فیلم و سریال

همه چیز درباره فیلم کت چرمی + خلاصه، بیوگرافی بازیگران و نقد فیلم

فیلم کت چرمی در سال 1401 به کارگردانی حسین میرزامحمدی، تهیه‌کنندگی کامران حجازی  و نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد تولید شد. محمد حسین مهدویان در این فیلم به عنوان دستیار کارگردان حضور دارد.

به گزارش پارت نیوز؛ فیلم کت چرمی در ژانر اجتماعی ساخته شده و در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم به موضوعات اجتماعی مختلفی از جمله؛ تلاش برای برملاشدن جرائم یقه سفیدها، افشای فسادهای مالی، اعتیاد، اوردوز، قتل، تعرض، اعدام، خودکشی و فساد مالی پرداخته است.

داستان فیلم کت چرمی

«کت چرمی» داستان کارمند بهزیستی عیسی فرهمند (با بازی جواد عزتی) است. کارمند تک‌رو و جسوری که عادت دارد خارج از دستورات رییس خود برای حل مشکلات اقدام کند. همین روحیه باعث شده که او مدام توبیخ شود و در آستانه‌ی اخراج قرار بگیرد.

در یکی از بازدیدهای او از یک خیریه برای صدور مجوز توجه عیسی به دختری به نام ثریا (با بازی سارا حاتمی) جلب می‌شود که هنگام ورود به موسسه حالش به هم می‌خورد. دیدن حال بد آن دختر عیسی را مجاب می‌کند که باید تحقیقات بیشتری درباره آن موسسه صورت بگیرد. او با کمک یکی از اقوام خود به نام پونه (با بازی گلاره عباسی)  که دکتر است پیگیر پشت پرده آن موسسه خیریه می‌شود و به نتایج جالبی می‌رسد که می‌تواند برای او خطرناک باشد… .

زمان انتشار فیلم کت چرمی

ژانر فیلم کت چرمی درام و معمایی است. این اثر نخست در جشنواره فیلم‌ فجر و بهمن 1401 اکران شد و سپس در تاریخ 17 خرداد 1402 به صورت عمومی بر روی پرده سینماهای ایران رفت.

فیلم کت چرمی چند دقیقه است؟

مدت زمان فیلم سینمایی کت چرمی 95 دقیقه است.

خلاصه فیلم کت چرمی

پوستر فیلم کت چرمی

با خواندن ادامه مطلب امکان اسپویل فیلم وجود دارد.

عیسی فرهمند، که به دلیل تک‌روی‌ها، از اورژانس اجتماعی تعلیق شده و در بهزیستی مشغول به‌‌کاراست. او هنگام سرکشی از یک خیریه، متوجه موضوعی مشکوک شده و تصمیم می‌گیرد از پرونده فساد مالی شخصی به نام رفیعی، پرده بردارد. او با کمک دخترخاله‌اش، پونه سرافراز، بچه‌های خیریه را معاینه کرده و متوجه می‌شود که روی بدن برخی از آن‌ها زخمی مبتنی بر قاچاق اعضا یا مواد مخدر وجود دارد.

عیسی برای بررسی بهتر موضوع، به سراغ مادر یکی از بچه‌ها به نام زری رفته و از او اطلاعات می‌خواهد. زری که زیر تیغ است، با او همکاری نمی‌کند. عیسی از ثریا، دختر زری، کمک می‌خواهد و او شرط آزادی مادرش را در قبال کمک به او در میان می‌کشد. عیسی در پی رضایت‌گرفتن از اولیای دم است که ثریا نگهبانی را زخمی کرده و از کمپ می‌گریزد. حالا که رفیعی متوجه پیگیری‌های عیسی شده، فرصت او برای رضایت ‌گرفتن محدود می‌شود.

اولیای دم، به اعدام مصر هستند و زری اعدام می‌شود. ثریا که با مرگ مادرش بسیار ناامید شده، دست به خودکشی می‌زند و عیسی تصمیم می‌گیرد بدون نقشه قبلی، رفیعی را زیر گرفته و بکشد. در پایان فیلم متوجه می‌شویم که خودکشی ثریا ناکام بوده و زری نیز به خاطر رضایت یکی از اولیای دم، اعدامش به تعویق افتاده ‌است. رفیعی نیز با کمک عیسی و سایر مسئولین ذی‌ربط، به دام قانون می‌افتد.

بازیگران فیلم کت چرمی

بازیگران فیلم کت چرمی عبارت‌اند از:

  • جواد عزتی در نقش عیسی فرهمند
  • گلاره عباسی در نقش پونه
  • سارا حاتمی در نقش ثریا
  • صابر ابر
  • پانته آ پناهی‌ها
  • ستاره پسیانی
  • عباس جمشیدی فر

سارا حاتمی با ارائه بازی قابل باور در نقش ثریا، موفق به دریافت جایزه سیمرغ چهل و یکیمن جشنواره فیلم فجر شد.

بیوگرافی بازیگران فیلم کت چرمی

در ادامه به زندگی نامه بازیگران این فیلم خواهیم پرداخت.

جواد عزتی

جواد عزتی در فیلم کت چرمی

جواد عزتی بازیگر مرد ایرانی متولد 20 دی سال 1360 است. او بازیگری را از سال 1375 در تئاتر شروع کرد و سپس در سال 1381 با سریال قصه‌های شبانه رسما جلوی دوربین رفت. آقای عزتی پس از آن در نقش‌های کوتاه بازی می‌کرد و چندان دیده نمی‌شد تا اینکه با سریال سه دونگ، سه دونگ رسما یک شخصیت مستقل را به مخاطب نشان داد. کاراکتر بابا اتی او در سریال قهوه تلخ نشان از هوش سرشار و استعداد بالای او در کار طنز می‌داد و دردسرهای عظیم نیز این ادعا را بیشتر اثبات کرد. اما نقطه عطف بازیگری آقای عزتی را باید سریال زخم ‌کاری و کاراکتر مالک بدانیم که برای او شهرتی زیاد همراه داشت.

این هنرپیشه تا کنون سه بار نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و از مشهورترین کارهای او باید به ماجرای نیمروز، تنگه ابوقریب، جهان با من برقص، دوزیست، شنای پروانه و مرد بازنده اشاره کنیم. او در فیلم کت چرمی نقش عیسی فرهمند را بازی می‌کند.

پانته آ پناهی ها

نقد فیلم کت چرمی

پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر ایرانی متولد 7 آذر سال 1356 است. او به جز بازیگری منشی صحنه هم است و دستی در انتخاب بازیگر دارد. این هنرپیشه از سال 1382 در سینما و تئاتر حضور داشت و اولین فیلم سینمایی او فیلم آن مرد را نکشید محسوب می‌شود.

خانم پناهی پس از یک فیلم دیگر تا سال 1391 در تئاتر فعالیت کرد و سپس با فیلم گس باری دیگر به سینما روی آورد. نقش‌آفرینی شخصیت ننه آقای این بازیگر در فیلم سینمایی نفس جزو به یاد ماندنی‌ترین کارهای او بود. معروفیت‌ خانم پناهی‌ها به سریال تلویزیونی بانوی عمارت و نقش افسرالملوک برمی‌گردد که در آن عملکردی عالی داشت. فیلم‌های جوجه‌تیغی، دسته دختران و سریال‌های خاتون و مترجم از دیگر آثار او هستند.

صابر ابر

صابر ابر در فیلم کت چرمی

صابر ابر بازیگر ایرانی در 18 خرداد 1363 به دنیا آمد. او نخستین بار در سال 1384 با فیلم شاعر زباله‌ها جلوی دوربین رفت اما از همان ابتدا نیز به نوعی متفاوت بود تا اینکه در سال 1387 با ایفای نقش در فیلم درباره الی نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فجر شد. فیلم دایره‌زنگی نیز برای او یک نامزدی دیگر این جشنواره را به ارمغان آورد. صابر ابر اگرچه بیشتر در آثار درام و جدی نقش‌آفرینی دارد اما فیلم قندون جهیزیه استعداد او را در کمدی نیز نشان داد. از دیگر آثار معروف صابر ابر باید به ویلایی‌ها، خوک، بی‌رویا و سریال‌های قورباغه و مترجم اشاره کنیم. او در این فیلم نقش مامور امنیتی را بازی می‌کند.

گلاره عباسی

هنرپیشه های فیلم کت چرمی - گلاره عباسی

گلاره عباسی بازیگر زن ایرانی متولد 29 تیر سال 1362 است. او بازیگری را از کلاس‌های امین تارخ شروع کرد و سپس نقش‌های کوتاهی فیلم قتل آنلاین و سریال کتاب‌فروشی هدهد بازی کرد. این بازیگر سپس در فیلم و سریال‌ها به عنوان بازیگر مکمل حضور داشت اما سریال شیدایی باعث معروفیت او شد. گلاره عباسی اخیرا برای بازی در فیلم ابلق برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد و از آثار دیگر این بازیگر می‌توان به فیلم شادروان و سریال آکتور اشاره کنیم. او در فیلم کت چرمی نقش کارمند پزشکی قانونی را بازی می‌کند.

سارا حاتمی

سارا حاتمی در فیلم کت چرمی سارا حاتمی هنرمند جوان ایرانی در 12 خرداد 1384 به دنیا آمد. او هنرپیشگی را از کلاس‌های اشکان خطیبی شروع کرد و نخست ایفاگر نقش مائده سریال زخم کاری شد. این بازیگر جوان در کت چرمی نقش ثریا یک معتاد را بازی می‌کند و برای آن برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

عباس جمشیدی فر

عباس جمشیدی در فیلم کت چرمی

عباس جمشیدی فر متولد ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۹ و اهل تهران است. از کارهای شاخص این هنرمند می توان به بازی در سریال روزگار خوش حبیب آقا، بچه مهندس، زخم کاری و شرکت در مسابقه جوکر اشاره کرد. عباس جمشیدی فر یکی از آن بازیگران بامزه سینما و تلویزیون است که غالبا نقش های طنز او در خاطر بیننده می ماند. او در این فیلم یک نقش جدی در طبقه ضعیف جامعه را ایفا کرده است.

نقد فیلم کت چرمی

اولین نکته‌ای که هنگام تماشای فیلم کت چرمی توجه مخاطب را جلب می‌کند شباهت فراوان این فیلم با مرد بازنده محمدحسین مهدویان است. شباهتی که انتخاب یک بازیگرانی که پیش از این در آثار محمدحسین مهدویان بازی کرده‌اند آن را تشدید کرده است. عیسی کت چرمی همان احمد خسروی مرد بازنده است.

مرد تک‌رو و تلخ‌اندیشی که به واسطه مشکلاتی که در زندگی شخصی‌اش پیش آمده تلاش می‌کند مسائل را خودش یک‌تنه و بدون اعتنا به سیستم حل کند. حضور مهدویان به‌عنوان مشاور کارگردان در این فیلم باعث می‌شود تماشاگر به یاد مرد بازنده بی‌اُفتد و فیلم را با فیلم مهدویان مقایسه کند. میرزا محمدی در مصاحبه‌های مختلف گفته بود که ایده این فیلم پیش از مرد بازنده به ذهنش رسیده و تلاش کرده تا بگوید این دو فیلم شباهتی به هم ندارند.

اما علی‌رغم تلاش‌های میرزا محمدی شباهت‌ها آن‌قدر هست که تماشاگر را بعد از تماشای «کت چرمی» بلافاصله یاد مرد بازنده بی‌اندازد. هر چند تم تقابل فرد در برابر سیستم عمری بسیار طولانی در تاریخ سینما دارد و فیلم‌های مهم بسیاری با استفاده از این تم ساخته‌شده است اما شباهت‌های کت چرمی و مرد بازنده انکارناپذیر است. میرزا محمدی در فیلم کت چرمی تلاش کرده با استفاده از این تم مشهور فیلمی جسورانه بسازد که توجه تماشاگر را به یک موضوع مهم اجتماعی جلب کند.

درست مثل مرد بازنده این جا هم ما یک قهرمان مرد داریم که به واسطه مشکلات شخصی و خانوادگی تنها زندگی می‌کند. تفاوت او با دیگران این است که به شدت متعهد است و نمی‌تواند با بی‌اعتنایی از کنار اتفاقاتی که در جامعه می‌اُفتد عبور کند. این تعهد او را مانند احمد خسروی وادار می‌کند تا وارد ماجرایی شود که ابعاد بسیار وسیعی دارد و این شخصیت را از هر طرف تحت فشار قرار می‌دهد. تمام این شباهت‌ها یعنی این فیلم نسخه دوم مرد بازنده مهدویان است. اما کت چرمی هم تفاوت‌هایی هم با مرد بازنده دارد که باعث تمایز این دو فیلم می‌شود.کت-چرمی

اولین و مهم‌ترین تفاوت این فیلم با مرد بازنده این است که میرزا محمدی از عناصر ملودراماتیک بیشتری برای روایت داستانش استفاده کرده است. مثال‌های زیادی می‌توان برای این نگاه میرزا محمدی زد. شکل رابطه عیسی و ثریا، رابطه ثریا با پونه و رابطه ثریا با مادرش زری (با بازی پانته‌آ پناهی‌ها) همگی بیان‌گر نگاه ملودراماتیک کارگردان هستند. تفاوت مهم دیگر کت چرمی با مرد بازنده در پایان است.

با توجه به رویکرد ملودراماتیک کارگردان کت چرمی پایان این فیلم یک پایان قطعی و بسته است، در حالی که پایان مرد بازنده مهدویان یک پایان باز بود که رویکرد متفاوت مهدویان و میرزا محمدی به یک تم مشابه را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم به یک ویژگی بارز فیلم کت چرمی اشاره کنیم باید از فیلمنامه نسبتاً موفق آن یاد کنیم که خیلی خوب داستانش را تعریف می‌کند و موفق می‌شود انگیزه شخصیت‌ها و کشمکش‌های درونی آن‌ها را برای تماشاگر باورپذیر از کار در بیاورد. این باورپذیری باعث می‌شود تماشاگر با علاقه داستان را دنبال کند و نگران سرنوشت شخصیت‌های فیلم (خصوصاً عیسی و ثریا) باشد.

انتهای مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x