اقتصاد کلان

آینده تجارت خارجی ایران چه خواهد شد؟

امیر محمدی: برای آنکه آینده تجارت خارجی کشور مشخص شود باید تصمیم بگیریم؛ راه سخت را برویم یا راه آسان؛ راه سخت همان راهی است که در چند سال گذشته رفته ایم وارد میدان می شویم و هل من مبارز می گوییم دو تا میزنیم و دو تا هم میخوریم؛ راه آسان اما تعامل با دنیا است با درک از مشکلات کشور!

امیر محمدی در یادداشتی اختصاصی برای پارت نیوز نوشت: آینده تجارت خارجی ایران چه خواهد شد؟ حداقل باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم؛ علم جنگ بلند می کنیم یا می خواهیم با دنیا مذاکره کنیم؟ مسیر جنگ که مشخص است اما اگر می خواهیم وارد تعامل با دنیا شویم باید علل را بدانیم و راهکارها را بسنجیم.

در واقع آینده تجارت خارجی ایران به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله تحولات سیاسی و اقتصادی، قیمت جهانی کالاها، رقابت در بازارهای جهانی، توسعه زیرساخت ها، اصلاح قوانین و مقررات، حمایت از صادرات غیرنفتی که همگی می تواند این آینده را تضمین یا به خطر بیندازد.

تحولات سیاسی و اقتصادی: اگر تحریم ها علیه ایران لغو شود یا به طور قابل توجهی کاهش یابد، این امر می تواند به تجارت خارجی ایران کمک کند. ثبات سیاسی و اقتصادی در داخل ایران نیز برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ترویج تجارت ضروری است.

قیمت جهانی کالاها: نوسانات قیمت جهانی کالاهای صادراتی ایران، به ویژه نفت، می تواند بر درآمدهای صادراتی و به تبع آن بر اقتصاد کلان ایران تأثیر بگذارد.

رقابت در بازارهای جهانی: ایران در بازارهای جهانی با رقابت شدید از سوی سایر کشورها مواجه است. برای موفقیت در این رقابت، ایران باید محصولات با کیفیت بالا را با قیمت های رقابتی تولید کند. در صورت داشتن توان تولید در کشور پایین بودن ارزش پول ملی می تواند یکی از مزیت های رقابتی ما باشد.

توسعه زیرساخت ها: ایران باید در زیرساخت های حمل و نقل، لجستیک و ارتباطات خود سرمایه گذاری کند تا هزینه های تجارت را کاهش دهد و کارایی را افزایش دهد. برای این مهم دولت باید تمرکز خود را بر روی برنامه های زیر ساختی و بالا دستی بگذارد و سایر موضوعات را به اقتصاد بازار بسپارد.

اصلاح قوانین و مقررات: دولت ایران باید قوانین و مقررات مربوط به تجارت خارجی را ساده و شفاف کند تا فرآیند تجارت برای شرکت ها و افرادی که در این حوزه فعال هستند راحت شود. همچنین باید ثبات در قوانین وجود داشته باشد تا مجموعه هایی که در کار صادرات محصولات هستند بدانند در چه حوزه هایی می توانند سرمایه گذاری کنند. اینچنین نباشد که بازاری برای مدت کوتاه ایجاد شود و بازارها دائما برای صادرات باز و بسته شوند.

حمایت از صادرات غیرنفتی: دولت باید از صادرات محصولات غیرنفتی حمایت کند تا وابستگی ایران به صادرات نفت کاهش یابد.
با وجود چالش های موجود، پتانسیل های زیادی برای رشد تجارت خارجی ایران وجود دارد. ایران دارای منابع طبیعی غنی، نیروی کار جوان و تحصیل کرده و موقعیت استراتژیک ژئوپلیتیکی است.

اگر ایران بتواند از این پتانسیل ها به طور موثر استفاده کند، می تواند به یک بازیگر مهم در تجارت جهانی تبدیل شود.

در صورتی که ما بتوانیم موارد بالا را حل و فصل کنیم آنگاه می توانیم برای آینده کشور سناریو نویسی کنیم و تصمیم بگیریم کدام مسیر را می خواهیم پیش برویم در ادامه سناریوهای مختلف پیش روی کشور را بیان می کنم.

سناریوی خوشبینانه: تحریم ها لغو می شود، ثبات سیاسی و اقتصادی برقرار می شود، ایران در زیرساخت ها و تنوع صادراتی خود سرمایه گذاری می کند و به یک بازیگر مهم در تجارت جهانی تبدیل می شود.

سناریوی میانه: تحریم ها به طور جزئی کاهش می یابد، برخی از اصلاحات اقتصادی انجام می شود، تجارت خارجی ایران به تدریج رشد می کند، اما به پتانسیل کامل خود نمی رسد.

سناریوی بدبینانه: تحریم ها پابرجا می ماند، ثبات سیاسی و اقتصادی تداوم می یابد، تجارت خارجی ایران راکد می شود و اقتصاد ایران به شدت آسیب می بیند.

کدام سناریو محقق خواهد شد به سیاست های کلان کشور و مسیر آینده آن بستگی دارد.

ایران با اتخاذ سیاست های مناسب اقتصادی و دیپلماتیک می تواند بر چالش ها غلبه کند و به آینده ای روشن در تجارت خارجی دست یابد اما این مهم کاملا به سیاست های بالا دستی و تصمیمات کلان کشور بستگی دارد. باید صبوری کرد و دید مردم در روز 15 تیر ماه چه فردی را انتخاب می کنند و کدام مسیر را انتخاب می نمایند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x