سلامت

درمان فوری سرفه خشک در خانه چگونه است؟

درمان فوری سرفه خشک در خانه یکی از دغدغه های اصلی کسانی می باشد که به این عارضه دچار شده اند. سرفه خشک اگر در سریع ترین زمان ممکن درمان نشود، دردسرساز و آزار دهنده می شود، زیرا سرفه های خشک ریه ها را به شدت درگیر کرده و تنفس را برای ما سخت می کند، بنابراین اگر با این مشکل رو به رو شدید، بهتر است تا انتها همراه ما باشید. 

به گزارش پارت نیوز؛ درمان فوری سرفه خشک در خانه شما بهتر است که به طور همزمان علاوه بر روش های طب سنتی از شربت و داروهای پزشکی نیز استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. سرفه خشک در ابتدا شاید خیلی اذیت کننده نباشد، اما پس از مدتی این بیماری روی سینوس های شما نیز تاثیر می گذارد و با سرد درد و بدن درد همراه می شود.

فهرست

درمان فوری سرفه خشک در خانه چگونه است؟

برای درمان فوری سرفه خشک در خانه داروهای مختلفی وجود دارد که شما اگر به طور مرتب استفاده کنید، قطعا جواب خواهید گرفت. در ادامه بهترین داروها و روش های درمانی را معرفی کرده ایم.

عسل

برای بزرگسالان و کودکان یک سال به بالا، عسل را می توان برای درمان سرفه های خشک روزانه و شبانه استفاده کرد. عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین می تواند به پوشاندن گلو کمک کند و سوزش را کاهش دهد. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که عسل نسبت به دکسترومتورفان، یک ماده سرکوب کننده سرفه، برای کاهش حملات آزاردهنده سرفه های شبانه در کودکان موفق تر است.

می‌توانید روزانه چند بار عسل را با قاشق چایخوری مصرف کنید یا آن را به چای یا آب گرم اضافه کنید. برای جلوگیری از بوتولیسم نوزاد، یک عارضه نادر که ممکن است در نوزادان رخ دهد، هرگز به کودک زیر یک سال عسل ندهید.

درمان فوری سرفه خشک در خانه با زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که ممکن است خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی داشته باشد. همچنین ممکن است برای چندین بیماری از جمله درمان فوری سرفه خشک در خانه مفید باشد.

زمانی که کورکومین همراه با فلفل سیاه مصرف شود بهتر جذب جریان خون می شود. می توانید 1 قاشق چای خوری زردچوبه و 1/8 قاشق چای خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید تا بنوشید. شما همچنین می توانید آن را به یک چای گرم تبدیل کنید.

زردچوبه برای قرن ها در طب آیورودا برای درمان بیماری های تنفسی فوقانی، برونشیت و آسم مورد استفاده قرار گرفته است. می توانید زردچوبه را به شکل ادویه و همچنین به صورت کپسول تهیه کنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین منبع معتبری برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و درمان فوری سرفه خشک در خانه نشان داده شده است.

زنجبیل را می توان در بسیاری از چای ها به عنوان یک ماده تشکیل دهنده یافت. همچنین می توانید چای زنجبیل را از ریشه زنجبیل با خیساندن ریشه پوست کنده یا بریده شده در آب گرم تهیه کنید. افزودن عسل ممکن است آن را برای سرفه خشک مفیدتر کند. همچنین می توانید زنجبیل را به صورت کپسول مصرف کنید یا ریشه زنجبیل را بجوید تا سرفه خشک را کاهش دهید.

ریشه ختمی

ریشه ختمی

ریشه گل ختمی نوعی گیاه دارویی است. در شربت سرفه و در قرص های پاستیل برای تسکین سرفه خشک استفاده می شود. یک مطالعه مبتنی بر نظرسنجی نشان داد که این یک درمان موثر برای تسکین گلو و کاهش سوزش ناشی از سرفه خشک است.

درمان فوری سرفه خشک در خانه با نعناع فلفلی

نعناع حاوی منتول است که به بی حس شدن انتهای عصبی گلو که در اثر سرفه تحریک می شود، کمک می کند. این ممکن است باعث تسکین درد و کاهش میل به سرفه شود.

نعناع فلفلی همچنین به کاهش احتقان کمک می کند، بعلاوه منبع مورد اعتماد آن مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. چند راه برای مصرف نعناع وجود دارد. اینها شامل نوشیدن چای نعناع یا مکیدن قرص های نعناع فلفلی است. سعی کنید چای نعناع را درست قبل از خواب بنوشید تا سرفه های شبانه را کاهش دهید. همچنین می توانید از اسانس نعناع به عنوان یک درمان رایحه درمانی استفاده کنید.

چای ماسالا

طعم چای چای در سال های اخیر در ایالات متحده بسیار محبوب شده است. در هند از چای برای درمان بیماری هایی مانند گلودرد و سرفه خشک استفاده می شود.

چای ماسالا حاوی چندین ماده آنتی اکسیدانی از جمله میخک و هل است. میخک نیز ممکن است به عنوان خلط آور موثر باشد. چای چای همچنین حاوی دارچین است که دارای خواص ضد التهابی است و برای درمان فوری سرفه خشک در خانه مفید می باشد.

کپسایسین برای درمان فوری سرفه خشک در خانه

کپسایسین، ترکیبی که در فلفل چیلی یافت می شود، نشان داده شده است که منبع مطمئنی برای کاهش سرفه مزمن است. در حالی که کپسایسین را می توان به عنوان کپسول مصرف کرد، می توانید چای را از سس تند فلفل قرمز و آب گرم نیز تهیه کنید.

درمان های مبتنی بر کپسایسین برای کودکان توصیه نمی شود.

رایحه درمانی با اکالیپتوس

آروماتراپی عمل استفاده از روغن های ضروری برای تسکین و التیام  که برای درمان فوری سرفه خشک در خانه موثر است. اسانس اکالیپتوس ممکن است با عمل به عنوان یک ضد احتقان به کاهش سرفه خشک کمک کند. سعی کنید اکالیپتوس را به دیفیوزر، اسپریتزر یا استنشاقی اضافه کنید. همچنین می توانید چند قطره را به آب داغ در یک کاسه اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید.

معطر کردن اتاقتان با اکالیپتوس ممکن است به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید، اگر سرفه های شبانه شما را بیدار نگه داشته است.

 از دستگاه بخور استفاده کنید

دستگاه بخور

هوای خشک می تواند سرفه خشک را تشدید کند. دستگاه بخور رطوبت را وارد هوا می کنند که می تواند تسکین دهنده باشد. دستگاه بخور به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کنند و آن‌ها را برای چکه‌های ناراحت‌کننده پس از بینی مفید می‌سازند. اگر خانه شما هوای خشک دارد، یک دستگاه بخور را در اتاق خواب خود راه اندازی کنید تا به کاهش سرفه خشک در هنگام خواب کمک کند.

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند به خلاص شدن خانه شما از شر عوامل تحریک‌کننده هوا، مانند گرد و غبار و دود کمک کنند. آنها همچنین مواد آلرژی زا مانند شوره حیوانات خانگی و گرده را کاهش می دهند. خواه سرفه شما ناشی از سموم محیطی باشد یا یک بیماری زمینه ای، تنفس در هوای تمیز می تواند به کاهش تحریک گلو و میل به سرفه کمک کند.

 با آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن با آب نمک گرم به کاهش ناراحتی و تحریک ناشی از سرفه خشک کمک می کند. آب نمک همچنین به از بین بردن باکتری های دهان و گلو کمک می کند.

برای این کار، 1 قاشق چایخوری نمک خوراکی را در یک لیوان بزرگ آب گرم حل کنید. سپس روزی چند بار غرغره کنید. این داروی سرفه خشک برای کودکان خردسالی که ممکن است آب نمک را ببلعند توصیه نمی شود.

اگر در طول شب با گلوی تحریک‌شده از سرفه بیدار می‌شوید، بلافاصله پس از مسواک زدن دندان‌هایتان را با آب نمک غرغره کنید تا به بی‌حس شدن و تسکین انتهای عصبی گلو کمک کنید.

شربت ضد سرفه

داروهای ضد سرفه با کاهش رفلکس سرفه عمل می کنند. این میل به سرفه را کاهش می دهد و آنها را به ویژه برای سرفه های خشک مفید می کند.

برخی از داروهای ضد سرفه حاوی کدئین هستند و فقط با نسخه در دسترس هستند. سایرین بدون نسخه در دسترس هستند. اینها معمولاً حاوی مواد فعالی مانند دکسترومتورفان، کافور یا منتول هستند.

طبق گفته متخصصان، شربت های سرفه فقط باید به کودکان بالای 6 سال داده شود.

 قطره سرفه برای درمان فوری سرفه خشک در خانه

قطره های سرفه، قرص های دارویی هستند که برای روان سازی و تسکین بافت های تحریک شده گلو طراحی شده اند. مواد تشکیل دهنده آنها و اعمال آنها نیز متفاوت است.

برخی از قطره های سرفه حاوی منتول هستند که یک عامل بی حس کننده برای کاهش میل به سرفه است. همچنین می توانید قطره های سرفه حاوی زنجبیل یا اکالیپتوس را پیدا کنید.

فقط حواستان باشد که از دادن قطره سرفه به کودکان زیر 4 سال خودداری کنید و کودکان بزرگتر خود را به درستی تحت نظر داشته باشید، زیرا این می تواند خطر خفگی باشد.

این داروهای خانگی را از کجا بخریم؟

بسیاری از داروهای خانگی فوق مانند عسل یا نمک برای شستشو در حال حاضر در کمد شما در خانه هستند، اما ممکن است هنوز نیاز به خرید داروهای دیگر داشته باشید که باید به عطاری بروید.

در طب سنتی چگونه می‌توان سرفه خشک را درمان کرد؟

درمان فوری سرفه خشک در خانه

برای درمان سرفه خشک در طب سنتی داروهایی مختلفی تجویز می وشد که شامل موارد زیر است:

گیاهان و دمنوش ها برای درمان فوری سرفه خشک در خانه

  • زردچوبه
  • پزنجبیل
  • ریشه گل ختمی
  • چای نعناع فلفلی
  • چای ماسالا

مکمل ها

  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • کپسول کپسایسین

روغن های ضروری

  • روغن های ضروری
  • روغن نعناع فلفلی
  • روغن اکالیپتوس

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سرفه‌های خشک می‌توانند ماه‌ها طول بکشند و ممکن است خسته‌کننده و مخرب باشند. سرفه های خشک معمولاً خود به خود متوقف می شوند. با این حال، اگر سرفه شما با علائم دیگری همراه است، به پزشک خود مراجعه کنید. این موارد عبارتند از:

  • مشکل در تنفس یا نفس کشیدن
  • خس خس سینه
  • درد قفسه سینه
  • کمر درد
  • تب
  • لرز

کدام داروها برای درمان سرفه‌های خشک موثرند؟

برای درمان سرفه خشک ابتدا باید علت را بررسی کنید و بعد داروی مناسب را استفاده کنید، معمولا درمان سرفه خلط دار متفاوت است. چون از بین بردن خلط پشت حلق ممکن است به داروهای دیگری نیاز داشته باشد. در اغلب موارد، پزشک برای درمان سرفه خشک به روش زیر عمل می‌کند:

  • تجویز شربت دکسترومتورفان
  • تجویز اسپری تنفسی برای درمان عفونت‌های تنفسی
  • تجویز داروی ضد حساسیت
  • تجویز داروی مناسب برای بهبودی رفلاکس اسید معده (عامل سرفه خشک شبانه)
  • تجویز دارو برای درمان بیماری انسدادی ریه (عامل سرفه‌های خشک مزمن)

بهترین توصیه برای درمان سرفه خشک شبانه چیست؟

سرفه های خشک در شب بیشتر اذیت کننده هستند، زمانی که به خواب می روید، حس خارش و تحریک گلو در شب به سراغ  شما می آید. معمولا بهترین توصیه این است که قبل از خواب مایعات و دمنوش های گرم مصرف کنید؛ دستگاه بخور را در اتاق خواب خود روشن کنید. شما می‌توانید با ترکیب ۲ قاشق چای‌خوری عسل و یک لیوان آب ولرم به راحتی سرفه خشک شبانه را متوقف کنید.

برای سرفه های خشک کودکان در طب سنتی نیز سوپ و نوشدنی های گرم قبل از خواب پیشنهاد می شود. عسل نیز در گرم کردن ریه ها بسیار موثر است اما نباید آن را به افراد زیر یک سال بدهید.

درمان فوری سرفه خشک حساسیتی

سرفه های خشکی که بر اثر آلرژی ایجاد می شوند، خیلی خطرناک نیستند اما نباید آنها را نادیده گرفت زیرا در بلند مدت منجر به آسم می شود. در جدول زیر بهترین درمان سرفه خشک حساسیتی را مشاهده می‌کنید:

درمان خانگی درمان پزشکی
استفاده از دستگاه بخور مصرف آنتی‌هیستامین
استفاده از دستگاه تصفیه‌کننده هوا مصرف داروهای ضد احتقان
دوری از آلرژن‌ها مانند کپک، شوره، گردوغبار و… استفاده از اسپری استنشاقی مخصوص
ترکیب عسل، آبلیمو، دارچین و آب ولرم تزریق آلرژن با دوز کم برای سازگاری بدن با ماده حساسیت‌زا

درمان سرفه‌های خشک سینوزیتی

درمان سرفه‌های خشک سینوزیتی

کسانی که سینوزیت دارند، احتمالا در برخی موارد دچار سرفه های خشک شوند، عفونت سینوزیت ناشی از یک عامل باکتریای است و سرفه با خلط همراه می شود. در این صورت، پزشک برای درمان سرفه خشک ناشی از باکتری، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. معمولا مدت زمان مصرف آنتی‌بیوتیک هفت تا ۱۴ روز است؛ بنابراین از قطع خودسرانه آن اکیدا خودداری کنید.

علاوه بر این، اگر پزشک متوجه سرفه‌های خشک سینوزیتی ناشی از حساسیت شود، برای کاهش علائم آن اسپری بینی تجویز خواهد کرد.

درمان سرفه خشک در بارداری

از آنجایی که خانم های باردار نمی توانند در چنین شرایطی از داروهای پزشکی خیلی قوی استفاده کنند، درمان آنها در خانه بهترین کار است. در اغلب موارد برای کاهش علائم ناشی از این عارضه، شربت دکسترومتورفان را تجویز می کنند. برای دورز مصرفی خانم های باردار باید از پزشک زنان و زایمان خود دستور بگیرند. درمان‌های خانگی هم شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف غذاهای سرشار از زینک (روی) برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل گوجه‌فرنگی، پرتقال و کیوی
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استراحت کافی
  • ترکیب کردن عسل، آب لیموترش و آب ولرم
  • غرغره کردن آب نمک
  • مرطوب نگه داشتن فضای خانه و اتاق با استفاده از دستگاه بخور

درمان فوری سرفه خشک در خانه برای کودکان

برای درمان سرفه خشک کودکان شما باید دقت بیشتری به خرج دهید، زیرا کودکان دیرتر خوب می شوند و داروهای خیلی قوی در این خصوص برای کودکان تجویز نمی شود. از این‌رو توصیه می‌شود برای درمان سرفه خشک در کودکان به خصوص کودکان کمتر از ۶ سال حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند شربت مناسب سرفه خشک را با توجه به سن و وزن کودک پیشنهاد دهد و دوز مصرف آن را مشخص کند. به یاد داشته باشید که داروها در کودکان باید بر اساس علل ایجادکننده سرفه خشک تجویز شوند.

سوالات متداول

در این قسمت به پرتکرارترین سوال های شما پاسخ داده ایم. اگر سوال دیگری وجود دارد، ممنون می شویم که سوال خود را با ما مطرح کنید.

برای درمان سرفه خشک در خانه چی بخوریم؟

غذاها و نوشیدنی‌های مختلف مانند سوپ گرم، دمنوش آویشن، دمنوش زنجبیل، آب پیاز، سیر، زردچوبه و ترکیب عسل، آب لیموترش و آب ولرم برای کاهش علائم و تحریک گلو موثر هستند.

کدام میوه برای رفع سرفه خشک مناسب است؟

میوه‌های حاوی ویتامین C مانند پرتقال، کیوی و آناناس که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، برای سرفه خشک ایده‌آل هستند.

قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه خشک چیست؟

گیاهان دارویی مانند آویشن، زنجبیل، نعناع و ریشه شیرین‌بیان برای درمان سریع سرفه خشک بسیار مفید هستند. البته در صورت مصرف داروهای شیمیایی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل دارویی ایجاد نشود.

حرف آخر

پارت نیوز در این مطلب تمام مواردی را که برای درمان فوری سرفه خشک در خانه می توانید می توانید انجام دهید را برای شمل شرح داده است. همچنین تمام داروی های طب سنتی و داروهای پزشکی نیز در این مطلب ذکر شده است. علاوه بر این موارد توصیه هایی را نیز برای کودکان گفته ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد. از شما کاربران خواهشمنیدم اگر پیشنهادی دارید با ما و دوستان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x