عکس

آپشن های عجیب پیکان جوانان در دهه 50 + تصاویر

پیکان جوانان از جمله خودروهایی است که نسل 40، 50 و 60 ایران با آن خاطرات زیادی دارند.

به گزارش پارت نیوز؛ عشق جوانان دهه پنجاه ایران اول کار پیدا کردن و دوم پیکان جوانان بود. این خودرو نوستالژی هنوز هم خاطر خواهان زیادی دارد که در خیابان های شهر آنها را با خودرو محبوبشان می بینید. پیکان جوانان تنها خودرو اسپورت دهه های 50 و 60 ایران بود.  این تیپ از خودرو پیکان با ظاهری متفاوت از سایر تیپها و موتور دو کاربرات یکی از محبوب ترین خودروهای آن دوران ایران بود.

این روزها هم کسانی هستند که به این خودرو اسپرت قدیمی علاقه زیادی دارند و در پارکینگ خود به دقت از آن مراقبت می‌کنند تا خاطرات خود را با کمک آن زنده نگهدارند.

چه چیزهایی پیکان جوانان را خاص می کرد؟

هدف اصلی از تولید خودرو پیکان جوانان تکمیل سبد ایران خودرو با محصولی اسپرت و جوان پسند بود. این خودرو با خودروهای نسل قبل خود تفاوت هایی در نمای جلویی خودرو داشت. این تغییرات به طراحی جلو پنجره و چراغ های این خودرو مربوط بود.

چراغ های مستطیلی و مربعی یکپارچه در خودرو پیکان جوانان به دو چراغ گرد در دو طرف که جمعا 4 چراغ می شد تغییر پیدا کرده بود. همچنین این خودرو با رنگ های خاصی نظیر نارنجی، زرد، گوجه ای، بادمجانی و … وارد بازار می شد.

در داخل کابین نیز آپشن هایی مانند دورسنج موتور، آمپر باتری، نشانگر فشار روغن در بخش جلو و داشبوردی متفاوت با آنچه در گذشته مردم دیده بودند ارائه شد.

موتور پیکان جوانان

موتور پیکان جوانان درست همانی بود که در دو نسخه قبلی وجود داشت. تنها تفاوت این بود که موتور پیکان جوانان دارای دو کاربراتور بود. این خودرو محبوب با حجم موتور 1725 سی سی و 4 سیلندر آلومینیومی 8 سوپاپ و قدرت پیشرانه 94 اسب بخار در دور موتور 5250 دور در دقیقه حداکثر گشتاور 110 نیوتون متر در 3200 دور در دقیقه را تولید می کرد.

عکس پیکان جوانان گوجه ای

باک پیکان جوانان 45 لیتر گنجایش داشت و شتاب این خودرو از صفر تا صد 10 ثانیه بود. گیربکش 4 دنده دستی و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت از توانایی های این خودرو اسپورت بود.

پیشرانه 1725 سی‌سی تنها در نسخه‌های ساخته‌شده اولیه خط تولید روی پیکان جوانان استفاده می‌شد و پس از آن با حجم موتور 1600 سی‌سی به فروش رسید.

چرا پیکان جوانان محبوب بود؟

در دهه 50 ایران پیکان جوانان محبوب‌ترین خودرو اسپرت تولید داخل در گذشته است. با اینکه این تیپ، گران‌ترین نسخه پیکان بود؛ اما فروش قابل توجهی را تجربه کرد. در ادامه دلایلی را برای شما می‌گوییم که از این تیپ، محصولی پرطرفدار ساخت:

رفع نیاز قشر متوسط جامعه: پیکان جوانان به دلیل اینکه تنها خودرو تولیدی اسپرت، ارزان و دارای مشخصات فنی خوب در آن زمان بود؛ توانست بخش زیادی از نیاز و خواسته افرادی که علاقمند به ماشین‌های اسپرت بودند را تامین کند.

انتخاب نام جوانان: باید بگوییم که نام‌گذاری این تیپ از سری مدل‌های پیکان، بسیار هوشمندانه بود. زیرا ایران خودرو دقیقا همان چیزی را ارائه کرد که جوانان خواستار آن بودند. متقاضیانی که به دلیل سن پایین و نداشتن پولی در حد افراد میانسال، توانایی خرید ماشین های لوکس اروپایی را نداشتند؛ اما همچنان طرفدار اتومبیل‌های اسپرت بودند.

عکس پیکان جوانان زرد قناری

قیمت مناسب: پیکان جوانان در میان تمام خودروهای اسپرت آن زمان که همه وارداتی از آمریکا و آلمان بودند و قیمت بسیار بالایی هم داشتند؛ دارای قیمت بسیار خوبی بود.

دو کابراتور در پیشرانه: این ویژگی منجر به افزایش راندمان، سرعت، شتاب و قدرت خروجی از موتور می‌شد و در آن زمان، رده فنی خودروهای تولیدی را تا سطح زیادی بالا ‌برد.

سرعت پیکان جوانان

سیستم گیربکس 4 دنده پیکان جوانان توان تولید نیروی کافی برای رساندن حداکثر سرعت خودرو به سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را پشتیبانی می‌کرد.

تفاوت پیکان کارلوکس و دولوکس

تفاوت پیکان جوانان با دو مدل قبلی در طراحی خاص این خودرو، دو کاربراتور بودن آن و رنگ هایی است که برای این خودرو استفاده می شد.

از جذابیت های این خودرو در آن دوران رینگ های خاص آن و البته چراغ های متفاوتی بود که گاهی با خلاقیت صاحبان خودرو با رنگ های متفاوت تغییر پیدا می کرد. از جالبترین موارد در خصوص پیکان جوانان جملات خاصی بود که در آن دوره زمانی معروف بودند و روی خودروها نوشته می شدند.

عکس پیکان جوانان زرد

لازم به ذکر است که پیکان جوانان سومین نسل از خودروهای پیکان بود و تا پایان تولید جزو پرفروش ترین خودروهای شرکت سازنده بود.

در پایان باید خدمت شما عرض کنیم که پیکان و انواع آن پس از حضور حدود 4 دهه ای در صنعت خودرو کشور و تغییرات مختلفی که برای به روز ماندن روی آن صورت گرفت در نهایت در سال 1384 از خط خارج شد و تولید آن متوقف گشت. از زمان شروع تولید تا زمان توقف آن 2 میلیون و 295 هزار دستگاه خودرو پیکان در ایران تولید شد. این خودرو در سال های تولید یکی از بهترین خودروهای ایران بود و به دلیل تعمیرات راحت و لوازم ارزان قیمتش بسیار محبوب بود.

انتهای مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x