گل و گیاه
ترند

نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا / آبیاری، نحوه تکثیر و آفات

گیاه کالاتیا دارای ۱۵۰ گونه مختلف است که به‌عنوان گیاهان همیشه سبز دائمی در گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند. در این مقاله به نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا در آپارتمان و همچنین تاریخچه کشف این گیاه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا بسیار ساده است. این گیاه در بین گیاه‌های آپارتمانی این گیاه جزو آن دسته قرار می‌گیرد که نگهداری از آن زحمت زیادی ندارد. کالاتیا ماکویانا بانام علمي Calathea Makoyana نام لاتين آن Peacock Plant و از تيره Marantaceae است. این جنس دارای ۱۵۰ گونه مختلف است که به عنوان گیاهان همیشه‌سبز دائمی در گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند و دارای برگ‌های بسیار زیبایی هستند. نام مستعار گیاه کالاتیا ماکویانا گیاه طاووس است که با این نام هم شناخته می‌شود.

نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا

شرایط محیط برای پرورش گیاه کالاتیا ماکویانا عبارتند از: نور، رطوبت، دما و خاک

نور: متوسط

رطوبت: متوسط

دما: 25-35

خاک: مخلوطی از خاک برگ، تورب، خاک باغچه باکمی ماسه

خصوصیات، معرفی و نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا

نگهداری گیاه کالاتیا

برگ‌های رنگارنگ دلیل بر نام‌گذاری گیاه کالاتیا است. برگ‌های این گیاه نازک و بافت کاغذی دارند، زیر برگ‌ها بنفش و روی آن سبز روشن با خطوط طاووسی است به رنگ سبز تیره احاطه‌شده و می‌توانند تا 30 سانتی‌متر عرض داشته باشند. هر برگ به یک ساقه صورتی مایل به قرمز متصل شده و برگ‌های تازه تشکیل‌شده به‌صورت رول شده پدیدار می‌شوند و قسمت بنفش‌رنگ آن‌ها در ابتدا نمایان می‌شود.

کالاتیا بومی برزیل است و دارای ریزوم بوده و ارتفاع آن به ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر و گسترش آن به حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌ها تخم‌مرغی شکل و در حدود ۱۵ سانتی‌متر است. برگ‌ها در قسمت رویی سبز نقره‌ای با رگبرگ‌های مشخص، همراه با لکه‌های سبز تیره هستند و دوبرگه‌ای طویلی دارند. در قسمت زیرین برگ، لکه‌ها به رنگ قرمز می‌باشند.

نور موردنیاز گیاه کالاتیا ماکویانا

گیاه کالاتیا

نكته جالب‌توجه در این گیاه اينكه برگ‌های رنگارنگ به رنگ‌های بنفش، صورتی تا سبز و مشکی است. خال‌های شگفت‌انگیز یا راه‌راه آن نياز به نور غیرمستقیم خورشید دارند. برای رشد نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا در آپارتمان نور غیرمستقیم احتیاج دارد و همین امر آن را ازجمله گیاهان آپارتمانی به حساب آورده است که در میان زندگی شهری و شلوغ محبوب شده است.

آبیاری مناسب گیاه کالاتیا ماکویانا

یکی از شرایط مهم در نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا این هست که از آب بدون املاح برای آبیاری استفاده کنید. آب رو بجوشانید و ۲۴ ساعت در محیط قرار بدید تا هم دمای محیط شود و یا از آب تصفیه‌شده برای آبیاری گیاهان کالاتیا استفاده کنید. این گیاه خاک مرطوب رو دوست دارد اما نباید خاک آن را با آبیاری زیاد به‌صورت باتلاقی دربیاورید. سطح خاک باید تا عمق ۱ الی ۲ سانتی‌متری چک شود سپس گیاه رو آبیاری کنید.

خشک شدن لبه برگ‌ها نشان‌دهنده میزان آبیاری کم بوده و برای رفع این مشکل بهترِ است ابتدا گیاه رو به مدت ۱۵ دقیقه داخل تشت آب قرار بدهید، تا گیاه آب موردنیاز خود را از زیر گلدان بالا بکشد. سپس زیر گلدان را خشک‌کنید در جای خودش بگذارید.

گونه دیگر گیاه کالاتیا  که نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا مانند باقی خانواده کالاتیا است و يكی از بهترين گونه های اين گياه است کالاتیا گورخری می‌باشد. کالاتیا گورخری، بومی مناطق گرمسيری مكزيك است و به دليل جذب آب و رطوبت بسيار خطوط سفيد برگ ها در آن بيشتر نمايان است.

دما و رطوبت موردنیاز گیاه کالاتیا

نور گیاه کالاتیا

گیاهان كالاتيا سرما را خیلی دوست ندارند و در نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا شما نمی‌توانند در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد فتوسنتز کنند. خاستگاه گیاه کالاتیا بومی مناطق گرمسیر جهان است.پس بهترین دما برای نگهداری این گیاه ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می‌باشد پس دمای اتاق با فراهم کردن حداقل رطوبت می‌تواند شرایط را برای رشد خوب گیاه فراهم کند، دمای بالاتر و پایین‌تر می‌تواند به گیاه آسیب برساند.

گیاهان کالاتیا مناطق مرطوب را ترجیح می‌دهند و رطوبت را از طریق هوا و از طریق برگ‌های پهن و سبز خود جذب می‌کنند؛ حداقل رطوبت خاک باید به ۵۰ درصد برسد. برای تأمین رطوبت می‌توانید گیاهان خود را کنار یکدیگر قرار بدهید. این کار به‌این‌علت است که با تبخیر رطوبت و آب خاک گیاهان رطوبت موردنیاز گیاه شمارا هم تأمین خواهد کرد.

البته می‌توانید از ساخت جزیره برای گلدان و یا دستگاه رطوبت ساز هم برای تأمین رطوبت کالاتیا استفاده کنید. غبار پاشی نیز روشی است که برای تأمین رطوبت این گیاه توصیه می‌شود.اما اگر غبارپاشی انجام می‌دهید در نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا باید شرایط آن را رعایت کنید.

خاک مناسب برای گیاه کالاتیا

همان‌طور پیش‌تر هم اشاره کردیم این گیاه نیاز به خاک مرطوب دارد پس باید شما خاکی را انتخاب کنید که رطوبت مطلوب داشته باشد و رطوبت را در خودش ذخیره کند و در طول روز به گیاه بده، می‌توانید در ترکیب خاک این گیاه از زغال هم استفاده کنید که جذب رطوبت رو افزایش می‌دهد، اگر برای نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا از خاک‌های آماده که داخل آن از پرلیت و کوکوپیت استفاده‌شده است، استفاده کنید، بهتر است.

حتماً قبل از تعویض گلدان زهکشی را ایجاد کنید و سپس با مقداری سنگ‌ریز کف گلدان را پرکنید. سپس داخل گلدان خاک بریزید. باوجود علاقه این گیاه به رطوبت اگر زهکشی خوب انجام نشود، باعث پوسیده شدن ریشه گیاه خواهد شد. این گیاه به نور متوسط، گرمای زیاد، آبیاری معمولی، رطوبت هوای ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

تغذیه و کود دهی در نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا

نگهداری از گیاه کالاتیا

کالاته به کود دهی خیلی زیادی نیاز ندارد و می‌توانید در فصل رشد (که از ابتدای بهار شروع می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد ) هر دو هفته یک‌بار آن رو با کودهایی مانند سه بیست یا ۱۲۱۲۳۶ گیاه رو تغذیه کنید البته استفاده از کود آهن به میزان خیلی کم هم برای این گیاه خوب است. آن‌ها به‌ویژه در دوره‌های رشد و گلدهی به کود دهی نیاز دارند.

هر دو سال یک‌بار تعویض گلدان انجام بدید. همچنين از کود مایع حاوی نیتروژن بالا (سه بیست) استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که کود دهی بیش‌ازحد باعث سوختگی برگ‌ها این گیاه خواهد شد. کود موردنیاز کالاتیا را می‌توان به میان یک گرم در لیتر هر هفته یک‌بار از اردیبهشت تا شهریور مورداستفاده قرارداد.

آیا کالاتیا نیاز به هرس دارد؟

نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا در آپارتمان به گونه ای است که نیاز به هرس ندارد. اما زمانی که مشاهده کردید برگ‌های آن دارِد زرد یا قهوه‌ای می‌شود ، برگ‌های آسیب‌دیده رو از گیاه مادری جدا کنید، راستی سعی کنید ماهی یک‌بار با استفاده از دستمال مرطوب برگ‌های گیاه رو تمیز کنید تا گیاه بتونه به‌خوبی عمل فتوسنتز رو انجام بدهد. مخلوطی از خاک‌برگ، تورب، خاک باغچه با کمی ماسه در نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا استفاده کنید.

آفات کالاتیا ماکویانا

گیاه کالاتیا در آپارتمان

برگ‌های پژمرده و شفاف کالاتیا و پوشیده شدن سطح زیرین برگ‌های آن با تارهای عنکبوتی، به علت حمله کنه ریز قرمز می‌باشد. باید با سم کنه‌کش، طبق دستور ، گلدان را سمپاشی کنید. اگر دیدید برگ‌ها کمرنگ هستند و زخم‌های سفید پنبه ای شکل در قاعده آن‌ها تشکیل‌شده است، با یک سم نفوذی هر ۱۴ روز یک‌بار سم‌پاشی نمایید تا علائم برطرف گردد.

اگر برگ‌های گیاه کالاتیا به‌طرف پایین خم شوند، در نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا به این معناست که درجه حرارت محیط بالا است و هوا خشک می‌باشد. بنابراین باید گلدان رابه محل خنکتری منتقل کرده و آبیاری و غبار پاشی فراوان انجام دهید اشعه مستقیم آفتاب برگ‌های گیاه را رنگ‌پریده و کمرنگ می‌کند. درصورتی‌که برگ‌ها در طول روز لوله شد و حاشیه برگ‌ها به سمت وسط خم شوند، یعنی اینکه هوا خیلی سرد است یا گیاه به آبیاری احتیاج دارد. این اتفاق درشب طبیعی است.

اگر حاشیه برگ‌ها قهوه ای و لوله می‌شوند هوا سرد و آبیاری منظم می‌باشد و اگر حاشیه برگ‌ها قهوه‌ای شده و سپس بریزد گیاه تشنگی می‌کشد. برگ‌های ریز کالاتیا و رشد کبد آن نیز درنتیجه کمبود مواد غذایی است. با برطرف کردن این عوامل ، گلدان ما شاداب خواهد شد.

نحوه تکثیر کالاتیا ماکویانا

این گیاه را می‌توان به‌آسانی از طریق تقسیم بوته‌ای که رشد خوبی داشته تکثیر کرد. اواسط بهار تا اوایل تابستان، بهترین زمان برای این کار است. ابتدا به‌آرامی گیاه را از هم بازکنید. و با استفاده از یک چاقوی تیز، آن را به قسمت‌هایی با چند برگ تقسیم نمایید. به‌طوری‌که هر قسمت ریشه‌هایی به همراه داشته باشد. سپس هر یک را به‌تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید.

بعد از کاشت گیاه ، آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت موردنیاز گیاه تأمین شود. گلدان را دور از تابش مستقیم خورشید و در دمای ۲۰ درجه سانتگراد نگه‌دارید . پس از ۶ تا ۸ هفته ، گیاه شما ریشه‌دار می‌شود و باید کیسه پلاستیکی رابردارید تا در محیط طبیعی قرار بگیرد، کنترل و بازرسی مرتب هوادهی و حذف برگ‌های آلوده، درزمانی که گیاه زیر کیسه پلاستیکی است، باعث می‌شود، برگ‌های نازک این گیاه دچار فساد نشوند.

فواید گیاه کالاتیا ماکویانا

این کشف تا جایی شهرت یافت که در سراسر جهان محبوبيت خود را افزایش داد. البته محبوبیتش را علاوه نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا ساده و جنبه تزئينی آن، مديون فوايد سلامتی‌اش است. مثلا اين گياه به عنوان تصفیه‌کننده طبیعی هوا، مواد سمی را جذب و تجزیه می‌کند.

تاریخچه و افسانه گیاه کالایتا

گیاه آپارتمانی کالاتیا

اگر به این گیاه علاقه‌مند هستید در ادامه مطلب پس‌ازآنکه نحوه نگهداری گیاه کالاتیا ماکویانا را مطالعه کردید از شما دعوت می‌کنیم تا تاریخچه این گیاه را بخوانید.

رابرت براون، گیاه‌شناس اسکاتلندی که به دنبال كشف حرکت براونی(اين نظريه بعداً توسط انیشتین توصیف شد) ، با سفر به دور دنيا نمونه هايی از گیاهان مختلف را جمع‌آوری كرد که يكی از آن‌ها گیاه کالاتیا بود. حركت دورانی برگ‌های گياه کالاتیاها كه از آن به عنوان “گیاهان دعا” نام‌برده می‌شود. گیاه کالایتا ریتم شبانه روزی که مدلی از پیوستگی میان برگ و ساقه است، را داراست.

کالاتیاها به دلیل بسته شدن برگ‌هایش در شب، شبیه دست‌هایی که در حالت دعا هستند، می‌شود. در روز نیز مطابق با ریتم شبانه‌روزی دوباره باز می‌شوند تا نور خورشید را جذب کنند این ریتم شبانه‌روزی عملکردی با حرکت آب از برگ‌ها به امتداد ساقه (دمبرگ) است و برای کمتر مبتلا شدن گياه به آفات و بیماری‌ها این شگرد عملی می‌شود. اين ویژگی عجیب  و منحصربه‌فرد منجر به كشف بزرگی در علم فيزيك شد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x