پیشرفت شخصی

راهنمای جامع پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف (چوب، فلز، پارچه و..)

ریختن چسب روی فرش، مبل، پارچه یا هر چیز دیگری ممکن است وحشتناک باشد، جای نگرانی نیست، ما به شما روش های مختلف برای پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف را آموزش می دهیم تا به راحتی و در سریع ترین زمان لکه های چسب را از بین ببرید. 

به گزارش پارت نیوز؛ شاید به نظر خودتان پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف غیر ممکن به نظر برسد، زیرا سفت و سخت هستند، اما با روش های نوین شما می توانید به راحتی در خانه از شر لکه های چسب خلاص شوید.

ترفندهای خانگی پاک کردن انواع چسب از روی سطوح مختلف

شما در خانه و با چند وسیله بسیار ساده می توانید در کم ترین زمان ممکن، چسب را از روی سطوح مختلف همچون فلز، چوب، پارچه و غیره از بین ببرید.

نحوه پاک کردن چسب از روی پلاستیک

روش پاک کردن چسب از روی پلاستیک

پاک کردن چسب از روی پلاستیک نیاز به درک نوع پلاستیک شما دارد. در صورت امکان، همیشه هر محصولی را ابتدا در یک نقطه نامشخص آزمایش کنید تا ببینید چه واکنشی نشان می‌دهد، زیرا درجات مختلف پلاستیک واکنش متفاوتی خواهند داشت. حتماً دستورالعمل های محصول را برای هشدارها بخوانید.

  • برای پاک کردن چسب از روی پلاستیک از صابون ظرفشویی و اسفنج یا دستمال شستشو شروع کنید. مقداری از صابون ظرف را روی چسب خشک شده ریخته یا بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. چسب باید نرم شود و پاک کردن آن با پارچه، خراشیدن آن با کارت اعتباری قدیمی یا حتی تیغ آسان شود.
  • اگر جواب نداد، همین روند را انجام دهید اما از الکل مالیدن، سرکه سفید یا پاک کننده لاک ناخن استفاده کنید. فقط بیشتر مراقب باشید زیرا پلاستیک ها به راحتی خراشیده می شوند.
  • برای یک رویکرد ملایم، روغن گیاهی یا مرطوب کننده پوست را امتحان کنید. از یک پارچه خیس شده استفاده کنید و آن را مکرراً بمالید و چسب را اشباع کنید. بگذارید خیس بخورد، سپس با پارچه تمیز کنید.

نحوه پاک کردن چسب از روی شیشه

پاک کردن چسب از روی شیشه

برای پاک کردن چسب ارز روی شیشه، می توانید از حلال ها استفاده کنید، زیرا خراش دادن بدون استفاده از حلال چسب واقعا سخت است. برای پاک کردن چسب از روی شیشه حلال هایی همچون، لاک پاکن و سرکه سیب موثر می باشند. اما بهترین کار استفاده از محصولات روان کننده چسب است.

روش دیگر برای جدا کردن چسب از شیشه، تغییر درجه حرارت است. محل را با آب گرم خیس کنید، سپس چسب را بتراشید. خیساندن لیوان در طول شب در آب گرم و صابون نیز می تواند به شل شدن چسب کمک کند. اگر این کار جواب نداد، استون یا الکل را امتحان کنید و در صورت آسیب دیدن شیشه ابتدا روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید.

نحوه پاک کردن چسب از روی چوب

زمانی که چسب روی چوب ریخت، برای پاک کردن چسب اگر باقی مانده چسب چوب هنوز تازه است، آن را با مقداری مواد شوینده و آب پاک کنید. از خیساندن چوب با آب زیاد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تورم شود.

  • استفاده از حلال ها: برای پاک کردن چسب از روی چوب از چیزی کمی قوی مانند پاک کننده لاک ناخن یا سرکه می توانید این کار را انجام دهید. یک تکه پنبه را با یکی از این دو آغشته کنید و آن را روی باقی مانده چسب بکشید. اگر روکش چوب نگرانی بزرگی است، به جای آن از سرکه استفاده کنید زیرا ملایم تر از این دو است. به آرامی چسب را بتراشید و در صورت لزوم حلال را مجدداً بمالید.
  • استفاده از سشوار: برای پاک کردن چسب از روی چوب با استفاده از سشوار،شما باید آن را در پایین ترین درجه روش کنید و گرمای دستگاه را به مدت 15 ثانیه روی چسب خشک شده نگهدارید. دقت کنید که که سشوار را خیلی نزدیک سطح چوب نگه ندارید، چون در این صورت گرمای ناشی از آن می تواند چوب را خراب کند. بعد از این چسب شل شد می توانید با استفاده از یک لیسک پلاستیکی آن را به آرامی از روی سطح چوبی جدا کنید. یادتان باشد که به اندازه کافی به چسب گرما بدهید تا به راحتی از روی سطح بلند شود. بعد از بلند کردن چسب، سطح چوب را تمیز کنید.
  • استفاده از وازلین: اگر روی لکه های چسب 1-2-3 وازلین بمالید و اجازه بدهید یک شب بماند، بهتر و راحتتر می توانید آن را پاک کنید، شما در روز بعد می توانید به راحتی چسب را پاک کنید.

چگونه چسب را از فلز جدا کنیم؟

از بین بردن چسب ناخواسته از فولاد، آلومینیوم یا سایر فلزات رایج نیاز به توجه دقیق دارد، اما لازم نیست که یک چالش باشد. در اینجا چند نکته ساده برای حذف چسب از فلز وجود دارد.

  1. همیشه با پاک کردن هرگونه کثیفی یا باقی مانده از روی سطوح با آب و پارچه شروع کنید. همه تکنیک ها روی سطوح تمیز بهتر عمل می کنند.
  2. یک پارچه تمیزکننده یا توپ پنبه ای را در استون خالص خیس کنید. اگر استون خالص مفید نیست، پاک کننده لاک ناخن را امتحان کنید. پارچه یا پنبه را روی چسب فشار دهید تا حل شود. کاملا پاک کنید.
  3. سعی کنید آن را با یک چاقوی بتونه یا تیغ خراش دهید. مراقب این تاکتیک باشید تا از خراشیدن فلز جلوگیری کنید. سعی کنید ابتدا چسب را با یک پاک کننده همه منظوره خانگی نرم کنید.
  4. برای جایگزینی سخت تر برای استون، با الکل دناتوره شده، مایع سبک تر یا پراکسید هیدروژن آزمایش کنید. با پارچه یا پنبه بمالید، نگه دارید تا چسب حل شود، سپس پاک کنید.

نحوه پاک کردن چسب از روی پارچه

نحوه پاک کردن چسب از روی پارچه

برای پاک کردن چسب از روی پارچه، سعی کنید تا جایی که می توانید چسب را بتراشید و با لمس ملایم پارچه را بکشید، اما حواستان باشد که پاره نکنید.

  • پارچه را یک شب در آب سرد خیس کنید.
  • پس از خیساندن، مقدار کمی مایع لباسشویی را به چسب بزنید و با برس نرم ماساژ دهید.
  • پارچه را به طور معمول در آب گرم بشویید. اگر چسب باقی ماند، سعی کنید استون را روی یک گلوله پنبه بمالید و آن را روی چسب بزنید. حواستان به پارچه های ظریف باشد، زیرا استون می تواند باعث تغییر رنگ شود. دوباره در چرخه گرم بشویید.

نحوه پاک کردن چسب از روی چرم

پاک کردن پسب از روی چرم

برداشتن چسب از چرم، یا مواد مشابه مانند جیر، به یک لمس سبک نیاز دارد.

  • با خراش دادن چسب به آرامی با یک لبه کدر شروع کنید، تا جایی که می توانید بدون آسیب رساندن به چرم، مواد را جدا کنید.
  • آب گرم صابون را با یک اسفنج بمالید و چسب را با کف خیس کنید. با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.
  • اگر چسب همچنان می چسبد، روش استون را امتحان کنید. یک گلوله پنبه ای آغشته به لاک پاک کن ناخن مبتنی بر استون را روی چسب بزنید و مراقب باشید که آن را آغشته نکنید. اجازه دهید به آن نفوذ کند و چسب را شل کند، سپس آن را با یک پارچه پاک کنید.

نحوه پاک کردن چسب از بتن

چسب های همه منظوره مانند چسب قطره ای با بتن پیوندهای بادوام و مقاوم در برابر آب ایجاد می کنند. به غیر از کاربرد دقیق، ممکن است با چسب ناخواسته روی بتن خود مواجه شوید. نترسید، برداشتن چسب آسان است.

  • با برداشتن فیزیکی چسب سخت شده با یک چاقو  شروع کنید. برای کار بر روی کف های بتنی، می توانید یک اسکرابر تیغ دسته بلند را نیز امتحان کنید.
  • آب جوش می تواند چسب را نرم کند. ابتدا فقط آب داغ را امتحان کنید، آن را روی چسب قرار دهید و آن را بشویید. برای چسب سرسخت، سعی کنید مقدار کمی آمونیاک را با مواد شوینده ظرف مخلوط کرده و تمیز کنید.

حرف آخر

در این مقاله روش های مختلف پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف را به طور کامل به شما شرح دادیم. از شما کاربران خواهشمندیم که اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید، با ما و دوستان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x