روانشناسی

خطرات و عوارض تنهایی بر جسم و روان + راه های درمان تنهایی

گاهی تنهایی مزمن و عوارض تنهایی می‌توانند بیشتر از مواد مخدر بر سلامت و زندگی افراد تاثیر بگذارند.

به گزارش پارت نیوز؛ تنهایی معضل انسان مدرن است و عوارض تنهایی می‌تواند جسم و روان انسان را تحت‌الشعاع قراردهد. در روزگاری که درگیری‌های کاری و شرایط اقتصادی انسان‌ها را از روابط اجتماعی و خانوادگی دور می‌کند، دانستن این موضوع که تنهایی اثرات جبران‌ناپذیری بر روح سلامت انسان می‌گذارد بسیار مهم است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با آگاهی از عوارض تنهایی انگیزه‌تان برای برقراری ارتباط با دیگران بیشتر شود و زمان بیشتری را با اطرافیان خود سپری کنید.

تنهایی مزمن چیست؟

تنهایی مزمن اصطلاحی است برای توصیف احساس تنهایی طولانی مدت. در حالی که تنهایی و تنهایی مزمن یک بیماری روانی نیست اما می‌تواند بر سلامت روانی و عمومی تاثیر بگذارد. تنهایی مزمن می‌تواند هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها ادامه داشته باشد. هرچه این زمان بیشتر شود عوارض تنهایی و خطر ابتلا به بیماری‌های روانی افزایش می‌یابد.

تنهایی احساسات منفی است که به دلیل برآورده نشدن نیازهای شما برای ارتباط اجتماعی رخ می‌دهد. گاهی اوقات گذراندن وقت به صورت تنهایی حتی می‌تواند لذت بخش باشد. لذت بردن از تنهایی در برخی موارد طبیعی است. گاهی اوقات تنهایی برای داشتن آرامش و انرژی مفید است.

احساس تنهایی با تنها بودن کاملا متفاوت است. زمانی که از گذراندن وقت با خود لذت می‌برید در واقع احساس انزوای اجتماعی و نیاز به برقراری ارتباط با دیگران را ندارید. در واقع، انزوا و تنهایی وقتی دست‌به‌دست هم دهند هردو می‌توانند عوارض تنهایی را افزایش دهند و نه‌تنها بر سلامت عاطفی بلکه در کل بر سلامت عمومی نیز تاثیر بگذارند.

چرا احساس تنهایی می‌کنیم؟

چرا احساس تنهایی می کنم

تنهایی به چند دلیل ممکن است رخ دهد. از عوامل احساس تنهایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر شغل یا محل تحصیل
  • دورکاری و کار در منزل
  • مهاجرت به یک شهر یا کشور جدید
  • پایان یک رابطه عاطفی
  • تنها بودن برای یک مدت طولانی

قرار گرفتن در یک موقعیت جدید می‌تواند برای همه سخت باشد اما در بیشتر مواقع با سازگارشدن با محیط و یا شرایط جدید احساس تنهایی از بین می‌رود. اما گاهی اوقات نیز ممکن است ادامه داشته باشد. صحبت و درد و دل درباره احساس تنهایی همیشه کار آسانی نیست و اگر در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشید این قضیه می‌تواند حتی سخت‌تر نیز شود. نداشتن ارتباطات می‌تواند با تنهایی افزایش یابد. به همین دلیل است که حتی با داشتن شبکه اجتماعی گسترده باز هم احساس تنهایی می‌کنیم و عوارض تنهایی بر سلامت ما تاثیر منفی می‌گذارد.

زندگی با مشکلات روانی و جسمی نیز می‌تواند مشکلات مرتبط با تنهایی را افزایش دهد. مشکلات مرتبط با سلامتی می‌تواند فرد را به انزوا بکشاند. گاهی اوقات فعالیت‌های اجتماعی به بیش‌ازحد انرژی عاطفی یا جسمی نیاز دارد و ممکن است به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی را لغو کنند. سرانجام، فقدان پیوند اجتماعی ممکن است باعث بدتر شدن این احساس شود.

تنهایی چه علائمی دارد؟

اگر احساس تنهایی کنید، غالبا احساس پوچی و ناامیدی دارید. نشانه‌ها و عوارض تنهایی عبارت‌اند از:

  • احساس خستگی و کمبود انرژی
  • احساس گیجی و عدم تمرکز
  • بی‌خوابی، پریدن از خواب و سایر مشکلات خواب
  • کاهش اشتها
  • اعتماد به نفس پایین، ناامیدی و احساس بی‌ارزشی
  • مشکلات و بیماری‌های جسمی مداوم
  • بدن درد مداوم
  • احساس اضطراب یا بی‌قراری
  • افزایش خرید
  • سوءمصرف مواد مخدر
  • افزایش تمایل به تماشای فیلم و سریال
  • تمایل به مصرف نوشیدنی‌های گرم و به طور کل قرار گرفتن در جاهای گرم

تاثیرات و عوارض تنهایی بر مغز

مقاله‌ای که جدیدا منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که پیوندهای اجتماعی قوی‌تری با دوستان خود یا خانواده یا حتی کشور و شهر خود دارند، کمتر از افرادی که بااحساس تنهایی مواجه هستند، دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افرادی که در ارتباط برقرار کردن با پیرامون خود موفق‌تر هستند، آسایش روانی بیشتری دارند. این یافته‌ها اهمیت پیوندهای اجتماعی برای سلامت روانی و عاطفی ما را روشن می‌کند.

تنهایی به اندازه مصرف دخانیات برای سلامتی مضر است

راه های درمان تنهایی - عوارض تنهایی

به گفته محققان تنهایی تأثیری مشابه به کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز برای مرگ‌ومیر انسان‌ها به همراه خواهد داشت.

این داده‌ها از یک تحقیق بزرگ در سال ۲۰۱۰ به دست می‌آید که به دنبال درک میزان تأثیر روابط اجتماعی بر میزان مرگ‌ومیر بود.

در  نتایج این تحقیق گسترده آمده است که افرادی که احساس تنهایی می‌کنند بیشتر تحت تاثیر عوارض تنهایی قرار می‌گیرند و در مقایسه با افرادی که روابط اجتماعی قوی‌تری دارند ۵۰  درصد بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند. محققان با استفاده از روش‌های آماری پیشرفته توانستند نشان دهند که تأثیر روابط اجتماعی بر خطر مرگ  همانند عوامل خطر شناخته‌شده‌ای مانند کشیدن سیگار است.

این موضوع توسط یک مطالعه جدیدتر منتشرشده در Nature تأییدشده است که نشان می‌دهد هم تنها بودن و هم احساس تنهایی می‌تواند شانس بیمار شدن یا حتی مرگ را افزایش دهد. این شواهد زنگ خطری در مورد تنهایی به شمار می‌روند.

پیامدهای این مطالعه عمیق است و ما را با این حقیقت آشنا می‌کند که انزوای اجتماعی صرفأ یک تجربه ذهنی نیست، بلکه تهدیدی ملموس برای رفاه و طول عمر ما است.

مغز فردی که با احساس تنهایی دست‌وپنجه نرم می‌کند  و در معرض عوارض تنهایی است در نحوه پردازش اطلاعات اجتماعی متفاوت عمل می‌کند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افرادی با احساس و عوارض تنهایی ممکن است الگوهای فعالیت مغزی متفاوتی نسبت به افراد غیرتنها داشته باشند، که ممکن است بر نحوه درک و پاسخ آن‌ها به اطلاعات اجتماعی اثرگذار باشد.

این مطالعه از MRI عملکردی برای ارزیابی شباهت فعالیت مغز در میان شرکت‌کنندگان در هنگام تماشای یک ویدئویی که تعاملات اجتماعی را به تصویر می‌کشد، استفاده کرد.

نتایج الگوهای جالبی را نشان داد: در بخشی از مغز افرادی که احساس تنهایی می‌کردند فعالیت بیشتری اتفاق می‌افتد که مرتبط با احساسات منفی است. یعنی افرادی با احساس تنهایی از مغز خود برای احساسات منفی استفاده بیشتری می‌برند و آن‌هایی که ارتباطات اجتماعی گسترده‌ای را تجربه می‌کردند از مغز خود در راستای فعالیت شناختی بهره می‌گیرد.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: نتایج ما نشان می‌دهد که افراد تنها دنیا را به‌طور خاصی پردازش می‌کنند که به آن‌ها احساس تنهایی بیشتری می‌دهد. در مغز انسان‌های تنها تحلیل روابط اجتماعی بر پایه این اصل بنا شده که هیچکس آن‌ها را نمی‌فهمد.

در حالی که این مطالعه توضیح قطعی برای اینکه آیا این پاسخ‌های عصبی عجیب علت تنهایی هستند یا پیامد آن، ارائه نمی‌کنند، بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌کند که دانشمندان را به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند. با کنکاش در مکانیسم‌های زیربنای تنهایی، به دنیایی نزدیک‌تر می‌شویم که با کسانی که در ایجاد و حفظ ارتباطات اجتماعی مشکل دارند، مهربان‌تر است.

مطالعاتی مانند این تحقیق یادآور این نکته است که ارتباط انسانی به همان اندازه که حیاتی است پیچیده نیز هست. انسان‌ها باید در تلاشی مداوم برای اولویت بندی روابط معنادار خود باشند تا بتوانند با اثرات احساس تنهایی مخرب مبارزه کرده و در دنیایی زندگی کنند که سرشار از احساس تعلق و حمایت باشد.

عوارض تنهایی بر روح و روان

تاثیر و عوارض تنهایی بر زندگی

با اینکه اکثرا تأثیر تنهایی بر سلامت روان را در افسردگی خلاصه می‌کنند، تنهایی آثار دیگری هم بر روح و روان انسان‌ها دارد.

۱- آلزایمر

آلزایمر یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای افراد مبتلا به تنهایی طولانی‌مدت پیش می‌آید. گاهی هم اگر احساس تنهایی بیش از چندهفته طول بکشد، حافظه کوتاه مدت فرد دچار ضعف می‌شود.

پژوهشی که توسط محققین دانشگاه هاروارد انجام شده نشان می‌دهد: تنهایی ممکن است یکی از اولین عواملی باشد که خطر بروز آلزایمر را هشدار می‌دهد!

۲- افسردگی

افسردگی نیز همان‌طور که اشاره شد یکی از شایع‌ترین آثار تنهایی بر سلامت روان انسان می‌باشد.

جالب است بدانید که افسردگی خود نیز یکی از دلایل ایجاد حس تنهایی است. آن دسته از بیماری‌های روانی که به دلایل مختلفی غیر از تنهایی ایجاد می‌شوند، می‌توانند موجب ایجاد احساس تنهایی در فرد مبتلا شوند.

۳- استرس و اضطراب

احساس تنهایی باعث می‌شود که هورمون‌های استرس بیشتر در سطح بدن انسان ترشح شوند و عوارض تنهایی بیشتر خودشان را نشان دهند. که درنهایت تنهایی موجب افزایش استرس می‌شود.

هم چنین چون گاهاً علت نگرانی‌های ایجاد شدن در اثر تنهایی نامشخص است، فرد در طولانی مدت دچار اضطراب می‌شود.

عوارض تنهایی بر بدن

عوارض تنهایی بر بدن عبارتند از:

  • تنهایی باعث می‌شود سلامتی انسان به خطر بیفتد.
  • تنهایی باعث بروز فشارخون می‌شود.
  • تنهایی باعث کلسترول بالا می‌شود.
  • تنهایی باعث افزایش هورمون استرس می‌شود.
  • تنهایی باعث مشکلات روانی می‌شود.
  • تنهایی باعث مشکلات فیزیکی می‌شود.
  • تنهایی احتمال حمله قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

روش‌های درمان تنهایی

راه های کاهش عوارض تنهایی

گرچه ممکن است تنهایی یک بیماری روانی قابل‌تشخیص نباشد، اما شما همچنین می‌توانید برای درمان و کاهش علائم آن اقداماتی را انجام دهید و از عوارض تنهایی کاهش دهید. یافتن بهترین راه برای رفع تنهایی اغلب به علت ایجاد آن بستگی دارد. مثلا:

ممکن است در شناخت افراد مشکل داشته باشید. خواه آن‌ها دوستان جدید باشند و یا شریک عاطفی شما

ممکن است مهاجرت کرده باشید و احساس دلتنگی و غربت را تجربه می‌کنید.

ممکن است روابط اجتماعی زیادی داشته باشید اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای شما معنادار نباشد.

ممکن است احساس اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس پایین یا اضطراب اجتماعی داشته باشید که مانع ایجاد ارتباط با دیگران می‌شود.

در همه موارد، مراجعه به مشاور به شما در یافتن راه‌هایی برای ایجاد تغییرات در شما می‌تواند کمک کند. اگر با مشکلات روانی یا جسمی روبه‌رو هستید و همین امر باعث انزوا و تنهایی شما شده است کمک گرفتن از مشاور می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

نکات مرتبط با سبک زندگی

انجام یک سری تغییرات مرتبط با سبک زندگی می‌تواند احساس تنهایی را کاهش دهد. این موارد شاید در درمان بیماری‌های روانی به تنهایی کافی نباشد اما احساس تنهایی را تا حدی می‌تواند از بین ببرد.

با دوستان و عزیزان خود در ارتباط باشید.

اگر به تازگی مهاجرت کرده‌اید به شدت در معرض عوارض تنهایی هستید پس سعی کنید با خانواده و دوستان خود به صورت اینترنتی در ارتباط باشید. ممکن است مانند دیدار حضوری موثر نباشد اما همچنان این حس را به شما می‌دهد که عزیزانی دارید که به فکر شما هستند.

کار جدیدی را شروع کنید.

اگر احساس تنهایی می‌کنید و بیشتر روز خود را خالی هستید کاری که همیشه می‌خواستید انجام دهید را امتحان کنید تا عوارض تنهایی را کاهش دهید. کارها و فعالیت‌هایی مانند رقصیدن، ورزش، داوطلب شدن برای انجام کاری، سفر رفتن و ثبت نام در کلاس‌های آموزشی همگی می‌توانند در ایجاد ارتباط موثر با دیگران و داشتن یک فعالیت سرگرم کننده که شما را از تنهایی نجات می‌دهد به شما کمک کند.

از خانه بیرون بروید.

پیشرفت فناوری می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. ممکن است بیشتر کارهای خود از تحویل غذا گرفته تا دانلود فیلم و سریال همگی را به‌صورت اینترنتی انجام دهید. اما تکنولوژی همچنین می‌تواند باعث تنهایی و انزوای اجتماعی شود. سعی کنید گاهی اوقات برای خرید مواد غذایی به بیرون بروید و یا برای دیدن فیلمی به سینما بروید. سعی کنید با دیگران معاشرت کنید حتی اگر در حد یکی دو جمله باشد.

حیوان خانگی داشته باشید.

وجود یک حیوان خانگی در کنار شما می‌تواند باعث افزایش انگیزه و کاهش عوارض تنهایی شما شود و همچنین رابطه شما را با جهان افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی می‌تواند علائم بسیار دیگری از بیماری‌های روانی را کاهش دهد. این به این دلیل است که پیاده‌روی و رفع نیازهای حیوانات و اجتماعی بودن آن‌ها می‌تواند ارتباط شما با دیگران را افزایش دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب گفته شد عوارض تنهایی می‌تواند به‌شدت زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. پس بهتر است پیش از بروز پیامدهای ناشی از تنهایی ارتباط تان را با خانواده، دوستان و آشنایان افزایش دهید. علاوه بر آن می توانید تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x