تولید و تجارت

راهنمای جامع راه اندازی سوپرمارکت در 1403 + هزینه ها، مجوزها و درآمد

اگر قصد سرمایه گذاری در کار پرسودی را دارید، با راه اندازی سوپرمارکت در 1403 می توانید به درآمد بالایی برسید. برای راه اندازی سوپر مارکت شما به هزینه اولیه زیادی نیاز دارید که موفقیت در این زمینه نیازمند برنامه ریزی و حرکت به صورت مرحله ای است و ما به طور کامل در این مطلب صفر تا 100 راه اندازی سوپر مارکت در 1403 شرح داده ایم. 

به گزارش پارت نیوز؛ قطعا راه اندازی سوپرمارکت در 1403 پروژه ای هیجان انگیز می باشد که همیشه در دنیای تولید و تجارت مطرح است. از آنجایی که سوپرمارکت ها نیازهای اصلی مردم در خوراک را تامین می کنند، مطمئن باشید که هیچ وقت از این کار خود ضرر نخواهید کرد. البته برای متضرر نشدن در راه اندازی سوپر مارکت الزاماتی وجود دارد که باید رعایت شود.

مراحل راه اندازی سوپرمارکت در 1403

راه اندازی سوپرمارکت مانند تمامی کسب و کارهای دیگر نیازمند برنامه ریزی دقیق، تحقیقات بازار، مدیریت کسب و کار قوی، و توانایی رقابت در بازار پررونق است. به دلیل تنوع و تکثر در سوپرمارکت شما بارای رقابت در این زمینه باید بسیار تلاش کنید و منحصر به فرد باشید تا دیده شوید که نیازمند بازاریابی قوی می باشد. همچنین مدیریت قوی از ارکان مهم برای اداره کردن سوپرمارکت است.

1. مشخص کردن منابع مالی و سرمایه برایراه اندازی سوپرمارکت در 1403

اولین چیزی که مشخص می کند شما باید ادامه دهید یا خیر، همین سرمایه و بودجه کافی است که باید بررسی کنید. شما با توجه به چک لیست سوپر مارکت تمام بودجه و سرمایه خود را در نظر می گیرید.

2. انتخاب محل مناسب برای تاسیس سوپرمارکت

از جمله مهم ترین ارکان پیشرفت و موفقیت درراه اندازی سوپرمارکت در 1403 انتخاب مکانی مناسب برای این کار است. برای اینکه بهترین نقطه را برای سوپرمارکت در نظر بگیرید، الگوی عمومی مصرف مردن آن منطقه را زیر نظر بگیرید.

به عنوان مثال در یک محیط روستایی و کوچک عموماً خرده فروشی های کوچک و محلی اقبال بیشتری برای موفقیت نسبت به یک سوپر مارکت مجهز خواهند داشت که این تحلیل را بر اساس الگوی مصرف مردم روستا و شهر به دست آورده ایم. پس تعیین مکان مناسب برای راه‌اندازی سوپر مارکت مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق بازار هدف خواهد بود.

برای تعیین مکان مناسب تعداد سوپمارکت های اطراف را نیز باید در نظر بگیرید که در سودآوری شما بسیار موثر است. علاوه براین هزینه اجاره در سود و هزینه ها تاثر مستقیم دارد.

با توجه به این صحبت ها متوجه شدید که کنترل کردن هزینه ها چقدر در راه اندازی سوپرمارکت در 1403 موثر است، بنابراین انتخاب مکان را در دسته اول قرار دهید.

علاوه بر هزینه اجاره داشتن جا برای پارک کردن ماشین و موتور نیز بسیار موثر است و مشتریان شما باید به راحتی بتوانند تردد خود را انجام دهند. رفاه و راحتی مشتری را همیشه در نظر بگیرید. حمل و نقل عمومی نیز تا حد زیادی به مشتری یابی شما کمک می کند. زیرا مشتریانی که با وسیله شخصی نمی توانند رفت و آمد کنند، گزینه دومشان حمل و نقل عمومی است. پ

3. دریافت مجوزهای لازم و اخذ پروانه کسب و کار

در سومین مرحله از راه اندازی سوپرمارکت در 1403 به مجوز می رسیم. در این کسب و کار باید پروانه کسب و کار خود را دریافت کنید.

مزایای دریافت مجوز در مشاغل شامل: وجود نظارتی دائمی بر مسائلی نظیر ایمنی، استاندارد و همچنین حقوق مشتریان و صاحبین مشاغل هستند. برای ارائه درخواست صدور پروانه تاسیس سوپرمارکت که عموماً 5 ساله می‌باشد، نیاز دارید با مدارک کامل به صنف مورد نظر در منطقه رفته و در زمانی نسبتاً کوتاه اقدام به دریافت مجوز کنید.

4. پیدا کردن رقبا برای راه اندازی سوپرمارکت در 1403

زمانی که می خواهید وارد شغلی شوید، پیدا کردن رقبا و بررسی کردن ویژگی هر یک از  آنها جز مراحل مهم راه اندازی سوپرمارکت است. شما نقاط ضعف و قوت هر یک را به دقت تحلیل می کنید تا متوجه شوید که چگونه باید برای موفق شدن حرکت کنید.

مواردی که در تحلیل رقبا بررسی می شود شامل: چینش قفسه‌ها و محصولات مغازه، اطلاع از محصولات پرفروش و نحوه صحیح برخورد با مشتری است. در واقع شما باید دلیل پرطرفدار بودن سوپرماکرت ها اطراف را بدانید تا بهتر بتوانید عمل کنید.

5. برند سازی و انتخاب نام درست برای سوپرمارکت

برند سازی و انتخاب نام درست برای سوپرمارکت

مرحله ی بعدی که در رشد و دیده شدن شما تاثیرگذار است، انتخاب نام مناسب برای راه اندازی سوپر مارکت است. نام باید کاملا واضح و شفاف باشد، همچنین در عین سادگی به روز بودن را نیز در نظر بگیرید تا در ذهن همه باقی بماند.

6. تابلوی خاص و مدرن برای جلب توجه مشتری

تابلو مغازه را فراموش نکنید! رنگ و ظاهر تابلو در جلب مشتری مهم است و نباید بدون هیچ اصولی این کار را انجام دهید. برای طراحی تابلوی خود حتما از یک متخصص کمک بگیرد تا المان های مهم در جذب چشم ها را در نظر بگیرد و شما در بین رقبا بهترین باشید. ویژگی‌های تابلوی مغازه برای راه اندازی سوپرمارکت:

  • ابعاد مناسب
  • نام جذاب
  • نورپردازی مناسب
  • رنگ‌های شارپ
  • مواد استفاده شده مرغوب

7. لوازم ضروی در راه اندازی سوپرمارکت در 1403

برای راه اندازی سوپرمارکت در 1403 به لوازم ضروری نیاز دارید که بدون آنها نمی توانید کار خود را شروع کنید و مهم ترین آنها شاما موارد زیر است، بنابراین در ابتدا بودجه این لوازم را آماده کنید و بعد سراغ مرحله بعدی بروید.

  • یخچال ایستاده، ویترینی و یخچال بستنی
  • ترازو
  • کارتخوان
  • قفسه‌ها
  • محصولات

8. طراحی و چیدمان داخلی سوپرمارکت

همانطور که همه می دانیم چیدمان و طراحی داخلی در جذب مشتری هدف بسیار مهم است. شما باید با یک استراتژی حرفه‌ای و با استفاده از خلاقیت خود، البته با کمک نیروهای متخصص در زمینه طراحی، یک طراحی و دکوراسیون خاصی داشته باشید. یک طرح شفاف و بدون نقص که بدون ایجاد سردرگمی برای مشتریان بسیار خوب است. وجود فضای کافی برای تردد مشتریان و همچنین دسترسی آسان به محصولات و کالاهای مورد نیاز، از جمله مزایای یک طراحی حرفه‌ای در تأسیس سوپرمارکت محسوب می‌شود.

9. با قفسه بندی اصولی فروش خود را افزایش دهید

با قفسه بندی اصولی فروش خود را افزایش دهید

برای افزایش فروش باید قفسه بندی اصولی و استاندارد هنگام راه اندازی سوپرمارکت را در نظر بگیرید. زیرا مشتری ها به راحتی به کالا دسترسی پیدا می کنند و لازم نیست برای هر کالا را از فروشنده سوال بپرسند. با قفسه بندی صحیح همه کالاها  در دسترس و جلوی دید مشتری قرار می گیرند، که این امر باعث افزایش فروش می شود. برای چیدن کالاها می‌توانید از انواع قفسه‌ها شامل قفسه فروشگاهی، قفسه سوپرمارکتی و قفسه هایپری استفاده کنید.

10. استند فروشگاهی برای راه اندازی سوپرمارکت در 1403

زمانی که شما از استند برای چینش کالاهای خود استفاده می کنید، نظم خاصی را به سوپر مارکت می دهید که این موضوع اهمیت زیادی دارد. شما م یتوانید محصولات خود را بر اساس جنس، نوع، اندازه و شکل آنها جدا کنید که خود این کار در زیبایی سوپرمارکت تاثیرگذار است.

11. خرید صندوق فروشگاهی

اگر سوپرمارکت بزرگی راه اندازی می کنید، قطعا به صندوق فروشگاهی نیاز پیدا می کنید تا با سرعت بالا بتوانید حساب کتاب را انجام دهید. این صندوقها بارکد خوان دارند که دقت و سرعت ما را افزایش خواهد داد.

12. میز فروشگاهی را فراموش نکنید!

میز فروشگاهی

میز فروشگاهی و چک اوت جز لوازم ضروری می باشد و مشتریان شما زمانی که می خواهند اجناس خود را بررسی کنید می توانند از این میز استفاده کنند. همچنین زمانی که شما مشتری هایی زیادی داشته باشید، مشتریان با نظم کنار میز رار می گیرند تا بتوانند حساب کتاب خود را انجام دهند.

معیارهای اصولی انتخاب محصول

در یک سوپر مارکت طیف وسیعی از محصولات متنوع وجود دارد. در این میان، گزینش، انتخاب و تهیه طیف گسترده‌ای از محصولات، متناسب با نیاز مشتری، اهمیت خاصی دارد. قطعا خارج شدن مشتریان با دست‌های خالی، بدون پیداکردن محصول مورد نیازشان تصویر خوشایندی برای اداره‌کنندگان یک سوپر مارکت ندارد. بنابراین انتخاب محصولات متنوع و توجه به تأمین هرآنچه که مورد نیاز خریداران می باشد قدمی مثبت برای موفقیت شما محسوب می شود.

ا کیفیت را همیشه در تهیه اجناس باید در ظر بگیریم و علاوه بر این مهم ترین عامل خرید کردن قیمت اجناس شما می باشد که تفاوت زیاد با رقبا باعث دفع مشتری می شود، پس حواستان را برای قیمت گذاری جمع کنید.

بازاریابی را جدی بگیرید!

برای راه اندازی سوپرمارکت در 1403، هرگز از بازاریابی اصولی غافل نشوید، چرا که تبلیغات نقش مهمی در جذب مشتری دارد و این مشتری است که شما را به موفقیت می رساند.

به جرأت می‌توان گفت تهیه طرح تبلیغاتی و بازاریابی حرفه‌ای ازعوامل به شدت تأثیرگذار در افزایش میزان فروش است. در حقیقت تبلیغات و بازاریابی باعث برقراری ارتباط با مشتریان در مورد محصولات موجود در کسب و کار شما به حساب می آید.

چگونه یک سوپرمارکت موفق راه اندازی کنیم؟

همواره مردم برای تهیه اقلام ضروری خود به سوپرمارکت ها می روند. از آنجایی که در هر محله‌ای چندین سوپرمارکت قرار گرفته است، برای فروش بیشتر و مطمئن بودن از موفقیت در کسب و کار باید استانداردها را رعایت کنید و با توجه به ویژگی ‌های سوپرمارکت موفق فروشگاه و کسب و کار خود را پیش ببرید.

نکاتی درباره استخدام فروشنده

نکاتی درباره استخدام فروشنده

استخدام فروشنده ماهر در میزان موفقیت کسب و کار تاثیرگذار است. فروشنده با تجربه در افزایش فروش و جذب مشتری بسیار خوب عمل می کند. هنگام استخدام فروشنده نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • تجربه کار در فروشگاه یا سوپرمارکت
  • منظم و مرتب بودن
  • خوش‌رویی
  • رفتار صمیمانه در عین مودب بودن
  • رقابت پذیری
  • صداقت و راستگویی

آیا راه‌اندازی سوپرمارکت به‌صرفه است؟

اگر سرمایه کافی داشته باشید، راه اندازی سوپرمارکت در 1403 کاملا به صرفه است. معمولاً سوپرمارکت‌ها روی محصولات مختلف ده تا سی درصد سود خالص به دست می آورند. اگر جنس‌های وارداتی مانند شکلات‌ها یا چیبس‌های خارجی را در سوپر مارکت قرار دهید، تا هشتاد درصد هم می‌توانید سود به دست آورید. می‌دانید که هیچ شغلی سود صددرصدی نخواهد داشت. سوپرمارکت‌ها هزینه‌های زیادی هم برای شما ایجاد می کنند. از طرف دیگر، مردم از سوپرمارکت‌ها انتظار دارند حتی روزهای تعطیل هم باز باشند و تا بتوانند خریدشان را انجام بدهند. بنابراین برای‌آنکه بدانید باز کردن سوپرمارکت واقعاً به‌صرفه است یا خیر، باید مزایا و معایبش را بسنجید.

برای افزایش فروش چه کنیم؟

سود بالا مساوی با فروش بالا است که این کار مستلزم استفاده از تمام راه های افزایش فروش است. اگر می خواهید فروش خود را همیشه بالا نگه دارید، حتما مشتری مداری را جدی بگیرید، به نیازها توجه کنید، همیشه کالاهای خود را به روز کنید و تمام اقشار جامعه را در نظر بگیرید.

همچنین خرید نرم افزار حسابداری می توان به شما در برنامه ریزی کمک کند، زیرا تمام پرداختها و هزینه ها به صورت شفاف مشخص است و مدیریت برای شما راحت تر می شود.

هزینه راه اندازی سوپرمارکت در 1403

هزینه راه اندازی سوپرمارکت در سال 1403، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • موقعیت مکانی: هزینه اجاره یا خرید ملک در مناطق مختلف، متفاوت است.
  • مساحت ملک: مساحت ملک، بر هزینه خرید یا اجاره آن، تأثیر می‌گذارد.
  • نوع تجهیزات و لوازم مورد نیاز: تجهیزات و لوازم مورد نیاز سوپرمارکت، از جمله قفسه‌ها، سردخانه‌ها، ویترین‌ها و تجهیزات حسابداری، هزینه‌های مختلفی دارند.
  • میزان موجودی اولیه: میزان موجودی اولیه سوپرمارکت، بر هزینه‌های اولیه آن، تأثیر می‌گذارد.
  • هزینه‌های جاری: هزینه‌های جاری سوپرمارکت، از جمله هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، بیمه و مالیات، در طول زمان، بر هزینه‌های کلی آن، تأثیر می‌گذارند.

به طور کلی، هزینه راه اندازی یک سوپرمارکت کوچک در سال 1403، بین 1 میلیارد تا 2 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. این هزینه فقط برای سوپر مارکت کوچک تخمین زده می شود و شما اگر مغازه ای حدود 120متر داشته باشید، با توجه به اجناس شما تا 15 میلیارد نیز می توان هزینه کرد.

حرف آخر

در این مطلب از پارت نیوز شما با صفر تا 100 راه اندازی سوپرمارکت در 1403 آشنا شدید و می دانید که برای راه اندازی سوپر مارکت عوامل مهمی همچون سرمایه خوب و کافی، انتخاب محل مناسب، بنر تبلیغاتی و داشتن مزیت رقابتی می توانند تاثیر مستقیم داشته باشد. همچنین با توجه به تورم امروزی قیمت گذاری نیز باعث فروش شما خواهد شد و علاوه براین عوامل به چیدمان داخل مغازه و بازاریابی در ابتدای کار خود توجه کنید که در موفقیت شما نقش دارد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x