پیشرفت شخصی

راهنمای آزمون نظام مهندسی عمران؛ زمان برگزاری هر سه مرحله در سال 1402

آزمون نظام مهندسی یک آزمون تخصصی است که از سوی سازمان نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و زیر نظر سازمان سنجش کشور برگذار می شود.

به گزارش پارت نیوز؛ آزمون نظام مهندسی برای ۷ رشته عمران، معماری، شهرسازی، نقشه برداری، تاسیسات مکانیکی، ترافیک، و تاسیسات برقی و حداقل دو بار در سال برگذار می شود که این آزمون در سال 1402 به سه مرحله ارتقا یافته است.

آزمون نظام مهندسی چیست؟

داشتن پروانه نظام مهندسی لازمه ورود به بازار کار و فعالیت در این حوزه ها نمی‌باشد، اما در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی، مجوز اشتغال به کار معتبر، ثبت شرکت مهندسی، دریافت سهمیه سالانه کاری، و امکان تاسیس دفاتر طراحی برای شما صادر می شود.

در سه حوزه اجرا، نظارت، و محاسبات برگذار می‌گردد که مدت زمان آن برای حوزه‌های نظارت و اجرا برابر با ۱۵۰ دقیقه، و برای محاسبات برابر با ۲۴۰ دقیقه بوده و تعداد سوالات هر بخش ۶۰ عدد می باشد. این آزمون دارای نمره منفی است و هر ۳ جواب غلط باعث حذف یک جواب صحیح می شود. همچنین، آزمون نظام مهندسی عمران به صورت کتاب باز (Open Book) است و استفاده از ماشین حساب مهندسی در آن مجاز می باشد.

شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی

برای ثبت نام و شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران، باید حداقل سه سال از پایان تحصیلات کارشناسی، دو سال از کارشناسی ارشد، و یک سال از دکتری گذشته باشد. پس این زمان می توان در آزمون نظام مهندسی شرکت کرده و در صورت قبولی، پروانه نظام مهندسی پایه ۳ را به دست آورد.

همچنین، پس از گذشت ۴ سال از کسب پروانه پایه ۳، می توان با شرکت مجدد در آزمون به پایه ۲، پس از ۵ سال از پابه ۲ به پایه ۱، و پس از ۶ سال از پایه ۱ به ارشد رسید.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این آزمون به صورت تستی و با ۶۰ سوال برگذار می شود که برای قبولی در آن باید به حداقل ۵۰ درصد سوال ها (بدون احتساب نمره منفی) پاسخ صحیح دهید. رتبه بندی در این آزمون اهمیتی نداشته و تفاوتی میان فردی که به ۵۰ درصد سوالات پاسخ صحیح داده با فردی که به ۸۰% پاسخ صحیح داده است وجود ندارد.

داشتن کارت پایان خدمت و یا معافیت برای متقاضیان آقا ضروری است.

آزمون نظام مهندسی معمولا دو بار در سال و در بازه های شهریور تا دی ماه برگذار می شود. از این رو بهتر است برای قبولی در این آزمون از حداقل ۶ ماه قبل شروع به مطالعه کرده و آن را به طور مستمر ادامه دهید. همچنین، برای آشنایی با نمونه سوال ها و افزایش تسلط و سرعت عمل در آزمون، حتما نمونه سوالات آزمون های سال های قبل را مطالعه کرده و حل نمایید.

چه نکاتی برای شرکت در آزمون نظام مهندسی عمران باید رعایت کنیم؟

طبق توصیه های سایت آکادمی عمران، نکات و راهنمایی های زیر می توانند تاثیر مثبتی در روند آزمون برای متقاضیان به همراه داشته باشند.

۱) حضور در مکان آزمون از حداقل یک ساعت قبل
۲) بررسی مکان آزمون
۳) شبیه سازی نحوه چینش منابع و کتاب ها در جلسه از شب قبل
۴) آشنایی کامل با نحوه استفاده از ماشین حساب مهندسی
۵) اطمینان یافتن از سلامت باطری ساعت و ماشین حساب
۶) چک کردن شماره داوطلبی و تطبیق دادن آن با شماره درج شده در صندلی و پاسخنامه
۷) به همراه داشتم آب و مواد قندی در هنگام جلسه آزمون
۸) دسته بندی سوالات بر اساس سطح آن ها و پاسخگویی به همان ترتیب برای مدیریت و زمان بندی آزمون
۹) توجه به تبصره ها در هنگام پاسخگویی
۱۰) خواندن دقیق سوال ها و توجه به افعال مثبت و منفی
۱۱) دقت در وارد کردن پاسخ سوال در پاسخنامه
۱۲) حفظ آرامش و خونسردی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت پروانه نظام مهندسی

در صورت قبولی در آزمون نظام مهندسی، برای اخذ پروانه ابتدا باید در سایت نظام مهندسی عضو شوید. پس از آن باید به درگاه ملی مجوزهای کشور مراجعه کرده و درخواست صدور مجوز نمایید. پس از پایان این مرحله، یک کد رهگیری دریافت می کنید که باید آن را به همراه مدارک شخصی و هویتی خود در سامانه سپامک ثبت کنید. پس از تایید صحت مدارک توسط کارشناسان، درخواست شما برای صدور پروانه نظام مهندسی تایید خواهد شد.

پس از آن زمان مراجعه حضوری به سازمان نظام مهندسی تعیین خواهد شد. صدور این پروانه بین ۲ تا ۳ ماه زمان خواهد برد.

پس از دریافت پروانه باید برای فعالسازی آن به یکی از دفاتر الکترونیکی مراجعه کرده و درخواست فعالسازی پروانه را ارسال کنید. این فعالسازی تقریبا بین یک هفته تا ده روز زمان می برد. پروانه نظام مهندسی شما پس از فعالسازی به مدت ۳۶ ماه اعتبار خواهد داشت.

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی مرحله اول

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی نوبت اول سال ۱۴۰۲ در تاریخ های ۱۵، ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری بود. در جدول زیر زمان برگزاری هر یک از این آزمون‌ ها برای اطلاع شما همراهان گرامی قرار داده شده است.

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی مرحله دوم

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی نوبت دوم سال ۱۴۰۲ مهر ماه تعیین شده است. این آزمون در دو روز ۲۰ و ۲۱ مهرماه برگزار می‌ شود و دارای دو نوبت صبح و عصر است. شما عزیزان می توانید در جدول زیر تاریخ و زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی نوبت دوم هر یک از رشته های آزمون و صلاحیت های آن ها را مشاهده کنید.

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی مرحله سوم

آزمون نظام مهندسی در سال‌ های گذشته دو بار در سال برگزار می‌ شد. اما برای سال ۱۴۰۲ معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که این آزمون در سه نوبت برگزار خواهد شد. بدین ترتیب داوطلبانی که در آزمون‌ های نوبت اردیبهشت (مرحله اول) یا مهر ( مرحله دوم) ماه نتوانستند حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند می‌ توانند در نوبت سوم این آزمون که در دی ماه می‌ باشد شرکت نمایند.

اگرچه مشخص شده است که زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی مرحله سوم سال ۱۴۰۲ در دی ماه است اما هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای این آزمون ذکر نشده است‌‌ و تنها احتمال می رود این آزمون در هشتم و نهم دی ماه برگزار شود به همین علت به محض دریافت اطلاعات بیشتر از سوی سازمان نظام مهندسی در خصوص زمان مرحله سوم این آزمون، آن را در این مقاله به اطلاع شما عزیزان می‌ رسانیم.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x