بین المللانرژی

امریکا بیشترین منافع را از جنگ غزه می برد و چین بیش از همه از آن ضرر خواهد کرد!

ایالات متحده امریکا در طول چند سال گذشته چین را بزرگترین رقیب و تهدید برای خود دیده است. تهدیدی که با داشتن جمعیتی زیاد و دانش و بازار می تواند امریکا را با چالش روبرو کند. اما چین چیزی کم دارد و آن انرژی است.

امیر محمدی در گزارشی اختصاصی برای پارت نیوز نوشت: امریکا بیشترین منافع را از جنگ اسرائیل می برد و چین بیش از همه از آن ضرر خواهد کرد!

ایالات متحده به هر شکل ممکن تلاش می کند تا چین به خودکفایی در تامین انرژی نرسد و این کشور برای این مهم مانند اروپا وابسته به امریکا باشد. در این بین تلاش هایی نظیر بر هم زدن روابط ایران و عربستان؛ نزدیک شدن اسرائیل به امارات، عربستان و برخی اتفاقات دیگر انجام شده است. به عنوان مثال حمله به کنسولگری عربستان در ایران می تواند بخشی از این پازل باشد تا زنجیره تامین انرژی چین را با مشکل مواجه کند.

چین هم در راستای تلاش های خود برای مقابله با امریکا روابط خود با عربستان، ایران و روسیه را گسترش داده و امروزه بزرگترین خریدار گاز روسیه و نفت ایران است. این کشور همچنین قصد دارد با ایجاد انگیزه اقتصادی و سرمایه گذاری در کشورهای خاورمیانه امنیت انرژی خود را تامین کند و به قول معروف جای پای خود را سفت کند.

به همین منظور دو قرارداد جذاب اقتصادی با کشورهای ایران و عربستان منعقد کرده است؛ لزوم صلح در منطقه و روابط حداقلی کشورها را لازمه آغاز قراردادهای مورد بحث کرده است. پس این دو کشور پس از تنش های جدی که گاهی نیز به تقابل نظامی بسیار نزدیک بود به آرامش رفتاری و حتی برخی دعوت های سیاسی در مسیر عادی سازی روابط رسیدند و کار به جایی رسید که عربستان حمایت مالی از شبکه ایران اینترنشنال را متوقف کرد.

امریکا اما در ادامه بر موج بعدی سوار شد و در ماجرای حمله طوفان الاقصی  آتش جنگ غزه را فوت کرد تا باز هم امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

سکوت چین در رابطه با اتفاقات منطقه بسیار عجیب است و چین به نظر می رسد در حال برنامه ریزی در جهت اهداف خود است.

آتش جنگ و ورود آن به جبهه های جدید بیش از همه قیمت حامل های انرژی را افزایش داده است. در این میانه رفتارهای برخی در داخل کشورمان نیز به امریکایی ها کمک کرده است.

این جنگ می توانست با رفتارهای نابخردانه در داخل وارد فاز جدیدی  از بعد اقتصادی و میزان تنش شود اما سخنان بخردانه رهبر معظم انقلاب با درک کامل از شرایط جهانی این موضوع را منتفی کرد.

با وجود این ها امریکا هنوز هم به دنبال وابسته سازی چین به انرژی خود است؛ همانگونه که در جنگ اوکراین اروپا را به انرژی خود وابسته کرد تا کنترل این قاره نیز عملا در شیرهای باز و بست انرژی امریکایی باشد.

باید صبور ماند و دید رفتار متقابل چین که نشان داده در این شطرنج دست امریکایی ها را خوانده است چیست!

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x