آشپزی

بهترین روش های دم کردن زعفران با یخ و آب جوش

طعم و رنگ بی‌نظیر زعفران موجب شده تا این ماده‌ی غذایی در بسیاری از غذاهای ایرانی به‌خصوص در هنگام برگزاری میهمانی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به روش های دم کردن زعفران با یخ و آب جوش خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ دم کردن زعفران به شیوه درست باعث می‌شود تا طعم و رنگ این ماده غذایی به خوبی خارج شده و تاثیرگذاری متفاوتی داشته باشد. برخی از افراد آن را با آب جوش و گروهی زعفران را همراه با یخ دم می‌کنند. برای اینکه بهترین روش دم کردن زعفران با یخ و آب جوش را در اختیار داشته باشید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش اصولی دم کردن زعفران با آب جوش

روش‌های مختلفی وجود دارند که افراد می توانند برای دم کردن زعفران با آب جوش از آن استفاده کنید. استفاده از هر کدام از این روش‌ها به شما این امکان را می‌دهد که زعفران دم کرده ای با رنگ عالی داشته باشید. هرچند طعم زعفران دم کرده را نمی‌توان در هر یک از این حالت‌ها نادیده گرفت.

دم کردن فوری زعفران با آب جوش

روش اول دم کردن فوری زعفران با آب جوش

برای اینکه زعفران را دم کنید، کافی است مقداری زعفران را با توجه مقدار برنج یا خوراکی که قرار است زعفران را به آن اضافه کنید، در هاون بریزید و کمی شکر به آن اضافه کنید. پس‌ازآن به‌خوبی زعفران را بسابید تا به اندازه کافی خرد شود. سپس آب جوشیده به مقدار نصف استکان به آن اضافه کنید و آن را در قابلمه برنج در حال دم کشیدن یا روی قوری حاوی آب جوشیده قرار دهید. با توجه به اینکه رنگ زعفران به آرامی باز می‌شود، باید مدت زمان طولانی به دم کردن اختصاص دهید.

روش دوم دم کردن زعفران با آب جوش

دومین نحوه زعفران دم کردن با آب جوش مانند دم کردن چای است، به این شکل که کمی زعفران در ظرف مخصوص دم کردن یا قوری بریزید و سپس آب جوشیده به مقداری مشخص به آن اضافه کنید. سپس این قوری یا ظرف را روی سماور در حال جوش بگذارید تا بر اثر حرارت و بخاری که به آن وارد می‌شود، دم بکشد.

روش سوم زعفران دم کردن زعفران با آب جوش

روش دیگری وجود دارد که شما با کمک آن می‌توانید زعفران را با سرعت بالایی دم کنید. کافی است زعفران را با کمک زعفران ساب، به خوبی بسابید. سپس آن را در ظرف مخصوص دم کردن  بریزید. پس از آن مقداری آب جوش روی این زعفران بریزید. مانند تهیه کردن دمنوش‌های مختلف، باید حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زعفران دم بکشد.

توجه داشته باشید که دم کردن این گیاه سرخ به صورت فوری می‌تواند کار شما را راه بیندازد اما در شیوه اصولی تأکید می‌کنند که زمان کافی به دم کردن این گیاه اختصاص دهید.

چگونه زعفران را با آب جوش دم کنیم؟

دم کشیدن زعفران چقدر طول می کشد؟

دم کشیدن زعفران به زمانی بین 20 تا 30 دقیقه نیاز دارد.

 روش های دم کردن زعفران با یخ

روش دم کشیدن زعفران با یخ به‌عنوان روشی اصولی شناخته شده است. فارغ از اینکه زعفران دم کرده چه کاربردی برای شما دارد، استفاده از یخ برای دم کردن گیاه زعفران، باعث وارد شدن شکی به آن خواهد شد که رنگ و طعم آن بیشتر می‌شود.

روش اول دم کشیدن زعفران با یخ

اولین روشی که برای دم کردن با یخ وجود دارد، به این شکل است که چند قالب کوچک یخ (با توجه به میزان مورد نیاز) روی زعفران سابیده شده می‌ریزید. سپس باید صبر کنید که یخ به آرامی آب شود و رنگ زعفران هم همزمان با آب شدن یخ، باز شود. بعد از اینکه آب و زعفران سابیده مخلوط شدند، مقداری آب جوشیده روی زعفران اضافه می‌کنیم. اکنون نوبت به آن است که ظرف حاوی زعفران را روی سماور در حال جوش قرار دهید تا دم بکشد.

دومین روش دم کردن زعفران با یخ

بسیاری از افرادی که سعی می‌کنند کار را با سرعت بالایی انجام دهند، دیگر از فرآیند بن ماری استفاده نمی‌کنند. تنها زعفران را به خوبی می‌سابند و چند قالب کوچک یخ درون ظرف می‌گذارند، سپس آب جوش را روی یخ‌ها می‌ریزند تا رنگ دادن زعفران با سرعت بیشتری انجام شود.

دم کردن زعفران با یخ

عوامل موثر در رنگ دهی و عطر زعفران

  1. اصل و خالص بودن
  2. روش نگهداری
  3. دم کردن

زعفران به سه مدل سرگل، رشته کامل و ریشه دسته بندی می‌شود، سرگل قسمت قرمز رنگ زعفرانه، رشته کامل همان رشته اصلی زعفران است که از گل درمی‌آید، قسمت بالایی رشته کامل یا دخترپیچ قرمز رنگ و قسمت پایین رشته، زرد رنگ است.

ریشه قسمت پایینی رشته‌ی کامل است، از آن جا که قیمت پایین‌تری دارد برای استفاده در غذا و درست کردن دمنوش بسیار مناسب می‌باشد. پس فرقی نمی‌کند چه مدل زعفرانی خریده باشید، ولی درست دم کردن زعفران، تاثیر زیادی در میزان رنگ‌دهی آن دارد.

دم كردن زعفران براي برنج

برای این کار زعفران دم کرده را قبل از دم کردن برنج روی برنج ها (کنار قابلمه)  ریخته و بگذاریم با برنج‌ها دوباره دم بکشد. در این روش عطروطعم زعفران به‌طور کامل در برنج پخش می‌شود و رنگ بهتری نیز از زعفران به دست می‌آید.

دم کردن زعفران برای برنج

نکات بسیار مهم برای سابیدن و دم کردن زعفران

هنگام خرید عمده زعفران،هیچ‌گاه زعفران خرد شده را نخرید .چون زعفران درجه یک باید رشته ایی و سرخ رنگ باشد و با این کار از خرید زعفران تقلبی و از افراد سودجو که مواد ناخالص و یا درجه دو را به عنوان درجه یک می‌فروشند جلوگیری می‌کنید.

همیشه زعفران را در ظرف یا محیطی وکیوم و ایزوله نگه‌دارید تا از عطروطعم آن کاسته نشود.

زعفران سرگل را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه‌دارید.

زعفران را از برندهایی که تخصصشان زعفران است بخرید که درصورت نارضایتی آن‌ها پیگیری و بتوانید زعفران خریداری را مرجوع کنید.

زعفران را همراه باچای و شیر نیز می‌توانید دم کرده و نوشید.

از خواص زعفران غافل نشوید و از آن به‌درستی استفاده کنید.

زعفران به علت نگه داری نادرست خاصیت خود را ازدست می‌دهد و لزج مانند می‌شود.

پس به مقدار نیاز ، مقدار دم شده زعفران خود را تعیین کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x