سلامت

عوارض باور نکردنی این ماده سفید رنگ

کافور صمغ درخت کافور و ماده‌ای سفیدرنگ و شفاف با بوی بسیار قوی است. این ماده مومی مانند، اثرات دارویی و خواص زیادی دارد اما در مقابل خطرات و مضرات کافور نیز در صورت استفاده نادرست از آن زیاد است.

به گزارش پارت نیوز؛ احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده که از کافور به علت خواص آن استفاده کرده باشید. علاوه بر خواص کافور، باید به مضرات کافور نیز اشاره‌کنیم. شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که پس از مصرف کافور به‌صورت قرص یا هر شیوه دیگری دچار مشکلاتی شده باشید. واقعیت این است که کافور مضراتی دارد که دانستن این موارد می‌تواند شمارا از عواقب حاد آن، نجات دهد.

درخت همیشه سبز کافورعوارض و مضرات کافور

عوارض و مضرات کافور، همچنین بروز ناراحتی‌های پوستی هنگامی است که به صورت مستقیم با ماده‌ی کافور روی پوستمان در ارتباط باشیم یا آن را بخوریم یا استنشاق کنیم. نه اینکه شاید مقداری کافور در غذا ریخته شده باشد.

خشکی لب

از عوارض و مضرات کافور می‌توان به خشکی زیاد لب اشاره کرد. اگرچه کافور برای درمان التهابات پوستی مختلف به کاربرد دارد، اما همچنان موجب خشکی لب می‌شود. از علائم آن پوست‌پوست شدن لب و کنده‌شده پوست لب است. درمان خشکی لب ناشی از واکنش حساسیتی به کافور، نیاز به مراجع به پزشک دارد.

دانه‌های پوستی

استفاده بیش ازحد کافور، باعث قرمزی پوست و بروز دانه‌های پوستی می‌شود. دانه‌های پوستی قرمز در تمام قسمت‌های پوست پخش‌ می‌شوند. گاهی وقت‌ها، این دانه‌ها می‌توانند با درد و خارش همرا‌ه باشند. رفع خارش و درد ناشی از این دانه‌های پوستی در خانه، می‌تواند کار بسیار سختی باشد.

اگزما از مضرات کافور

اگزما، وضعیت پوستی دیگری است که می‌تواند از مضرات کافور باشد. علائم اگزما، خشکی پوست شدید، ورم ناحیه چشم و دیگر بافت‌های نرم صورت، درد، خارش و پوست‌پوست شدن هستند. اگزما، یک وضعیت پوستی شدید است که در خانه درمان نمی‌شود. برای تسکین فوری و بلندمدت آن، به توجه فوری پزشکی نیاز است. مسئله‌ای که باید بدانید، این است که کافور قابل‌خوردن نیست. کافور، فقط برای استعمال خارجی است. بنابراین، گذاشتن کافور بر پوست شکسته و کنده شده، بسیار خطرناک است. خوردن مستقیم یا غیرمستقیم کافور، بسیار خطرناک است.

سمی بودن کافور

مضرات کافورکافور، برای انسان‌ها بسیار سمی است. مقدار کم آن نیز می‌تواند باعث مرگ در کودکان و مسمومیت در بزرگ‌سالان شود. هپاتوکسیسیته کافور، یکی از مضرات جدی خوردن کافور است. این، باعث آسیب کبد و مرگ ناگهانی می‌شود.

تشنج در صورت مصرف کافور

کافور می‌تواند باعث عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز شود. این عدم تعادل، به تشنج می‌انجامد. این، یکی از مضرات جدی خوردن کافور است. از همین رو، درصورت ابتلا به صرع، باید مراقب مصرف کافور باشید.

مشکلات تنفسی

کافور موجب ناراحتی تنفسی نیز می‌شود، این آلرژی می‌تواند وضعیت حاد پزشکی را برای کودکان و نوزادان مبتلا به اختلالات تنفسی به وجود بیاورد. از کاربرد کافور برای کودکان مبتلا به برونشیت یا آسم جداً خودداری کنید. کافور برای این کودکان بسیار خطرناک است زیرا باعث گرفتگی قفسه سینه و ایست تنفسی ناگهانی می‌شود.

مضرات کافور برای زنان باردار و مادران شیرده

کافور، برای زنان باردار و مادران شیرده بسیار خطرناک است. جفت، کافور را جذب کرده و همین، باعث آسیب عصبی و جسمی جنین می‌شود. همچنین، کافور می‌تواند جذب ترک‌های پوستی شده و وارد شیر مادر شود. همان‌گونه که گفته شد، این باعث هپاتوکسیسیته کافور در کودکان و نوزادان نیز می‌شود.

عوارض کافور برای مردان

در برخی از درمان‌های سنتی، کافور برای مردان به‌عنوان سرکوب کننده رفتارهای جنسی و هورمون‌های جنسی مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با آزمایشات انجام شده روی کافور، موردی در خصوص تغییر قابل توجهی در سطح تستوسترون بدن مردان مشاهده نشده است.

بیماری پارکینسون و خطرات کافور

کافور برای بیماران مبتلا به پارکینسون، بسیار خطرناک می‌باشد. کافور، با داروی بیماری پارکینسون تداخل‌ ایجاد می‌کند؛ همچنین سطح سمیت را بالا می‌برد. کافور در این‌گونه موارد، بسیار سمی می‌شود.

مشکلات پوسته سر

روغن کافوراستفاده از کافور به شکل روغن کافور، یک درمان شگفت‌انگیز محسوب ‌می‌شود. به‌هرحال، این روغن نیز چون از کافور تهیه می‌شود، خالی از خطرنیست و هنگام مصرف باید مراقب بود. قرار دادن کافور بر پوست سر مبتلا به خارش و ترک، بسیار خطرناک است. این‌یکی از خطرناک‌ترین مضرات کافور مصرف روغن کافور در این زخم‌ها است که باعث خارش بیشتر پوست سر و مسمومیت با کافور می‌شود.

مشکلات قفسه سینه

کافور می‌تواند باعث بروز ناراحتی در قفسه سینه شود. کافور باعث سفتی درون و اطراف قفسه سینه می‌شود. همچنین، باعث ورم ناحیه آسیب‌دیده نیز می‌شود. کافور، یک گیاه درمانی نیز محسوب‌می‌شود. اما مردم، مضرات شدید کافور را نادیده گرفته‌اند. کافور، درکنار کاربردها، مضراتی نیز دارد. شما باید از کافور، در مقادیر کم استفاده کنید زیرا مقادیر بالای آن کشنده است.

اثرات جانبی کافور

زمانی که کافور به صورت کرم یا لوسیون با غلظت کم روی پوست استفاده کنید، در صورت نداشتن آلرژی احتمال دارد، برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر باشد. کافور می‌تواند عوارض جانبی جزئی مانند قرمزی و تحریک پوست ایجاد نماید. از محصولات کافور رقیق نشده یا محصولات حاوی بیش از ۱۱ درصد کافور استفاده نکنید.

این مواد می‌توانند تحریک کننده و خطرناک باشند. همچنین زمانی که محصولات کافور به عنوان بخار در مقادیر کم به عنوان بخشی از آروماتراپی استنشاق شوند، احتمالاً برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر هستند.

مضرات کافور بر بدن

آشنایی با خطرات و مضرات کافوربعد از دريافت مقدار کمي کافور، تشنج به همراه افسردگي، آسيب کليه ها، انقباض قلب و اغماي بعد از تشنج اتفاق می‌افتد. اثرات سمّی کافور بعد از مصرف 2 گرم ظاهر می‌شود و مقدار کشنده آن در بزرگ‌سالان 4 گرم و در کودکان 1 گرم است.

اثرات سمي کافور شامل: ناراحتي معده، ايجاد گاز معده، قولنج، تهوع و استفراغ، اسهال، اضطراب، هيجان، هذيان ، تشنجات صرع مانند و انقباض قلب است. سپس باعث افسردگي سيستم عصبي مرکزي و در نتيجه باعث اغماء و به‌ندرت مرگ می‌شود. آنوريا یا همان قطع دفع ادرار رخ می‌دهد. تنفس فرد بوي کافور می‌دهد.

سخن پایانی

محصولات حاوی کافور هنگامی‌که روی پوست زخمی یا آسیب دیده استفاده ‌شوند، احتمال بروز مضرات کافور روی پوست آسیب‌دیده را دارد. کافور به راحتی از طریق پارگی پوستی جذب شده و می‌تواند به سطوح سمی در بدن برسد.

زمانی که کافور در غذا به‌صورت خوراکی توسط بزرگسالان مصرف شود، چندان ایمن نخواهد بود. مصرف کافور می‌تواند عوارض جانبی شدیدی از جمله مرگ را رقم بزند. اولین علائم مسمومیت با کافور به سرعت در عرض ۵ تا ۹۰ دقیقه رخ می‌دهد و می‌تواند شامل سوزش دهان و گلو، حالت تهوع و استفراغ باشد. سایر علائم مانند تشنج، گیجی، انقباضات عضلانی و همچنین عوارض جانبی روی بینایی از جمله تاثیرات کافور بر روی سیستم عصبی فرد هستند.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x