اقتصاد کلان

راهنمای جامع در مورد کارپوشه مودیان مالیاتی

لطفا در رسانه فقط همین هدینگ ها منتشر شود و هدینگ دیگه ای اضافه نشود

بعد از اجرایی شدن قانون سامانه مودیان مالیاتی در فروردین ماه سال 1402، مودیان مشمول قانون سامانه مودیان باید در سامانه مالیاتی مودیان اقدام به ثبت نام نمایند و در این سامانه برای پرونده مالیاتی خود اقدام به درست کردن کارپوشه نمایند.کارپوشه مالیاتی پلی بین مودی و سازمان امورمالیاتی می باشد و در واقع سازمان مالیاتی از این طریق میتواند به فعالیت های مالیاتی مودی نظارت داشته باشد.مودی از طریق کارپوشه مالیاتی میتوانند تمام اطلاعات مالیاتی خود را اعم از اظهارنامه مالیاتی ، عوارض ارزش افزوده و وصرتحساب های الکترونیکی خود را مشاهده کنند هم چنین از این طریق میتوانند درخواست ها و پرونده های مالیاتی خود را پیگیری نمایند. اهمیت کارپشوه از زمان الکترونیکی شدن صورتحساب ها بیش از پیش نمود کرد به طوریکه در سال 1402 بیش از 80 % از مشمولین مالیاتی از کارپوشه برای ثبت صورتحساب های خود استفاده کرده اند.مودیان از طریق نرم افزار واسط سامانه مودیان میتوانند صورتحساب های خود را ثبت و به سامانه مودیان ارسال کنند.این صورتحساب ها برای رصد سازمان امور مالیاتی  در کارپوشه ثبت می شوند.

ورود به کارپوشه مالیاتی

بعد از ثبت نام در سامانه مودیان ، هر فرد برای آغاز فعالیت مالیاتی خود، پیش از هر اقدام دیگری، نیاز به ایجاد کارپوشه مالیاتی دارد. زیرا تمامی فعالیت‌های مالی و مالیاتی در کارپوشه ثبت و نگهداری می‌شود و از این طریق می‌توان به محاسبه دقیق مالیات پرداخت. همچنین، حتی گروه‌های معاف از مالیات نیز ملزم به انجام اقدامات لازم برای ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند.

برای ورود به کارپوشه مودیان می بایست به آدرس http://tp.tax.gov.ir مراجعه نمایند ، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنند بدین ترتیب می توانند وارد کارپشوه ی اختصای خود شوند و پرونده های مالیاتی خود را مشاهده نمایند.با انتخاب گزینه “ورود به پرونده”، به صفحه میزکار وارد می‌شوید. در این صفحه، خلاصه‌ای از وضعیت صورتحساب‌های دوره، میزان خرید و فروش، و حد مجاز فروش دوره به‌صورت داشبورد نمایش داده می‌شود. با اتصال پرونده ی مورد نظر به کارپوشه ، اطلاعات مورد نظر را تکمیل و شناسه ی یکتای مالیاتی خود را دریافت کنید.

ثبت صورتحساب در کارپوشه ی مالیاتی

فعال سازی کارپوشه سامانه مودیان

برای فعال‌سازی کارپوشه مالیاتی در سامانه مودیان، نخستین گام ثبت‌نام در پلتفرم آنلاین سامانه مودیان است. در ابتدا، ثبت‌نام اختیاری بود، اما پس از فراخوان سازمان امور مالیاتی، این فرایند برای تمامی مودیان اجباری شد . مودیان باید از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک به نشانی my.tax.gov.ir وارد سامانه شوند. با وارد کردن اطلاعات اولیه مانند کد ملی، شماره همراه و تاریخ تولد، یک رمز یک‌بار مصرف به شماره همراه ثبت‌شده ارسال می‌شود. این رمز برای تکمیل مرحله اولیه ثبت‌نام ضروری است و باید حتما به نام خود مودی باشد.

پس از تکمیل ثبت‌نام، مودیان می‌توانند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد پنل کاربری سامانه شوند. در پنل کاربری، خلاصه‌ای از وضعیت مالیاتی نمایش داده می‌شود و برای دسترسی به کارپوشه، باید گزینه ورود به کارپوشه از نوار سمت راست انتخاب شود. در کارپوشه، امکان مشاهده پرونده‌های مالیاتی و انجام عملیات‌های مختلف وجود دارد. برای فعال‌سازی کارپوشه، مودی باید از منوی سمت راست گزینه عضویت و سپس شناسه‌های یکتا حافظه مالیاتی را انتخاب کند. با دریافت شناسه یکتا، مودی کدی 6 رقمی منحصر به فرد دریافت می‌کند که به‌عنوان شناسه یکتای مالیاتی او شناخته می‌شود. این شناسه در هر صورتحساب الکترونیکی ثبت شده و بخشی از شماره مالیاتی مودی را تشکیل می‌دهد.

نکات مهم در رابطه با کارپوشه ی سامانه مودیان

  • در کارپوشه امکان ویرایش صورتحساب های خرید و فروش به دلایل امنیت وجود ندارد ، بنابراین قبل از ثبت اطلاعات حتما از صحت ان امینان حاصل کنید
  • کد یکتای شناسه مالیاتی خود را در اختیار کسی نگذارید
  • پیش از پرداخت مالیات جزئیات آن را بررسی کنید ، احتمال محاسبه ی عوارض مالیاتی بسیار کم است و لی صفر نیست
  • هر مودی سقف مشخصی برای اعتبار مالیاتی دارد که مقدار بیش از آن کارپوشه را غیر فعال می کند.
  • گر از اتصال به اینترنت مطمئن هستید و سامانه قطع است، در روز کاری بعدی به آن مراجعه کنید.
  • برای دریافت ششناسه یکتای مالیاتی به سامانه gica,ir مراجعه کرده و گواهی امنضای دیجیتال را دریافت نمائید
  • با غیر فعال شدن کارپوشه تمام تراکنش های مربوط به شخص یا شرکت نیز مسدود خواهد شد
  • برای ثبت نام و یا ارسال صورتحساب اگر مشکل دارید میتوانید از شرکت های معتمد مالیاتی کمک بگیرید

ثبت صورتحساب های الکترونیکی در کارپوشه ی مالیاتی

کارپوشه حکم یک حافظه برای مودی و سازمان امور مالیاتی را دارد و هرگونه اطلاعات در آن ذخیره می شود.یکی از کارایی مهم این پوشه ثبت و نگهداری فاکتورهای الکترونیکی می باشد . بعد از منسوخ شدن فاکتورهای کاغذی ، طبق تصویب قانون سامانه مودیان ، اشخاص مشمول این قانون می بایست تمامی اطلاعات مربوط به معاملات خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.ثبت نام در سامانه مودیان و استفاده از خدمات کارپوشه به صورت رایگان در اختیار مودیان می باشد ولی از آنجائیکه پتفرم آنلاین مالیاتی سامانه مودیان قادر به پشتیبانی از تمامی الگوهای صورتحسابی نمی باشد ، مودیان می توانند صورتحساب های خود را از دو طریق استفاده از نرم افزار های واسط و همچنین خدمات شرکت های معتمد مالیاتی استفاده کنند.

مودیانی قصد دارند خودشان فاکتورهای فروش را ثبت کنند میتوانند از طریق خرید اشتراک نرم افزار واسط سامانه مودیان که کم هزینه تر می باشد اقدام کنند.بدین ترتیب با اتصال افزونه ی واسط به نرم افزار سامانه مودیان می توانند به راحتی فاکتورهای خود را ثبت و به کارپوشه ی خود در سامانه مودیان ارسال کنند. همچنین این افزونه قابلیت اصلاح ، ابطال و برگشت از فروش را نیز برای مودیان امکان پذیر نموده است

اما در صورتیکه مودی بخواهد از امکانات شرکت های معتمد مالیاتی استفاده کند ، کافی است صورتحساب ها و شناسه ی یکتای خود را در اختیار آنها قرار دهد، بدین ترتیب با پرداخت هزینه با توجه به حجم فاکتورها، صورتحساب ها ثبت می شوند این روش هزینه ی بیشتری را در پی دارد و مناسب افرادی است که صورتحساب های زیادی دارند و زمان کافی برای ارسال ندارند

از آنجاییکه استفاده از افزونه های واسط رایج تر می باشدف شرکت های استارت آپ زیادی اقدام به طراحی نرم افزار واسط نموده اند از جمله شرکت های موفق در این زمینه میتوان به حسابدار اپ ، کاریا حساب ، سپیدار سیستم ، هوفر ، حسابداران برتر و … اشاره کرد . هریک از شرکت ها قابلیت هایی را جهت تسهیل در روند ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان در نرم افزار ایجاد کرده اند .

کاریا حساب یکی از شرکت های موفق در زمینه ی طراحی نرم افزار سامانه مودیان بوده ، طراحی این نرم افزار بسیار ساده و کاربردی می باشد و  تمامی مودیان بدون دانش فنی خاصی می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.از جمله ویژگی هایی که در افزونه ی واسط کاریا حساب وجود دارد می توان به قابلیت Import و Export پیشرفته از فایل‌های اکسل،عدم محدودیت در تعداد صدور و ارسال صورت‌حساب،به‌روزرسانی مداوم، آموزش و پشتیبانی ،پشتیبانی از الگو‌های استاندارد صورت‌حساب سامانه مودیان،بررسی تمام خطاها در داشبورد و ارائه ی راه حل برای تک تک خطاها،امکان استفاده از نرم افزار در تمامی پلتفرم ها و هم چنین قیمت مناسب(4.200.000 میلیون تومان) با توجه به ویژگی های ارائه شده اشاره کرد. برای دریافت اشتراک نرم افزار واسط کاریا حساب می توانید به وبسایت https://kariyahesab.com و یا ارتباط با شماره ی 45 43 00 91 – 021 در ارتباط باشید

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x