سلامت

آمپول و قرص ترامادول چیست؟ + موارد مصرف، عوارض جانبی، خطرات مصرف

به گزارش پارت نیوز؛ ترامادول برای تسکین درد متوسط تا متوسط شدید در بزرگسالان و کودکان 12 سال یا بیشتر استفاده می شود. قرص ها و کپسول های طولانی رهش ترامادول فقط توسط افرادی استفاده می شود که انتظار می رود برای تسکین درد شبانه روزی به دارو نیاز داشته باشند.

این دارو با نام های تجاری مختلف در بازار دارویی ایران و جهان موجود است. قرص، کپسول و اشکال دارویی تزریقی در بازار دارویی ایران یافت می شود.

این دارو برای تسکین درد یا درد متوسط ​​تا شدید بعد از جراحی تجویز می شود به صورت قرص های کند رهش 100 و 200 میلی گرمی تولید می شود. نسخه آهسته رهش این دارو برای درمان دردهای متوسط ​​تا شدید که مزمن نیز هستند استفاده می شود.

مصرف طولانی مدت ترامادول باعث عادت به این دارو و وابستگی جسمی و روانی به دارو می شود. اما افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند و توسط پزشک دارویی برایشان تجویز می شود باید آن را طبق دستور پزشک مصرف کنند. این افراد برای قطع مصرف دارو باید تحت نظر پزشک عمل کرده و مصرف دارو را به تدریج و به ترتیب قطع کنند.

مصرف ترامادول رژیم غذایی خاصی دارد؟

رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری برای دوره مصرف دارو دهد.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

فرمول شیمیایی ترامادول

اگر پزشک به شما گفته است که ترامادول را به طور منظم مصرف کنید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز دوز مصرف نکنید.

عوارض جانبی ترامادول چیست؟

ترامادول ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • عصبی بودن
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • تغییرات در خلق و خوی
  • سوزش سر دل یا سوء هاضمه
  • دهان خشک

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم یا موارد ذکر شده در بخش هشدار مهم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا درمان فوری پزشکی دریافت کنید:

  • کندوها
  • کهیر
  • تاول ها
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • درد قفسه سینه
  • تورم چشم ها، صورت، گلو، زبان، لب ها، دست ها، پاها، مچ پا یا ساق پا
  • بی قراری، توهم (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)، تب، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع، لرز، سفتی یا تکان شدید عضلات، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، خستگی، ضعف یا سرگیجه
  • تغییرات در ضربان قلب
  • تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی، از دست دادن انرژی، خواب آلودگی، خستگی، بی قراری، تحریک پذیری، ضعف عضلانی، اسپاسم یا گرفتگی عضلات
  • گرسنگی، سردرد، تعریق، لرزش قسمتی از بدن که نمی توانید آن را کنترل کنید، تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج

ترامادول ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. اگر در حین مصرف این دارو مشکل غیرعادی داشتید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه نگهداری ترامادول در خانه

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.

عکس تداخل دارویی ترامادول

مهم است که همه داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و برای کودکان خردسال مقاوم نیستند. n می تواند آنها را به راحتی باز کند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و فوراً دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که بالا و دور و دور از دید و دسترس آنها باشد. http://www.upandaway.org

داروهای غیر ضروری باید به روش های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نمی توانند آنها را مصرف کنند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهای خود از طریق برنامه پس گرفتن دارو است. با داروساز خود صحبت کنید یا با بخش زباله/بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه های بازپس گیری در جامعه خود مطلع شوید. اگر به برنامه بازپس گیری دسترسی ندارید، برای اطلاعات بیشتر به وب سایت دفع ایمن داروها (http://goo.gl/c4Rm4p) FDA مراجعه کنید.

در صورت مصرف بیش از حد ترامادول چه کنیم؟

در صورت مصرف بیش از حد، سریعا به اورژانس با شماره 115 تماس بگیرید. اگر قربانی سقوط کرده است، تشنج داشته، مشکل تنفسی دارد یا نمی تواند بیدار شود موارد را به طور کامل برای اورژانس شرح دهید. در صورت امکان فرد را به اولین مرکز درمانی برسانید.

در حین مصرف ترامادول، باید با پزشک خود در مورد داشتن یک داروی نجات به نام نالوکسان (به عنوان مثال، خانه، دفتر) صحبت کنید. نالوکسان برای معکوس کردن اثرات تهدید کننده زندگی ناشی از مصرف بیش از حد مصرف می شود.

این دارو با مسدود کردن اثرات مواد افیونی برای تسکین علائم خطرناک ناشی از سطوح بالای مواد افیونی در خون عمل می کند. همچنین اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که در آن بچه‌های کوچک یا فردی که از داروهای خیابانی یا داروهای تجویزی سوء استفاده کرده است، پزشک شما ممکن است نالوکسان را برای شما تجویز کند.

باید مطمئن شوید که شما و اعضای خانواده‌تان، مراقبان یا افرادی که با شما وقت می‌گذرانند می‌دانند چگونه مصرف بیش از حد دارو را تشخیص دهند، چگونه از نالوکسان را استفاده کنند و تا رسیدن کمک‌های پزشکی اورژانسی چه کاری انجام دهند.

 

عکس قرص ترامادول قبل از مصرفپزشک یا داروساز به شما و اعضای خانواده‌تان نحوه استفاده از دارو را نشان می‌دهد. دستورالعمل ها را از داروساز خود بخواهید یا برای دریافت دستورالعمل ها به وب سایت سازنده مراجعه کنید.

در صورت بروز علائم مصرف بیش از حد، یکی از دوستان یا اعضای خانواده باید اولین دوز نالوکسان را بدهد، فوراً با 115 تماس بگیرد و تا رسیدن کمک های پزشکی اورژانسی در کنار شما بماند و شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشد.

علائم شما ممکن است در عرض چند دقیقه پس از دریافت نالوکسان بازگردد. در صورت بازگشت علائم، فرد باید دوز دیگری از نالوکسان به شما بدهد. در صورت بازگشت علائم قبل از رسیدن کمک پزشکی، ممکن است دوزهای اضافی هر 2 تا 3 دقیقه تجویز شود.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش اندازه مردمک (دایره سیاه در مرکز چشم)
  • مشکل در تنفس
  • تنفس آهسته یا کم عمق
  • خواب آلودگی یا خواب آلودگی شدید
  • قادر به پاسخ دادن یا بیدار شدن نیست
  • کند شدن ضربان قلب
  • ضعف عضلانی
  • پوست سرد و لطیف

چه اطلاعات دیگری در خصوص نحوه مصرف ترامادول باید بدانم؟

تمام قرارها را با پزشک و آزمایشگاه خود نگه دارید. پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ بدن شما به ترامادول تجویز کند.

قبل از انجام هر گونه آزمایش آزمایشگاهی (مخصوصاً آزمایشاتی که شامل متیلن بلو است)، به پزشک و پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که ترامادول مصرف می کنید.

نگذارید دیگری داروهای شما را مصرف کند. ترامادول یک ماده کنترل شده است. نسخه ها را می توان فقط برای تعداد محدودی دوباره پر کرد. اگر سوالی دارید از داروساز خود بپرسید.

نحوه مصرف آمپول ترامادول

برای شما مهم است که فهرستی مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه (بدون نسخه) که مصرف می‌کنید، و همچنین محصولاتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌های غذایی داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید، باید این لیست را همراه خود داشته باشید. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در مواقع اضطراری همراه خود داشته باشید.

هشدار مهم:

ترامادول ممکن است ایجاد عادت کند، به خصوص با استفاده طولانی مدت. ترامادول را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. بیشتر از آن مصرف نکنید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا آن را به روشی متفاوت از دستور پزشک مصرف نکنید. در حین مصرف ترامادول، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اهداف درمان درد، طول درمان و سایر روش های مدیریت درد خود صحبت کنید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید یا تا به حال مقدار زیادی الکل مصرف کرده اید، از داروهای خیابانی استفاده کرده اید، یا تا به حال از داروهای خیابانی استفاده کرده اید، یا بیش از حد از داروهای تجویزی استفاده کرده اید، یا بیش از حد مصرف کرده اید، یا اگر تا به حال افسردگی یا افسردگی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. بیماری روانی. در صورت داشتن یا داشتن هر یک از این شرایط، خطر استفاده بیش از حد از ترامادول وجود دارد. اگر فکر می‌کنید که اعتیاد به مواد افیونی دارید، فوراً با  پزشک خود تماس بگیرید و یا با شماره 115 مرکز امداد اورژانس کشور ارتباط برقرار کنید.

ترامادول ممکن است باعث مشکلات تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی شود، به خصوص در طول 24 تا 72 ساعت اول درمان و هر زمانی که دوز شما افزایش یابد. پزشک در طول درمان شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر دچار کندی تنفس، آسم یا بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD؛ گروهی از بیماری‌هایی است که بر ریه‌ها و راه‌های هوایی تأثیر می‌گذارد)، به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که ترامادول مصرف نکنید. همچنین اگر آسیب سر، تومور مغزی، یا هر بیماری که باعث افزایش فشار در مغز شما می شود یا تا به حال داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. خطر ابتلا به مشکلات تنفسی ممکن است بیشتر باشد اگر یک فرد مسن هستید یا به دلیل بیماری ضعیف یا سوء تغذیه دارید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا تحت درمان اورژانسی قرار بگیرید: کند شدن تنفس، مکث طولانی بین نفس ها یا تنگی نفس.

هنگام استفاده از ترامادول در کودکان، مشکلات تنفسی جدی و تهدید کننده زندگی مانند تنفس کند یا مشکل و مرگ گزارش شد. ترامادول هرگز نباید برای درمان درد در کودکان کمتر از 12 سال یا برای تسکین درد پس از جراحی برای برداشتن لوزه ها و/یا آدنوئیدها در کودکان کمتر از 18 سال استفاده شود. ترامادول همچنین نباید در کودکان 12 تا 18 ساله که چاق هستند یا بیماری عصبی عضلانی (بیماری که بر اعصاب کنترل کننده عضلات ارادی تأثیر می گذارد)، بیماری ریوی یا آپنه انسدادی خواب (شرایطی که در آن راه هوایی مسدود یا باریک می شود و تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب متوقف می شود) زیرا این شرایط ممکن است خطر مشکلات تنفسی را افزایش دهد.

مصرف برخی از داروهای دیگر در طول درمان با ترامادول ممکن است خطر ابتلا به مشکلات تنفسی یا سایر مشکلات تنفسی جدی و تهدید کننده زندگی، آرامبخشی یا کما را افزایش دهد. به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه دیگری، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد و شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. اگر ترامادول را با سایر داروها مصرف می کنید الف پزشک یا داروساز در صورت مصرف یا دریافت مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) زیر یا اگر مصرف آنها را در 2 هفته گذشته متوقف کرده اید: ایزوکاربوکسازید (مارپلان)، لینزولید (زیووکس)، متیلن بلو، فنلزین (ناردیل)، سلژیلین ( Eldepryl، Emsam، Zelapar) یا tranylcypromine (Parnate). اگر یک یا چند مورد از این داروها را مصرف می‌کنید یا آنها را در 2 هفته گذشته مصرف کرده‌اید، احتمالاً پزشک به شما خواهد گفت که ترامادول مصرف نکنید.

در صورت داشتن یا تا به حال تشنج به پزشک خود اطلاع دهید. عفونت در مغز یا ستون فقرات شما؛ مشکل در ادرار کردن؛ سطح پایین سدیم خون؛ افکار در مورد آسیب رساندن یا کشتن خود یا برنامه ریزی یا تلاش برای انجام آن؛ دیابت؛ مشکلات لوزالمعده، کیسه صفرا یا تیروئید؛ یا بیماری کلیوی یا کبدی.

در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. در حین مصرف ترامادول نباید شیر دهید. ترامادول می تواند باعث تنفس کم عمق، دشواری یا تنفس پر سر و صدا، گیجی، خواب آلودگی بیش از حد معمول، مشکل در شیردهی یا لنگی در نوزادان شیرده شود.

باید بدانید که این دارو ممکن است باروری را در مردان و زنان کاهش دهد. در مورد خطرات مصرف ترامادول با پزشک خود صحبت کنید.

اگر جراحی می کنید، از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که ترامادول مصرف می کنید.

باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود و بر هماهنگی شما تأثیر بگذارد. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، رانندگی نکنید یا ماشین آلات کار نکنید.

باید بدانید که ترامادول ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و غش در هنگام بلند شدن از حالت درازکش شود. برای جلوگیری از این امر، به آرامی از رختخواب بلند شوید و چند دقیقه قبل از ایستادن پاهای خود را روی زمین قرار دهید.

باید بدانید که ترامادول ممکن است باعث یبوست شود. در مورد تغییر رژیم غذایی و استفاده از سایر داروها برای درمان یا پیشگیری از یبوست با پزشک خود صحبت کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x