سلامت

چگونه کبد چرب را درمان کنیم؟+درمان کبد چرب در خانه

کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ درمان کبد چرب چگونه امکان‌پذیر است؟ کبد بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن انسان است که وظیفه حذف سموم و پردازش مواد مغذی را بر عهده دارد. خون قبل از اینکه به اندام‌های دیگر بدن برسد، از طریق کبد فیلتر می‌شود.

بیماری کبد چرب، تجمع چربی اضافی در سلول‌های کبدی است و به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود. البته طبیعی است که کبد حاوی مقداری چربی باشد، اما اگر این چربی بیش از ۱۰ درصد وزن کبد را تشکیل دهد، کبد چرب تشخیص داده ‌می‌شود و ممکن است عوارض جدی‌تری داشته باشد. کبد چرب ممکن است در اثر مصرف الکل یا عواملی غیر از الکل، مثل چاقی ایجاد شود.

انواع کبد چرب

جذب مواد غذایی ضروری و دفع مواد زائد از بدن بر عهده کبد است. این اندام حیاتی به‌ صورت طبیعی چربی دارد، اما اگر به‌ واسطه عادات غذایی ناسالم یا عوامل ژنتیکی، میزان چربی انباشته‌شده در کبد بیشتر از حد لازم شود، بیماری کبد چرب به ‌وجود می‌آید که در علم پزشکی به آن هپاتیک استئاتوز می‌گویند. به ‌طور کلی کبد چرب دو نوع دارد:

کبد چرب الکلی (ALD)

زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی عامل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی است که با قطع مصرف بهبود می‌یابد. کبد چرب الکلی خود به سه نوع ورم کبد، هپاتیتیس الکلی و سیروز الکلی تقسیم می‌شود.

انواع کبد چرب

وجود درد در قسمت بالا و سمت راست پهلو نشانه‌ ورم کبد است که با قطع مصرف الکل، علائم رفع می‌شوند. در صورتی که مصرف الکل همچنان ادامه داشته باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت الکلی بیشتر می‌شود. وخیم‌ترین نوع کبد چرب الکلی هم سیروز الکلی است که بیمار را با خونریزی داخلی ورم شکمی راهی بیمارستان می‌کند.

کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)

کبد چرب غیرالکلی بر دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیرالکلی است. کبد چرب ساده بیماری زیاد جدی و خطرناکی نیست و صرفاً با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییرات جزئی در عادات زندگی قابل پیشگیری و درمان است، اما استیتوهپاتیتیس غیرالکلی از نوع خطرناک بوده و حاکی از التهاب ساختار سلولی کبد است. در صورتی که رفع نشود به از کار افتادگی یا کم‌کاری حاد کبدی (سیروز)، فیبروز (آسیب جداره کبد) و یا حتی سرطان کبد تبدیل خواهد شد.

راه های درمان کبد چرب

بنابراین برای درمان کبد چرب، راهکارهای مختلفی استفاده می‌شود. کبد چرب اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند منجر به التهاب کبد و در مراحل بعد ایجاد سیروز کبدی شود.

تغییر سبک زندگی

درحال حاضر هیچ دارویی برای درمان کبد چرب تایید نشده و تحقیقات بیشتری برای توسعه و آزمایش داروهایی که برای درمان این بیماری از آنها استفاده می‌شود، مورد نیاز است. در بسیاری از موارد، تغییر سبک زندگی می‌تواند به معکوس‌کردن مراحل بیماری کبد چرب کمک کند.

راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری‌های کبدی در ۲۰۱۷، اعلام کرد افراد مبتلا به چاقی و کبد چرب، بین ۳ تا ۵ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کم شود. همچنین، کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند سایر علائم کبد چرب غیرالکلی مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد.

کاهش وزن

قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید برنامه مناسب برای شما چیست. همچنین از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. متخصص تغذیه می‌تواند با برنامه غذایی، به رسیدن به وزن سلامت و انتخاب مواد غذایی مغذی کمک کند: بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، برداشتن گام‌های کوچک به سمت هدف، در طول زمان است.

درمان خانگی کبد چرب

رژم غذایی مناسب بگیرید

رژیم‌های افراطی و شدید اغلب ناپایدارند و به کبد آسیب می‌زنند. باید بگوییم بر اساس آمارهای جهانی در میان تمام رژیم‌های لاغری، رژیم کتوژنیک راهی مطمئن و سالم برای کاهش وزن سریع‌تراست زیرا می‌تواند طی ۳۰ تا ۵۰ روز، وزن اضافی حدود ۱۲ کیلوگرم را کم کند، بدون اینکه فرد را دچار مشکلاتی کند.

علت این امر این است که رژیم کتو، کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا است؛ البته پروتئین و چربی سالم. به همین دلیل رژیم کتوژنیک به یک رژیم محبوب و پرطرفدار جهانی تبدیل شده است که سبک زندگی افراد را به مرور از غذاهای ناسالم و تنقلات شیرین به سمت گوشت و سبزیجات و چربی‌های سالمی چون روغن زیتون و روغن آووکادو سوق می‌دهد.

اگر بر اساس توصیه پزشک‌تان رژیم کتوژنیک برای کبد شما مناسب نیست، از یک رژیم پایه و ساده‌ برای کاهش وزن پیروی کنید. رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ثبت نام و دریافت رژیم مشاوره خرید رژیم افزایش تحرک طبق تحقیق‌های انجام شده در سال ۲۰۱۷، کبد چرب اغلب با سبک زندگی بی‌تحرک مرتبط است. علاوه بر این، تحرک نداشتن به سایر عوامل ایجاد کبد چرب غیرالکلی، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی کمک می‌کند.

درمان کبد چرب با ورزش کنید

زمانی که مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شوید، فعالیت بسیار مهم است. برای درمان فوری کبد چرب در کنار دارو و تغذیه سالم، بدین صورت عمل کنید: سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته انجام دهید. با این حال، لزوماً مجبور نیستید ورزشی انجام دهید یا حتی برای ورزش به باشگاه بروید.

۵ روز در هفته می‌توانید ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید. اگر زمان کافی ندارید، حتی می‌توانید آن را به دو پیاده‌روی سریع ۱۵ دقیقه‌ای، ۵ روز در هفته تقسیم کنید. برای شروع ورزش، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط را در برنامه روزانه خود بگنجانید، تا خواربار فروشی پیاده روی کنید، با بچه‌ها بازی کنید یا هر زمان که می‌توانید به جای آسانسور از پله‌ها بالا بروید.

درمان کبد چرب با ورزش

اگر علاقه‌مند به شروع یک برنامه ورزشی جدید هستید، با پزشک مشورت کنید تا بهترین ورزش را معرفی کند. ما در مقاله‌ی دیگری از مجله سلامتی دکتر کرمانی با نام رژیم غذایی کبد چرب، به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم و در اینجا تنها به برخی از نکات آن اشاره می‌کنیم. از محرک‌های شناخته شده کبد خودداری کنید برخی از مواد می‌توانند استرس بیش از حد بر کبد شما وارد کنند.

برخی از این مواد عبارت‌اند از: الکل داروهای بدون نسخه (OTC) و برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر اساس تحقیق‌های انجام شده در سال ۲۰۱۹، حتی مصرف متوسط الکل می‌تواند منجر به پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی شود. اگر در حال حاضر با کبد چرب غیرالکلی زندگی می‌کنید، قبل از مصرف هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل OTC با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید، زیرا بسیاری از آن‌ها می‌توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند.

استفاده از طب سوزنی

درمان کبد چرب با طب سوزنی یک مطالعه بالینی نشان داده که طب سوزنی می‌تواند به‌طور موثر کبد چرب را درمان کند و اثر درمانی بهتری بر وضعیت چربی کبد، متابولیسم گلیکولیپید و مقاومت به انسولین نشان دهد. چندین آزمایش انجام‌شده در مدل‌های کبد چرب غیرالکلی نشان داده‌اند طب سوزنی می‌تواند با مهار التهاب، کاهش استرس اکسیداتیو و ارتقای متابولیسم لیپید در سلول‌های کبد، فرآیند کبد چرب غیرالکلی را سرکوب کند. طب سوزنی می‌تواند جذب لیپید را با کاهش آپولیپوپروتئین‌ها در روده کوچک سرکوب کند.

اگرچه کاربرد طب سوزنی برای درمان کبد چرب درحال افزایش است، اما هیچ بررسی و متاآنالیز سیستماتیک از طب سوزنی برای درمان آن وجود ندارد. با این‌حال گزارشات مختلفی بر اثربخشی این روش باستانی در درمان کبد چرب تاکید کرده‌اند.

زمانی که چربی کبد بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد می‌رسد باید برای درمان کبد چرب اقدام کرد. دارو برای درمان کبد چرب بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی هیچ مشکل جدی ندارند، اما اگر این بیماری در شما تشخیص داده شد، توصیه می‌کنیم اقداماتی را برای جلوگیری از بدتر شدن آن انجام دهید. در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای درمان کبد چرب غیرالکلی وجود ندارد، اما انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند به درمان آن کمک کند.

استفاده از ویتامین ها

برای درمان کبد چرب چی بخوریم

از نظر تئوری، ویتامین E و سایر ویتامین‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، می‌توانند با کاهش یا خنثی کردن آسیب ناشی از التهاب به محافظت از کبد کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای افرادی که آسیب کبدی ناشی از بیماری کبد چرب غیرالکلی دارند، مفید باشد؛ اما ویتامین E با افزایش خطر مرگ و در مردان با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. مصرف مکمل امگا ۳ ممکن است چربی کبد را کاهش داده و سطح کلسترول را بهبود بخشد. یکی از درمان‌های این بیماری، پیوگلیتازون است. دارویی که معمولا برای دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود.

پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بدون آن کمک کند. برای درک ایمنی و اثربخشی طولانی مدت این درمان باید تحقیق‌های بیشتری انجام شود. توصیه‌های غذایی رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی، می‌تواند به طور قابل توجهی برای مبتلایان به بیماری کبد چرب مفید باشد. اجتناب از چربی‌های اشباع و ترانس نیز بسیار مهم است.

سخن پایانی

با مدیریت سبک زندگی به درمان کبد چرب تان می توانید بسیار کمک کنید. کاهش وزن ورزش و فعالیت بدنی منظم رژیم لاغری متعادل اجتناب از مصرف الکل مدیریت دیابت و سطح کلسترول خون و اصلاح الگوهای غذایی اشتباه می تواند به کنترل این بیماری کمک کند.

اگر سلامت‌تان برای شما اهمیت دارد، باید تحرک و فعالیت را بخشی از زندگی خود قرار دهید و به دنبال روش‌هایی برای سالم زیستن باشید. همچنین برای درمان فوری کبد چرب به پزشک متخصص مراجعه کرده تا در کنار ورزش و تغذیه مناسب، دارودرمانی را نیز هرچه سریع‌تر شروع کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x