سلامتسبک زندگی

خواص روغن بادام و تاثیر شگفت انگیز آن بر سلامتی و زیبایی

بادام از خواص زیادی برخوردار است؛ خواصی که می تواند در شرایط پر فشار زندگی امروز ما به راحت تر زندگی کردن افراد کمک کند و مشکلات جسمانی آن ها را به حداقل برساند

به گزارش پارت نیوز؛ خواص روغن بادام شامل موارد متعددی است و به جرأت می توان از آن به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین روغن های گیاهی و طبیعی یاد کرد. هر روزه با پیشرفت علم و  دانش از تاثیرات این روغن اعجاب انگیز بر سلامت جسم، جان و زیبایی یافته های جدیدی به دست می آید. در ادامه مطلب مروری بر خواص و تاثیر شگفت انگیز این روغن بر سلامت و زیبای خواهیم داشت.

خواص روغن بادام برای سلامتی

روغن بادام همانطور که از عنوان آن مشخص است، یکی از فرآورده های بادام به شمار می‌رود. این روغن سرشار از املاح معدنی نظیر مس، منیزیم، آهن، اسید فولیک، بیوتین،  فسفر، انواع ویتامین ها، انواع آنتی اکسیدان و  اسید چرب امگا۳ است. از این رو مصرف مستمر و قرار دادن آن در برنامه غذایی برای حفظ سلامتی به شدن موثر و مفید می باشد. برخی از خواص روغن بادام برای سلامتی شامل موارد زیر است.

  • کنترل کن خونی

بادام سرشار از آهن و اسید فولیک است. بنابراین کسانی که از فقر آهن و کم خونی رنج می‌برند با قرار دادن این روغن در برنامه غذایی خود می توانند کمبود آهن بدنشان را جبران کنند.

  • کنترل چربی خون

حدود ۵۰ درصد از وزن بادام خام را چربی تشکیل می دهند. همین عامل سبب شده است که بسیاری از افراد تصور کنند، بادام موجب افزایش چربی خون و خطرات ناشی از آن می شود. اما چربی بادام یک نوع چربی غیر اشباع و بهترین نوع چربی به شمار می رود.  از این رو کسانی که از روغن بادام استفاده می کنند نه تنها در معرض چربی خون قرار ندارند، بلکه درصد چربی مضر خون آنها نیز کنترل می شود.

خواص روغن بادام

  • مقابله با رادیکال های آزاد

یکی از مهمترین خواص روغن بادام محافظت بدن در برای رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد یکی از مهمترین عوامل بروز سرطان به شمار می ‌روند. متاسفانه تغییر سبک زندگی و آلودگی هوا باعث شده است که انسان ها روز به روز بیشتر در معرض عوارض ناشی از آنها باشند. تحقیقات به عمل آمده ثابت کرده است که روغن بادام آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد. از این رو می تواند مقاومت بدن را مقابل رادیکال های آزاد بالا ببرد.

  • کاهش وزن

همانطور که عنوان شد روغن بادام سرشار از چربی های مفید است. به همین دلیل کسانی که دچار اضافه وزن هستند با استفاده از این روغن می توانند علاوه‌ بر کنترل و کاهش وزن از کاهش چربی مفید و اثرات ناشی از آن نیز در امان باشند. ناگفته نماند که چاقی از انباشته شدن چربی های بد و مضر بر بدن غالب می شود.

برخی از چربی ها که در بادام به وفور وجود دارد، برای سلامتی بسیار مهم است و کمبود آنها در بدن با عوارض مختلفی به همراه خواهد بود. به همین دلیل اکثر کسانی که برای کاهش وزن، مصرف چربی های مفید را هم محدود می کنند، نتیجه مورد انتظار را رژیم خود نمی گیرند.

  • ضد التهاب بودن

دیگر خواص روغن بادام ضد التهاب بودن آن است. کسانی که روغن یا خود بادام را در برنامه غذایی روزانه دارند، کمتر در معرض بیماری های ناشی از التهابات هستند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در مقابل بیمارهای به شدت ضعیف بوده و به راحتی بیمار می شوند. به همین دلیل یکی از توصیه های مهم پزشکان و متخصصان بیماری های عفونی و مسری، همواره مداومت بر مصرف مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. روغن بادام به دلیل داشتن ویتامین C و ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن عملکرد بسیار  خوبی دارد.

  • کنترل قند خون

دیابت یکی بیماری مزمن و آزار دهنده به شمار می رود. یکی مهمترین عواملی که انسان را در معرض آن قرار می دهد برنامه غذایی نامناسب است. کسانی که قند خون بالایی دارند، با مصرف روغن بادام به طور مستمر می توانند قند خون خود تثبیت کنند.

تاثیر روغن بادام بر روی پوست

خواص روغن بادام بر زیبایی

روغن بادام یک منبع غنی برای ویتامین A  و E به شمار می رود. ویتامین های نام برده تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست دارند. پس زمانی که بدن با کمبود آنها مواجه شود، سلامت پوست و در نتیجه زیبایی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

خلاصه آنکه  روغن بادام با فواید بی شماری که برای بدن و زیبایی دارد، هر کسی را مجاب می کند برای حفظ زیبایی خود از آن به طروق مختلف بهره ببرد. ناگفته نماند که در حال حاضر این روغن در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار پرکاربرد است. تولید کنندگان برای افزایش کیفیت محصولات از آن به عنوان یک ترکیب عالی بهره می برند. برخی از مهمترین خواص روغن بادام بر زیبایی شامل موارد زیر است.

  • حفظ رطوبت پوست

کسانی که تمایل دارند رطوبت پوست خود را با استفاده از مواد طبیعی حفظ کنند، می ‌توانند به جای استفاده از مرطوب کننده های شیمایی از روغن بادام استفاده کنند. به جرأت می توان گفت که روغن بادام یک مرطوب کننده بی نظیر برای پوست های خشک و حساس به شمار می‌ رود.

  • حفظ نرمی و لطافت پوست

روغن بادام یک نرم کننده بی‌ نظیر به شمار می رود. همانطور که گفتیم این روغن سرشار از ویتامین های A و E است. همین عامل سبب شده است برای حفظ نرمی بافت پوست فوق العاده عمل کند.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

یکی دیگر از خواص روغن بادام این که از پوست در مقابل عوارض ناشی از نور خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کند. به همین دلیل از آن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی یاد می شود.

  • پاک کننده آرایش

روغن بادام یک پاک کننده آرایش ملایم است و خانم ها می توانند قبل از استراحت با استفاده از آن علاوه بر پاکسازی، پوست خود تقویت کنند.

  • تقویت کننده ناخن

روغن بادام سرشار از ویتامین ای و بیوتین است و برای ناخن ها خاص تقویت کنندگی دارد. بنابراین خانم هایی که به سلامت و زیبایی ناخن های خود اهمیت ویژه می دهند از خواص روغن بادام در این رابطه غافل نباشند. برای این منظور فقط کافی است که هر شب قبل از خواب با کمی روغن بادام ناخن های خود را ماساژ دهند.

  • تقویت ابرو

ناگفته نماند که روغن بادام برای تقویت ابروها نیز بسیار مفید است. پس کسانی که می خواهند ابروهای پر پشت و زیبایی داشته باشند باید از این روغن همیشه برای ماساژ آنها بهره ببرند.

  • ضد لک

لکه های پوستی تاثیر بسیار بدی بر جذابیت چهره می گذرند. همین عامل باعث شده است که خانم ها و حتی آقایان به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و همچنین درمان این عارضه باشند. باید گفت که خواص روغن بادام در این زمینه کاملا ثابت شده است. به نحوی که محققان معتقد هستند که استفاده منظم از روغن بادام علاوه بر روشن کردن پوست برای از بین بردن لکه ها نیز فوق العاده است.

خواص روغن بادام برای مو

تقویت و حفظ شادابی مو

روغن بادام یک انتخاب عالی برای حفظ لطافت و سلامت موها به شمار می رود. زیرا این روغن موجب افزایش آبرسانی به ریشه و فولیکول موها می شود. همچنین در لیست خواص روغن بادام از آن به عنوان یک عامل بسیار تاثیر گذار برای حفظ ضخامت بخش ساقه نیز یاد می ‌شود. ویتامین ها و مواد غذایی مقوی که در ترکیبات این روغن وجود دارد ساقه مو را در برابر تنش ها بسیار مقاوم می کند.

خواص ماساژ با روغن بادام تلخ

از گذشته های دور برای ماساژ یا نرم کردن بدن از روغن های گیاهی استفاده می شد و معتقد بودند این روغن ها برای کارایی و قدرت گرفتن بدن مفید است. با گذشت زمان و پیشرفت علم  همگان فهمیدند که روغن ها به خصوص روغن بادام برای درد مفاصل و روماتیسم مفید و است و تاثیر فوق العاده ای بر آن دارد.

امروز روغن بادام از روغن هایی است که برای ماساژ پر کاربرد است. این روغن دارای اولئات گلسیرین است که بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته بر روی آن تاثیر بسیاری در درمان خشکی‌، ترک و شقاق پوست دارد و نیز چکاندن آن در گوش باعث رفع صدای گوش و ورم و درد نیز می‌شود‌، اثر ضد اسپاسم روغن بادام تلخ جهت رفع دل دردهای ناشی از گرفتگی نیز موثر است‌.

ماساژ بدن با روغن بادام

روغن بادام آرام بخشی و تسکین درد

یکی مهمترین نکاتی که ماساژورها را به سمت استفاده از بادام تلخ می برد ماده سمی گلیکوسید آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ است.این ماده روی اعصاب اثر می‌گذارد و باعث می شود فرد نسبت به هر نوع دردی بی حس شود. باید توجه داشته باشید این ماده در صورتی که از آن به صورت خوراکی استفاده کنید خطرناک است.

درمان درد و اسپاسم عضلات

از ممهترین خواص روغن بادام تلخ آرام بخشی و تسکین درد است که برای درمان درد عضلات و گرفتگی های عضلانی یا اسپاسم های زانو و عضلات کاربرد زیادی دارد. این روغن تاثیر شگرفتی روی عملکرد غضروف ها دارد و ماساژ کمر با این ماده باعث کاهش درد و ایجاد آرامش در فرد می شود. البته باید توجه داشته باشید که افرادی که دارای بیماری های مزمن و جدی در ناحیه هایی نظیر کمر هستند نباید برای ماساژ نزد افراد فاقد صلاحیت بروند و حتما قبل از شروع ماساژ موارد آسیب دیدگی یا بیماری های خود را باید به ماساژور اطلاع دهند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x