سلامت

بعد از لیزر چیکار کنیم؟/ مراقبت های بعد از لیزر و 12 نکته مهم

آیا تا به حال از این سوال برایتان پیش آمده که بعد از لیزر چیکار کنیم؟ در این مطلب به نکات و مراقبت های بعد از لیزر خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر بدن تان را لیزر می کنید حتما به مراقبت های بعد از لیزر باید توجه داشته باشید. در ادامه به کارهایی که باید و نباید انجام دهید به طور کامل خواهیم پرداخت.

انواع مراقبت های بعد از لیزر

در پاسخ به این سوال که بعد از لیزر چیکار کنیم؟ باید به این نکته توجه کنید که این کارها بسیار راحت و در عین حال مهم هستند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

از نور خورشید دوری کنید

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور مستقیم خورشید حتی در شرایط عادی خطرناک است، چه برسد به بعد از لیزر، زمانی که پوست شما بسیار حساس و مستعد تحریک می‌شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن یا لکه بینی به پوست خود، باید نور خورشید را در آن ناحیه به حداقل برسانید.

سعی کنید در فضای باز در سایه راه بروید و از لباس‌های روپوش و کلاه لبه‌دار استفاده کنید. در هفته اول بعد از لیزر حتی اگر در خانه بمانید از ضد آفتاب استفاده کنید. یک ضد آفتاب با حداقل 30 SPF انتخاب کنید و در طول روز دوباره استفاده کنید. اشعه ماوراء بنفش از پنجره عبور می کند. پس فکر نکنید که دیگر در خانه و ماشین خطری برای پوست شما وجود ندارد. سولاریوم ها دارای اشعه فرابنفش هستند. بنابراین، فکر سولاریوم و برنزه شدن با نور خورشید را حداقل تا 4 هفته بعد از لیزر از سر خود دور کنید.

با پوست خود مهربان باشید

مراقبت های بعد از لیزر

حفظ روتین پاکسازی پوست بعد از لیزر کمی سخت است. اگر از شوینده، صابون و پاک‌کننده‌های قوی، ناملایم و حاوی مواد اسیدی برای تمیزکردن پوست خود استفاده می‌کنید باید برای مدتی آن‌ها را کنار بگذارید. طی روزهای اول پس از لیزر، ممکن است متخصص توصیه کند، پوستتان را با محلول‌ها و شوینده‌های رقیق‌تر بشویید. اگر معمولاً از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول یا سایر مواد قوی استفاده می‌کنید، در روزها و هفته های اول پس از لیزر، را متوقف کنید.

اپیلاسیون و سایر روش‌های از بین‌بردن مو را کنار بگذارید

راه دیگر برای مراقبت پس از لیزر پوست این است که برای ۲۴ ساعت بیخیال اپیلاسیون، ژیلت، بند و موم‌انداختن شوید. پوست بعد از لیزر نازک و حساس می‌شود و این کارها نتیجه‌ای جز تحریک، خارش، قرمزی و درد ندارد. اگر برای از بین بردن مو، لیزر می‌کنید، موها را نکنید یا بلافاصله پس از لیزر ژیلت نکشید. فقط و فقط از دستورالعمل‌های متخصص پوست و اپراتور پیروی کنید.

آب سرد معجزه می‌کند

تورم و قرمزی پس از لیزردرمانی، طبیعی است. کمپرس آب سرد و یخ، تورم و قرمزی را کاهش و پوست تحریک شده را تسکین می‌دهد. از آن‌جایی که آب داغ پوست را می‌سوزاند و دچار تاول می‌کند، باید پس از لیزر، با آب سرد دوش بگیرید. به‌علاوه تا ۴۸ ساعت بعد از لیزردرمانی باید از شستشو با آبگرم حمام، سونا و جکوزی دوری کنید. در ضمن، تا جایی که می‌شود آب بنوشید. چون کمبود آب بدن، تأثیر لیزر درمانی را کاهش می‌دهد. به علاوه، یادتان نرود که کلر موجود در آب استخر، پوستتان را دچار خارش و سوزش می‌کند. بنابراین حداقل به مدت ۴۸ ساعت پس از لیزر، شنا را کنار بگذارید.

پوست را مرطوب نگهدارید

مراقبت های بعد از لیزر

از دیگر مراقبت های بعد از لیزر مرطوب نگه داشتن پوست است. آبرسانی و مرطوب‌کردن پوست پس از لیزر، از واجبات است. اگر متخصص یا اپراتور لیزر ژل یا کرم خاصی را به شما توصیه کرد، حتماً آن را تهیه کنید. در غیر این صورت می‌توانید از سرم رمدی کامفورت زون یا ژل آبرسان آمبرلا استفاده کنید. البته می‌توانید به جای لوسیون‌های گران‌قیمت از وازلین هم استفاده کنید. وازلین نه تنها به آبرسانی پوست کمک می‌کند، بلکه مانند یک دیوار محافظتی از ورود میکروب‌ها به بدن جلوگیری می‌کند. اگر پوستتان طبیعت حساسی ندارد، می‌توانید از کرم‌ها و لوسیون‌های موجود در منزل هم استفاده کنید.

برای آرایش‌کردن عجله نکنید

ظاهر پوست، پس از لیزردرمانی قرمز، پوسته‌پوسته و آسیب‌دیده به‌نظر می‌رسد. ممکن است وسوسه شوید که این قرمزی را با کمک فونداسیون یا کرم‌پودر، بپوشانید. با این حال، مانند سایر محصولات مراقبت از پوست، آرایش می‌تواند پوست بهبود یافته شما را تحریک کند. بهتر است چند هفته صبر کنید تا پوست، فرصت بهبودی کامل پیدا کند. در طی چند روز اول پس از لیزر، باید از استفاده از محصولات زیبایی موضعی خودداری کنید. بنابراین استفاده از لوازم آرایش و دئودورانت‌ها را متوقف کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید تا پوست به حالت عادی برگردد، سپس می‌توانید آرایش‌کردن را از سر بگیرید.

لایه‌برداری ملایم ضرر ندارد

بعد از لیزر چیکار باید کنیم

یک هفته پس از لیزر پوست، می‌توانید لایه‌برداری را شروع کنید. این کار علاوه‌بر نرم و صاف کردن پوست، باعث تسریع ریزش موها می‌شود. از اسکراب برای از بین بردن سلول‌های مرده و پاک‌کردن آلودگی‌ها استفاده می‌شود. اما اگر پوست دچار تاول، قرمزی، خشکی و خارش پس از لیزر شده، اسکراب را به زمان بهبودی کامل موکول کنید. توصیه می‌شود، پوست سالم را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار لایه‌برداری کنید. می‌توانید این کار را در حمام با لیف و اسنفج انجام دهید.

نکات مراقبت های بعد از لیزر

  • تا 24 ساعت بعد از لیزر، از مواد شیمیایی در ناحیه لیزر شده استفاده نکنید. مانند انواع مواد شوینده، دئورورانت، کرم ها و لوسیون های قوی و غیره.
  • در صورت نیاز به استفاده از مواد شوینده بسیار ملایم استفاده کنید.
  • می توان با توصیه پزشک از لوسیون های آلوئه ورا برای کاهش التهاب و تحریک پوستی بعد از لیزر استفاده کرد.
  • به دلیل اینکه پوست بعد از انجام لیزر، حساس شده است، در هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید.
  • از رفتن به محیط های گرم و مرطوب مثل استخر و سونا نیز تا دو روز بعد خودداری کنید چراکه موجب تحریک فولیکول های مو می شود.
  • در صورت نیاز به شستن ناحیه لیزر شده بلافاصله بعد از لیزر، فقط از آب ولرم استفاده کنید و از مواد شوینده تا چند ساعت بعد از لیزر استفاده نکنید.
  • ورزش و فعالیت های سنگین نیز موجب تعریق زیاد و تحریک فولیکول های مو می شود، بنابراین تا دو روز بعد از انجام آن اجتناب کنید.
  • تا یک هفته بعد از لیزر از در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن اجتناب کنید. حتما از کرم ضد آفتاب نیز استفاده کنید. همین طور از انجام سولاریوم و آفتاب گرفتن خودداری کنید که این روش ها برای پوستی که در اثر لیزر، حساس شده است خطرناک است و ممکن است موجب ایجاد لکه های پوستی شود.
  • بعد از انجام لیزر نیازی به شیو کردن موهای بدن تا جلسه بدن نیست. بهتر است اجازه بدهید تا موها تا جلسه بعد رشد کنند تا بتوانید میزان دقیق ریزش موها را متوجه بشوید. در صورت نیاز به شیو کردن موهای زائد بدن، حتما از تیغ و ژیلت استفاده کنید. روش هایی که موجب کنده شدن ریشه ی موها می شود مانند اپیلاسیون با دستگاه، موم و غیره تا پایان دوره ی درمان ممنوع می باشد.
  • دانه های سیاهی که ممکن است روی پوست بعد از لیزر مشاهده کنید، ریشه ی موهای سوخته می باشد که مشکلی ایجاد نمی کنند و به طور کامل خواهند ریخت.
  • بعد از لیزر، پوست به شدت خشک می شود به خصوص در طول روند بهبود، احساس خشکی برای افراد آزاردهنده می باشد. می توانید یک بار یا دو بار در روز بعد از لیزر از کرم های مرطوب کننده سبک در ناحیه لیزر شده استفاده کنید. از طرفی حفظ رطوبت پوست به آن برای طی روند بهبود کمک می کند.
  • بهتر است بین جلسات لیزر بین یک ماه تا 40 روز فاصله بیفتد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x