روانشناسی

برخورد مناسب در اجتماع/ چگونه با دیگران به درستی رفتار کنیم؟

انسان ذاتا اجتماعی است و نمی تواند به تنهایی زندگی کند، بنابراین باید وارد جمع شود و برخورد مناسب در اجتماع داشته باشد، اگر انسان نتواند رفتار خوبی از خود نشان بدهد، افراد به مرور از او دوری خواهند کرد، پس این موضوع برای تمامی افراد بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش پارت نیوز؛ ما برای ادامه زندگی خود به انسان های موجود در جامعه نیاز داریم و نمی توانیم به تنهایی ازپس دشواری و مشکلات زندگی بربیاییم، هر کس برای کاری آفریده شده است و ما با کار و زندگی در کنار یک دیگر  می توانیم به زندگی خود ادامه بدهیم،پس یادگیری  برخورد مناسب در اجتماع از الزامات مهم است. فرض کنید شما تنها در این دنیا باشید دیگر با چه کسی می خواهید صحبت کنید یا زندگی و خانه خود را شریک شوید یا حتی انجام کوچک ترین کارها دیگر برای شما لذتی نخواهد داشت.

زمانی که انسان متولد می شود در ابتدا به مادر خود و کم کم به اعضای خانواده حس و وابستگی پیدا می کند، که با مرور زمان این حس در بین دوستان مدرسه و دانشگاه پخش می شود. انسان با گذشت زمان متوجه نیاز اصلی خود، ارتباط با دیگران و حس دوست داشتن و دوست داشته شدن می شود، که برخورد مناسب در اجتماع باعث برطرف شدن این نیاز می شود.

نکات طلایی برای برخورد مناسب در اجتماع

شروع کار در واقع سخت ترین بخش آن است. اجتماعی بودن به طور طبیعی برای همه اتفاق نمی افتد و تلاش در این راه می تواند کمی دلهره آور باشد.

1. تعاملات روزمره‌‌ خود را تغییر دهید

با مردمی که همراه شما در صف صندوق فروشگاه قرار دارند، آدم‌هایی که در محل کار، کنار آب‌سرد‌کن هستند یا هم‌کلاسی‌هایتان که در راهرو‌ی مدرسه می‌چرخند، صحبت کنید. یک راه خوب برای اجتماعی شدن، سپری کردن زمان بیشتری از وقت خود با مردم است.

  • هر زمان که از اتاق خود بیرون می‌آیید، فرصت مناسبی برای خوش‌وبش کردن با دیگران است.
  • هر چه قدر بیشتر سعی کنید سر صحبت را با آنها باز کنید (حتی هنگامی که از کنار دیگران عبور می‌کنید) مهارت‌تان در این کار افزایش می‌یابد.

2.در صحبت های خود حالت رسمی را کنار بگذارید.

در بیشتر تعاملات روزمره، از شما مجموعه‌ای از سؤال‌ها پرسیده می‌شود که در طبقه‌ی احوال‌پرسی مؤدبانه جای می‌گیرند. مثلا: «حالتون چطوره؟» شما می‌توانید خیلی ساده با یکی از عبارات معمولی که غالبا در چنین تعاملاتی رد و بدل می‌شوند پاسخ دهید، ولی با کمی شخصی‌ کردن پاسخ خود، می‌توانید به مکالمه شور و حال بیشتری ببخشید. به آنها بگویید واقعا حال‌تان چطور است به گونه‌ای که باعث شود مکالمه با سؤالات مشابه ادامه پیدا کند. مثلا: «روزهای از این بهتر هم داشتم. شب گذشته خریدی کردم که خرج زیادی روی دستم گذاشت و اصلا ارزشش را نداشت.»

  • زیادی خودمانی شدن ممکن است بعضی آدم‌ها را معذب کند و در نتیجه ممکن است گفت‌وگو‌ از روند هدفمند خود خارج شود.
  • خیلی اوقات فردی که با او صحبت می‌کنید، اجتماعی نیست. اینگونه افراد همان پاسخ‌های خودکار و ماشینی را ترجیح می‌دهند.
  • در میان صحبت‌هایتان چیزی را فاش نکنید که تمایلی به بحث در مورد آن ندارید.

3. به حرف دیگران گوش بدهید

در دسترس بودن برای اجتماعی شدن

اگر از کسی سؤالی می‌پرسید، باید قادر باشید پاسخ او را دنبال کنید. افراد متوجه گوش نکردن به حرف‌های آنها خواهند شد. این کار غیرمؤدبانه است و از ایجاد یک تعامل هدفمند و خوب جلوگیری می‌کند.

  • مطمئن شوید که حرف فرد به پایان رسیده است، سپس شروع به پاسخ دادن کنید.
  • وسط حرف‌ دیگران نپرید.

4.سؤال بپرسید

مردم دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند. هر چه قدر به زندگی آنها بیشتر علاقه نشان دهید، بیشتر از شما خوش‌شان می‌آید. یکی از بهترین راه‌ها برای باز کردن سر صحبت، پرسیدن چند سؤال ساده است. برای مثال:

  • اهل کجا هستید؟
  • امروز از چه وسیله‌ای برای آمدن به سر کار استفاده کردید؟
  • تعطیلات آخر هفته خوش گذشت؟
  • می‌توانید همچنین در مورد لباس‌هایشان نظر بدهید.

5. مراقب لحن صدایتان باشید

تن صدا در مکالمات روزمره‌ مهم هستند. اگر عجله دارید و می‌خواهید گفت‌وگو را به سرعت جمع‌وجور کنید، مخاطب شما متوجه این موضوع خواهد شد. اگر مضطرب و نگران هستید، کمی زمان بگذارید و به موقعیتی که در آن هستید فکر کنید. صرف کمی زمان و ارزیابی حالت احساسی­‌تان به شما کمک می‌کند تُن صدای خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که لحن غیرمؤدبانه‌ای نداشته باشد.

6. در دسترس باشید

زمانی که به شما نیازاست پاسخ بدهید و اگر می توانید کمک کنید به دوستان خود تا به مرور اعتمادسازی انجام بدهید، اعتماد به این راحتی ها به وجود نمی آید.

 رازدار صحبت های دوستان خود باشید

زمانی که کسی در کنار شما صحبتی انجام می دهد یا دردو دل می کند سعی کنید حرفا هایش را پیش خودتان نگهدارید. امین بود مهم ترین نکته در ارتباط با دیگران و برخورد مناسب در اجتماع است، زیرا اگر کسی به شما اعتماد نکند قطعا دوست شما هم نمی شود.

با دوستان خود به تفریح و گردش بروید

رفتن به گشت و گذار بسیار مهم است، زیرا ما انسان ها زمانی که تایم زیادی را کنار هم بگذرانیم به یک دیگر عادت می کنیم و کم کم زیمنه برای صمیمی شدن آغاز می شود و شما با گذشت زمان برخورد مناسب در اجتماع را خواهید یاد گرفت.

بازگو کردن اتفاقات روزمره زندگی به دوستان خود

ارتباط موثر با دیگران

زمانی که شما تمام اتفاق های زندگیتان را آرام آرام به دوستان خود بگویید باعث می شود بقیه راجب شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و زمینه برای نزدیک شدن به شما فراهم می شود؛ در نتیجه نکته مهم که اعتماد سازی است شکل می گیرد و شما را به عنوان انسانی اجتماعی و کسی که برخورد مناسب در اجتماع دارد به یاد خواهند داشت.

مؤدب باشید

مردم بیشتر ترجیح می‌دهند با آدم‌های مؤدب و خوش‌رفتار سروکار داشته باشند. یادتان باشد کلماتی مانند «لطفا» و «متشکرم» می‌توانند تأثیر بسیاری داشته باشند. همچنین سعی کنید با نگه‌داشتن درب برای دیگران و یا دست‌ودل باز بودن، شخصیت محترمی از خود به نمایش بگذارید.

به همین دلیل است که والدین از سنین کم می‌کوشند به فرزندان خود رفتار صحیح را یاد بدهند. «ادب» یار جدایی‌ناپذیر اجتماعی بودن است.

تمیز و آراسته باشید

مردم تمایل دارند هم‌نشین کسانی باشند که به طرز معقولی تمیز و مرتب هستند. با مسواک زدن، حمام کردن و پوشیدن لباس‌های تمیز به بهداشت خود اهمیت دهید.

سعی کنید توانمدی های خود را بالا ببرید

اگر شما در هرزمینه ای که دوست دارید بهترین خود باشید و در کار خود فردی حرفه ای و موفق باشید به مرور زمان افراد دوست دارند که به شما نزدیک شوند و از شما یاد بگیرند زیرا اکنون شما فردی با استعداد و شناخته شده هستید و برخورد مناسب در اجتماع به محبوبیت شما اضافه خواهد کرد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x