خودرو
ترند

افزایش قیمت این خودروی ایرانی به خاطر تکنولوژی جدیدش!

در ۵ تیر ۱۴۰۱ خودرویی ملی با نام ریرا توسط ایران خودرو رونمایی شد. نام اولیه‌ی ریرا در ابتدا K125 بود و طراحی و تولید آن مثل تارا روی پلتفرم IKP1 انجام شد.

به گزارش پارت نیوز؛ هدف از طراحی ری را، جایگزینی آن به جای پژو ۲۰۰۸ بود که متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها تولید و عرضه آن با مشکلاتی روبه‌رو شد که سبب توقف تولید آن شد. در حقیقت اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو با نگاهی به خودروهای خارجی طراحی شده است. ری را در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرنده‌ای کوچک‌تر از گنجشک است.

امکانات ریرا ایران خودرو

تیر 1401: طبق آخرین اخبار موجود، ریرا در سه تیپ مختلف عرضه خواهد شد‌؛ برای هر سه تیپ، پیشرانه EF7PTC در نظر گرفته شده است. این پیشرانه در واقع نسخه پلاس و پیشرفته EF7 توربوشارژ است که 160 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور دارد‌. برای تیپ‌های پایه تا فول، به ترتیب از گیربکس‌های 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک مشابه تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده می‌شود.

امکانات و تجهیزات نسخه پایه ریرا، عبارت‌اند از ترمز پارک برقی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، کنترل کشش TCS و ترمز کمکی BAS، سنسور نور و باران، سنسور عقب، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سراشیبی ، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، خروجی 12 ولت برق در فضای بار، دریچه هوا برای سرنشنیان عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، 6 بلندگو شامل 2 توییتر، نمایشگر 10 اینچی لمسی، فرمان برقی، کی‌لس استارتر، سانروف، صندلی با روکش چرم و پارچه، آینه‌های جانبی برقی و نمایشگر دیجیتال پشت فرمان.

نسخه فول علاوه بر امکانات ذکر شده به مواردی مانند آینه الکتروکرومیک داخلی، سنسور جلو، ایربگ‌های پرده‌ای، هشدار نقاط کور، آینه‌های تاشو برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، رینگ آلومینیومی دو رنگ، چراغ‌های استقبال، سانروف پانورامیک و صندلی‌های تمام چرمی، تجهیز می‌شود.

مشخصات فنی ریرا ایران خودرو

قیمت ریرا در بازار

پس از تولید انبوه سدان جدید تارا، آبی‌پوشان جاده مخصوص به سراغ تولید دومین محصول‌شان با پلتفرم IKP1 ایران خودرو می‌روند؛ کراس اوری که فعلا با کد K125 شناخته شده و بزودی توسط ایران خودرو نیز رونمایی می‌شود. کراس اور جدید ایران خودرو، محصولی در سگمنت B یا کلاس خودروهای کوچک است. پس از همین حالا باید K125 را جایگزین ایرانی برای پژو 2008 فرانسوی بدانیم.

ایران خودرو هرچند از پلتفرم IKP1 خود برای کراس اور K125 استفاده کرده اما ظاهرا قرار نیست موتور تنفس طبیعی EC5 را روی آن نصب کند چراکه می‌گویند این خودروی جدید، فقط با موتور TC7 پلاس تولید می‌شود.

موتور TC7 پلاس را حتما می‌شناسید و می‌دانید که نسخه بهبودیافته EF7 توربوشارژ است که استاندارد آلایندگی یورو5 دارد. این موتور، برای اولین‌بار، روی دنا پلاس توربو اتومات نصب شده ولی ایران خودرو می‌خواهد از آن، برای سورن پلاس توربو و حتی نسخه‌های گران‌تر سدان K132 هم استفاده کند.

حالا که از وجود موتور TC7 پلاس در کراس اور K125 ایران خودرو مطمئن شدیم، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که گیربکس اتومات این کراس اور، همان گیربکس جدید DAE است که از پاییز 1399 ابتدا روی رانا پلاس نصب شده و سپس دنا پلاس 6 دنده، تارا اتوماتیک و سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز قابل سفارش شده است.

نوع موتور EF7P-TC
حجم موتور 1645 سی سی
قدرت 160 اسب بخار
گشتاور 245 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE

اولین خودرو ایرانی با آینه هوشمند

آینه هوشمند ریرا

آبان 1401: براساس آخرین اطلاعات موجود در لیست تجهیزات خودرو ریرا، این محصول جدید ایران خودرو، نخستین خودرو ایرانی با «آینه هوشمند» است. این خبر را شرکت شفق دانا، سازنده آینه خودرو ریرا، اطلاع‌رسانی کرده و به همین دلیل در جریان هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو که در آبان‌ماه 1401 برگزار شد، از نسخه اولیه آینه هوشمند ریرا نیز رونمایی کرده است.

آینه هوشمند ریرا، بصورت برقی تنظیم می‌شود و بازوبسته شدن آن نیز برقی است اما مهم‌ترین ویژگی آن، نصب دوربین جانبی در زیر آینه بوده که به راننده این امکان را می‌دهد تا با کمک دوربین‌های جلو و عقب خودرو، تصویر 360 درجه‌ای از نمای اطراف ریرا را مشاهده کند. خودرو ریرا همچنین در فول‌ترین نسخه خود، مجهز به آپشن رادار نقطه کور یا BSD بوده که نشانگر هشداردهنده آن نیز روی این آینه هوشمند، نصب شده است.

رونمایی ریرا در خانه نیما یوشیج

رونمایی از ریرا در خانه نیما یوشیج

شهریور 1401: شرکت ایران خودرو، همزمان با اولین رونمایی رسمی خودرو ریرا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، عصر روز یکشنبه 6 شهریورماه و طی مراسمی که با حضور آقای مهدی خطیبی (مدیرعامل ایران خودرو)، محمدعلی تیموری (مدیرعامل سایپا)، سیدمحمود حسینی‌پور (استاندار مازندران) و برخی دیگر از مسئولان و مدیران برگزار شد، محصول جدیدش را در خانه نیما یوشیج در روستای یوش مازندران، رونمایی کرد.

گفتنی است، «ری‌را» در زبان مردم خطه شمال کشور، به معنای باران است و در شعر و ادبیات فارسی و به ویژه در آثار نیما یوشیج جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که یکی از اشعار این شاعر، با این نام سروده شده است.

طراحی ظاهری ریرا ایران خودرو

ری را ایران خودرو روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده و به همین دلیل، ابعاد و اندازه مشابهی با همتای فرانسوی دارد. هر چند هنوز ابعاد و اندازه دقیق کراس‌اوور ملی ایران اعلام نشده است.

طراحان ایران خودرو برای ظاهر ری‌را از خودروهای روز و مدرن الهام گرفته‌اند و سعی کرده‌اند چهره‌ای اسپرت و تازه برای آن درست کنند که از این نظر شباهت‌هایی به هیوندای سانتافه ۲۰۲۱، لاماری ایما و ام و ام X22 پرو دارد. چراغ‌های باریک در دو طرف در کاپوت کشیده شده. در وسط چهره ری‌را جلوپنجره مشبک و بزرگ دیده می‌شود و در پایین سپر هم ورودی بزرگ هوا قرار دارد و دو طرف آن نیز مه‌شکن‌ها در قاب مشکی نصب شده‌اند.

ری را در نمای جانبی شباهت زیادی به پژو ۲۰۰۸ دارد و خط شانه‌ای و حجم‌های روی درها، این خودرو را عریض‌تر نشان می‌دهد. ستون‌ها و سقف با رنگ مشکی متفاوت از بقیه بدنه هستند. ستون C عریض‌تر از پژو ۲۰۰۸ است و شیب بیشتری دارد و نشان می‌دهد طراحان قصد داشته‌اند کراس‌اوور اسپرت‌تری از همتای فرانسوی عرضه کنند. دور تا دور خودرو از سپرها و قوس چرخ‌ها و پایین درها را پلاستیک مشکی رنگی پوشانده است.

در مجموع هر چند طراحان ایران خودرو تلاش کرده‌اند ماشینی با المان‌های طراحی روز را پیش روی بیننده قرار دهند، اما برای مخاطبی که خودروهای روز دنیا را می‌بیند، هماهنگی چندانی بین اجزای ری را وجود ندارد. کراس‌اوور ایران خودرو همچنان در مرحله طراحی و و توسعه قرار دارد و به همین خاطر هیچ تصویری از نمای پشت منتشر نشده است.

طراحی داخلی ریرا

طراحی داخلی ریرا

به دلیل اینکه ری را هنوز مراحل طراحی و توسعه را به پایان نرسانده، تصویر واضح و مشخصی از نمای داخلی ری را ایران خودرو منتشر نشده، اما در ویدیوهایی که نمایی کوتاه از کابین را نشان داده‌اند، با طراحی داخلی جدیدی نسبت به محصولات داخلی روبه‌رو هستیم.

ایران خودرو با نگاهی به کراس‌اوورهای روز جهان، یک صفحه نمایش بزرگ و به‌هم‌پیوسته را روی داشبرد ری‌را قرار داده که شامل کیلومترشمار دیجیتال و نمایشگر لمسی بزرگ می‌شود. فرمان دی‌کات و تریم دو رنگ تکمیل‌کننده نمای تقریبا اسپرت ری‌را است.

قیمت ریرا در بازار

همانطور که گفتیم، کراس اور K125 برای جانشینی پژو 2008 فرانسوی، راهی بازار کشورمان می‌شود. ضمن اینکه ایران خودرو از همان ابتدا می‌خواهد موتور توربوشارژ با گیربکس اتومات، روی آن نصب کند. طبق پیش بینی ها قیمت ریرا بین 600 تا 700 میلیون تومان می باشد. با این وجود هنوز قیمتی مشخصی باری این خودرو اعلام نشده است.البته انتظار می رود به خاطر وجود تکنولوژی آینه های هوشمند قیمت این خودرو افزایش یابد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x