پیشرفت شخصی

بهترین سن یادگیری زبان دوم چه سنی است؟

علیرغم آنچه که در باور عموم مردم رواج دارد، یک مطالعه جدید نشان می دهد که درک ظرافت های دستور زبان در بهترین سن یادگیری زبان دوم تا زمانی که نوجوان هستید، از بین نمی رود.

به گزارش پارت نیوز؛ هر چه سن شما بالاتر می رود، بهترین سن یادگیری زبان دوم را از دست می‌دهید، همانطورکه یادگیری زبان فرانسه مانند یک پاریسی دشوارتر می شود. اما هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که نقطه پایان چیست؟ برای مثال، در چه سنی سخت‌تر می‌شود که توافقات اسم یا فعل در یک زبان جدید را انتخاب کنیم. در یکی از بزرگترین مطالعات زبان شناسی که تاکنون انجام شده است. در یک نظرسنجی اینترنتی که نظر دو سوم از یک میلیون پاسخ دهنده را به خود جلب کرد.

محققان از سه دانشگاه مستقر در بوستون نشان دادند که کودکان تا سن 18 سالگی، یعنی تقریبا 10 سال بعد، در یادگیری زبان دوم مهارت دارند. نسبت به برآوردهای قبلی اما این مطالعه همچنین نشان داد که اگر می‌خواهید به تسلط دستوری زبان مادری برسید، بهتر است از سن 10 سالگی شروع کنید.

بهترین سن یادگیری زبان دوم

نحوه یادگیری زبان دوم

برای تجزیه و تحلیل این مشکل، تیم تحقیقاتی که شامل استیون پینکر روانشناس از دانشگاه هاروارد بود، داده هایی را در مورد سن فعلی، مهارت زبان و زمان مطالعه انگلیسی فرد جمع آوری کرد. محققان محاسبه کردند که به بیش از نیم میلیون نفر نیاز دارند تا تخمین منصفانه ای از پایان «دوره بحرانی» برای دستیابی به بالاترین سطوح تسلط دستوری داشته باشند. بنابراین آنها به بزرگترین مجموعه موضوع تجربی جهان روی می‌آوردند، آن هم اینترنت است.

آن‌ها یک مسابقه گرامر آنلاین کوتاه به نام کدام انگلیسی ایجاد کردند؟ که توافق اسم و فعل، ضمایر، حروف اضافه و بندهای نسبی را در میان سایر عناصر زبانی مورد آزمایش قرار داد. از پاسخ‌ها، یک الگوریتم زبان مادری آزمایش‌کننده و کدام گویش انگلیسی (یعنی کانادایی، ایرلندی، استرالیایی) را پیش‌بینی می‌کرد. به عنوان مثال، برخی از سؤالات شامل عباراتی بود که یک شیکاگوئی از نظر گرامری نادرست است، اما یک منیتوبان فکر می کرد که انگلیسی کاملاً قابل قبول است.

جاشوا هارتشورن، استادیار روان‌شناسی در کالج بوستون، که در زمانی که دکترای انستیتوی فناوری ماساچوست بود، رهبری این مطالعه را برعهده داشت، می‌گوید: محققان با ارائه «چیزی که ذاتاً پاداش دهنده است» به پاسخ‌دهندگان پاسخ بزرگی دادند. هدیه کوچک به پاسخ دهندگان حدس و گمان در مورد سابقه آنها بود. به گفته هارتشورن: “اگر به درستی مشخص شود که شما در واقع یک آلمانی، آمریکایی هستید، مردم اینگونه می گویند: “اوه خدای من، علم عالی است!” و وقتی اشتباه است، آنها می گویند، ” ربات احمق.” در هر صورت، سرگرم کننده و جالب است و چیزی است که آنها می توانند درباره آن فکر کنند و با دوستان خود در مورد آن صحبت کنند.”

تاکتیک هارتشورن جواب داد. این مسابقه در اوج خود، روزانه 100000 بازدیدکننده داشت. این 300000 بار در فیس بوک به اشتراک گذاشته شد، به صفحه اول Reddit تبدیل شد و به موضوعی پرطرفدار در 4chan تبدیل شد ، جایی که یک بحث متفکرانه در مورد اینکه چگونه الگوریتم می تواند گویش را از سؤالات گرامر تعیین کند آغاز شد. در این مطالعه 38 زبان مختلف، از جمله 1 درصد از جمعیت فنلاند، افراد بومی صحبت کردند.

بر اساس نمرات دستور زبان افراد و اطلاعات مربوط به بهترین سن یادگیری زبان دوم، محققان مدل هایی را توسعه دادند که مدت زمان لازم برای تسلط بر زبان و بهترین سن برای شروع یادگیری را پیش بینی می کرد. آنها به این نتیجه رسیدند که توانایی یادگیری یک زبان جدید، حداقل از نظر دستوری، تا سن 18 سالگی قوی‌ترین است و پس از آن کاهش شدیدی وجود دارد. اما برای اینکه کاملاً مسلط شوید، یادگیری باید قبل از 10 سالگی شروع شود.

چرا یادگیری زبان بعد از سن 18 سخت می‌شود؟

از چه سنی شروع به یادگیری زبان دوم کنیم

سه ایده اصلی در مورد اینکه چرا توانایی یادگیری زبان در 18 سالگی کاهش می‌یابد وجود دارد: تغییرات اجتماعی، تداخل زبان اصلی فرد و رشد مداوم مغز. در سن 18 سالگی، بچه‌ها معمولاً از دبیرستان فارغ‌التحصیل می‌شوند و وارد کالج می‌شوند یا به طور تمام وقت وارد نیروی کار می‌شوند. هنگامی که آنها این کار را انجام دهند، ممکن است دیگر زمان، فرصت یا محیط یادگیری برای مطالعه زبان دوم مانند دوران جوانی خود را نداشته باشند.

از طرف دیگر، ممکن است پس از تسلط بر زبان اول، قوانین آن در توانایی یادگیری زبان دوم اختلال ایجاد کند. در نهایت، تغییرات در مغز که در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 ادامه می یابد ممکن است بهترین سن یادگیری زبان دوم به اتمام برسد. نوزادان قبل از اینکه یاد بگیرند صحبت کنند می توانند منطقی فکر کنند. صحبت کردن با  نه فقط با بچه ها به نحوه یادگیری زبان کمک می کند.

اگر دوران نوجوانی تمام شود، دیگر نمی‌توان زبان یاد گرفت؟

بهترین یادگیری زبان دوم برای کودکان (1)

این بدان معنا نیست که اگر بالای 20 سال داریم، فرصت یادگیری و بهترین سن یادگیری زبان دوم از دست داده اید. نمونه‌های زیادی از افرادی وجود دارند که بعداً در زندگی زبانی را یاد می‌گیرند، و به نظر می‌رسد توانایی ما برای یادگیری واژگان جدید ثابت می‌ماند، اما بیشتر ما این کار را انجام می‌دهیم. قادر به تسلط بر گرامر مانند یک متکلم بومی نباشید، یا احتمالاً مانند یک زبان انگلیسی به نظر می رسد. به عنوان یک آزمون کتبی، این مطالعه نمی تواند لهجه را آزمایش کند، اما تحقیقات قبلی دوره بحرانی برای صداهای گفتار را حتی زودتر تعیین می کند.

اگرچه این مطالعه فقط به زبان انگلیسی انجام شد، محققان معتقدند که یافته‌ها به زبان‌های دیگر منتقل می‌شوند و آنها در حال حاضر در حال توسعه آزمایش‌های مشابه برای اسپانیایی و ماندارین هستند.

نحوه یادگیری زبان دوم

شاید حتی مهم‌تر از زمان یادگیری زبان، نحوه یادگیری آن باشد. افرادی که از طریق غوطه وری یاد می گرفتند. فرد غیر انگلیسی زبان، بیش از 90 درصد مواقع در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می کردند. به طور قابل توجهی مسلط تر از کسانی بودند که در یک کلاس یاد می گرفتند. هارتشورن می‌گوید که اگر می‌توانید بین شروع درس زبان زودتر یا بهترین سن یادگیری زبان دوم از طریق غوطه‌وری دیرتر انتخاب کنید، «من در یک محیط غوطه‌ور یاد می‌گیرم. غوطه وری تأثیر بسیار زیادی در داده های ما دارد. حتی نسبت به تفاوت های نسبتاً بزرگ در سن.

یادگیری زبان دوم در محیط

در آنچه که در بهترین سن یادگیری زبان دوم می‌تواند شگفت‌انگیزترین نتیجه را به شما بدهد، محققان می‌گویند که حتی در میان افراد بومی زبان نیز 30 سال طول می‌کشد تا به یک زبان تسلط کامل پیدا کنند. این مطالعه بهبود جزئی تقریباً یک درصد را در افرادی که 30 در مقابل 20 سال انگلیسی صحبت می‌کنند، نشان داد. این یافته برای هر دو زبان مادری و غیر بومی سازگار است.

چارلز یانگ، زبان‌شناس محاسباتی در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید که با توجه به قواعد دستور زبان پیچیده‌ای که تا سنین نوجوانی به کار نمی‌بریم، این یافته او را شگفت‌زده نمی‌کند. مثلاً چگونه یک صفت را به اسم تبدیل کنیم. او می‌گوید: «اینها جزئیات بسیار دقیقی در زبان خواهند بود. “شما در حال یادگیری کلمات جدید هستید و در سنین نوجوانی در سنین بزرگسالی در حال یادگیری برخی از پایان های صرفی هستید.”

اشتیاق برای مطالعه در همه افراد در این زمینه مشترک نیست. الیسا نیوپورت، استاد نورولوژی در دانشگاه جورج تاون که در فراگیری زبان تخصص دارد، همچنان یک شکاک است. او می گوید: «بیشتر ادبیات نشان می دهد که یادگیری نحو و ریخت شناسی یک زبان در حدود پنج سال انجام می شود. این ادعا که 30 سال طول می کشد تا یک زبان را یاد بگیریم، با هیچ یافته دیگری همخوانی ندارد.

نیوپورت می‌گوید که اگرچه پیش‌فرض مطالعه جستجوی دوره‌های حساس برای بهترین سن یادگیری زبان دوم موجه است، اما او فکر می‌کند که نتایج شگفت‌انگیز ظاهر شده است زیرا معیاری که محققان استفاده کردند ناقص است. او می‌گوید: «آزمایش 600000 نفر به شما نتیجه قابل اعتماد و قابل اعتمادی نمی‌دهد» اگر سؤالات درستی نپرسید. به جای ایجاد یک آزمون جدید، نیوپورت می‌گوید که ترجیح می‌دهد محققان از یک ارزیابی موجود از مهارت زبان استفاده کنند تا مطمئن شوند که واقعاً میزان آشنایی مردم با زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کنند.

هارتشورن امیدوار است که موفقیت کدام انگلیسی را دوباره خلق کند؟ در یک تست جدید واژگان آنلاین، اما می‌گوید که برای ایجاد همان سطح پاسخ ویروسی تلاش کرده است، زیرا افراد کمتر تمایل دارند نتایج خود را در صورت عملکرد ضعیف به اشتراک بگذارند. هنگامی که متوجه شدید، “من در صدک 99 واژگان هستم”، مانند “خیلی، کلیک کنید، به اشتراک بگذارید.” اما می دانید که 50 درصد مردم کمتر از حد متوسط ​​هستند. و کمتر احتمال دارد که بخواهند آن را به اشتراک بگذارند.»

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x