جامعه

تاریخ ولادت حضرت معصومه و روز دختر در سال 1403

روز دختر در تقویم رسمی کشورمان مصادف شده با تاریخ ولادت حضرت معصومه (س) و 21 اردیبهشت سال 1403 است.

به گزارش پارت نیوز؛ روز دختر با هدف گرامی داشت مقام و ارزش دختران و سرلوحه قرار دادن حضرت معصومه (س) به عنوان الگو اخلاق، پاکدامنی، مهربانی و نجابت برای دختران این مرز و بوم نامگذاری شده است. در ادامه به تاریخ ولادت حضرت معصومه و تاریخچه این روز خواهیم پرداخت.

تاریخ روز دختر در ایران

در ایران یکم ذی‌القعده به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) روز دختر هم نامیده شده است.

تاریخ روز دختر در تقویم شمسی

تاریخ دقیق روز دختر در تقویم شمسی برابر با جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

تاریخ روز دختر در تقویم قمری

تاریخ دقیق روز دختر در تقویم قمری برابر با ۱ ذی‌القعده ۱۴۴۵ است.

تاریخ روز دختر در تقویم میلادی

تاریخ دقیق روز دختر در تقویم میلادی برابر با ۱۰ می ۲۰۲۴ است.

تاریخ روز جهانی دختر ۲۰۲۴

روز ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ برای اولین بار توسط سازمان ملل متحد به عنوان روز کودکان دختر و روز جهانی دختر بچه‌ها (International Day of the Girl Child) نامیده شد که به طور کلی پس از آن این روز را به عنوان روز جهانی دختر در نظر می‌گیرند. هدف اصلی از این نامگذاری بالا بردن آگاهی عمومی است؛ در تقویم شمسی، ۱۱ اکتبر سال ۲۰۲۴ برابر با جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ است.

تاریخچه روز دختر در ایران

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۵ به پیشنهاد فرهنگ سرای دختران سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) را به عنوان روز ملی دختر تصویب و در تقویم به ثبت رساند. هدف از این نامگذاری معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به ویژه شیعیان است. به دنبال این مصوبه، اولین سالروز ملی روز دختر در این سال جشن گرفته شد و فرهنگ سرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب شد. به مناسبت این روز در ایران هر سال برنامه‌هایی برای گرامیداشت مقام دختران برگزار می‌شود.

دهه کرامت

یازده روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده دهه کرامت به حساب می آید که همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در اول ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادر این بانوی بزرگوار، امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می یابد. در دهه کرامت برنامه‌های جشن و شادی در ایران برگزار می‌شود.

زندگینامه حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) با نام اصلی فاطمه، دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) هستند. معصومه و کریمه اهل‌بیت (س) لقب‌های مشهور این بانوی گرانقدر هستند.

طبق حدیثی امام رضا (ع) از او با نام معصومه یاد کرده است. حضرت معصومه (س) به درخواست برادرش امام رضا (ع) و برای دیدار ایشان در سال ۲۰۱ ه. ق از مدینه به سمت ایران راهی شدند؛ اما در راه بیمار شدند و به درخواست اهالی قم به آن شهر رفتند و پس از ۱۷ روز درگذشتند و به خاک سپرده شدند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x