سلامت

تفاوت سوزش معده با حمله قلبی

درد قفسه سینه می‌تواند تبدیل به یک حمله قلبی یا یک بیماری کمتر جدی، مانند سوزش سر دل شود هرچند، علائم ایجادشده در این دو حالت متفاوت است. پس بهتر است تفاوت درد معده و قلب را بدانیم تا دچار مشکل جبران‌ناپذیری نشویم.

به گزارش پارت نیوز؛ سوزش سردل و درد سینه و یا آنژین صدری معمولاً مواردی هستند که در خیلی از زمان با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اگرچه به دلایلی ممکن است درد آن‌ها گاه شبیه هم به نظر برسد ولی تفاوت درد معده و قلب، همچنین سوزش سر دل و درد سینه مربوط به قلب نشانه‌های دیگری هم دارند که به کمک آن‌ها می‌شود آن‌ها را از یکدیگر افتراق داد. در این مقاله در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.

تفاوت درد معده و قلب

درد قفسه سینه می‌تواند تبدیل به یک حمله قلبی یا یک بیماری کمتر جدی، مانند سوزش سر دل شود هرچند، علائم ایجادشده در این دو حالت متفاوت است؛ اما تفکیک بین این دو واقعاً دشوار است. هر چه بیشتر درباره تفاوت درد معده و قلب بدانید، راه آسان‌تری است برای جلوگیری از آسیب به قلب و در هنگام درد قفسه سینه و تبدیل آن به یک حمله قلبی یا جلوگیری از ایجاد وحشت غیرضروری در شما اگر این حالت را ندارید.

چرا تفاوت درد معده و قلب را متوجه نمی‌شویم؟

نورون‌های مغز گاهی سیگنال‌های درد از قفسه سینه و سوزش سر دل را تمیز نمی‌کند. بیماری‌های ریفلاکس معده و مری و دیگر مشکلات دستگاه گوارش مانند زخم معده، اسپاسم های عضلانی در مری، یک حمله کیسه صفرا و پانکراتیت همه می‌توانند علت درد باشند قفسه سینه و نشانه‌های آن شبیه نشانه‌هایی در کسانی است که یک حمله قلبی یا آنژین صدری (یک نوع درد فشرده قفسه سینه که ناشی از کاهش جریان خون به قلب است) را تجربه می‌کنند. برخی از افراد مبتلابه آنژین صدری می‌گویند که آن‌ها احساس می‌کنند که انگار یک فیل بر روی قفسه سینه آن‌ها نشسته است.

مطالعات نشان داده‌اند که در تقریباً بین ۲۲٪ و ۶۶٪ از بیماران مبتلابه درد قفسه سینه غیر قلبی، بیماری ری فلاکس معده و مری و سوزش سر دل دارند که توسط رفلکس مزمن اسید ناشی از معده به مری ایجادشده‌اند. ابهام در علائم با دلیل این واقعیت است که اعصاب در معده و قلب روشن است که به مغز در مورد سرچشمه درد سیگنال نمی‌فرستند.

یک متخصص قلب و عروق نیز در خصوص تفاوت درد معده و قلب می‌گوید: سلول‌های اعصاب در قفسه سینه به‌طور خاص عمل نمی‌کنند. اگر کسی با یک چکش بر روی کمی انگشتش ضربه بزند، فرد قادر خواهد بود که انگشت زخمی شده را شناسایی کند؛ اما اگر کسی دچار آسیب در قلب، ریه، پانکراس، مری، معده و یا در هر مورد آن‌ها شود ممکن است فقط درد قفسه سینه را احساس کند.

این موضوع  باعث ایجاد یک مشکل واقعی درزمانی تشخیص می‌شود. در حدود نیمی از بیماران مبتلابه حمله قلبی دچار علائم جزئی یا بدون علائم و بدون نیاز به توجه پزشکی هستند. با توجه به اینکه هر فرد ممکن است تفاوت درد معده و قلب را با علائم مختلفی بسته به نوع درد معده یا بیماری قلبی تجربه کنند، برخی راه‌ها برای افتراق بین این دو وجود دارد و عوامل خطر دیگر و زمان درد در این مورد کلیدی هستند.

تشخیص تفاوت درد معده و قلب

تفاوت سوزش معده و درد قلباگر مشکل مربوط به قلب است، شما به‌احتمال‌زیاد احساس تنگی، سوزش، یا فشار در قفسه سینه خود می‌کنید. این درد اغلب با ورزش یا استرس عاطفی شدید بدتر می‌شود. این درد ممکن است به پشت، گردن، فک، یا قفسه سینه گسترش یابد و اغلب با عرق کردن، سرگیجه، تهوع، اشکال در تنفس و یا یک نبض نامنظم همراه است.

اگر شما عوامل خطر ازجمله دیابت، سیگار کشیدن، چاقی، کلسترول بالا و یا یک سابقه خانوادگی از بیماری‌های قلبی دارید، مشکل ایجادشده به‌احتمال‌زیاد به قلب مربوط است. سن هم در ایجاد این مشکل نقش دارد و همچنین: بیماری قلبی در مردان بالای ۴۵ سال و در زنان بالای ۵۵ سال شایع‌تر است.

میرنا الکساندر نیکنز، متخصص قلب و عروق در بیمارستان قلب‌وعروق جکسون می گوید: مدت‌زمان عامل دیگری است، آنژین معمولاً پنج تا ۱۰ دقیقه قبل از فروکش کردن به طول می‌انجامد، حمله قلبی کمی طولانی‌تر است و ریفلاکس و سوزش سردل می‌تواند برای ساعت‌ها، این درد را داشته باشد.

درد مشکلات گوارشی؛ تفاوت درد معده و قلب

اگر مشکل مربوط به دستگاه گوارش مرتبط مانند سوزش سر دل و بیماری ریفلاکس معده و مری است، اغلب درد ممکن است که با خوردن یک وعده غذایی چرب و تند و توسط تغییر در وضعیت ایجاد شود. (این وضعیت زمانی که دراز بکشید و یا خم شوید بدتر خواهد شد). اسید معده ممکن است به مری آمده و می‌تواند طعم ترش دردهان شما ایجاد کند.

اما پزشکان هشدار می‌دهند که همیشه استثنایی در هر یک از این قوانین کلی وجود دارد. ژولیوس گاردین پزشک متخصص و رئیس بخش طب داخلی در مرکز پزشکی دانشگاه هکنساک، نیوجرسی، می گوید: برخی از بیماران آنژین بعد از خوردن یک وعده غذایی حجیم دچار این وضعیت می‌شوند چون جریان خون از قلب برای گوارش منحرف‌شده است؛ و با توجه به اثر دارونما، افرادی که دچار حمله قلبی شده بودند به‌اشتباه بر این باور بودند که تجربه سوزش سر دل در آن‌ها درواقع ممکن است پس از مصرف دوای ضدترشی معده بهتر شده باشد.

زنان و سالمندان احتمال بیشتری نسبت به مردان جوان برای ابتلای علائم حمله قلبی غیر معمول دارند. دکتر الکساندر نیکنز در این باره می‌گوید: زنان ممکن است دچار تهوع، خستگی و یک احساس خستگی تبدیل‌شده است درزمانی که آن‌ها دچار حمله قلبی شده‌اند، باشند. افراد مسن ممکن است احساس ضعف و یا از نفس افتادن کنند، یا به‌طورکلی حال آن‌ها بد باشد.

افتراق سوزش سر دل و حمله قلبی

تفاوت سوزش معده و درد قلبتوصیه لازم برای مقابله با موارد درد معده و قلب به این صورت است که ناراحتی قفسه سینه خفیف دارید یا زمانی که شما در حال استراحت هستید فروکش می‌کند، یک ویزیت اضطراری ممکن است لازم باشد و دکتر الکساندر نیکنز توصیه به ویزیت توسط یک دکتر در اسرع وقت می‌کند. یک پزشک اگر شما دچار یک حمله قلبی خفیف یا دیگر مشکلات قلبی شده‌اید از آزمایش خون استفاده کنید.

او همچنین توصیه به معاینات سالانه برای هرکسی با عوامل خطر بیماری‌های قلبی حتی اگر آن‌ها بدون هرگونه درد در قفسه سینه یا احساس ناراحتی باشند و نیز کسانی که با عوامل خطر خاص مانند دیابت و فشارخون بالا، مواجه هستند که به‌ویژه احتمال زیاد باعث افزایش خطر حمله قلبی است.

اگر درد قفسه سینه است به نظر می‌رسد مربوط به معده است، آنتی‌اسیدها باید علائم را بهبود بخشند؛ و مصرف آسپیرین که یک رقیق‌کننده خون است، ممکن است به کسانی که از مشکلات قلبی رنج می‌برند کمک کند شانس ابتلا به حمله قلبی یا مرگ را کاهش دهد.

اگر شما درد شدید قفسه سینه را تجربه کرده‌اید و شما مطمئن نیستید که چه چیزی باعث آن است، گاردین توصیه به جویدن آسپیرین و به دنبال آن دریافت مراقبت‌های پزشکی می‌کند. یک استثنا مهم دراین‌باره، افرادی هستند که دارای سابقه داشتن زخم معده و باقی بیماری‌ها هستند، چراکه آسپرین می‌تواند خونریزی از زخم شود. اگرچه آسپرین می‌تواند علائم گوارشی و سوزش سر دل را بدتر کند، اما این عوارض کمتر از خطری است که می‌تواند آن را برطرف کند. این‌یک محاسبه خطر سود و زیان است.

نظریه این است که بیشتر مردم از حملات قلبی بیشتر می‌میرند تا از ریفلاکس معده پس تشخیص تفاوت درد معده و قلب باهم بسیار اهمیت دارد. اگر یک حمله قلبی بی درنگ ظرف ۹۰ دقیقه از زمانی که علائم آسیب به عضله قلب شروع می‌شود درمان شود، ممکن است آسیب‌های وارده به قلب و بدن به حداقل برسد.

پایان مطلب/س.آ

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x