اقتصاد کلان

انواع صندوق های سرمایه گذاری+ مزایا و معایب

صندوق های سرمایه گذاری، یک روش امن و مطمئن برای سرمایه گذاران است. به طور کلی این صندوق ها به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی کامل آن ها می پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ شما اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را دارید، ابتدا باید با نحوه کارکرد این صندوق ها، مزایا و معایب آن آشنا شوید و بعد بتوانید صندوق مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید اگر شما در این حوزه تخصص ندارید، باید از یک مشاور کمک بگیرید.

صندوق های سرمایه گذاری چگونه کار میکنند؟

این موسسه مالی یک “صندوق سرمایه گذاری” (همچنین به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری مشترک شناخته می شود) ایجاد می کند و سپس شروع به جستجوی سرمایه گذاران می کند که ممکن است علاقه مند به شرکت در صندوق با پرداخت پول به آن باشند. بنابراین یک صندوق سرمایه گذاری چیزی جز تعهد برای سرمایه گذاری جمعی (UCI) نیست

انواع صندوق های سرمایه گذاری

یک صندوق سرمایه گذاری، همچنین به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری جمعی (UCI) شناخته می شود، یک سازمان مالی است که پس انداز را از چندین سرمایه گذار جمع آوری می کند.

صندوق های سرمایه گذاری توسط یک متخصص مدیریت می شوند که در یک یا چند بازار مالی مطابق با سیاست گسترش ریسک و محدودیت ریسک صندوق سرمایه گذاری می کند. خطرات مرتبط با چنین سرمایه گذاری با توجه به نوع صندوق و سیاست سرمایه گذاری آن متفاوت است. در ادامه انواع صندوق های سرمایه گذاری موجود در ایران را معرفی می کنیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

این صندوق‌ها بخش عمده‌ای از دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. هدف اصلی این صندوق‌ها کسب بازدهی از افزایش قیمت سهام و دریافت سود تقسیمی است. این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذارانی مناسب هستند که توان تحمل ریسک بالاتری دارند. خود این صندوق به دو بخش تقسیم می شود که شامل:

صندوق اهرمی

صندوق‌ اهرمی یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که از تکنیک‌ اهرم مالی برای به دست آوردن بازدهی مضاعف از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. این صندوق همزمان از دو ساز و کار «صدور و ابطال» و «قابل معامله در بورس (ETF)» برای سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌ها استفاده می‌کند.

صندوق بخشی

صندوق سرمایه گذاری بخشی، تمرکز اصلی این صندوق بر روی یک صنعت خاص در بازار است. ریسک این صندوق ها بالا است. همچنین به دلیل تمرکز بر روی یک صنعت خاص پرتفوی آن تنوع کمتری دارد.

 صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق های درآمد ثابت بسیار رایج هستند. این صندوق برای افراد با ریسک پذیری کم تر است. سهم زیادی از سرمایه این صندوق در اوراق با درآمد ثابت مانند، اوراق مشارکت، اوراق خزانه، سپرده‌های بانکی و سایر ابزارهای مالی سرمایه گذاری می شود.

 صندوق‌های مختلط

روش کار صندوق مختلط به صورت ترکیب از سهام و اوراق با درآمد ثابت می باشد. این صندوق کمی ریسک بیش تری نسبت به صندوق درآمد ثابت دارد. همچنین هدف این صندوق برقراری تعادل بین بازدهی و ریسک است. این صندوق برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال ترکیبی از رشد سرمایه و درآمد ثابت هستند، مناسب است.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

بخش زیادی از این صندوق در طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه گذاری می شود. این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا از نوسانات قیمت طلا بهره‌مند شوند.

صندوق های سرمایه گذاری زمین

صندوق های سرمایه گذاری زمین وسایل سرمایه گذاری جمعی هستند که سرمایه را از سرمایه گذاران متعدد برای به دست آوردن، توسعه و مدیریت دارایی های زمین جمع می کنند.

این صندوق ها عمدتا بر روی زمین های بسته بندی شده، از جمله زمین های توسعه نیافته، زمین های کشاورزی و حتی زمین هایی با پتانسیل توسعه تمرکز دارند. افرادی که به دنبال سود از فروش ساختمان و زمین هستند در این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (Venture Capital Funds)

سرمایه گذاران این صندوق، افراد حقیق و حقوقی هستند که بر روی استارتاپ های نوپا و کوچک سرمایه گذاری می کنند. در واقع این یک نوع سرمایه گذاری پرخطر با ریسک بالا است. زیرا شما بر روی ایده افراد سرمایه گذاری می کنید و درصد موفقیت شما در این کار تا حدودی نامشخص است.

هدف غایی صندوق جسورانه، تمرکز بر کارآفرینی، توسعه فناوری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. نتایج مطالعات گسترده‌ از دهه ۸۰ میلادی تاکنون، شاهدی بر وجود رابطه مثبت میان استارتاپ‌ها و رشد اقتصادی هرکشور در سطح کلان است.

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

صندوق معامله شده در بورس (ETF) یک صندوق سرمایه گذاری مشترک است که می تواند مانند یک سهام فردی خریداری و فروخته شود. Etf ها می توانند برای ردیابی هر چیزی از قیمت یک کالا تا مجموعه ای بزرگ و متنوع از اوراق بهادار ساختار یافته باشند.

Etf ها حتی می توانند برای ردیابی استراتژی های سرمایه گذاری خاص طراحی شوند. انواع مختلفی از صندوق های سرمایه گذاری در بازار برای سرمایه گذاران برای تولید درآمد، حدس و گمان و افزایش قیمت و برای پوشش یا تا حدی جبران ریسک در نمونه کارها سرمایه گذار در دسترس است. اولین ETF SPDR S&P 500 ETF (SPY) بود که شاخص S&P 500 را ردیابی می کند.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی

این صندوق ها سرمایه خود را بر روی کالای فیزیکی یا اوراق بهاداری که مبتنی بر آن سرمایه گذری می کنند.

به عنوان مثال، صندوق طلا دارایی‌های خود را در سکه‌های قابل معامله در بازار بورس و همچنین اوراق مشتقه با دارایی پایه سکه و طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. به این ترتیب، دارندگان این نوع صندوق می‌توانند همزمان با نوسان قیمت طلا در بازار آزاد، کسب سود کنند.

صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی

مظور از ایجاد این صندوق ها خرید و فروش سهام شکرت ها با درنظر گرفتن تعهدات و مظنه بازاریابی مطابق با بازار سرمایه است. همچنین هدف این صندوق برقراری تعادل بین بازار و سهام شرکت های گوناگون است.

 صندوق‌های نیکوکاری

این صندوق یک نهاد مالی است که سرمایه خیرین را جمع آوری می کند و آن را در بازارهای مالی سرمایه گذاری می کند و سود به دست آمده را در کارهای نیکوکارانه ای که در اساسنامه درج شده است، خرج می کند.

این دسته از صندوق های سرمایه گذاری با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر کرده و فرصت‌ها و انتخاب‌های بیشتری را با ریسک کمتر و بازدهی بالاتر برای خیرین فراهم کنند.

مزایای استفاده از صندوق های سرمایه گذاری

  • صرفه جویی در زمان
  • مدیریت حرفه ای
  • تنوع در دارایی صندوق ها
  • صرفه جویی در هزینه
  • نقد شوندگی بالا
  • سرمایه گذاری با مبالغ کم
  • سهولت در خرید
  • شفافیت اطلاعاتی
  • ریسک کم
  • تطابق با شاخص

معایب صندوق های سرمایه گذاری

  •  کارمزد مدیریت: هزینه‌هایی که صندوق به عنوان کارمزد مدیریت دریافت می‌کند.
  •  ریسک بازار: همچنان ممکن است تحت تأثیر نوسانات بازار قرار گیرند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x