گل و گیاه

خواص دارویی گل استکانی + اصول نگهداری، روش کاشت، تکثیر و آفات

 گل استکانی گلی زینتی ای است که به گل زنگوله و گل جن نیز معروف است. از جمله خواص گل استکانی می توان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد. این گل را با ساقه محکم و گلهای بنفش و آبی می شناسند.

به گزارش پارت نیوز؛  شما اگر با خواص گل استکانی آشنا شوید، متعجب خواهید شد، علاوه بر این می توانید از گل استکانی برای ساخت حاشیه در اطراف باغچه استفاده کنید. ساقه‌های بلند آن باعث می شود تا معمولا پشت گیاهان کوچکتر کاشته شود که به محیط عمق بدهد. اگر قصد دارید استکانی را در باغچه خود بکارید، با کاشت تعداد زیادی از این گیاه می توانید ظاهری زیبا تر به محیط بدهید.

مشخصات و خواص گل استکانی

اسم علمی گیاه گل استكانی، Campanula isophylla ، از خانواده Campanulaceae می باشد. این جنس دارای 300 گونه مقاوم، نیمه مقاوم ، یكساله و دو ساله ، چند ساله، علفی و درختچه مانند است. گونه isophylla بومی ایتالیا است و ارتفاع آن در حدود 15 سانتی متر و گسترش آن در حدود 30 تا 40 سانتیمتر می باشد. برگهای آن سبز روشن و قلبی شكل با لبه دندانه دار است. گلها معمولا در اواخر تابستان به شكل ستاره ای ظاهر می شوند.

نام علمی Campanula Persicifolia
نام رایج گل استکانی، گل برگ هلویی
نوع گیاه دو ساله
اندازه بالغ 20تا 26 اینچ قد و 12 تا 18 اینچ عرض
نوع خاک زهکشی و به طور مساوی مرطوب است
Phخاک خنثیتا کمی اسیدی یا کمی قلیایی
زمان شکوفه به طور متوسط اوایل تابستان
رنگ گل صورتی، سفید، آبی، بنفش
منطقه بومی اروپای جنوبی
مناطق مقاومت 5 تا 8
سمی بودن سمی نیست

روش نگهداری و مراقبت از گل استکانی

زیبایی و الگوی منحصر به فرد گل استکانی باعث شده است که یک گیاه زینتی بسیار محبوب باشد. حضور گل استکانی در نزدیکی، احساس طبیعت و صلح را تقویت کرده و حالت آرامش را به فضاها منتقل می‌کند. یکی از مزایای گل استکانی، نیازهای کمی در مورد نور و آب است. همچنین، نیاز کم به آبیاری دارد و تحمل خشکی را دارد. در ادامه با چگونگی و روش های مراقبت گل استکانی آشنا می شویم.

نور مورد نیاز برای مراقبت از گل استکانی

یکی از روش های بسیار مهم برای هر گل نور مناسب است. این گل معمولاً نیاز کمتری به نور مستقیم خورشید دارد و در محیط‌های کم نور نیز می‌تواند رشد کند. اگر گل استکانی در محیطی با نور کافی قرار گیرد، برگ‌ها سبز و جذاب خواهند بود و رشد سالم خواهد داشت.

در صورتی که نور کافی فراهم نشود، ممکن است رنگ برگ‌ها کمرنگ شود و رشد آن کند شود. اما گل استکانی هنگام کاشت در آفتاب کامل بهتر گل می دهند.

دمای مناسب گل استکانی

این گل حساسیت زیادی به دماهای سرد و گرم دارد. در دماهای سردتر از 10 درجه سانتی‌گراد، رشد این گل متوقف می‌شود و ممکن است آسیب ببیند. همچنین، در دماهای بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد، باعث می شود خسته شود و رشد آن کندتر می شود.

آبیاری گل استکانی

در تابستان باید به طور مداوم به این گل آب دهید تا از پژمردگی برگها و گلهای آن جلوگیری کنید، آبیاری زیاد از حد باعث پوسیدگی گیاه می شود و در زمستان آبیاری را کاهش دهید، زمانی به گیاه آب دهید که خاکش کاملا خشک شده باشد.

خاک مناسب برای رشد خوب

عاملی که باعث رشد بسیار خوب این گیاه می شود: خاک مناسب و تغذیه مناسب با کودها است. گل استکانی را در خاک گلدان معمولی با زهکشی عالی بکارید، گل استکانی نسبت به خاک حساس نیست و مادامی که نور، دما و رطوبت کافی برایش فراهم باشد، در انواع مختلف خاک رشد خوبی را از خود نشان خواهد داد.

می توانید هر چند سال یکبار، خاک گیاه را عوض کنید و آن را در خاکی تازه بکارید. اگر قصد تعویض گلدان یا خاک گل استکانی را دارید، آغاز فصل بهار برای این روند زمان مناسبی است. بهترین خاک برای آن خاک آلی ، پیت و ماسه هست.

کود دهی مناسب

برای تقویت بهتر گیاهتان بهتر است که در تابستان حین آبیاری کوددهی انجام دهید. کود مناسب گیاهتان را انتخاب کنید و آن را در آب گیاه حل کنید، بدین شکل به خاک آن اضافه کنید.

این روند را به صورت یک در میان انجام دهید و کوددهی گیاه را پس از پایان گلدهی قطع کنید.

هرس  کردن

برای هرس کردن با جدا کردن گل‌هایی که دوران طولانی را بر روی گیاه سپری کردند، گیاه را برای شکوفه‌دهی بیشتر تقویت کنید و از گرده افشانی و خودتکثیری گیاه جلوگیری می‌کند.

برگ های پژمرده را جدا کنید، شاخه‌های گل دار را از محل اتصال خود به ساقه اصلی جدا کنید.و بعد از پایان گل دهی، کمی گیاه را ببرید تا سال بعد با شکوفه های زیباتری بر گردد.

پرورش گل استکانی

این گیاه دوسال طول می کشد تا شکوفه هایش باز شود و بعد ار آن میمیرد. بهترین راه برای پرورش محصول کاشت بذر است، نحوه انجام این کار به صورت زیر است:

  • بذرها را در اواخر زمستان در سینی پر از خاک گلدان بکارید.
  • یک پوشش سبک ورمیکولیت را روی بذرها بپاشید.
  • با استفاده از یک بطری اسپری پر از آب، ورمیکولیت را کمی اسپری کنید تا مرطوب باشد اما خیس نشود.
    دمای ثابت 65 تا 70 درجه فارنهایت را حفظ کنید.
  • وقتی نهال ها ظاهر شدند (سه تا چهار هفته)، سینی را در پنجره آفتابی قرار دهید و خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید.
  • در اواسط بهار، مقاوم شدن نهال ها شروع میشود
  • نهال ها را پس از از بین بردن خطر یخ زدگی به باغچه ای که برای آنها انتخاب کرده اید پیوند دهید.
  • فقط سال اول برگ خواهید داشت سال بعد، شما گل خواهید داشت.

آفت و بیماری های گل استکانی

بزرگترین تهدید گل استکانی لیسه خاکی (نوعی حلزون)، حلزون و شته شمار می‌روند. برای درمان و پیشگیری ازین مورد، باید از خاک دیاتومه یا طعمه مخصوص حلزون استفاده کنید.
ممکن است برای مدت ها متوجه حضور این کنه ها نشوید، این آفات به صورت بخش‌های کوچک زرد، سفید رنگ موجود در سطح برگها خود را نمایان می‌کنند.

سعی کنید ابتدا شته‌ها را با اسپری کردن آب سرد به گیاه از بین ببرید. اما اگر حضور شته ها بیشتر بود، از کمی روغن چریش (Neem oil) یا صابون حشره کش کمک بگیرید. و اگر در نهایت، این روش‌ها برای درمان و مقابله با شته کار ساز نبود، بهتر است گیاه را قلمه.

گل استکانی مستعد مبتلا شدن به کپک و زنگ زدن است، فقط برگهای آسیب دیده و مرده را از گیاه جدا کنید و اجازه بدهید تا خود را احیا کند.

تکثیر گل استکانی :

این گیاه رامی توان به دو روش تكثیر كرد؛ روش اول تقسیم بوته مادری و  روش دوم قلمه های انتهایی ساقه می باشد.

روش اول تقسیم بوته مادری:

بهترین زمان برای تكثیر، اواسط بهار تا اوایل تابستان است. تكثیر این گیاه از طریق تقسیم بوته مادری آسانتراست. برای این كار، ابتدا خاك را خیس كرده و از گلدان خارج كنید. سپس با دقت گیاه را از هم باز كنید و چند قسمت نمایید و هر كدام را در گلدانی با قطر دهانه 11تا 13سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و مقداری از خاك گلدان گیاه مادری رانیز به خاك جدید اضافه كنید كه سرعت ریشه دهی را بالا ببرید. همچنین خاك را خیلی فشرده نكنید.

روش دوم قلمه های انتهایی ساقه:

درروش قلمه گیری قلمه های انتهایی ساقه را به اندازه 8 – 5 سانتیمتر، در طول بهار از گیاه مادر، جدا كنید. پس ازآن، قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و با استفاده ازیك چوب كوچك سراخی درخاك گلدان ایجاد كرده و قلمه را درآن بكارید.

در حد امكان از گرفتن ساقه خود داری نموده و به وسیله برگها قلمه را جابجا كنید. می توانید هر سه تا را در گلدانی با قطردهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه، قراردهید وبا كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. تا زمان ریشه دهی كه معمولا یك ماه طول می كشد.

دمای محیط را 18 تا 20 درجه سانتیگراد نگاه دارید. پس از این مدت كیسه پلاستیكی رابردارید تا قلمه ها با محیط عادی آشنا شوند. اگر قلمه ها در همان گلدان تكثیر باقی بمانند به طور منظم با كود مایع تغذیه شود و اگر نه باید به گلدان دیگری حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل شوند.

خواص دارویی گل استکانی

  • وجود این گیاه برای آرام کردن درد قاعدگی جواب گو است. حتی گزارش شده که توانسته درد قاعدگی را کاملا درمان کند.
  • گل استکانی خاصیت ضد چاقی هم دارد و برای تناسب اندام استفاده میگردد.
  • برای درد های مفصلی بدن نیز کارساز است. رازیانه این گیاه برای ورم چشم و پوست نقش موثری و کلیدی دارد.
  • رازیانه حتی برای سوء تغذیه و رفع سکسکه نقش بسزایی را ایفا میکند. برای تقویت چشم بسیار مناسب بوده و به همین علت برای گیمر ها به شدت توصیه میشود.
  • با خوردن این گل میتوانید به بوی بدن دهان خود پایان دهید.
  • گل استکانی موجب زیبا شدن نوزاد میشود و میگویند که نقشی در تعیین جنسیت هم دارد.

قیمت گل استکانی

بذر ذگیاه گل استکانی قیمت خیلی زیادی ندارد، معمولا در حل حاضر قیمتهر بسته از 20 تومان شروع می شود. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه های گل و گیاه این بذر را خریداری کنید.

عوارض گیاه

اگر گل استکانی را بیش از حد مصرف کنید ، موجب تنگی نفس و حمله های آسم میشود.
یکی دیگر از عوارض گل استکانی در صورت استفاده زیاد این است که نیروی جنسی در آقایان را کم و زنان را لاغر میکند.
بهتر است زنان شیر ده از این گیاه استفاده نکنند ؛ چون موجب کاهش شیر دهی انها خواهد شد.

حرف آخر

پارت نیوز در این مقاله مشخصات گل استکانی به علاوه تمام نکات نگهداری و کاشت گل استکانی را در اختیارتان قرار داد. با توجه به خواص دارویی و آسان بودن کاشت این گیاه به شما پیشنهاد می کنیم در خانه گل استکانی را پرورش دهید. از شما کابران خواهشمندیم اگر پیشنهادی دارید با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x