شقایق به قدری زیبا و حیرت‌برانگیز است که دوست دارید زمان طولانی را در این بهشت گمشده سپری کنید.

اقامت در دشت لار مازندرانتور دشت لار دماوند

به خاطر زیبایی طبیعت و مناسب بودن آب و هوا در فصل‌های بهار و تابستان، هم می‌توانید با خودتان چادر برده و کمپ بزنید. البته مطمئن شوید که ابزار لازم برای برپایی چادر و همچنین آمادگی برای بارش باران را دارید.

چادر زدن در کنار دریاچه لاراقامت در دشت لار

گشت‌وگذارتان را در دشت لار مازندران با اقامت در دامان طبیعت و برپاکردن کمپ و چادر می‌توانید کامل کنید، البته در صورتی که تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید و تجربه کافی برای شب‌مانی در طبیعت را داشته باشید یا به‌همراه افراد و گروه‌های حرفه‌ای اقدام به این کار کنید. همچنین در نظر داشته باشید که با توجه به تحت حفاظت بودن این منطقه، برای برپایی کمپ لازم است هماهنگی‌های لازم را با محیط‌بانی دشت لار به عمل آورید.

اقامتگاه‌ عشایری

برای شب‌ ماندن در دشت لار مازندران گزینه دیگر اقامت در اقامتگاه‌ عشایری در این دشت است که قطعا خاطره فراموش‌نشدنی برایتان خواهد بود.

بهترین فصل برای سفر به دشت لار مازندراندوچرخه سواری در دشت لار

بهترین زمان بازدید و سفر به دشت لار از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور هر سال است. چرا که در دیگر ایام سال به علت زاد و ولد حیوانات، عبور وسایل نقلیه موتوری ممنوع است.

دشت لار در زمستان

از آن‌جا که دشت لار در دامنه‌های قله‌ی دماوند قرار گرفته، آب‌وهوای  پاکیزه و خوبی دارد. این منطقه در نیمه‌ی اول سال آب‌وهوای خنک و بی‌نظیری دارد که باعث شده در این فصول گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری به این منطقه سفر کنند و از هوا و زیبایی‌های آن لذت ببرند. این دشت، منطقه‌ای ییلاقی است و در نیمه‌ی دوم سال هوایی سرد و کوهستانی را تجربه می‌کند.

پوشش گیاهی و جانوری دشت لارپوشش گیاهی دشت لار مازندران

دشت لار از تنوع گیاهی خوبی برخوردار است. انوع گیاهان دارویی و خوراکی پوشش گیاهی این دشت دل‌انگیز را تشکیل می‌دهند. گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک از جمله گیاهان این دشت و ارتفاعات آن هستند.

دشت لار همچنین مملو از گل‌های زیبا و رنگارنگ است. وجود انواع گل‌های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق، این دشت را در بهار همچون رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها کرده و جلوه و سیمایی چشم‌نواز به آن هدیه کرده است.

دشت لار به‌دلیل پوشش گیاهی مرتعی و همچنین تنوع زیاد گل و گیاه جهت زنبورداری و پرورش زنبور عسل بسیار مناسب است که این کار از اوایل خردادماه در این دشت شروع می‌شود و تا اواخر شهریورماه ادامه می‌یابد. افعی دماوندی و البرزی، گونه‌های بومی دشت لار هستند.

در دشت لار تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند. در رودخانه و دریاچه لار ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز که از جمله ماهیان تحت حفاظت است، یافت می‌شود. بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، كل و بزكوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، كبک، كبک دری و خفاش گونه‌های جانوری هستند كه در دشت لار مشاهده می‌شوند. افعی دماوندی و البرزی، از جمله گونه‌های اندمیک یا بومی این منطقه هستند.

فاصله تهران تا دشت لار مازندرانفصل بهار دشت لار مازندران

۸۵ کیلومتر فاصله حدودی تهران تا پلور است. درمجموع حدد ۱۰۰ کیلومتر تا پارک ملی لار پیش رو دارید.

از شمیرانات و روستای افجه در لواسان کوچک، مسیری هست که به دشت هویج افجه می‌رسد. این مسیر بسیار دشوار است و به مهارت کوهنوردی نیاز دارد. چراکه از گردنه افجه فشم، تا دشت لار کوچک، باید کوهنوردی کنید.

اگر بخواهید از لواسانات به پارک ملی برسید، مسیر لواسان بزرگ، روستای ایرا و محیط‌بانی قوشخانه را انتخاب می‌کنید. این مسیر در بعضی از بخش‌ها خاکی‌ست.

مسیر دشت لار با ماشین

برای رسیدن به پارک ملی لار چند مسیر وجود دارد که هرکدام از زیبایی‌های خاص خود برخوردارند.

مسیر اول دشت لار مازندران

این مسیر از داخل شهر پلور و از مسیر جاده آبعلی آغاز می‌شود و تا ورودی پاسگاه محیط بانی دشت لار در قسمت شرقی این دشت شما را هدایت می کند. لازم به ذکر است که تمام این مسیر تا ورودی دشت آسفالت بوده و راه کم دردسر و آسانی به شمار می رود.

مسیر دوم دشت لار مازندران

این مسیر از سمت تهران و از منطقه لواسان بزرگ آغاز می‌شود. به این ترتیب که پس از عبور از لواسان و بعد از آن با پشت سر گذاشتن برگ جهان و نیکنام ده به روستای زیبای ایرا می‌رسید و سپس از مسیر این روستا خودتان را به پاسگاه محیط بانی قوشخانه در قسمت جنوبی دشت لار خواهید رساند.

البته راه دیگری هم برای رسیدن به ایرا وجود دارد که با گذر از کنار سد لتیان و چهار باغ از مسیر روستای کلان شما را به ایرا می‌رساند.

مسیر سوم دشت لار مازندران

مسیر سوم اما از روستای گرمابدر در نزدیکی فشم از توابع شهرستان شمیرانات شروع می‌شود که معمولا راه انتخابی عشایر و ساکنین بومی منطقه است و شما را به ورودی غربی پارک ملی لار می‌رساند. البته برای گذر از این مسیر باید از پاسگاه شکاربانی گرمابدر مجوز تردد بگیرید.

نکات مهم در سفر به دشت لار مازندران

  1. این نکته را در نظر بگیرید که در دشت لار آنتن موبایل وجود ندارد.
  2. اگر تابستان به اینجا می‌روید، یادتان باشد که از سایه خبری نیست. پس کلاه لبه دار و کرم ضد آفتاب حتما به کارتان می‌آید.
  3. آب آشامیدنی در دشت وجود ندارد. حتما با خود آب ببرید.
  4. به دلیل وجود انواع مار سمی توقف شبانه توصیه نمی‌شود. در هر صورت پوشش مناسب در ناحیه پا ضروری است.
  5. لطفا وظیفه خود بدانید که از این فرش زیبای طبیعی، محافظت کنید. اگر زباله‌ای دیدید، حتما در مقابل زیبایی دشت و عظمت دماوند سر خم کنید و آن را بردارید.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x