جامعه

دودی کردن شیشه ماشین جرم است؟ + قوانین و جزییات

یکی از سوالاتی که پرسیده می‌شود آن است که آیا دودی کردن شیشه ماشین جرم به حساب می‌آید و جریمه نقدی دارد؟ اگر جرم است چه مجازاتی دارد و جریمه شیشه دودی چقدر است؟

به گزارش پارت نیوز؛ در این مطلب به سراغ جرم دودی کردن شیشه ماشین می‌رویم. از نظر قانون و قانون‌گذار فضای داخلی ماشین حریم شخصی است همچنین قوانین وضع شده در این‌ رابطه به دلیل امنیت خود افراد است. در ادامه به قوانین و جریمه شیشه دودی 1402 خواهیم پرداخت.

انواع شیشه دودی خودرو

انواع شیشه دودی کدام اند؟

قبل از بررسی نحوه دودی کردن شیشه ماشین؛ ابتدا نگاهی جامع‌تر داشته باشیم. بسیاری بر این باوراند که شیشه دودی تنها برای افزایش جذابیت خودرو استفاده می شود، اما شیشه دودی الزاماً برای خاص‌بودن خودرو استفاده نمی‌شود. در حال حاضر، یکی از آپشن‌های ویژه خودروهای مدرن، شیشه‌هایی هستند که تم تیره دارند.

درواقع، این اقدام برای شرکت سازنده هزینه‌بر است. شیشه‌های دودی جدید، از نوع رفلکس هستند؛ به‌طوری‌که از ورود نور اضافی به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند؛ درحالی‌که راننده و سرنشینان داخل خودرو، می‌توانند فضای بیرونی را به‌راحتی مشاهده کنند.

شرکت‌های بزرگ برای این منظور، سراغ فناوری موسوم به نانو کوتینگ (Nano Coating) می‌روند تا علاوه بر کاهش میزان اثرپذیری از نور خورشید، مقاومت شیشه را نیز افزایش دهند. برخلاف تصور و آن‌چه امروزه توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام می‌شود، یکی از مزایای اصلی شیشه‌های دودی‌ حرفه‌ای، قابلیت دفع نور مضر فرابنفش یا همان اشعه UV است؛ نوری که به‌شدت روی سلامت پوست انسان تأثیر منفی می‌گذارد.

در چه صورت دودی کردن شیشه ماشین جریمه دارد؟

میزان شیشه دودی چقدر باشد جریمه می شویم؟

در قانون مجازات، معیار و میزان مشخصی برای درصد دودی کردن شیشه خودرو بیان نشده است. اگر دودی کردن شیشه خودرو در حدی باشد که مامورهای راهنمایی‌ورانندگی داخل خودروی شما را نبینند، می‌توانند برای رفتار شما جرم‌انگاری کرده و اعمال قانون کنند.

قانون شیشه دودی 1402

نکته مهم در دودی کردن شیشه ماشین آن است که مأموران نیروی انتظامی می‌توانند تا رفع‌کردن شیشه‌های دودی خودرو به‌دفعات متوالی حتی در یک روز آن خودرو را جریمه کنند؛ بنابراین هیچ محدودیتی تا رفع اثر از برچسب‌های دودی وجود ندارد. افراد بعد از اعمال مجازات شیشه دودی، ملزم به اصلاح شیشه خودروی خود هستند.

هر عاملی که باعث درست دیده‌نشدن داخل خودرو توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی از فاصله ۳ متری شود، مجازات و جریمه به دنبال دارد.

برای مثال پلیس باید از فاصله ۳ متری قادر به دیدن راننده باشد که مشغول خوردن است یا با تلفن همراه صحبت می‌کند. از دید قانون یکی از دلایل دودی کردن شیشه خودرو اهمیت به‌سلامت شهروندان است. همچنین پررنگ بودن شیشه‌های خودرو باعث اختلال دید راننده می‌شود.

با  قوانین سخت‌گیرانه پلیس راهنمایی‌ورانندگی در خصوص دودی کردن شیشه خودرو می‌توان از سلامت سرنشینان خودرو اطمینان حاصل نمود. از وقوع جرم و جنایت پیشگیری و از خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

کد جریمه شیشه دودی در سال 1402

کد جریمه ۲۱۱۴ برای شیشه دودی آن هم به گونه ای که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد استفاده می شود.

جریمه شیشه دودی 1402 چقدر است؟

مبلغ جریمه شیشه دودی در سال 1402 چقدر است؟

مبلغ جریمه دودی کردن شیشه ماشین در سال 1402 در کلان شهرها 42 هزار و 500 تومان و در سایر شهرها 31 هزار تومان  و در روستاها 10 هزار و پانصد تومان می‌باشد.

مقدار مجاز شیشه دودی چقدر است؟

نیروی انتظامی یک بار سال ۹۶ و یک بار سال ۹۷ معیار دودی کردن شیشه را مشخص کرد. سال اول گفت که باید راننده و سرنشین از فاصله سه متری دیده شوند و سال بعد این فاصله به ۵ متر رسید البته ریشه جریمه کردن خودرو‌هایی که داخل شان مشخص نباشد به دهه ۴۰ شمسی برمی‌گردد.

دودی کردن شیشه ماشین مانع از تایید معاینه فنی می‌شود؟

یادتان باشد که حتی اگر از دید پلیس نیز مخفی ماندید، در مراکز معاینه فنی نیز دودی بودن غیراستاندارد شیشه‌ها مانع از صدور گواهی تأیید فنی می‌شود.

انتهای مطلب

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x