زیبایی و تناسب

چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟ + انواع رژیم فستینگ و معایب آن

با افزایش شناخت مردم از رژیم فستینگ افراد بسیاری این سوال را می‌پرسند که چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟ آیا رژیم فستینگ ضرر دارد؟ در ادامه به این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

به گزارش پارت نیوز؛ برای پاسخ به این سوال که آیا رژیم فستینگ سبب لاغری می‌شود یا نه؟ و یا اینکه چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟ باید در مرحله اول با یکسری اصطلاحات آشنا شویم. اصطلاحاتی که به ما کمک می‌کنند با این رژیم و انواع آن بیشتر آشنا شویم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و در نهایت تصمیم بگیرید که آیا این رژیم می‌تواند برای شما مناسب باشد یا نه؟

رژیم فستینگ چیست؟

رژِم فستینگ چیست

فستینگ (Fasting) به زبان انگلیسی به معنی روزه گرفتن است. رژیم فستینگ یعنی چه؟ این رژِیم به معنی این است که طی یک برنامه زمانی مشخص، باید مثل کسی که روزه گرفته است، هیچ چیزی نخورید؛ البته نه هیچ چیزی، بلکه می‌توانید فقط آب (یا چای) بنوشید و هیچ نوشیدنی یا خوراکی دیگری نباید مصرف کنید.

بیشتر افراد برای کاهش وزن با رژیم غذایی فستینگ،  آن را در برنامه خود می‌گنجانند؛ چون اعتقاد دارند که با گرفتن رژیم فستنیگ، شرایطی را برای بدن به وجود می‌آورند که از چربی‌ها و قند موجود در بدن استفاده کند و به همین دلیل، چربی‌ها در نواحی اشباع چربی در بدن از بین می‌روند.

انواع رژیم فستینگ

در جواب این پرسش که چگونه رژیم فستینگ بگیریم باید این را بدانید که این رژیم انواع مختلفی دارد و هیچ استانداردی برای این نوع رژیم وجود ندارد. دکتر کریستا وارادی، پروفسور تغذیه در دانشگاه ایلینویز شیکاگو و محقق در مورد روزه متناوب می‌گوید: روزه متناوب یک اصطلاح کلی برای سه نوع رژیم غذایی مختلف است. این سه نوع را در اینجا بررسی می­کنیم:

فستینگ یک روز درمیان

چگونه رژیم فستینگ بگیریم به صورت یک روز در میان ؟ در رایج‌ترین نوع از انواع رژیم فستینگ، افراد 500 کالری یک روز در میان می‌خورند. اما در روزهای آزاد، می­توانند هرچه که می‌خواهند بخورند.

رژیم غذایی فستینگ 5:2

این نوع  از انواع رژیم فستینگ در بریتانیا محبوب است. افراد 500 کالری در دو روز غیر متوالی در هفته مصرف می‌کنند. روزهای دیگر هر چه دوست دارند می‌خورند.

غذا خوردن با زمان محدود در رژیم فستینگ

چگونه رژیم فستینگ بگیریم و غذا هم بخوریم؟ در روش فستینگ با زمان محدود این امکان وجود دارد. در این روش افراد یک بازه زمانی را برای خود در نظر می‌گیرند که در طی آن می‌توانند غذا بخورند و بقیه اوقات غذا نمی­‌خورند. یک زمان­بندی محبوب در این روش 16:8 است؛ به این معنی که 16 ساعت ناشتا هستید و می‌توانید در طول هشت ساعت دیگر غذا بخورید. به عنوان مثال، می‌توانید از ساعت 12 ظهر تا 8 بعد از ظهر چیزی بخورید و بقیه روز را ناشتا باشید.

اما لازم است حتما قبل از شروع این نوع رژیم با پزشک خود مشورت کنید. اگر بیماری خاصی داشته باشید، ممکن است این روش برای شما بد باشد.دوره‌های طولانی‌تر فستینگ، مانند دوره‌های ۲۴، ۳۶، ۴۸ و ۷۲ ساعته، لزوما برای شما بهتر نیست و ممکن است خطرناک باشد.

مدت طولانی بدون غذا خوردن ممکن است بدن شما را تشویق کند تا در پاسخ به گرسنگی شروع به ذخیره چربی بیشتری کند.تحقیقات نشان می­دهد که دو تا چهار هفته طول می­کشد تا بدن به روزه متناوب عادت کند. ممکن است در طول این دوره احساس گرسنگی یا بدخلقی کنید.

اما اکثر افرادی که این دوره را پشت سر می­‌گذارند دوست دارند که به همین روش پایبند باشند چون احساس بهتری دارند.لازم به ذکر است در دوره فستینگ نوشیدن آب، چای و سایز نوشیدنی‌های بدون کالری مجاز است.

چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟

انواع رژیم غذایی فستینگ

رژیم فستینگ پنج نوع دارد که به آن‌ها رژیم فستینگ یک روز در میان، رژیم جنگجو، رژیم ۸/۱۶، رژیم فستینگ ۲۴ ساعته و رژیم فستینگ ۵ به ۲ می‌گویند. اینکه چگونه رژیم فستینگ بگیریم را برای هر یک از این پنج نوع به صورت خلاصه بیان کرده‌ایم:

رژیم لاغری یک روز در میان

در این نوع رژیم، فرد رژیم غذایی خود را به صورت یک روز در میان و متناوب تنظیم می‌کند؛ به این صورت که در یک روز هیچ غذایی مصرف نمی‌شود و در روز دیگر، رژیم غذایی عادی فرد رعایت می‌گردد. البته برخی از افراد در رژیم لاغری یک روز در میان، یک روز کالری غذای خود را به ۵۰۰ کالری می‌رسانند و در روز دیگر رژیم غذایی عادی خود را دارند.

رژیم غذایی جنگجو

در این رژیم فرد در تمام طول روز، تنها مجاز مصرف میوه و سبزی‌ها است، اما شب می‌تواند یک وعده شام به صورت عادی مصرف نماید.

لاغری در یک روز

در این شکل از رژیم فستینگ، فرد ۲۴ ساعت کامل، اما تنها یک یا دو روز در هفته، هیچ غذایی مصرف نمی‌کند؛ اما در باقی روزهای هفته رژیم غذایی عادی خود را دارد.

فستینگ ۵ به ۲

چگونه رژیم فستینگ بگیریم به روش 5 به 2؟ آخرین نوع رژیم چاقی در این گروه است که بسیار به رژیم ۲۴ ساعته شباهت دارد؛ زیرا فرد تنها برای دو روز تحت رژیم قرار می‌گیرد و ۵ روز دیگر هفته وعده غذایی عادی خود را میل می‌کند. تفاوت آن دو رژیم، این است که در دو روز رژیم، کالری دریافتی فرد به ۵۰۰ کالری می‌رسد و برخلاف رژیم ۲۴ ساعته به صورت کامل حذف غذایی صورت نمی‌گیرد.

رژیم فستینگ ۸/۱۶

رژیم غذایی فستینگ 16/8

چگونه رژیم فستینگ بگیریم به روش ۸/۱۶؟ این نوع رژیم فستینگ بیشتر از سایرین به روزه شباهت دارد و در طی آن فرد به مدت ۱۶ ساعت هیچ چیز نمی‌خورد و ۸ ساعت می‌تواند هر غذایی که دوست دارد، میل کند. البته لازم به ذکر است، عموماً در این روش همچون سایرین، صبحانه نیز حذف می‌شود؛ یعنی رژیم بهتر است از صبح شروع شود.

معایب رژیم فستینگ

معایب رژیم فستینگ در هر فرد می تواند متفاوت باشد. برخی از این معایب به شرح زیر می باشند:

  •  سردرد
  •  خستگی
  •  انرژی کم
  •  تحریک­‌پذیری
  •  گرسنگی

برخی از افراد نمی‌توانند با این عوارض کنار بیایند و مجبور به ترک رژیم می‌شوند. گرسنگی در ده روز اول به اوج خود می‌رسد.اگر بنیه ضعیفی دارید به شما توصیه نمی‌کنیم که این نوع رژیم را بگیرید و به دنبال پاسخ این سوال باشید که چگونه رژِم فستینگ بگیریم؟ همچنین اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید این روش را هرگز امتحان نکنید.

همچنین اگر BMI پایین (کم وزن) یا سابقه اختلال خوردن دارید، رژیم فستینگ برای شما مناسب نیست. افراد بالای 70 سال نیز نباید این نوع رژیم را بگیرند. افراد مبتلا با دیابت، مخصوصا بیمارانی که انسولین تزریقی دریافت می‌کنند، باید قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنند.

نکات رژیم غذایی فستینگ

در زمان‌هایی که می‌توانید وعده‌های غذایی عادی مصرف کنید، حتماً از غذاهای سالم که ارزش غذایی بالایی دارند و انواع مواد مغذی را به بدن شما می‌رسانند، استفاده کنید.

در رژیم لاغری یک روز در میان یا رژیم ۲۴ ساعته که به مدت یک روز کامل هیچ غذایی نباید مصرف کنید؛ می‌‌توانید آب، چای و قهوه، بدون شکر، قند و هر ماده دیگری که قند داشته باشد، مصرف کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x