سلامت
ترند

برای درمان غلظت خون چی بخوریم؟ 7 راه درمان خانگی و پیشگیری

در این مطلب به راه های درمان غلظت خون با روش هایی ساده و کاربردی در خانه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ غلظت خون یا همان پلی‌سیتمی (Polycythemia) و اریتروسیتوز (Erythrocytosis) یک نوع بیماری است. در این نوع بیماری تعداد گلبول‌های قرمز خون افزایش می یابد. این افزایش به نفع بافت‌ها و ارگان‌های بدن نیست و می‌تواند باعث بروز علائم و عوارض خطرناکی در فرد شوند. شما می توانید با خوردن برخی مواد غذایی به تدریج سبب درمان غلظت خون شوید. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

روش‌های درمان غلظت خون در خانه

در ادامه به معرفی روش هایی آسان برای درمان غلظت خون که در خانه می توانید انجام دهید خواهیم پرداخت.

۱. آب انار

آب انار طبیعی، برای جریان و گردش خون و کنترل غلظت خون کمک زیادی می کند. اما مراقب باشید که مصرف زیاد آب انار می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. پس زیر نظر پزشک متخصص بگیرید.

درمان غلظت خون با آب انار

۲. سیر

سیر خاصیت رقیق‌کنندگی و تصفیه خون را دارد. این گیاه، با تولید «اکسید نیتریک»، رگ‌های خونی شما را باز کرده و خطر لخته‌شدن خون را هم کاهش می‌دهد.

۳. دارچین

دارچین هم ادویه‌ای است که رقیق‌کننده‌ی خون است و می‌تواند به بهبود گردش‌خون کمک کند.

۴. چای سبز

چای سبز از گیاهانی با خواص شفابخش است. ترکیب EGCG موجود در چای سبز، می‌تواند غلظت خون را رقیق نگه دارد و باعث منظم‌شدن جریان گردش خون شود.

۵. پیاز خام سفید شیرین

پیاز خام سفید هم در درمان غلظت خون مؤثر است اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

۶. آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی است که خواص فراوانی دارد. در منابع آمده است که آویشن، باعث کاهش غلظت خون و تقویت و تحریک سیستم گردش خون می‌شود.

۷. فلفل قرمز

فلفل قرمز، یکی دیگر از ادویه‌های مفید برای مدیریت غلظت خون است. ترکیبات موجود در فلفل قرمز، باعث تحریک جریان خون و منظم‌کردن گردش خون می‌شوند.

چی بخویم غلظت خون کاهش یابد

تاثیر حجامت بر درمان غلظت خون

حجامت یا فصد خون، نوعی روش خون‌گیری برای درمان غلطت خون در طب سنتی است. در این روش، در جداره رگ، شکاف کوچکی ایجاد می‌کنند و از این طریق مقداری خون را از بدن فرد خارج می‌سازند. هدف از این کار، کاستن حجم خون بیمار به‌منظور کاهش غلظت آن و یا انحراف خون به یک مسیر دیگر برای درمان بیماری خاصی است.

امروزه حجامت به شکل کاملاً بهداشتی و به‌وسیله سوزن و کیسه مخصوص، انجام می‌شود و باعث دفع بسیاری از سموم بدن، تعادل در اخلاط چهارگانه و رقیق‌کردن خون می‌شود. فصد خون در کاهش غلظت خون، مفیدتر و قوی‌تر عمل می‌کند و حجامت در کاهش چربی خون، کلسترول و تری‌گلیسرید مؤثرتر است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به غلظت خون

اگر برای غلظت خون چه بخوریم؟ سوال شما هم هست، درمان‌های خانگی غلظت خون به شرح زیر است:

۱. زیاد سیر بخورید

سیر یکی از مواد غذایی شفابخش است که خاصیت رقیق‌کنندگی خون هم دارد. مصرف سیر به‌صورت روزانه، باعث جلوگیری از لخته‌شدن خون می‌شود.

۲. ویتامین E مصرف کنید

ویتامین E باعث جلوگیری از تشکیل لخته خون می‌شود و از موادی است که اصطلاحاً خون را رقیق می‌کند. این ویتامین، هم به‌صورت دارویی در داروخانه‌ها، و هم به شکل طبیعی در مواد غذایی متنوعی مانند بادام، تخم آفتاب‌گردان، تخم‌مرغ و آجیل یافت می‌شود.

۳. روغن زیتون را جایگزین روغن‌های دیگر کنید

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به غلظت خون، مصرف روزانه روغن زیتون است. فنول‌های موجود در روغن زیتون، خطر لخته‌شدن خون را کاهش می‌دهند. این روغن، چسبندگی پلاکت‌های خون را نیز به تأخیر می‌اندازد و روی پلاکت‌های خون هم اثر مثبتی دارد.

۴. زنجبیل بخورید

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی مفید است که نقش مهمی در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها دارد. اسید سالیسیلات موجود در زنجبیل خطر سکته را کاهش می دهد. مصرف منظم آن باعث کاهش غلظت خون نیز می شود.

۵. خون بدهید

کاهش غلظت خون با خون دادن

کسانی‌که غلظت خون دارند، می‌توانند خون بدهند اما خون آن‌ها قابلیت استفاده ندارد و باید دور انداخته شود. چون خون کسانی که غلظت خون دارند، در کیسه‌های جمع‌آوری خون، به‌سرعت لخته می‌شود. اما اگر می‌خواهید از ابتلا به غلظت خون پیشگیری کنید، با تشخیص پزشک، خون بدهید. خانم‌ها بهتر است هر ۴ ماه یک‌بار و آقایان هر ۳ ماه یک‌بار خون بدهند.

۶. سیگار نکشید

مصرف دخانیات و کشیدن سیگار، یکی از دلایل اصلی ابتلا به غلظت خون است. برای پیشگیری از آن، سیگارکشیدن را متوقف کنید.

۷. پرخوری نکنید

پرخوری و کم‌تحرکی، دو عامل اصلی ابتلا به غلظت خون هستند. اگر می‌خواهید از غلظت خون و عوارض مرگ‌بار ناشی از آن مصون بمانید:

به اندازه غذا بخورید و هرگز پرخوری نکنید.
اگر در رژیم غذایی، فست‌فودها و غذاهای ناسالم زیاد به چشم می‌خورد، در آن تجدید نظر کنید.
میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید.
ورزش‌های سبک یا پیاده‌روی را حتماً در برنامه‌ روزانه تان جا دهید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x