گردشگری

آشنایی با آبشار گزو مازندران؛ جاهای دیدنی، اقامت و مسیرهای دسترسی

اگر دلتان می‌خواهد هم جنگل نوردی کنید و هم با آبشار گزو مازندران بروید، بیایید باهم قبل از سفر همه‌چیز را درباره آبشار گزو بررسی کنیم. به هر حال می‌خواهیم به حضور یکی از هنرمندان طبیعت برویم، پس باید از قبل با او آشنایی داشته باشیم.

به گزارش پارت نیوز؛ آبشار گزو مازندران که در شهرستان سواد کوه در استان مازندران واقع شده و بی نهایت زیبا و دیدنی است. ارتفاع آبشار گزو، جنگل‌های پیرامون آن، آب و هوای عالی و بسیاری ویژگی‌های دیگرِ این آبشار سبب شد که تصمیم بگیریم در این مقاله شما را با آبشار گزو و موضوعات مربوط به آن نظیر موقعیت جغرافیایی آبشار گزو ، ویژگی‌های جذاب آبشار گزو ، بهترین زمان سفر به آبشار گزو ، وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار گزو ، مسیر دسترسی به آبشار گزو و چگونگی اقامت در آبشار گزو آشنا کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی آبشار گزو مازندران

جنگل گزو مازندران از بالا

آبشارها مثل نوازندگانی چیره‌دست، شب و روز در حال هنرنمایی هستند و برای درختان و صخره‌های اطرافشان، موسیقی طبیعت را پخش می‌کنند. آبشاری که منزوی است و خودش را در جمع صمیمی درختان افسانه‌ای و چندین میلیون ساله هیرکانی در جنگل لفور پنهان کرده است.

استان مازندران در شمال ایران، یکی از زیباترین، جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین استان‌های کشور است که به هر قسمتی از آن که سفر کنید یک زیبایی بی نهایت شگفت زده‌اتان می‌کند. این استان هم به دریا راه دارد، هم به جنگل و هم به کوه، از این رو در کنار طبیعتی زیبا و بی نظیر آب و هوای عالی و دلپذیری نیز دارد. استان مازندران هزاران جاذبه‌ی طبیعی و تاریخیِ دیدنی دارد که هر کدام می‌توانند به تنهایی دلیلی برای سفر به این منطقه باشند. از جنگل و سواحل زیبا گرفته تا دریاچه و آبشار هر چه بخواهید در مازندران پیدا می‌کنید.

موقعیت جغرافیایی آبشار گزو مازندران

آبشار گزو در استان مازندران، شهرستان سواد کوه و روستای زیرآب قرار دارد، فاصله‌ی آبشار گزو مازندران از زیرآب 25 کیلومتر و از شهرستان شیرگاه که از توابع سواد کوه است، 15 کیلومتر می‌باشد. زمانی که به جنگل‌های اطراف آبشار رسیدید، با یک پیاده روی کوتاه اما نفس گیر می‌توانید به آبشار رسیده و از زیبایی‌های مسیر نیز لذت ببرید.

فاصله از آبشار گزو مازندران تهران

جاده جنگلی آبشار گزو

این آبشار در نزدیکی دریاچه و سد لفور که خود از زیباترین مناطق استان مازندران هستند قرار گرفته و از تهران حدود 2 ساعت فاصله دارد.

ویژگی‌های جذاب آبشار گزو

تفریحات آبشار گزو

آبشار گزو یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران است که از 2 قسمت تشکیل شده، قسمت نخست که 5 متر ارتفاع دارد و قسمت دوم که ارتفاع آن 43 متر می‌باشد، به این ترتیب ارتفاع کلی آبشار گزو مازندران به 48 متر می‌رسد. از این رو آن را در زمره‌ی بلندترین آبشارهای ایران قرار می‌دهد. در قسمت پایینی آبشار حوضچه‌ای وجود دارد که آب آبشار در آن می‌ریزد و آن را به مکان بسیار مناسبی برای شنا و آب تنی تبدیل کرده است. آب و هوای این منطقه بسیار معتدل و دلپذیر است و در روزهای گرم می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای طبیعت گردی باشد.

جنگلی که آبشار گزو در آن قرار گرفته جنگلی انبوه و سرسبز است که قدم زدن در آن و تنفس اکسیژن آنجا می‌تواند یکی از بخش‌های به یاد ماندنی سفر به آبشار گزو باشد. دریاچه و سد لفور در نزدیکی آبشار گزو قرار دارند و فاصله‌ی آن‌ها با این آبشار بسیار کم است، اگر به آبشار گزو مازندران رفتید سعی کنید حتما به دریاچه و سد لفور نیز سر بزنید. ضمنا امامزاده برادران گزو در فاصله‌ی کمی از آبشار گزو مازندران  واقع شده و می‌توانید برای زیارت به این امامزاده هم بروید.

بقعه امامزاده گزو معروف به گزو سه تن برار

امام زاده گزو

معمولا در هر روستای مازندران بقعه و بارگاه یک امام زاده وجود دارد. اما اینجا بسیار متفاوت است. در این قسمت از مقاله به معرفی بارگاه ۳ امامزاده غریب و بی نشان در قلب جنگلی که بیشتر شبیه بهشت است، می‌پردازیم. بقعه و بارگاهی ساده که برمزار سه امام زاده ایجاد شده است و سالیان متمادی زیارتگاه و  محل تفرج مردم منطقه لفور و اطراف آن بوده است و  از سال ۱۳۵۵ و پس از آن، به دلیل اینکه جاده و مسیر دسترسی به منطقه لفور اندکی بهبود یافته و سفر با خودرو و موتورسیکلت، به این منطقه امکان پذیر شده است.

گردشگران زیادی از گوشه و کنار ایران برای دیدن این منطقه بکر و زیبا و همچنین بقعه امامزاده گزو و آبشار آن، به این منظقه سفر می کنند. تردیدی در این نیست که هم اکنون بقعه امامزاده گزو يكي از اماكن زيارتي و سياحتي ایران محسوب می شود و همه روزه مردم زیادی از استان مازندران و سایر نقاط کشور به انگيزه زيارت سه برادر (سه تن برار / سه تن بزرگوار) و نیز مشاهده جنگل هاي بکر و زيبای اطراف آن و همچنین استفاده از طبیعت زیبای منطقه سد لفور و رودخانه ها و آبشارهای زیبای اطراف امامزاده به این منطقه سفر می کنند.

مسیر رسیدن به امامزاده گزو از طریق روستای جمشیدآباد زیراب

از روستای جمشید آباد (وچاد) زیراب راهی به سمت امام زاده گزو وجو دارد.

برای رسیدن به امامزاده گزو باید از جاده فیروزکوه به سمت پل سفید می رویم. بعد از پل سفید و زیر آب در سمت چپ جاده یک خروجی با یک تابلوی کوچک وجود دارد که روی آن نوشته شده “جمشید آباد”.  که پیاده روی از این مسیر  تا امام زاده حدود ٣-۴ ساعت طول می کشد.

آب‌وهوای آبشار گزو

رودخانه آبشار گزو

آبشار گزو در دل جنگل لفور قرار دارد. همین موضوع در آب‌وهوای آبشار تأثیر گذاشته است و باعث شده که بهار و پاییزی خنک، تابستانی شرجی و زمستان‌هایی سرد داشته باشد. ترکیب سبزی جنگل و رنگ آبشار در بهار به زیباترین حالت خود می‌رسد. در پاییز هم که دیگر خودتان باید برید و دانه‌دانه برگ‌های رنگارنگ پاییزی را به آبی آبشار گره بزنید.

مسیر دسترسی به آبشار گزو

جنگل نوردی آبشار گزو

برای اینکه از تهران به آبشار گزو مازندران بروید، باید ابتدا وارد جاده‌ی فیروز کوه شده از طریق این جاده خود را به شیرگاه برسانید. هنگامی که شیرگاه را رد کردید، به جاده‌ی لفور و سپس کارسنگ که در قسمت‌های پشتی سد کرج واقع شده وارد شوید. از این جاده وارد جنگل‌های زیبا و انبوه لفور می‌شوید، زمانی که 18 کیلومتر از جاده‌ی جنگلی را طی کردید، با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت امامزاده‌ی گزو حرکت کنید تا به آن برسید. وقتی به امامزاده رسیدید، خودروی خود را در پارکینگ آنجا پارک کرده و پیاده راه بیفتید تا پس از حدود نیم ساعت پیاده روی در دل جنگل‌های زیبا بالاخره به آبشار دیدنی گزو برسید.

همان‌طور که گفتم آبشار گزو در سوادکوه مازندران قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار و لذت بردن از زیبایی‌های بکر و کمتر شناخته‌شده آن، ۲ مسیر زیر پیش روی شماست:

مسیر اول: از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید و تا شیرگاه به مسیر خود ادامه دهید. بعد از شیرگاه وارد جاده لفور و جاده کارسنگ شوید. این ۲ جاده پشت سد البرز قرار دارند. از این مسیر، ۱۸ کیلومتر جاده خاکی پیش روی شما است که دروازه ورود به جنگل لفور است. در طول این مسیر جادویی و زیبا، تابلوهایی مختلفی وجود دارد که مسیر امامزاده گزو را به شما نشان می‌دهد.

بهترین کار این است که بعد از اینکه به امامزاده گزو رسیدید، خودروی‌تان را در پارکینگ امامزاده پارک کنید و از آنجا جنگل نوردی را شروع کنید. از پارکینگ امامزاده گزو تا آبشار، تقریباً باید ۳۰ دقیقه در مسیری با شیب تند جنگل نوردی کنید تا به آبشار گزو برسید.

مسیر دوم: این مسیر شبیه مسیر بالاست با این تفاوت که از جاده فیروزکوه تا ۵ کیلومتری زیرآب می‌روید و بعد از جاده جمشیدآباد به همان جاده لفور و جاده کارسنگ می‌رسید.

سد لفور کجاست

بهترین زمان سفر به آبشار گزو مازندران

اگر بخش قبل را کامل خوانده باشید متوجه شده‌اید که برای رسیدن به آبشار گزو، باید از میان جنگل عبور کنید و مسیر چندان راحتی پیش روی شما نیست، ولی باز هم می‌گویم ارزشش را دارد. بهترین زمان سفر به آبشار گزو بهار و ۲ ماه اول پاییز است که خاطرات دلنشینی برایتان خواهد ساخت. با اینکه این آبشار در تابستان هم دیدنی است ولی ممکن است شرجی هوا کمی اذیت کننده باشد. اما در کل مطلوب است، چون وقتی به آبشار گزو برسید، انگار طبیعت یک لیوان بزرگ آب هندوانه خنک برایتان آماده کرده است.

زمستان آبشار گزو مازندران به دلیل هوای نامساعد، احتمال بارش شدید باران و برف و گم کردن مسیر، زمان مناسبی برای سفر به آبشار گزو نیست و سفر به این منطقه در زمستان توصیه نمی‌شود. اما به هر حال در هر فصل و هر زمانی که تصمیم داشتید به آبشار گزو سفر کنید باید یک فرد آشنا به آن منطقه را همراه خود داشته باشید، چرا که احتمال گم شدن در طول مسیر بسیار زیاد است.

وسایل لازم برای سفر به آبشار گزو

طبیعت آبشار کزو

در هنگام سفر به آبشار گزو باید مجموعه‌ای از لوازم از جمله: کیسه خواب، پتو و وسایل خوابیدن (در صورتی که قصد دارید شب را کنار آبشار چادر بمانید)، لباس اضافی، لباس ضد آب، کارت شناسایی، تلفن همراه، پاور بانک، غذا، میان وعده، کبریت یا فندک، چادر مسافرتی، کفش مناسب پیاده روی، دوربین، وسایل بهداشتی، دارو، زیرانداز و دیگر وسایل کمپ و جنگل همراه خود داشته باشید.

پیش از سفر به آبشار گزو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

عظمت آبشار کرزو

اول از همه پیش از سفر یک کفش مناسب تهیه کنید. قرار است 40 دقیقه در مسیر جنگلی پیاده‌روی کنید و این پیاده‌روی نیازمند یک کفش مناسب است. یک کوله کوچک هم برای برداشتن آب و تنقلات همراه داشته باشید. البته کوله را آن‌قدر سنگین نکنید که برای پیاده‌روی اذیتتان کند. یک دست لباس اضافی، یک جعبه کوچک کمک‌های اولیه، کرم ضد آفتاب و کلاه از ضروریات دیگری است که باید در کوله جا داد.

چون قرار است بخشی از مسیر را از جاده خاکی طی کنید حتماً پیش از سفر از سلامت و وضعیت ماشینتان مطمئن شوید؛ و آخرین نکته اینکه پیش از برنامه‌ریزی برای سفر وضعیت آب‌وهوایی را هم چک کنید. سعی کنید یک روز آفتابی را برای این سفر انتخاب کنید. هوای بارانی برای بازدید از آبشار گزو مناسب نیست. جاده گلی و زمین‌های خیس جنگل کارتان را حسابی سخت می‌کند.

چگونگی اقامت در آبشار گزو

اقامت در آبشار گزو مازندران

دو راه برای اقامت در نزدیکی آبشار گزو پیش رویتان است. اول اینکه بعد از دیدن آبشار به امامزاده برگردید و کلبه جنگلی اجاره کنید. البته این کلبه‌ها در زمان شلوغی هم گران هستند و هم به ندرت کلبه خالی گیرتان می‌آید. اگر قصد دارید شب را در آبشار گزو بمانید هم می‌توانید در قسمت‌هایی از این منطقه که برای کمپینگ در نظر گرفته شده چادر زده و شب را تا صبح در کنار آبشار بمانید و هم می‌توانید برای اقامت از خانه‌های قدیمی نزدیک آبشار، ویلاها، هتل‌ها، اقامت گاه‌های بوم گردی این منطقه و یا کلبه‌های چوبی زیبایی که در جنگل‌های اطراف آبشار هستند استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

آبشار گزو کجاست؟

آبشار گزو در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب واقع است.

فاصله آبشار گزو تا تهران چقدر است؟

فاصله تهران تا آبشار گزو حدود دو ساعت است.

مسیر دسترسی آبشار گزو چگونه است؟

دو مسیر برای رفتن به آبشار گزو وجود دارد. مسیر اول از طرق جاده لفور در پشت سد البرز و راه دیگر از طریق مسیر جمشیدآباد در پنج کیلومتری زیرآب است.

بهترین زمان سفر به آبشار گزو کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به آبشار گزو اواسط بهار تا اواسط‌ پاییز است.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x