جامعه

موارد مورد توجه انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته نهم یکی از مهم ترین و حیاتی ترین تصمیم های زندگی هر فردی به شمار می رود، پس مهم است که شما چگونه و با چه هدفی انتخاب رشته خود را انجام می دهید. در این مرحله هرگونه بی توجهی و سهل انگاری باعث از دست دادن موقعیت طلایی زندگیتان می شود.

به گزارش پارت نیوز؛ ازآنجایی که انتخاب رشته نهم در مدارس و خانواده ها تبدیل به یک دغدغه مهم شده است، شما باید تمام تمرکز و توجه خود را روی این موضوع داشته باشید، تا از تصمیم خود در آینده پشیمان نشوید، چرا که زمان و دوره ارزشمند نوجوانی فقط یک بار برای هر فرد پیش می آید و شما با انتخاب اشتباه در آینده فقط  با حسرت و پشیمانی همراه خواهید شد.

باتوجه به رقابت بین مشاوران انتخاب رشته و موقعیت های شغلی در ایران شما نباید به حرف های کلیشه ای و گول زننده توجه کنید، چرا که مافیای زیادی در این زمینه و انتخاب رشته نهم وجود دارند که به دنبال اهداف خود و سود بیشتر هستند و توجهی به زمان و آینده شغلی شما ندارند.

علاقه مهم ترین نکته مورد توجه برای انتخاب رشته نهم

بحث داشتن علاقه از جمله اصلی ترین عوامل در زمان انتخاب هر کدام از رشته های تحصیلی از جمله علوم تجربی، انسانی، ریاضی فیزیک، کارودانش و دیگر رشته هاست. دقت داشته باشید که این علاقه دانش آموز در زمان انتخاب رشته از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از این موارد علاقه فرد به دروس ارائه شده در هر کدام از پایه های رشته های تحصیلی و دیگری علاقمندی دانش آموز به مشاغل ارائه شده در آن رشته است. تمامی دانش آموزان پایه نهم لیست مشاغل را مورد بررسی قرار می دهند و درصد علاقه خود را به آن ها می سنجند.

اما در زمان انتخاب رشته باید علاقه دانش آموز به مواد درسی ارائه شده در هر کدام از رشته ها مورد بررسی قرار بگیرد و دید و نگرش وی به این دروس تحلیل شود.

در صورتی که دانش آموز به دروس ارائه شده در هر کدام از رشته های تحصیلی از جمله رشته های هنر، کارودانش، فنی حرفه ای و دیگر رشته ها علاقه ای نداشته باشد و وارد این رشته شود صدمات روحی بدی را تجربه می کند.

تاثیر استعداد های شخصی در انتخاب رشته کنکور

استعدادها به توانایی ها یا مهارت های ذاتی فرد اطلاق داده می شود که افراد در زمینه های خاص از آن برخوردارند. این توانایی ها می تواند شامل حل مسئله، خلاقیت، تفکر انتقادی یا مهارت ریاضی باشد. شناسایی استعدادها در انتخاب رشته نهم تحصیلی بسیار مهم است، زیرا به افراد این امکان را می دهد تا از نقاط قوت طبیعی خود استفاده کنند و در فعالیت های تحصیلی برتری پیدا کنند.

با استفاده از استعدادهای شخصی، دانش آموزان می توانند تجارب یادگیری خود را افزایش دهند، عملکرد تحصیلی خوبی داشته باشند و به طور بالقوه در مسیرهای شغلی انتخابی خود برتر باشند.

اهمیت وجود هم افزایی بین علایق و استعدادها برای انتخاب رشته مناسب

هم افزایی بین علایق و استعدادها در انتخاب رشته نهم تحصیلی ضروری است. در حالی که علایق نشان می‌دهد که افراد از چه چیزهایی لذت می‌برند، استعدادها تعیین می‌کنند که در چه مواردی برتر هستند. هنگامی که این دو عامل با یکدیگر همسو شوند، افراد به احتمال زیاد در فعالیت های تحصیلی خود احساس هدف و رضایت شخصی را تجربه می کنند.

بازار کار و آینده با انتخاب رشته نهم

به عنوان مثال، فردی که استعداد حل مسئله و علاقه مند به مسائل زیست محیطی دارد، ممکن است تحصیل در رشته مهندسی محیط زیست را در نظر بگیرد، که به او اجازه می دهد تا از مهارت های خود در عین توجه به اشتیاق خود برای محیط زیست استفاده کند.

توجه به تیپ شخصیتی دانش آموز

از دیگر نکات مهم در انتخاب رشته نهم توجه به تیپ شخصیتی هر فرد است. اهمیت این مسأله آن قدر مهم است که بدون اطلاع از آن نمی توان دست به انتخاب رشته زد. اما این که در صورت عدم اطلاع از تیپ شخصیتی دانش آموز چگونه می توان به این موضوع پی برد چیزی است که باید به مشاوران زبده در حوزه تحصیلی سپرد.

در این مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره بر روی این که فرد دارای چه تیپ شخصیتی است و آیا با داشتن این تیپ شخصیتی می تواند وارد رشته مورد علاقه خود شود یا خیر کار می شود.

آیا بازار کار در انتخاب رشته نهم مهم است ؟

با توجه به تحقیقاتی که، در زمینه افراد موفق و دلیل موفقیتشان شده است. با توجه به تحقیقات جدید هر کسی بتواند در رشته‌اش زمان بیشتری را دوام بیاورد و زمان بیشتری را در آن رشته صرف کسب مهارت کند به موفقیت و درآمد بیشتری نیز خواهد رسید.

به‌عبارتی خیلی مهم است که به یک رشته آن‌قدر علاقه داشته باشیم که بتوانیم سال‌های زیادی را صرف کسب مهارت و حرفه‌ای شدن در آن کنیم. مثالی که برای این موضوع می‌زند مثال جالبی است.

طبق تحقیقات اگر دو کودک را مشغول به انجام کاری کنیم، مثلا رنگ کردن یک نقاشی و به آن‌ها بگوییم که باید نقاشیشان را کاملا رنگ‌آمیزی کنند، آن کودکی که زودتر خسته می‌شود و نقاشیش را نیمه کاره رها می‌کند، حتی اگر ضریب هوشی‌اش هم از بچه دیگر بیشتر باشد، در آینده برای شغلش دچار مشکل بیشتری خواهد شد.

درعوض بچه‌ای که حتی باوجود خستگی سعی می‌کند نقاشی را کامل رنگ‌آمیزی کند و پشتکار بیشتری دارد، حتی اگر ضریب هوشی‌اش هم کمتر باشد در کارش موفق‌تر خواهد شد و بازار کار بهتری نیز خواهد داشت.

هدفتان از انتخاب رشته چیست؟

بسیار مهم است که شما دقیقا چه هدفی رادنبال می کنید تا بتوانید با توجه هدف خود آن را دنبال کنید و هزینه و زمان ارزشمند خود را صرف این رشته و دانشگاه بکنید. اهداف شما می تواند چند موارد را شما شود:

  • به دنبال علاقه خود باشید
  • آینده شغلی شما تضمین شود
  • یاقصد مهاجرت از طریق انتخاب رشته خود را دارید.
  • ترفیع مدرک تحصیلی و پذیرش در دانشگاه های معتبر و خوب.
  • وقعیت اجتماعی که شغل و رشته برایتان به همراه دارد.

لیست دروس رشته خود را با مشاوری مجرب چک کنید

قبل از انتخاب رشته مورد نظر از لیست دروس گنجانده شده در این رشته مطمئن شوید. شاید درس و رشته ای باشد که شما دوست نداشته باشیید یا نتوانید ازپسش بربیایید پس این هم نکته مهمی است.

انتخاب رشته با دانشگاه مورد نظراهمیت انتخاب رشته نهم

 

برخی افراد به دنبال دانشگا های برند هستند پس باید چک کنند ببیند رشته ای که انتخاب می کنند، دردانشگاه مورد نظر ارائه می شود یا نه تا بعدا با حسرت روبه رو نشوند، همچنین مکان و منطقه ای که دانشگاه مورد نظرشان قرار دارد را با خانواده خود مطرح کنند تا مشاوره بهتری بگیرند، چرا که رفت وآمد نیز بسیار مهم است.

الگو قراردادن افراد ممنوع

الگو قرار دادن دیگران برای انتخاب رشته اشتباه محض است. چون دختر خاله شما وارد رشته تجربی شما هم نباید در این رشته تحصیل کنید. شاید استعداد شما در رشته دیگری باشد.

حرف آخر

امیدورایم با این نکاتی که در اختیارتان قرار گرفت بتوانیم کمک شایانی به شما بکنیم چرا که زمان طلایی هر فرد ارزشمندترین دارای او است.

انتهای مطلب/آ.ع

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x