گردشگری

آبشار رنگو کجاست؟ معرفی امکانات رفاهی، جاهای دیدنی و آدرس

آبشار دایره‌ای رنگو در قلب جنگل‌های گرگان و یکی از مکان‌هایی که مقصد بسیاری از طبیعت گردان و کوهنوردان به شمار می‌رود. در این مقاله به معرفی آبشار رنگو و شرایط طبیعت‌گردی آن می‌پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی جنگل گرگان آبشار رنگو است. جالب‌ترین تفاوت این آبشار با باقی آبشارهای جنگل گلستان شکل آن است که به‌صورت دایره‌وار می‌باشد. از این آبشار نیز می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران حرفه‌ای و مجهز یادکرد. همچنین این آبشار فرصت خوبی برای آب‌بازی، عکاسی و کمپ گروهی می‌باشد. آبشار رنگو یکی از جاهای دیدنی گرگان است که به‌دلیل پیچیدگی مسیر و نیاز به راهنمای محلی، کمتر شناخته شده است.

آبشار رنگو کجاست؟

این آبشار در میان جنگل‌ها‌ی سرسبز گرگان در استان گلستان قرار دارد. آب با ارتفاعی در حدود هفت متر از چهار چشمه تامین می‌شود و در پنج کیلومتری جنوب گرگان واقع‌شده است. برای رسیدن به آبشار باید از میان روستای زیبای توشن عبور کنید؛ روستایی که بیشتر کوچه‌های آن به مزرعه و جاده‌هایی ختم می‌شود که پیش از این بخشی از جنگل رنگو را تشکیل می‌دهند. مسیر رسیدن به این آبشار سراسر پوشیده از طبیعت بکر و درختان کهن‌سال تنومند است.

چندوجهی بودن مسیر پیاده‌روی رسیدن به این آبشار، همچنین وجود رودخانه‌، بوته‌های تمشک و دره‌های عمیق، تجربه سفر را برای گردشگران متمایز می‌کند. با عبور از روستای توشن و حرکت از میان بوته‌های تمشک، باید به میان رودخانه بروید و از روی آن عبور کنید؛ بعد از پیمایشی نسبتاً طولانی صدای آبشار به گوش می‌رسد و در امتداد رودخانه و در دل درختان انبوه سر به فلک کشیده کم‌کم حوضچه و آبشار پدیدار می‌شود.

مسیر آبشار رنگو گرگان

جاده آبشار رنگو

مسیر دسترسی جنگل انبوه رنگو می‌تواند خطرناک و گمراه‌کننده باشد؛ پس بهتر است باراهنما یا مردم محلی به سمت آن حرکت کنید. برای رسیدن به این مسیر جنگلی ابتدا باید از درون شهر گرگان خود را به بلوار صیاد شیرازی برسانید و ازآنجا به سمت بلوار نهارخوران و روستای توشن تغییر مسیر بدهید. اگر به خروجی‌ها دقت کنید، تابلوی رنگو را نیز در میان خروجی‌ها خواهید دید؛ خروجی که تا امامزاده رنگو پیش می‌رود. اگر بدون راهنما و به‌تنهایی قصد دارید این سفر اکتشافی را انجام دهید، همان خروجی رنگو کافی است؛ در غیر این صورت، بهتر است ابتدا به توشن بروید و باراهنمای محلی برای طی ادامه مسیر هماهنگ شوید.

در شروع پیمایش، از روستای «فخرآباد و گلند تاریکی» در نزدیکی روستای توشن عبور خواهید کرد. در این مسیر به شما پیشنهاد می‌کنیم که از امامزاده ابراهیم این روستا دیدن کنید؛ امامزاده‌ای که به‌تازگی بازسازی شده است. پیش از روستای توشن ویرانه‌های گرمابه‌ای قدیمی توجه‌ را به سمت خود جلب می‌کند؛ گرمابه‌ای که سالیان درازی همان‌طور متروکه رهاشده و از زمان لوله‌کشی آب و حمام‌دار شدن خانه‌ها، بدون استفاده مانده است. کمی جلوتر نیز به گورستان قدیمی روستای توشن خواهید رسید. این نشانه‌ها می‌تواند در پیدا کردن مسیر کمک‌کننده باشند.

حدود دو کیلومتر که از روستای توشن فاصله بگیرید به بوته‌های تمشک می‌رسید؛ با عبور از بوته‌های تمشک باید مسیر رودخانه را دنبال کنید. کمی جلوتر کمپی برای طبیعت گردان و کوهنوردان وجود دارد که صرفاً محلی برای استراحت است و هیچ‌گونه امکانات رفاهی خاصی ندارد. با عبور از این کمپ دیگر خبری از نشانه‌های شهری نیست و باید مسیر خود را در جنگل دنبال کنید. اگر علاقه‌مند به پیاده‌روی باشید، طی این مسیر جنگلی می‌تواند به‌اندازه رسیدن به مقصد جذاب باشد.

جاده آبشار رنگو زمستان

از روستای توشن تا آبشار رنگو حدود چهارتا ۶ ساعت پیاده‌روی در پیش است که در بسیاری از بخش‌ها به خاطر انبوه بودن جنگل هوا تاریک است و خبری از تابلوهای راهنما نیست. یکی از نشانه‌های مهمی که می‌تواند از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمای شما باشد، رودخانه‌ای است که در مسیر از آن عبور می‌کنید و تا پای آبشار نیز ادامه می‌یابد.

سراسر مسیر مملو از چشم‌انداز‌های زیبا است؛ پس دوربین خود را آماده نگه‌دارید که با عبور از رودخانه، دره‌ای به‌غایت زیبا با عمق ۵۰ متر انتظار شمارا می‌کشد؛ دره‌ای که شیب آن در برخی نقاط به ۸۰ درجه نیز می‌رسد و درختانی سر به فلک کشیده در دو طرف دره آن را احاطه کرده‌اند. بعد از عبور از این رودخانه و دره، کم‌کم آبشار رنگو از میان صخره‌های عظیم پدیدار می‌شود.

اگرچه آبشار رنگو چندان مرتفع نیست، محیط نیم‌دایره‌ای بزرگی را شامل می‌شود که در همین فضای محیطی چندین آبشار از دهانه‌های مختلف جاری است. شاید ارتفاع بلندترین آبشار در میان آن به ۶ یا هفت متر برسد. اگرچه برای دست پیدا کردن به این زیبایی باید کمی سختی تحمل‌کنید، با رسیدن به مقصد همه‌چیز جبران خواهد شد؛ زیرا منظره‌ای زیبا برای عکاسی و فضایی دلچسپ برای کمپ زدن و نوشیدن چای در برابرتان قرار می‌گیرد.

همچنین از روشن کردن آتش در این منطقه به‌طورجدی خودداری کنید و اگر بنا به‌ضرورت مجبور به روشن کردن آتش شدید، از خاموش کردن آن اطمینان حاصل کنید. به‌هیچ‌وجه زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید. در خاطر داشته باشید، عکسی که شما در زمان ورود به محیطی طبیعی می‌گیرید، نباید با عکسی تفاوتی داشته باشد که زمان بازگشت می‌گیرید.

تجهیزات موردنیاز برای بازدید از آبشار رنگو

کمپ در جنگل رنگو

با توجه به مسیری که برایتان شرح دادیم، باید آگاه باشید که مسیر سختی در پیش دارید و نیازمند تجهیزات حرفه‌ای هستید. کفش مناسب کوهنوردی و طبیعت‌گردی، لباس‌های گرم، عینک و کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر به‌خصوص در فصل تابستان ازجمله تجهیزات ضروری در این سفر محسوب می‌شود.

اگر قصد دارید مدت طولانی‌تری را در این جنگل کمپ کنید، حتماً داروهای ضروری شخصی خود را به همراه داشته باشید. در فضای جنگل از نیش حشرات در امان نخواهید بود؛ پس اگر حساسیت دارید حتماً داروهای مرتبط را به همراه ببرید. تلفن همراه خود را شارژ کنید و برای مواقع ضروری پاور بانک به همراه داشته باشید.

بهترین فصل بازدید از آبشار رنگو

بهترین زمان بازدید از آبشار رنگو زیبا فصل بهار است. البته بسیاری از گروه‌های طبیعت‌گردی فصل پاییز را نیز برای کمپ‌ زدن در حاشیه آبشار رنگو و پیاده‌روی در جنگل‌های انبوه اطراف آن ترجیح می‌دهند. در پاییز منظره‌ای رنگارنگ و بی‌نظیر از برگ‌ریزان درختان را خواهید داشت؛ همچنین پایین آمدن مه به درون جنگل فضایی اعجاب‌انگیز و درعین‌حال فضای رعب‌آوری را رقم میزند.

آبشار رنگو همانند آبشارهای سایر مناطق در فصل‌های پرآب‌تر جلوه زیباتری دارد؛ ازاین‌رو، بهترین فصل برای سفر به این آبشار زیبا فصل بهار است که جریان آب به‌دلیل آب شدن برف‌ها در آن شدت بیش‌تری دارد؛ علاوه بر آن زیبایی و طراوت بهار نیز در میان جنگل رنگو چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد رقم می‌زند.

شرایط آب‌وهوایی گرگان نیز همچون بسیار از شهرهای حاشیه دریا معتدل و مرطوب است. در این شرایط آب‌و‌هوایی، ممکن است سفر برای افرادی که به هوای شرجی عادت ندارند کمی آزاردهنده باشد . از نیمه‌های خرداد تا پایان مرداد اکثر روزها هوایی شرجی در فضای جنگل و آبشار حاکم است. از طرفی سرما، مه و بارندگی نیز امکان سفر در فصل زمستان را نمی‌دهد؛ اما در باقی روزهای سال می‌توانید سفری بسیار دلچسپ و دوست‌داشتنی را به این منطقه تجربه کنید.

شرایط بازدید از آبشار رنگو

جنگل گرگان - آبشار رنگو

برای رفتن به آبشار رنگو اگر اطلاعاتی راجع این آبشار ندارید و مسیر را بلد نیستید حتماً با یک راهنمای محلی صحبت کنید. پیچیدگی‌های مسیر آبشار رنگو می‌تواند برای افرادی که تجربه کمتری دارند و با منطقه آشنا نیستند، مسیر خطرناکی باشد. به همین جهت هماهنگی باراهنمای محلی برای طی این مسیر ضروری است.

برای رفتن به این آبشار بهتر است صبح زود حرکت کنید تا از مسیر زیبای جنگلی لذت ببرید و پیش از تاریکی هوا نیز به مقصد برسید. فراموش نکنید در میانه راه امکانات خاصی وجود ندارد و حتماً با تمامی تجهیزات موردنیاز، آب و غذای کافی به سمت این آبشار حرکت کنید.

امکانات رفاهی و تفریحی آبشار رنگو

در مسیر رسیدن به آبشار امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و بکر بودن این مکان حفظ‌شده است. بهتر است اگر دنبال مکان توقف هستید به روستای توشن بروید. در نزدیکی آبشار نیز سرویس بهداشتی و مغازه‌ای وجود ندارد. کمی جلوتر از روستای توشن و در نیمه‌های راه محلی برای طبیعت گردان و کوهنوردان وجود دارد و تنها برای استراحت است و امکانات رفاهی خاص در آن وجود ندارد. ازاین‌رو باید تمام وسیله‌های موردنیاز خود مانند آب و غذا و دیگر تجهیزات لازم برای طبیعت‌گردی در این منطقه‌ جنگلی ‌را همراه بیاورید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار رنگو

آبشار رنگو

کنار آبشار در مسیر رفت‌وبرگشت شما با جاذبه‌های گردشگری بسیاری مواجه می‌شوید که برای توقف و استراحت یا حتی اقامت در شب در این محل‌ها بمانید.

دریاچه توشن

دریاچه یا آب‌بندان توشن در فاصله پنج کیلومتری شهر گرگان و بعد از روستای توشن قرار دارد. برای رفتن به روستای توشن مسیر سختی در پیش رو ندارید. فقط کافی است که در شهر گرگان به سمت بلوار شهید صیاد شیرازی بروید و ازآنجا خود را به بلوار ناهارخوران برسانید. از بلوار ناهارخوران می‌توانید با توجه به تابلوهای راهنما وارد جاده توشن شوید.

بعد از حدود ۱۰ دقیقه طی کردن مسیر با ماشین در جاده مستقیم و عبور از کنار روستای زیبای توشن در سمت چپ جاده تابلوی سد خاکی توشن را خواهید دید. با ورود به این جاده بعد از ۲۰ متر به راست بپیچید و مسیر را به سمت دریاچه ادامه دهید. برای بازدید از دریاچه زیبای توشن می‌توانید یک نیم روز را اختصاص دهید. بسیاری از گردشگران به‌صورت خانوادگی و با وسایل پیک‌نیک به کنار این دریاچه می‌روند و برخی نیز مشغول ماهیگیری می‌شوند. اگر دوربین عکاسی حرفه‌ای داشته باشید می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه توشن نیز بسیار متنوع و زیبا است. گل‌های وحشی در اطراف دریاچه در فصل بهار و تابستان به چشم می‌خورند و اگر مایل باشید می‌توانید از راه‌های فرعی اطراف دریاچه راهی به درون جنگل پیدا کنید. در دل جنگل‌های اطراف دریاچه توشن نیز می‌توانید گیاهانی کمیاب و قارچ‌های فصلی پیدا کنید؛ فقط اگر شناخت کافی ندارید از مصرف قارچ‌ها جدا خودداری کنید.

جنگل النگدره

یکی از مناطق جنگلی زیبا و دوست‌داشتنی گرگان جنگل‌ النگدره است. این پارک جنگلی و زیبا یکی از مناطق گردشگری برجسته کشور محسوب می‌شود. جنگل النگدره به‌دلیل آب‌وهوای خنک و دلچسپی که دارد، همواره میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است. این منطقه جنگلی به‌طورمعمول آب‌وهوایی خنک‌تر (۱۰ درجه) نسبت به خود شهر گرگان دارد. در درون جنگل النگدره رودخانه ملاشی و در اطراف این رودخانه سه چشمه جریان دارد که روی آآب‌وهوای منطقه تأثیر بسزایی دارند. پوشش گیاهی جنگل النگدره شامل گونه‌های کمیابی همچون انجیلی، ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی می‌شود.

آدرس: پنج کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهار خوران

پارک جنگلی ناهارخوران

آبشار رنگو در زمستان

پارک جنگلی ناهارخوران بخش مهمی از جنگل‌های هیرکانی کشور است که در شهر گرگان قرار دارد. این پارک جنگلی به‌عنوان منطقه‌ای تفریحی شناخته می‌شود و هرسال گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. ناهارخوران فرصتی برای پیاده‌روی، کمپ زدن، عکاسی و کوهنوردی است. این جنگل با وجود دره، آبریزهای زیبا و محیط طبیعی دلچسپ می‌تواند افرادی باسلیقه‌های مختلف را جذب کند.

بخشی از جنگل ناهارخوران با وسعت ۳۰۰ هکتار در سال ۱۳۳۸ به‌عنوان پارک جنگلی تحت مدیریت شهرداری قرار گرفت. در درون این پارک زیبا رودخانه زیارت با طول ۴۰ کیلومتر جریان دارد که آب‌وهوای این منطقه را بسیار دلچسپ می‌کند. در جنگل‌های زیبای ناهارخوران چندین چشمه ازجمله سفید چشمه نیز وجود دارد. در مقاله‌ای با همین عنوان جنگل ناهارخوران را کامل برای شما معرفی کرده‌ایم.

آدرس: استان گلستان، هشت کیلومتری جنوب شهر گرگان

روستای زیارت

روستای زیارت، روستایی ییلاقی و زیبا در نزدیکی شهر گرگان است که به‌واسطه آب‌وهوایی کوهستانی منطقه گردشگری مهمی در این شهر محسوب می‌شود. این روستا از شمال با جنگل‌های ناهارخوران و از جنوب با کوه‌های جنگلی زیارت و آبشار این منطقه هم‌مرز است. در مسیر رسیدن به روستای زیارت رستوران و کافه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای توقفی کوتاه در آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

برخی از کوهنوردان مسیر رسیدن به این روستای کوهستانی را پیاده‌روی می‌کنند و برخی دیگر به‌دلیل شیب زیاد مسیر، در بازگشت پیاده‌روی را انتخاب می‌کنند. روستای زیارت، روستایی تاریخی است که قدمت آن به صدها سال قبل بازمی‌گردد و بسیاری از اهالی بر این باورند که این روستا باقی‌مانده شهری بزرگ است. در مقاله آبشار زیارت بیشتر می‌توانید با این روستا آشنا شوید.

آدرس:  استان گلستان، گرگان، جنوب منطقه ناهارخوران

پرسش‌های متداول

آبشار رنگو کجاست؟

آدرس: استان گلستان، گرگان، ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان

بهترین زمان بازدید از آبشار رنگو کدام فصل است؟

فصل بهار و پاییز

الزامات بازدید از آبشار رنگو چیست؟

هماهنگی باراهنمای محلی، به همراه داشتن تجهیزات ضروری، حرکت در ساعات اولیه صبح

جاذبه‌های طبیعی اطراف آبشار رنگو کدم‌اند؟

دریاچه توشن، جنگل النگدره، پارک جنگلی ناهارخوران

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x