سلامت

جگر مرغ چه خاصیتی دارد و برای چه کسانی مضر است؟

جگر مرغ اگر بهداشتی و سلام باشد می تواند به تقویت پوست و مو، کاهش استرس و تنظیم هورمون ها کمک کند. اگر می خواهید بدانید جگر مرغ چه خاصیتی دارد و برای چه کسانی مضر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ با وجود تنوع غذایی موجود در جگر مرغ بسیاری از افراد می خواهند بدانند که جگر مرغ چه خاصیتی دارد و آیا می تواند برای برخی افراد مضر باشد.

جگر مرغ چه خاصیتی دارد

جگر مرغ سرشار از آهن است که نقش مهمی در روند خون سازی دارد و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. ولی این غذای سنتی و خوش طعم به علت اینکه مواد هورمونی به مرغ ها تزریق می کنند به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است که مصرف آن برای افراد مضر است.

جگر مرغ مفید برای مبارزه با استرس

خوردن جگر مرغ برای کسانی که خیلی سخت کار می کنند و استرس دارند، مفید است. مواد مغذی موجود در جگر مرغ، با استرس مبارزه می کنند و موجب بهبود وضعیت خواب می شود.

خواص جگر مرغ

تقویت ذهن، انرژی و سیستم ایمنی

جگر مرغ سرشار از آهن، زینک، فسفر و منیزیم است و ذخیره سلول های قرمز خون را افزایش می دهد و سبب تقویت ذهن سیستم ایمنی می شود.

سلامت دندان ها و استخوان ها با جگر مرغ

فسفر موجود در جگر مرغ فوایدی عالی برای سلامت دندان ها و استخوان ها دارد و به رشد استخوان ها و دندان ها در کودکان کمک می کند.

تاثیر جگر مرغ بر پوست و مو

جگر مرغ حاوی پروتئین است که به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها کمک می کند.

درمان کم خونی با جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از آهن و ویتامین ب 12 است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد. ویتامین B12 می تواند به تولید سلول های قرمز خون کمک کرده و عملکرد سلول ها را افزایش دهد و در تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش دارد.

تقویت بینایی با خوردن جگر مرغ

جگر مرغ سرشار از ویتامین A به شکل رتینول، آلفا کاروتن، بتاکاروتن و لیکوپن است که برای تقویت بینایی مفید است.

جلوگیری از آلزایمر با جگر مرغ

جگر مرغ در مبارزه با آلزایمر می تواند موثر باشد و ویتامین B12 موجود در آن به تقویت حافظه کمک کند.

خواص جگر مرغ برای سلامت بافت های بدن

جگر مرغ حاوی 2.3 میلی گرم ریبوفلاوین است که از ترک یا پوسته پوسته شدن گوشه های دهان جلوگیری می کند. ریبوفلاوین، برای تولید مثل، رشد و ترمیم بافت های بدن از جمله پوست ضروری است.

جگر مرغ موثر در کمک به باروری

جگر مرغ حاوی فولات است و برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند مفید است و به باروری کمک کرده و از نقص لوله عصبی جنین پیشگیری می کند.

ارزش غذایی جگر مرغ در 100 گرم

کالری 156 کیلوکالری
پروتئین 22٫9 گرم
ویتامین B12 45 میکروگرم
نیاسین 0.16 میلی گرم
پتاسیم 300 میلی گرم
منیزیوم 23 میلی گرم
آهن 11٫3 میلی گرم
مس 3٫8 میلی گرم
چربی 7٫1 گرم
کلسترول 390 میلی گرم
ویتامینB6 0/549 میلی گرم

چرا نباید جگر مرغ را مصرف کرد؟

با همه فواید جگر مرغ که در بالا آورده ایم خوردن این غذای خوشمزه توصیه نمی شود زیرا :

مضرات جگر مرغ

در پرورش جوجه باید از مواد هورمونی استفاده شود. زمانی که به جوجه ها آنتی بیوتیک تزریق می شود باید به مدت 5 تا 14 روز از کشتن آنها خودداری کنند اما این موضوع رعایت نمی شود و در بسیاری از مرغداری ها چند ساعت قبل از کشتار به جوجه ها آنتی بیوتیک داده می شود.

بنابراین مقدار زیادی از این داروها در جگر مرغ باقی می ماند زیرا کبد محل سم زدایی است و بسیاری از داروها قبل از دفع از بدن با روش های مختلف آنزیمی در کبد خنثی می شوند.

به همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی بیوتیک ها دارند. اما گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و این دارو بیشتر در جگر و کلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند.

جگر مرغ چه مضراتی دارد؟

پس از آن که به مسئله جگر مرغ چه خاصیتی دارد پرداختیم حال می خواهیم به مضرات آن خواهیم پرداخت. آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم بیشتر در بافت نرم انباشته می شوند و از آنجایی که کبد نیز یک بافت نرم است، چنین موادی در این بافت رسوب می کنند و با خوردن کبد آنتی بیوتیک ها به بدن انسان منتقل شده و سلامتی را به خطر می اندازند. . بنابراین اگر نمی دانید چگونه مرغ پرورش دهید، از آن استفاده نکنید.

متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم مرغداری ها استفاده می شوند به همین علت باید مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و پیش از مصرف گوشت مرغ آن را حسابی بپزید زیرا فرآیند پخت و پز باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها می شود.

همچنین مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. جگر مرغ از غذاهای با کلسترول بالا محسوب می شود، مصرف زیاد جگر مرغ باعث افزایش کلسترول و در نتیجه بیماری قلبی می شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x