زیبایی و تناسب

از بین بردن ترک پا با روش های آسان در خانه + 4 ماسک طبیعی ترک پا

اگر از پاهایتان به خوبی مراقبت نکنید خیلی زود کف پایتان ترک می خورد. در این مطلب به روش های از بین بردن ترک پا خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر پوست کف پا خشک باشد، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در اثر راه رفتن، دویدن یا فعالیت های سنگین ترک می خورد. در این مطلب به روش های از بین بردن ترک پا در خانه با راه هایی آسان خواهیم پرداخت.

روش های از بین بردن ترک پا

برخلاف تصور بسیاری از ما، درمان و مراقبت از پاها کار بسیار راحتی است. کافیست روتین مراقبتی ساده و منظمی داشته باشید و بهداشت پا و کفش‌هایتان را رعایت کنید. اگر برای اجرای روتین مراقبتی پای خود دچار سردرگمی هستید، می‌توانید از راهنمای زیر به عنوان الگو کمک بگیرید:

پاهایتان را به خوبی بشویید

اولین قدم در روال مراقبت از پا، شستن آنهاست. پاهای ما در طول روز ساعات زیادی را در کفش های بسته می گذرانند. بنابراین، آنها به شدت در برابر بیماری های پوستی باکتریایی و قارچی حساس هستند. شستن صحیح و اساسی پاها در طول روز می تواند از رشد و تکثیر میکروارگانیسم های پوستی جلوگیری کند.

برای شستن پاها بهتر است در مرحله اول یک شوینده آنتی باکتریال مناسب تهیه کنید. این پاک‌کننده‌ها از رشد میکروب‌ها بین انگشتان پا و زیر ناخن‌های پا جلوگیری می‌کنند و یک انتخاب عالی برای مراقبت از پا هستند. بهتر است روزی یک یا دو بار پاهای خود را با این مواد شوینده بشویید.

راه های از بین بردن ترک پا

لایه برداری را فراموش نکنید

لایه برداری نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت ، زیبایی پاها و از بین بردن ترک پا شما دارد. قسمت هایی از پوست پا، مانند شست و پاشنه، بیشترین فشار را تحمل می کنند. به همین دلیل است که اغلب با مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن، خشکی، ضخیم شدن و کشیدگی در این ناحیه مواجه هستیم. لایه برداری منظم کف پا راه حلی ساده و موثر برای پیشگیری و رفع این مشکل است.

بهترین زمان برای لایه برداری بعد از حمام کردن یا پدیکور پا است. در این زمان، پوست پا رطوبت زیادی دریافت می کند و انعطاف پذیرتر از حالت عادی است. استفاده از سنگ پا یا سنگ لوفا ساده ترین راه برای لایه برداری پوست پا است. می توانید هر بار بعد از حمام از سنگ پا استفاده کنید. یک یا دو بار در هفته از خواص اسکراب های لایه بردار پا استفاده کنید.

پاهایتان را خشک نگه دارید

رطوبت و تاریکی، تمام چیزی است که باکتری‌ها و قارچ‌ها برای رشد و تکثیر در محیط پاهای شما نیاز دارند. برای بر هم زدن این محیط، شستشوی پا و خشک نگه داشتن آن را جدی بگیرید. بعد از هربار شستشو و لایه برداری، پاهایتان را با حوله تمیز و مخصوصی خشک کنید.

از اهمیت مرطوب کردن پا، غافل نشوید

بسیاری از افراد، معتقدد که پوست کف پا اصلا نیازی به مرطوب کننده و لوسیون ندارد. این در حالی است که پاها، بیش از همه اعضای بدن در معرض آسیب قرار می‌گیرند. کمبود رطوبت و دهیدراتاسیون در پوست پا، می‌تواند احتمال پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی را افزایش دهد.

همچنین اگر با مشکل ترک پا مواجه هستید، کمبود رطوبت طولانی مدت، عمق ترک‌ها را افزایش می‌دهد و در موارد حاد، باعث ایجاد زخم و خونریزی می‌شود.

انتخاب مرطوب کننده مناسب برای پا

اگر پوست پاهای شما خوب است و فقط کمی خشک است، می توانید از لوسیون های مرطوب کننده معمولی استفاده کنید. اگر ترک های سطحی روی پاهای خود دارید، بهتر است به سراغ لوسیون های مخصوص پاهای ترک خورده یا مرطوب کننده های بسیار قوی مانند: ژل نفت، کره کاکائو یا کره شی بروید.

در برخی موارد، ترک‌خوردگی پا به بحران پوستی تبدیل می‌شود و با علائمی مانند درد و زخم همراه است. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. در غیر این صورت، می توانید از برخی از کرم ها و پمادهای بدون نسخه استفاده کنید که عبارتند از: اسید سالیسیلیک، اوره، آلفا هیدروکسی اسید و ایزومرهای ساکارید.

سلامت پاهایتان را بررسی کنید

عنوان بررسی سلامت پا، ممکن است در وهله اول پیش پا افتاده و حتی خنده‌دار به نظر برسد. اما باور کنید یا نه، بسیاری از ما به قدری نسبت به سلامت پاهای خود بی‌اهمیت هستیم، که متوجه آسیب‌های آن نمی‌شویم.

راه های از بین بردن ترک پا

انواع ماسک پا برای از بین بردن ترک پا

از محبوب‌ترین ماسک‌های خانگی برای از بین بردن ترک پا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک عسل و آب جوش

عسل نوعی ضد عفونی کننده طبیعی، با قدمتی تاریخی است. موز منبع بسیار غنی از ویتامین های A، C، B6 است و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می کند. این میوه استوایی آب مورد نیاز سلول های پوست را تامین می کند و از کم آبی و خشکی پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، با به دام انداختن رطوبت در منافذ پوست، از تبخیر آب جلوگیری می کند. عسل با قدرت ضد باکتریایی فوق العاده خود این ماسک منحصربفرد پا را تکمیل کرده و ترکیبی مغذی برای پوست پا ایجاد می کند.

یک موز رسیده و سالم را انتخاب کنید و پس از جدا کردن پوست آن را در ظرف تمیزی قرار دهید. سعی کنید موز را با چنگال کاملا له کنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

حالا ماسک را به تمام قسمت های کف پا از جمله: ناخن ها، اطراف انگشتان پا و پاشنه پا بزنید و پاهای خود را با پلاستیک یا جوراب بپوشانید. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس پاهای خود را بشویید. می توانید از این ماسک ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

قدرت آبرسانی و مرطوب کنندگیو همچنین ازبین بردن ترک پا نیز دارد. همچنین، مواد مغذی موجود در عسل، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز پوست پا را تامین می‌کند. استفاده از ماسک عسل برای درمان ترک پا، راهکاری بسیار مفید و هوشمندانه است.

دو تا سه قاشق غذاخوری عسل را در ظرف تمیزی بریزید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه نمایید تا کمی رقیق‌ شود. حالا محلول عسل را به تمام قسمت‌های پا بمالید و سطح آن را با لایه‌ای از پلاستیک بپوشانید. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و در آخر پای خود را بشویید. این ماسک را می‌توانید 3 تا 4 بار در هفته استفاده نمایید.

در ترفندی دیگر برای استفاده از خواص عسل، می‌توانید به عنوان مایع پدیکور از آن بهره ببرید. برای این کار، تشت یا وان خود را با آب ولرم پر کنید و یک فنجان عسل را به آن بیفزایید. در صورت تمایل، می‌توانید از کوکتل پدیکور و مواد مغذی دیگر نیز استفاده نمایید. اجازه دهید پاهایتان 20 تا 30 دقیقه در محلول آب و عسل بماند و سپس با حوله خشک کنید. این ترفند را می‌توانید 1 تا 2 بار در هفته امتحان نمایید.

ماسک وازلین/گلیسیرین و آبلیمو

از ماسک وازلین برای از بین بردن ترک پا می توانید استفاده کنید. هیچوقت قدرت بی‌نهایت آبلیمو را به عنوان درمان خانگی موثر، دست کم نگیرید. آبلیمو منبعی سرشار از مواد آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مغذی است و نقش بسیار مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد. خاصیت آنتی باکتریال آبلیمو، هرگونه قارچ و باکتری را در ترک پا و بین انگشتان شما از بین می‌برد.

وازلین، به عنوان نوعی مرطوب کننده بسیار قوی شناخته می‌شود و یکی از محبوب‌ترین محصولات درمانی برای از بین بردن خشکی پوست و ترک پا به حساب می‌آید. اما به عنوان جایگزین وازلین، می‌توانید از گلیسیرین نیز استفاده نمایید.
گلیسیرین، قدرت مرطوب کنندگی بسیار عالی دارد و ضمن هیدراته کردن و آبرسانی سلول‌ها، از تبخیر سطحی آب پوستتان جلوگیری می‌کند. ترکیب آبلیمو با گلیسیرین یا وازلین، ماسک پا بسیار موثری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

یک قاشق چای خوری وازلین را در ظرف تمیزی بریزید. لیمو سبز تازه‌ای بردارید و چند قطره از آب آن را به وازلین اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا ماسک شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده نمایید.

اگر قصد دارید از گلیسیرین به جای وازلین استفاده کنید، می‌توانید مقداری از گلیسرین را به شیشه تمیزی منتقل کنید. آب نصف لیمو سبز را بگیرید و از صافی رد کنید. در آخر آبلیمو را به شیشه گلیسیرین منتقل کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. این ماسک را می‌توانید تا چند هفته در جای خشک و خنک یا یخچال نگهداری نمایید.

درمان ترک پا

ماسک آرد برنج، عسل و سرکه

این ماسک، به عنوان نوعی لایه بردار طبیعی پوست پا عمل می‌کند. آرد برنج، لایه شاخی و سلول‌های مرده کف پا را با ملایمت پاکسازی می‌نماید و به تغذیه سلولی پوست پا کمک می‌کند. خاصیت آنتی باکتریال عسل، میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و ترک‌های پا را التیام می‌بخشد. در اخر خاصیت اسیدی سرکه، پوست خشک و مرده کف پا را مرطوب می‌نماید و باعث تسهیل لایه برداری آن می‌شود.

برای ساخت این ماسک، به ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای نیاز دارید. استفاده از ظرف فلزی، ممکن است واکنش ماده اسیدی سرکه را تحریک نماید. دو قاشق غذاخوری آرد برنج را به ظرف تمیزی منتقل کنید. یک قاشق چایخوری عسل و 5 تا 6 قطره سرکه را به آن بیفزایید و به خوبی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید.

پاهای خود را به مدت 10 تا 20 دقیقه در آب ولرم بگذارید و سپس به آرامی خشک کنید. حالا با استفاده از ماسک آرد برنج، پاهایتان را ماساژ دهید تا پوست مرده و اضافی پوست لایه برداری شود. این کار را دو تا سه بار در هفته، تا رسیدن به نتیجه دلخواه خود ادامه دهید.

استفاده از روغن‌های مغذی برای درمان خانگی ترک پا

استفاده از روغن‌های گیاهی، مانند روغن کنجد، زیتون، کرچک، نارگیل و شی باتر ترکیب طبیعی و مغذی را در اختیار پوست پای شما می‌گذارد و جز موادی است که برای درمان ترک پا بسیار مفیدند.

روش های ازبین بردن ترک پا

از این روغن‌ها می‌توانید به عنوان ماسک پا شبانه استفاده کنید. برای انجام این کار، می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید:

  • ابتدا پاهایتان را با آب ولرم بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • پاهایتان را به آرامی با حوله خشک کنید.
  • مرطوب کننده مناسبی انتخاب نمایید و به همه قسمت‌های پا بمالید.
  • حالا کمی از روغن مورد نظر را کف دستتان بریزید. دست‌هایتان را به هم بمالید تا روغن کمی گرم شود.
  • سپس، روغن را به تمام قسمت‌های پا، بین انگشت‌ها و قسمت‌های ترک خورده بمالید و برای چند دقیقه ماساژ دهید.
  • پاها را با یک لایه پلاستیک بپوشانید و سپس جوراب ضخیمی بپوشید و بگذارید تا صبح بماند. این کار باعث افزایش رطوبت، درمان ترک پا و تقویت عملکرد روغن می‌شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x