ارز دیجیتالاقتصادی

بیت کوین چیست؟

بیت کوین معروف ترین ارز دیجیتال جهان است؛ این ارز با رشد چشمگیر خود از سال 2010 تاکنون توانسته است حجم بسیار بالایی از درخواست را برای خود به ارمغان بیاورد.

به گزارش پارت نیوز؛ بیش از 10 سال است که ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین در تمام دنیا وارد زندگی و بازار شده است. با این وجود واقعیت آن است که کسی به میزان اهمیت این بازار ، هدف کلی آن و دلیل رشد روز افزون و گسترشش فکر نمی کند. برای درک بهتر این بازار بهتر است بزرگترین ارز دیجیتال موجود در بازار را بررسی کنیم. برای این کار بیت کوین به عنوان اولین و بزرگترین ارز دیجیتال در بازار می تواند گزینه خوبی باشد.

اسم بیت کوین برای اولین بار در سال 2008 به گوش رسید. ارزی با خاصیت غیر متمرکز و بدون نیاز به سازمان هایی نظیر بانک مرکزی بود و شما هیچ واسطه ای برای معرفی آن نداشتید. این ارز قابلیت جابجایی راحتی هم داشت و شما می توانستید آن را از طریق شبکه خودش به کاربری دیگر انتقال دهید و یا از او بیت کوین بگیرید. در این شبکه معاملات راحت و سریع و دقیق بود و هست و در آن شما می توانید با احراز هویت الکترونیک معاملات را انجام دهید. این معاملات در یک بلاکچین ثبت می شوند.

در خصوص اینکه چه کسی بیت کوین را اختراع کرد سوالات زیادی وجود دارد؛ همه چیز از مقاله ای با عنوان بیت کوین شروع شد. جایی که نویسنده در خصوص آن نوشته بود بیت کوین یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا است و در 31 اکتبر 2008 در فهرست پستی رمزنگاری پست شده بود. نام این نویسنده ” ساتوشی ناکاموتو ” بود. با وجود این موضوع هرگز کسی نفهمیده است که ناکاموتو وجود خارجی دارد یا خیر و هیچگاه هویت او تایید نشده است.  بسیاری از افرد فکر می کنند ناکاموتو نام مستعاری است که توسط چند سازنده استفاده شده است.

سال 2009 بود که برای اولین بار بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت نزدیک به یک سال پس از زمانی که ناکاموتو اولین باربیت کوین به عنوان نرم افزار منبع باز، بلوک شروع بلاک چین را توسط ناکاموتواستخراج کرد. این بلوک جنسیس نامیده می شود و شامل 50 بیت کوین اولی است که تا کنون ایجاد شده است. از آنجا به بعد، استخراج بیت کوین توسط دیگر مشارکت کنندگان اولیه تا سال 2010 ادامه یافت. این زمانی بود که برنامه نویس Laszlo Hanyecz اولین تراکنش تجاری شناخته شده را با استفاده از ارز دیجیتال از طریق خرید دو پیتزا Papa John به قیمت 10000 بیت کوین انجام داد.

خرید گران ترین پیتزای تاریخ
گرانتریت پیتزای تاریخ با بیت کوین در سال 2010 خریداری شد.

از زمان خرید آن دو پیتزا با بیت کوین ، این ارز دیجیتال  میلیون ها بار مورد معامله قرار گرفته است . اولین معاملات در بازار سیاه بود و بزرگترینشان در جاده ابریشم اتفاق افتاده است که نزدیک به 10 میلیون بیت کوین بوده است.

به دلیل آنکه ارزهای دیجیتال برای قاچاق و معاملات بازار سیاه کاربرد پیدا کرد کشورهای مختلفی بر آن شدند تا برای استفاده از این نوع ارزها قوانینی وضع کنند. بانک خلق چین تاثیرگذارترین مقررات را با سه اقدام جداگانه آغاز کرد:

در دسامبر 2013، بانک موسسات مالی را از استفاده از بیت کوین منع کرد.

در سپتامبر 2017، ممنوعیت کامل استفاده از بیت کوین را صادر کرد.

در ژوئن 2021، سرکوب ماینرهای اصلی ارزهای دیجیتال را اجرا کرد.

جالب است بدانید که بعد تصویب هر کدام از این قوانین قیمت بیت کوین ریزش بسیاری داشت و به نصف رسید اما با این وجود قیمت بیت کوین همچنان در حال رشد است و به لطف حامیانش در کشورهای مختلف و استفاده موسسات مالی از آن همچنان این ارز دیجیتال در بازار حرف اول را می زند. دو نمونه اخیر را می‌توان از طریق مشارکت بنیادهای توسعه Tala، Circle و Stellar با Visa، و همچنین قانون السالوادور برای تبدیل بیت‌کوین به صورت قانونی یافت.

جالب است بدانید که امروزه اخبار مربوط به بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال روزانه در حال تغییر است و بازار به این اخبار علاقه دارد و به آن واکنش نشان می دهد. این نکته نشان می دهد که ارزهای دیجیتال چقدر در معاملات آتی دنیا می توانند تاثیر گذار باشند.

اما به دلیل ماهیت پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال لازم است قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال حتما با مشاوران متخصص در این زمینه مشورت کنید و از آنچه که آنها می گویند بهره ببرید. چرا که مشاوران خبره در زمینه ارزهای دیجیتال می توانند رشدها و ریزش های بازار را پیش بینی کنند و ادامه روند بازار را برای شما تضمین کنند تا سرمایه شما نابود نگردد.

بالاترین سطح تاریخی قیمت بیت کوین

بزرگترین رشد تاریخی بیت کوین تا امروز

قیمت بیت کوین (BTC) در سال 2021 به بالاترین حد خود رسید، زیرا ارزش این دارایی در نوامبر 2021 از بیش از 65000 دلار فراتر رفت. رویدادهای مربوط به تسلا و کوین بیس به ترتیب. اعلامیه تسلا در مارس 2021 مبنی بر اینکه به عنوان مثال، 1.5 میلیارد دلار سکه دیجیتال و همچنین IPO ایالات متحده را به دست آورده است. بزرگترین صرافی کریپتو که توسط علاقه انبوه ایجاد شده است. همگی نشان از این موضوع داشت که بازار به آینده امیدوار است. اما بازار تا پایان سال 2022 به طرز محسوسی متفاوت بود، با این حال، قیمت بیت کوین تا 14 مارس 2023 پس از اعلام ورشکستگی یک صرافی رمزارز دیگر، FTX، تقریباً به 24178.96 رسید.

آیا بیت کوین جهان تمام می شود؟

برخلاف ارزهای فیات مانند دلار آمریکا – از آنجایی که فدرال رزرو به سادگی می تواند تصمیم بگیرد اسکناس های بیشتری چاپ کند – عرضه بیت کوین محدود است: BTC حداکثر عرضه را در طراحی خود دارد که تقریباً 89 درصد آن در آوریل 2021 به دست آمده بود. که بیت کوین با وجود تجهیزات استخراج قوی تر، تا سال 2040 تمام خواهد شد. این به این دلیل است که ماینینگ هر چهار سال به طور تصاعدی دشوارتر و تشنه قدرت می شود که بخشی از طراحی اولیه بیت کوین است. به همین دلیل، یک تراکنش استخراج بیت کوین می تواند با مصرف انرژی یک کشور کوچک در سال 2021 برابری کند.

چشم انداز قیمت بیت کوین: یک حباب بالقوه؟

ارزهای رمزپایه معیارهای کمی در دسترس دارند که امکان پیش‌بینی را فراهم می‌کند، البته فقط به این دلیل که شایعه شده است که تنها تعداد کمی از دارندگان ارزهای دیجیتال دارای بخش بزرگی از عرضه موجود هستند. گفته می شود که این دارندگان بزرگ – که به آنها “نهنگ” گفته می شود – دو درصد از حساب های مالکیت ناشناس را تشکیل می دهند، در حالی که تقریباً 92 درصد از BTC را در اختیار دارند. علاوه بر این، بیشتر افرادی که از خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال در سراسر جهان استفاده می کنند، مشتریان خرده فروشی هستند تا سرمایه گذاران نهادی. این بدان معناست که اندازه گیری چشم انداز در مورد کاهش یا رشد قیمت بیت کوین دشوار است، زیرا حرکت های یک نهنگ بزرگ در حال حاضر تأثیر قابل توجهی بر این بازار دارد.

سقوط تاریخی بیت کوین در سال 2021

بزرگترین ریزش تاریخی بیت کوین تا امروز

زمانی که بیت کوین به صورت رسمی وارد بازار شد ، مرد بیشتر برای جا نماندن از قطار پیشرفت و رشد وارد این بازار شدند نه درک واقعی از بازار بلاک چین ها. آنها فکر می کردند اگر در زمان شروع به کار این ارز در آن باشند با یک تغییر بزرگ همراه خواهند بود و سرمایه آنها افزایش چشم گیری خواهد داشت و طبیعی است که کسی نمی خواست از قطار جای بماند.

هر بار که فناوری نوظهور قربانی هک ، تعطیلی صرافی ها ، کلاهبرداری ها و طرح های پونزی و مقررات ناسازگار و اغلب خودسرانه دولتی شد گروهی از سرمایه گذاری ها به دنبال شرایطی امن تر بودند و تلاش کردند تا شرایط خود را ایمن کنند.

روند ریزش بیت کوین در پایین ترین سطح تاریخی

در زیر گاهشماری از بدترین خرابی های مبتنی بر درصد در تاریخ بیت کوین آورده شده است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از اصلاحات عمده 20٪، 30٪، 40٪ و بیشتر در لیست قرار نگرفتند.

ژوئن 2011: -99٪

در سال 2011، بیت کوین زمانی که از 2 دلار به بیش از 32 دلار افزایش یافت و به برابری با یک اونس نقره رسید، به زمان بزرگی رسید. سپس قسمت پایین افتاد. در 19 ژوئن، Mt. Gox – بزرگترین صرافی بیت کوین در جهان تا کنون – اعتراف کرد که مجرمان صدها حساب را هک کرده و میلیون ها دلار بیت کوین را سرقت کرده اند. در یک روز ارزش بیت کوین به یک پنی کاهش یافت.

آگوست 2012: -56٪

در آگوست 2012، عموم مردم متوجه شدند که یک طرح کلاسیک پونزی که برای عصر دیجیتال به‌روزرسانی شده بود، برای ماه‌ها سرمایه‌گذاران کریپتو را زیر سوال می‌برد. با وعده بازده باورنکردنی 7 درصد سود هفتگی، مقصر – که بعداً متهم، محکوم، جریمه و زندانی شد – 700000 بیت کوین را با فریب به سرقت برده بود.

آوریل 2013: -83٪

در آوریل 2013، بیت کوین قربانی موفقیت خود شد، زیرا سرمایه گذاران به فرصت هیجان انگیز جدیدی دست یافتند که در رسانه های جریان اصلی سر و صدا داشت. معاملات آنقدر شدید بود که کوه Gox نمی‌توانست حجم آن را کنترل کند، و زمانی که سقوط کرد، هکرها به این آسیب‌پذیری حمله کردند. کوه Gox را مجبور به تعطیلی کامل بی سابقه کرد و قیمت ها را از 260 دلار به 50 دلار رساند.

دسامبر 2013: -50٪

به گزارش گاردین، وقتی چین در پایان سال 2013 بیت کوین را ممنوع کرد، یک شبه 50 درصد از ارزش خود را از دست داد. رابطه چین با ارزهای دیجیتال آشفته باقی مانده است و این کشور همچنان محدودیت های جدیدی را اعمال می کند.

دسامبر 2017 – دسامبر 2018: -84٪

سال 2017 یک سال برجسته برای بیت کوین بود که تمام رکوردهای خود را شکست و نزدیک به 20000 دلار به اوج خود رسید. سپس، در 27 دسامبر، همه چیز سقوط کرد زیرا سرمایه گذاران از چیزی که یک حباب آشکار بود سود کسب کردند و قیمت را به زیر 12000 دلار رساندند. این ارز دیجیتال در طول سال 2018 در رکود باقی خواهد ماند، زیرا هک های بزرگ در کره و ژاپن – و همچنین شایعاتی مبنی بر اینکه این کشورها در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت بیت کوین هستند – سرمایه گذاران را به دنبال خروج از این کشور کرد.

مارس 2020: -50٪

همه‌گیری به بیت کوین رحم نکرد و زمانی که بازارها در مارس 2020 سقوط کردند، بازار بیت کوین با شدت بیشتری سقوط کرد. بیت کوین در عرض دو روز نیمی از ارزش خود را از دست داد. طی یک ماه، از بالای 10000 دلار در فوریه به زیر 4000 دلار در ماه مارس سقوط کرد.

می 2021: -53٪

در ماه آوریل، بیت کوین مورد بحث دنیای سرمایه گذاری بود، زیرا قیمت آن از مرز حیرت آور 64000 دلار برای یک سکه گذشت. سپس یک تریلیون دلار در یک هفته از بازار جهانی کریپتو پاک شد. ابتدا ایلان ماسک به قول خود مبنی بر پذیرش بیت کوین به عنوان پرداختی برای خودروهای تسلا بازگشت. سپس، چین یک سرکوب دیگر کریپتو را اعلام کرد. در نهایت، عموم مردم در مورد تأثیر زیست محیطی استخراج بیت کوین باخبر شدند و سرمایه گذاران کریپتو خود را در موقعیتی آشنا یافتند – در اختیار نیروهای خارج از کنترل آنها.

تاثیر نهنگ ها بر بازار بیت کوین
نهنگ ها با دارا بودن بیشترین تعداد بیت کوین تاثیر گذار در بازار در خرید و فروش وضعیت بازار را به هم می ریزند.

آخرین وضعیت بیت کوین در سال 2022

بیت کوین سال 2022 را خوب به پایان نبرد و بیش از 60 درصد از ارزش خود را از دست داد.

یکی از بزرگترین شرکت های بازار ارز دیجیتال  یعنی Core Scientific در این سال اعلام ورشکستگی کرد. شرکتی که در ایالات متحده است وعموما بیت کوین استخراج می کند. این شرکت در 21 دسامبر با اشاره به افزایش هزینه های انرژی و کاهش قیمت بیت کوین اعلام ورشکستگی کرد.

جدای از این اعلام ورشکستگی نابودی پلتفرم معاملات ارزهای دیجیتال معروف به FTX در حالی که زمانی بیش از 32 میلیارد دلار ارزش داشت ، به اعتماد سرمایه گذاران این بازار لطمه وارد کرده است چرا که تاثیر امواج بر سرمایه افراد و شرکت ها بسیار زیاد است و می تواند باعث نابودی آنها شود.

ارزهای دیجیتال در پایان سال 2022 به عنوان یک دارایی بسیار نوسان در نظر گرفته شد که در معرض نوسانات و سقوط غیرقابل پیش بینی قیمت است. به همین دلیل، کارشناسان مالی معمولاً توصیه می کردند که بیشتر از چیزی که مایل به از دست دادن بالقوه آن هستید، روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید.

اخبار بیت کوین امروز

به نظر می رسد سال 2023 با شروع طوفانی بیت کوین همراه بود؛ ارز دیجیتالی که همه پایان کارش در سال 2022 را پیش بینی کرده بودند یک بار دیگر به خریداران بازار ظرفیت های خود را نشان داد.

بیت کوین امسال علیرغم سقوط بانک های اصلی متمرکز بر رمزارزها، 50 درصد رشد کرد و شاخص های سهام و کالاهای اصلی را شکست داد.

در اول ژانویه، بیت کوین با کمی بیش از 16500 دلار معامله شد. روز چهارشنبه، به لطف رالی که از روز یکشنبه آغاز شد، قیمت در حدود 25000 دلار بود.

با توجه به بسته شدن Silvergate Capital و Signature Bank، دو تا از بزرگترین وام دهندگان صنعت کریپتو، افزایش اخیر تا حدودی غافلگیرکننده بوده است.

صاحبان صنعت می گویند که پیش بینی کندتر افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا به بیت کوین کمک می کند.

در این مقاله تلاش داشتیم تا در خصوص سرگذشت بزرگترین ارز دیجیتال بازار و آنچه برای بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق افتاده است با شما صحبت کنیم. پیشنهاد می کنیم اگر تمایل دارید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید و یا از آن خارج شوید با کارشناسان مورد اعتماد خود در این زمینه مشورت کنید تا آسیبی به سرمایه شما نرسد یا حسرتی در آینده نداشته باشید.

قیمت بیت کوین به دلار

بیت کوین با نماد اختصاری BTC قوی ترین ارز دیجیتال بازار است که با ارزش بازار حدود ۴۶۹.۶۹ میلیارد دلار، در رتبه ۱ بازار ارزهای دیجیتال قرار داشته و سهم ۴۲.۳۸ درصدی از کل بازار را به خود اختصاص داده است . هر واحد از بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله با قیمت ۲۴,۳۶۳ دلار خرید و فروش می شود.

قیمت بیت کوین به تومان

هر بیت کوین معادل ۱,۱۹۷,۹۵۲,۴۳۹ تومان در زمان انتشار این مقاله مورد معامله قرار می گیرد. حجم مبادلات روزانه آن ۴۳.۰۷ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۱.۸۶% کاهش یافته است. بالاترین قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰(10 November 2021) معادل ۶۸,۶۶۴.۱۶ دلار بوده که همینک %۶۴.۵۱ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش بیت کوین ۱۹.۳۲ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن بیت کوین معامله می‌شود، صرافی ATAIX با سهم %۹۱.۸۸ از حجم معاملات روزانه است.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x